AnonymBruker Skrevet 26. februar #1 Skrevet 26. februar Heisann! Jeg er litt nysgjerrig på tidsbrukene til andre studenter. Hvor mange timer effektiv lesing/studering gjør du per dag i starten av semesteret, og deretter når eksamen nærmer seg? Da mener jeg avsatt tid hvor du ikke sjekker mobilen, sosiale medier, epost, osv. Altså tid hvor du kun konsentrerer deg om det faglige, være det å lese, skrive oppgave eller diskutere med kollokvie. Jeg pleier å sette timer, og jobber i ca. 40 min bolker. Da legges telefonen bort, og jeg gjør ikke noe annet enn skole. Tar pause mellom sånn som det passer meg, men stort sett ikke lenger enn 5-15 min. Avbrutt av evt. lunsj og/eller trening. Jeg kjenner at hodet mitt begynner å bli litt slitent rundt 3 timer effektivt arbeid, men klarer å strekke det til 4 timer noen ganger. En sjelden gang 5 timer (tett opp mot eksamen). Men dette får jeg ikke til hver dag, og i hvert fall ikke hvis vi har hatt undervisning i 4-7 timer på skolen før på dagen. Da klarer jeg kanskje 1-2 timer etterpå. Jeg går et studie hvor det er mye obligatorisk, og man er ofte sliten etter en skoledag. Jeg har medstudenter som sier de sitter i 5 timer nesten hver dag med det ene faget vårt. Jeg lurer egentlig på hva de 5 timene innebærer. Er det faktisk 5 timer med jobb, eller er det 5 timer med litt scrolling, litt lesing, litt diskutering, litt klaging over arbeidsmengde, osv.? Så - hva gjør dere her inne? Er dere flinke til å legge bort telefonen? Eller blir det mye avbrudd i lesingen? Anonymkode: 2c945...1a2
AnonymBruker Skrevet 26. februar #2 Skrevet 26. februar Jeg er ikke flink. Tar nettstudier, så ikke noe obligatorisk. Kan bruke en hel uke på 10 timers forelesning. Det er da fag jeg i utgangspunktet ikke finner noe særlig interesse i. Til gjengjeld sitter stoffet etter den uka. Jeg setter forelesningen på pause rett som det er. Ved hver minste tanke som går i en annen retning, så blir det pause 😅 så ikke så effektivt. Det skal sies at når jeg kommer inn i stoffet, så syns jeg det er gøy, selv om jeg i utgangspunktet ikke likte faget i starten. Samtidig var det sånn at når jeg hadde fysisk undervisning tidligere, så klarte jeg ikke å følge med 100% hele tiden. Jeg følge da at jeg manglet en del, og at mye tid ble bortkastet. Dersom jeg fulgte med i første del av undervisningen, men datt ut i del to, så følte jeg at del 3,4 og 5 ikke ga så stort utbytte. Derfor pauser jeg nå den digitale undervisningen slik at den tiden jeg faktisk ser, gir 100% utbytte. Anonymkode: 6b668...1af
AnonymBruker Skrevet 1. mars #3 Skrevet 1. mars Jeg bruker timer, og er knallhard på den. 50 min effektiv lesing/jobbing... null tlf. Så 10 min pause. Har fire sånne økter fra ca 8:45. Så en halvtimes lunsjpause etter disse 4 øktene. Og to nye 50-10 økter etter lunsj. Da er jeg stort sett såpass gåen i hodet at jeg tusler hjem fra lesesalen. Får litt luft, lager middag... trengr litt og litt hobbyer. Hender jeg tar en økt eller to til utpå kvelden, men gjør da i så fall ting som ikke er fullt så anstrengende. Dette funker gull for meg, og jeg får stort sett A. Jeg har ganske detaljerte fremdriftsplaner for semesteret, og er igjennom alt pensum i god tid før eksamen. Det gjør eksamensperioden mye mindre stressende, da den stort sett handler om å finpusse ting jeg allerede kan og jeg trenger ikke bruke den tiden på å nilese fra morgen til kveld for å lære ting. Jobber nok noe mer i eksamensperioden enn resten av semesteret, men ikke avskrekkende mye mer. Jeg bruker også gode studieteknikker og sørger for å repeterer pensum jevnlig. Anonymkode: 33e61...bdd
AnonymBruker Skrevet 1. mars #4 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg bruker timer, og er knallhard på den. 50 min effektiv lesing/jobbing... null tlf. Så 10 min pause. Har fire sånne økter fra ca 8:45. Så en halvtimes lunsjpause etter disse 4 øktene. Og to nye 50-10 økter etter lunsj. Da er jeg stort sett såpass gåen i hodet at jeg tusler hjem fra lesesalen. Får litt luft, lager middag... trengr litt og litt hobbyer. Hender jeg tar en økt eller to til utpå kvelden, men gjør da i så fall ting som ikke er fullt så anstrengende. Dette funker gull for meg, og jeg får stort sett A. Jeg har ganske detaljerte fremdriftsplaner for semesteret, og er igjennom alt pensum i god tid før eksamen. Det gjør eksamensperioden mye mindre stressende, da den stort sett handler om å finpusse ting jeg allerede kan og jeg trenger ikke bruke den tiden på å nilese fra morgen til kveld for å lære ting. Jobber nok noe mer i eksamensperioden enn resten av semesteret, men ikke avskrekkende mye mer. Jeg bruker også gode studieteknikker og sørger for å repeterer pensum jevnlig. Anonymkode: 33e61...bdd Wow, du er disiplinert! Jeg fikser ikke mer enn maks 4 effektive timer per dag for tiden, og vi har snart eksamen. Tror jeg er litt sliten og lei etter flere tøffe semestere med mye obligatorisk pluss jobb ved siden av. Ligger på A og B stort sett. Ikke fornøyd med noe under B. Lyst å fortelle litt om studieteknikkene dine? Her har jeg nok mye å hente. Anonymkode: 2c945...1a2
AnonymBruker Skrevet 1. mars #5 Skrevet 1. mars Null. Jeg leser utelukkende like før eksamen, med mindre det er noe vi må lese i direkte sammenheng med obligatorisk forelesning eller gruppehelvete. Er eksamen på skolen, leser jeg i døgndrift en uke før. Hjemmeeksamen tar jeg når jeg får den. Anonymkode: f456a...84f
AnonymBruker Skrevet 2. mars #6 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Wow, du er disiplinert! Jeg fikser ikke mer enn maks 4 effektive timer per dag for tiden, og vi har snart eksamen. Tror jeg er litt sliten og lei etter flere tøffe semestere med mye obligatorisk pluss jobb ved siden av. Ligger på A og B stort sett. Ikke fornøyd med noe under B. Lyst å fortelle litt om studieteknikkene dine? Her har jeg nok mye å hente. Anonymkode: 2c945...1a2 Om du stort sett ligger på A og B, så er du jo ikke helt bortreist angående studieteknikker. Men 4 timer om dagen høres litt lite ut om du tar 30 poeng og går for toppkarakterer. Men basicly så går det jo på å jobbe målrettet og eksamensrettet hele semesteret. Gjøre oppgaver, øve på å hente informasjon ut fra hodet, ikke bare passivt lese og dytte ting inn. Gul markeringstusj funker dårlig for å si det sånn. Test deg selv hele tiden, og repeter hele tiden. Bruk active recall, og spaced repetition. Flashcard osv.. funker gull, og Anki er et helt suverent hjelpemiddel. Sikkert andre også, men det er den appen jeg bruker og den er helt fantastisk. Og så kan det være greit å sett seg litt inn i ulike memoreringsteknikker. Anonymkode: 33e61...bdd
AnonymBruker Skrevet 2. mars #7 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (På 26.2.2026 den 15.41): Heisann! Jeg er litt nysgjerrig på tidsbrukene til andre studenter. Hvor mange timer effektiv lesing/studering gjør du per dag i starten av semesteret, og deretter når eksamen nærmer seg? Da mener jeg avsatt tid hvor du ikke sjekker mobilen, sosiale medier, epost, osv. Altså tid hvor du kun konsentrerer deg om det faglige, være det å lese, skrive oppgave eller diskutere med kollokvie. Jeg pleier å sette timer, og jobber i ca. 40 min bolker. Da legges telefonen bort, og jeg gjør ikke noe annet enn skole. Tar pause mellom sånn som det passer meg, men stort sett ikke lenger enn 5-15 min. Avbrutt av evt. lunsj og/eller trening. Jeg kjenner at hodet mitt begynner å bli litt slitent rundt 3 timer effektivt arbeid, men klarer å strekke det til 4 timer noen ganger. En sjelden gang 5 timer (tett opp mot eksamen). Men dette får jeg ikke til hver dag, og i hvert fall ikke hvis vi har hatt undervisning i 4-7 timer på skolen før på dagen. Da klarer jeg kanskje 1-2 timer etterpå. Jeg går et studie hvor det er mye obligatorisk, og man er ofte sliten etter en skoledag. Jeg har medstudenter som sier de sitter i 5 timer nesten hver dag med det ene faget vårt. Jeg lurer egentlig på hva de 5 timene innebærer. Er det faktisk 5 timer med jobb, eller er det 5 timer med litt scrolling, litt lesing, litt diskutering, litt klaging over arbeidsmengde, osv.? Så - hva gjør dere her inne? Er dere flinke til å legge bort telefonen? Eller blir det mye avbrudd i lesingen? Anonymkode: 2c945...1a2 Bruk https://stride.microsoft.com/ til å lage powerpointer en kan lese på (last opp relevante dokumenter, og filer, slik at en ikke henter inn falsk info fra forum og feilaktige/false news/rettet senere media artikler); det inni word og powerpoint funker ikke, egentlig, ettersom en må auto-generer en webside som deretter blir dyttet ned i en powerpoint eller word fil (gjennom javascript). Helt sikker på at det blir effektiv lesning med https://stride.microsoft.com/, og tror forresten copilot innad i word og powerpoint blir byttet ut pga forskjellen.😊 Anonymkode: 61d81...0ef
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå