Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og poenget ditt er?

Anonymkode: 57814...0c2

At det ikke bare er for "vanskeligstilte" med dårlig økonomi.

Anonymkode: e4a8b...2f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

At det ikke bare er for "vanskeligstilte" med dårlig økonomi.

Leste du egentlig det du klippet og limte inn? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Leste du egentlig det du klippet og limte inn? 

Gjorde du?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2026 den 23.14):

Mål om boligkjøp i 2027

I 2027 vil du uansett være tilbake i jobb og søker utfra inntekten din.

Lånebeviset fra Husbanken gjelder ikke i en "evighet", men en kortere periode (noen kommuner er grei og forlenger, andre kommuner tar lånebeviset tilbake dersom man ikke har kjøpt innen en viss tid, og fordeler pengene til noen andre).

Å søke nå for å skulle kjøpe i 2027 er meningsløst

Anonymkode: 84cd3...593

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde du?

Ja det gjorde jeg, men det gjorde tydeligvis ikke du. Eller så forstår du ikke hva begrepet vanskeligstilte innebærer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det gjorde jeg, men det gjorde tydeligvis ikke du. Eller så forstår du ikke hva begrepet vanskeligstilte innebærer.

Er du "vanskeligstilt" om du er aleneforelder med god inntekt?

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring var at husbanken var strengere enn lokalbanken da jeg søkte huslån som aleneforsørger. 

lokalbanken tok med overgangsstønad, barnebidrag og barnetrygd som inntekt også. De var mer opptatt av at barna skulle ha en stabil plass å bo i oppveksten.

de var ikke opptatt av egenkapital så lenge foreldrene mine kunne stå som medlåntakere på en del av lånet. 

Anonymkode: c062b...69e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det kan man være.

Jeg fikk startlån selv om jeg tjener rundt 800 000,- i året. Det vanskeligstilte lå i at jeg kom ikke i mål med egenkapital i forhold til boligprisene og jeg fikk ikke egnet bolig til leie. Så da ble jeg vanskeligstilt og fikk lån. 

Anonymkode: 84cd3...593

AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan man være av flere årsaker, men jeg stusser jo ved at det er det du trekker frem som et eksempel med tanke på at det ikke står på den oversikten du postet som et eksempel på at startlån ikke er vanskeligstilte. Så igjen: startlån er for vanskeligstilte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2026 den 3.22):

Har et barn med spesielle behov ja. Men er også blitt flink mht systemet.

Fikk ikke dette på første forsøk.

Du må tørre å kjempe mot systemet. Jeg endte opp med å få de til å tenke utenfor boksen.

Nå har jeg vært både i Sivilretten pga "tapt barndom" og vunnet mot barnevernet, kjempet mot NAV mht hjelpestønaer, spesialskole, tilrettelegging osv for barnet, Oslo Kommune mht avlastning, hjelpemidler osv og fått igjennom alt.

Men det kreve tålmodighet, utholdenhet, klaging og kunne vise til lignende saker ved avslag for å så klage både to og tre ganger.

Samme med Husbanken. Første jeg fikk var ikke nok til en hybel engang.

Så da letet jeg etter lignende saker og ga de en haug med paragrafer og saksnummere på andre saker lignende min.

Mht TS som er alene med tvillinger så stiller hun sterkt med tanke på en varig og stabil boligsituasjon.

Hun må bare vise saken på en god og gjennomtenkt måte. Og tørre å klage og skrike ut.

Du er med andre ord god på å utnytte systemet?

tenk på oss skattebetalere som betaler for alt det der! Du tjener bedre enn folk i full jobb som bidrar i samfunnet 

Anonymkode: dfd81...b84

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

tenk på oss skattebetalere som betaler for alt det der! Du tjener bedre enn folk i full jobb som bidrar i samfunnet 

Startlån og tilskudd koster ikke oss skattebetalere så veldig mye. Startlån koster oss ingenting, og tilskudd koster oss tapte renter/alternativ avkastning. Ofte er alternativet dyrere - sosialhjelp og bostøtte, eller svindyre nødboliger.

Så av alle ting du som skattebetaler kan bekymre deg for at du betaler for, finn noe annet. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2026 den 10.28):

Så lenge du kan bevise fast inntekt og stabilitet så kan du få startlån.

Jeg fikk Husbanklån på 3,2M og tilskudd på 1,5M som alenemor og ufør i Oslo.

Hei, dette er ts. Kan jeg kontakte deg på noen måte? Ønsker å spørre deg noe privat

Anonymkode: ccfba...7ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2026 den 2.21):

Really?

Jeg "utnytter" ikke systemet fordi jeg vet hvordan systemet tenker og fungerer.

Jeg VET om absolutt alt instanser som NAV, Kommunen og Husbanken og hvordan de fungerer.

Og de er eksperter på å trenere og gi avslag for å demotivere nettopp fordi ja, det er snakk om mye penger.

Jeg har klart meg selv siden jeg var 16 år og flyttet for meg selv etter at barnevernet sviktet meg totalt.

Jeg fikk tilbud om ettervern da jeg fylte 18, men nektet å ha noe å få noe fra systemet som sviktet meg. Jeg fikk min første jobb som 14 åring og jobbet hver sommer da jeg startet VGS og flyttet for meg selv.

Jeg hadde null hjelp eller familie.

Så møtte jeg en mann som virket rett i 20 årene. Vi var gift i flere år før han gråt seg til et barn.

Jeg ble syk under svangerskapet og barnet fikk spesielle behov. Han taklet det ikke og meldte seg ut.

Jeg kjempet for å bli frisk, men etter noen år satt legen ned foten og søkte ufør. Den ble innvilget på noen uker.

Oppi utredninger og prøve å bli frisk og innse at ekteskapet gikk i oppløsning pga udugelig manboy, måtte jeg konstant kjempe for barnet mitt.

Jeg mistenkte tidlig at han hadde autisme. Han fikk diagnosen før fylte 3. Så var det å kjempe om grunn og hjelpestønad, kjempe for tilrettelegging og så kjempe for at han skulle få spesialskole. I tillegg måtte jeg lese meg opp på autisme og spesialpedagogikk for å gi han det beste utgangspunktet han kan få.

Og ALT var avslag første gangen.

Da jeg sto alene med han etter jeg ble skilt i en trang leie leilighet der ungen konstant satte seg selv og andre i fare så gikk jeg til Husbanken.

Og der fikk jeg først et tilbud som knapt rakk til en hybel.

Så jeg kjempet for at både han og jeg skulle få et verdig liv, men også så vi kunne ha en trygg og stabil bosituasjon.

Jeg møtte en fantastisk mann i prosessen som ønsket å investere med pant i boligen og sammen med Husbanken klarte jeg å få nok til et nydelig hus som gir barnet mitt alt han trenger for et verdig liv, trygghet og stabilitet.

Jeg tror ikke du forstår hva å "utnytte" betyr.

Per i dag venter jeg på 3. året på bolig avlastning.

Og ja, det er klaget inn til både Statsforvalteren og kommunen.

Og ja, vet jeg til slutt får det jeg trenger.

Men det burde faen med ikke koste så enormt mye krefter og tid.

Jeg betaler lån hver måned akkurat som alle andre som eier bolig. 

I hvilken verden er jeg en snylter og en som utnytter systemet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei, dette er ts. Kan jeg kontakte deg på noen måte? Ønsker å spørre deg noe privat

Hmmm. Hvordan gjøres det uten å være anonym?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2026 den 21.22):

Har et barn med spesielle behov ja. Men er også blitt flink mht systemet.

Fikk ikke dette på første forsøk.

Du må tørre å kjempe mot systemet. Jeg endte opp med å få de til å tenke utenfor boksen.

Nå har jeg vært både i Sivilretten pga "tapt barndom" og vunnet mot barnevernet, kjempet mot NAV mht hjelpestønaer, spesialskole, tilrettelegging osv for barnet, Oslo Kommune mht avlastning, hjelpemidler osv og fått igjennom alt.

Men det kreve tålmodighet, utholdenhet, klaging og kunne vise til lignende saker ved avslag for å så klage både to og tre ganger.

Samme med Husbanken. Første jeg fikk var ikke nok til en hybel engang.

Så da letet jeg etter lignende saker og ga de en haug med paragrafer og saksnummere på andre saker lignende min.

Mht TS som er alene med tvillinger så stiller hun sterkt med tanke på en varig og stabil boligsituasjon.

Hun må bare vise saken på en god og gjennomtenkt måte. Og tørre å klage og skrike ut.

Kan jeg spørre deg hvordan klageprosessen var? Jeg skal klage på størrelsen på finansieringsbeviset jeg fikk nå.

Anonymkode: e0343...5be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan jeg spørre deg hvordan klageprosessen var? Jeg skal klage på størrelsen på finansieringsbeviset jeg fikk nå.

Jeg gikk inn på Lovdata og fant lignende tilfeller. Og så argumentere jeg på hva de tilbød og sammenlignet med behovet jeg og barnet mitt trengte.

Hver sak blir jo individuelt så detaljene i hver sak blir viktig mht hvordan klagen fremstilles.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg gikk inn på Lovdata og fant lignende tilfeller. Og så argumentere jeg på hva de tilbød og sammenlignet med behovet jeg og barnet mitt trengte.

Hver sak blir jo individuelt så detaljene i hver sak blir viktig mht hvordan klagen fremstilles.

*Argumenterte

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ts her igjen. Hva søker du på for å finne dommer angående et spesifikt sak. Hvordan kan jeg f.eks. finne saker som kan gjelde min situasjon 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2026 den 21.46):

Men vil det hjelpe å klage om de mener at de ikke kan gi finansiering på mer enn det de gir pga at de mener at inntekten min er for lav til å kunne betjene høyere lån? Hvordan søker du i lovdata etter slike saker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...