AnonymBruker Skrevet 1. mars #1 Skrevet 1. mars Hei 😊 Noen her som har fått startlån via kommunen/Husbanken mens dere var i foreldrepermisjon? Min situasjon kort: Alenemor med tvillinger (født okt 2025) Bor i Indre Østfold Får ca. 26 000 kr før skatt i foreldrepenger nå Har 100 % fast jobb (ca. 47 000 kr brutto i full stilling) Plan: 50 % jobb + 50 % permisjon fra juni 2026 Jobber med å redusere studielån til 200.000kr Mål om boligkjøp i 2027 Lurer spesielt på: Regnes foreldrepenger som «midlertidig» inntekt? Ser de mest på nåværende eller fremtidig fast inntekt? Hvor avgjørende var gjeld/egenkapital? Realistisk å få startlån som aleneforsørger? Tar imot alle erfaringer 🙏 Anonymkode: ccfba...7ba
AnonymBruker Skrevet 2. mars #2 Skrevet 2. mars Så lenge du kan bevise fast inntekt og stabilitet så kan du få startlån. Jeg fikk Husbanklån på 3,2M og tilskudd på 1,5M som alenemor og ufør i Oslo. Anonymkode: e4a8b...2f2
AnonymBruker Skrevet 2. mars #3 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så lenge du kan bevise fast inntekt og stabilitet så kan du få startlån. Jeg fikk Husbanklån på 3,2M og tilskudd på 1,5M som alenemor og ufør i Oslo. Anonymkode: e4a8b...2f2 Hadde du studielån og hvor mye var årsinntekten din?😊 Anonymkode: ccfba...7ba
AnonymBruker Skrevet 2. mars #4 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde du studielån og hvor mye var årsinntekten din?😊 Anonymkode: ccfba...7ba Nei. Ingen studielån. Men studielån ser ikke Husbanken på som en risiko om de ser du kan betjene lånet etter alt er trukket fra. Jeg har ca. 44K utbetalt. Anonymkode: e4a8b...2f2
AnonymBruker Skrevet 2. mars #5 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så lenge du kan bevise fast inntekt og stabilitet så kan du få startlån. Jeg fikk Husbanklån på 3,2M og tilskudd på 1,5M som alenemor og ufør i Oslo. Anonymkode: e4a8b...2f2 Jøss! Hvordan i alle dager fikk du så mye tilsammen? Behov for tilrettelagt bolig el lign? Anonymkode: 4d0eb...34d
AnonymBruker Skrevet 2. mars #6 Skrevet 2. mars Hvorfor får du så lite i foreldrepenger ifht inntekt? Har du 80%? Anonymkode: 630e0...c84
AnonymBruker Skrevet 2. mars #7 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jøss! Hvordan i alle dager fikk du så mye tilsammen? Behov for tilrettelagt bolig el lign? Anonymkode: 4d0eb...34d Har et barn med spesielle behov ja. Men er også blitt flink mht systemet. Fikk ikke dette på første forsøk. Du må tørre å kjempe mot systemet. Jeg endte opp med å få de til å tenke utenfor boksen. Nå har jeg vært både i Sivilretten pga "tapt barndom" og vunnet mot barnevernet, kjempet mot NAV mht hjelpestønaer, spesialskole, tilrettelegging osv for barnet, Oslo Kommune mht avlastning, hjelpemidler osv og fått igjennom alt. Men det kreve tålmodighet, utholdenhet, klaging og kunne vise til lignende saker ved avslag for å så klage både to og tre ganger. Samme med Husbanken. Første jeg fikk var ikke nok til en hybel engang. Så da letet jeg etter lignende saker og ga de en haug med paragrafer og saksnummere på andre saker lignende min. Mht TS som er alene med tvillinger så stiller hun sterkt med tanke på en varig og stabil boligsituasjon. Hun må bare vise saken på en god og gjennomtenkt måte. Og tørre å klage og skrike ut. Anonymkode: e4a8b...2f2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars #8 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mht TS som er alene med tvillinger så stiller hun sterkt med tanke på en varig og stabil boligsituasjon. Hun må bare vise saken på en god og gjennomtenkt måte. Og tørre å klage og skrike ut. Anonymkode: e4a8b...2f2 Nei, ikke nødvendigvis. Er også alene med 2 barn, og er sykepleier. Utbetalt ca 40000, og så kommer bidrag/barnetrygd oppå der igjen. Jeg bor også i Østfold, som ts. Fikk beskjed i Husbanken at jeg absolutt ikke går under kategorien "økonomisk vanskeligstilt" da jeg tjener så godt. TS tjener bedre enn meg. Det finnes (og spesielt her ute😅) fryktelig mange kvinner med mange barn, som tjener vesentlig dårligere. Fikk beskjed om å spare mer, og søke lån i vanlig bank. Syns forsåvidt det er rett og rimelig. Anonymkode: 630e0...c84
Diry72 Skrevet 2. mars #9 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Så lenge du kan bevise fast inntekt og stabilitet så kan du få startlån. Jeg fikk Husbanklån på 3,2M og tilskudd på 1,5M som alenemor og ufør i Oslo. Anonymkode: e4a8b...2f2 Hvorfor tilskudd på 1.5 m? Er det forskjellsbehandling i dette landet, når enkelte får masse og noen ingenting. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars #10 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, ikke nødvendigvis. Er også alene med 2 barn, og er sykepleier. Utbetalt ca 40000, og så kommer bidrag/barnetrygd oppå der igjen. Jeg bor også i Østfold, som ts. Fikk beskjed i Husbanken at jeg absolutt ikke går under kategorien "økonomisk vanskeligstilt" da jeg tjener så godt. TS tjener bedre enn meg. Det finnes (og spesielt her ute😅) fryktelig mange kvinner med mange barn, som tjener vesentlig dårligere. Fikk beskjed om å spare mer, og søke lån i vanlig bank. Syns forsåvidt det er rett og rimelig. Anonymkode: 630e0...c84 Ts har 47 00 brutto, det ermindre enn deg som har 40 000 utbetalt.. Anonymkode: 1a5a4...f4c
AnonymBruker Skrevet 2. mars #11 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts har 47 00 brutto, det ermindre enn deg som har 40 000 utbetalt.. Anonymkode: 1a5a4...f4c Så det, blandet med annen annen i tråden som skrev h*n fikk utbetalt 44000 Men 47 000 brutto er fort 33000kr utbetalt, og det er uten barnebidrag, barnetrygd og andre eventuelle stønader så det er fortsatt en relativt høy inntekt pr mnd i forhold til de som er i målgruppen til Husbanken. Anonymkode: 630e0...c84
AnonymBruker Skrevet 2. mars #12 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så det, blandet med annen annen i tråden som skrev h*n fikk utbetalt 44000 Men 47 000 brutto er fort 33000kr utbetalt, og det er uten barnebidrag, barnetrygd og andre eventuelle stønader så det er fortsatt en relativt høy inntekt pr mnd i forhold til de som er i målgruppen til Husbanken. Anonymkode: 630e0...c84 hva er målgruppen til husbanken? i lønn liksom Anonymkode: 6aed7...5fa
AnonymBruker Skrevet 2. mars #13 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): hva er målgruppen til husbanken? i lønn liksom Anonymkode: 6aed7...5fa Det jeg fikk høre da jeg søkte (2023) var at de prioriterte de som typisk hadde minsteufør og lønn som var såkalt under fattigdomsgrensen, mener at det lå på rundt 20 000 - 25 000 brutto, den gangen i hvert fall. Selvom det selvfølgelig er individuelle vurderinger. Men det de la veldig vekt på og som de også viste til i avslaget er definisjonen " varig økonomisk vanskeligstilt", og at man ikke er det med en gjennomsnittlig + lønn og stabil inntekt. Anonymkode: 630e0...c84 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars #14 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, ikke nødvendigvis. Er også alene med 2 barn, og er sykepleier. Utbetalt ca 40000, og så kommer bidrag/barnetrygd oppå der igjen. Jeg bor også i Østfold, som ts. Fikk beskjed i Husbanken at jeg absolutt ikke går under kategorien "økonomisk vanskeligstilt" da jeg tjener så godt. TS tjener bedre enn meg. Det finnes (og spesielt her ute😅) fryktelig mange kvinner med mange barn, som tjener vesentlig dårligere. Fikk beskjed om å spare mer, og søke lån i vanlig bank. Syns forsåvidt det er rett og rimelig. Anonymkode: 630e0...c84 Poenget er hva du får i tilbud fra vanlig bank og hva du faktisk får for de pengene. Husbanken er ikke for "vanskeligstilte". De er for mennesker i ulike situasjoner som ikke får en bolig som passer livssituasjonen de er i. En alenemor med ansvar for tvillinger vil stille ekstremt sterkt. Anonymkode: e4a8b...2f2
AnonymBruker Skrevet 2. mars #15 Skrevet 2. mars Diry72 skrev (44 minutter siden): Hvorfor tilskudd på 1.5 m? Er det forskjellsbehandling i dette landet, når enkelte får masse og noen ingenting. Fikk ikke det tilbudet ved første søknad. Hele poenget er at mht ALT må en tørre å skrike ut og klage. Det gjelder både mht NAV, Kommune, Sivilrett osv. Spesielt NAV og kommunen vil prøve å demotivere og trenere der de kan. Også Husbanken. Jeg har fått avslag HVER gang på alt. Klage 2, mulig, klage 3, alltid fått igjennom. Involverte Statsforvalteren der jeg måtte. 1,5M i tilskudd er stort. Men det er også kun pant. Så de vil få de pengene tilbake den dagen jeg selger. Fordelen for meg er jo at jeg slipper lån og renter på de pengene. Så igjen er poenget at om en kjemper, klager og skriker høyt og faktisk har en sak, så får en det igjennom. Men det koster. Det koster tid, krefter, kunnskap, å gjøre masse research, gå igjennom Lovdata, finne paragrafer og lignende saker. Og de fleste har ikke kapasitet eller ork til det. De gir opp. Fordi det ER sinnsykt krevende! Jeg vet. For jeg har måtte gjøre det hele livet. Men jeg nekter å gi meg. Og til slutt har det lønte seg. Jeg er white trash. Født inn i barnevernet. Vokst opp med omsorgssvikt, i barnehjem, akutthjelp, fosterfamilier. INGENTING har kommet gratis. Vært selvstendig siden jeg var 16. Jobbet ræven fra meg siden jeg var 14 og fikk min første jobb. Giftet meg for ung med feil fyr, ble syk under svangerskapet og fikk unge med spesielle behov. Ble ufør, skilte meg fra udugelig barnefar og ble 100% alene med fullt foreldreansvar og daglig omsorg for barnet. "Forskjellsbehandling"? Definer det i min situasjon. Anonymkode: e4a8b...2f2 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars #16 Skrevet 2. mars De går ut i fra nåværende inntekt, men at den også skal dokumenteres som stabil og forutsigbar. De følger egne satser for livsopphold og regner derfra ut hvor mye du har igjen til å betjene boliglån og boligutgifter. Så prøv å kvitte deg med all gjeld, og jobb så mye du kan i forkant for å vise til mest mulig inntekt i søknadstidspunktet. Ha gjerne en buffer i tillegg for å kunne bruke denne som «uforutsette utgifter/ nødvendig vedlikehold av bolig». Hvis du vil by på en bolig som har TG2 feil som må utbedres, må du ha buffer til disse selv da du sannsynligvis ikke vil få et lån til oppussing etter boliglånet. Men absolutt mulig å få boliglån som alenemamma. Er alene med 2 barn, ufør og fikk lån på 4,7 mill. Ingen gjeld og ingen egenkapital. Anonymkode: d7c2b...455
AnonymBruker Skrevet 3. mars #17 Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det jeg fikk høre da jeg søkte (2023) var at de prioriterte de som typisk hadde minsteufør og lønn som var såkalt under fattigdomsgrensen, mener at det lå på rundt 20 000 - 25 000 brutto, den gangen i hvert fall. Selvom det selvfølgelig er individuelle vurderinger. Men det de la veldig vekt på og som de også viste til i avslaget er definisjonen " varig økonomisk vanskeligstilt", og at man ikke er det med en gjennomsnittlig + lønn og stabil inntekt. Anonymkode: 630e0...c84 Det høres veldig rart ut, da du må kunne ha evne til å betjene lånet også. Jeg fikk finansiering med inntekt netto ca 32000,- (barnetrygd og bidrag oppå der igjen). Jeg fikk avslag i vanlig bank da. En gang tidligere jeg søkte om finansiering hadde jeg lavere inntekt, og da fikk jeg avslag fordi de mente jeg ikke kunne betjene lånet. I tillegg er ikke det eneste kravet at en må være varig økonomisk vanskeligstilt. Du kan være i målgruppen om du har barn og leier, og er i behov av en trygg og varig bosituasjon. Anonymkode: e0343...5be
AnonymBruker Skrevet 3. mars #18 Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (21 timer siden): Poenget er hva du får i tilbud fra vanlig bank og hva du faktisk får for de pengene. Husbanken er ikke for "vanskeligstilte". De er for mennesker i ulike situasjoner som ikke får en bolig som passer livssituasjonen de er i. En alenemor med ansvar for tvillinger vil stille ekstremt sterkt. Anonymkode: e4a8b...2f2 Jo Husbanken er for vanskeligstilte. https://www.husbanken.no/kommune/startlaan/veileder/formalet-med-startlan/bista-vanskeligstilte/ «Kommunen skal gi individuelt tilpasset bistand til vanskeligstilte på boligmarkedet etter Lov om kommunenes ansvar på det boligsosiale feltet» https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/okonomisk-stotte-til-bolig/startlan-til-a-kjope-bolig/ Du må være varig økonomisk vanskeligstilt https://www.husbanken.no/kommune/startlaan/veileder/ «søknader om startlån for vanskeligstilte på boligmarkedet i kommunen.» Anonymkode: 57814...0c2 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars #19 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jo Husbanken er for vanskeligstilte. https://www.husbanken.no/kommune/startlaan/veileder/formalet-med-startlan/bista-vanskeligstilte/ «Kommunen skal gi individuelt tilpasset bistand til vanskeligstilte på boligmarkedet etter Lov om kommunenes ansvar på det boligsosiale feltet» https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/okonomisk-stotte-til-bolig/startlan-til-a-kjope-bolig/ Du må være varig økonomisk vanskeligstilt https://www.husbanken.no/kommune/startlaan/veileder/ «søknader om startlån for vanskeligstilte på boligmarkedet i kommunen.» Anonymkode: 57814...0c2 Husbankens startlån er en kommunal ordning for personer med langvarige problemer med å finansiere bolig, inkludert de uten egenkapital. Det gis ingen garantier, da kommunen gjør en individuell vurdering av betjeningsevne, behov for bolig, og om søkeren har benyttet muligheten til sparing. Lånet kan dekke hele kjøpesummen. Viktige regler og kriterier for Startlån: Målgruppe: Personer med lav inntekt, barnefamilier, uføre eller eldre som ikke får lån i vanlig bank. Ingen egenkapital: Det kreves som hovedregel ikke egenkapital, men kommunen vurderer om du kan stille med noe. Betjeningsevne: Du må ha inntekt nok til å betjene lånet og dekke livsopphold. Formål: Kjøp av "nøktern og rimelig" bolig, utbedring/tilpasning av eksisterende bolig, eller refinansiering for å kunne bli boende. Anonymkode: e4a8b...2f2
AnonymBruker Skrevet 4. mars #20 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Husbankens startlån er en kommunal ordning for personer med langvarige problemer med å finansiere bolig, inkludert de uten egenkapital. Det gis ingen garantier, da kommunen gjør en individuell vurdering av betjeningsevne, behov for bolig, og om søkeren har benyttet muligheten til sparing. Lånet kan dekke hele kjøpesummen. Viktige regler og kriterier for Startlån: Målgruppe: Personer med lav inntekt, barnefamilier, uføre eller eldre som ikke får lån i vanlig bank. Ingen egenkapital: Det kreves som hovedregel ikke egenkapital, men kommunen vurderer om du kan stille med noe. Betjeningsevne: Du må ha inntekt nok til å betjene lånet og dekke livsopphold. Formål: Kjøp av "nøktern og rimelig" bolig, utbedring/tilpasning av eksisterende bolig, eller refinansiering for å kunne bli boende. Anonymkode: e4a8b...2f2 Og poenget ditt er? Anonymkode: 57814...0c2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå