Gå til innhold

Hvor er likestillingen ved surrogati?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Menn som gjerne driver klinikkene (i utlandet selvsagt) tjener store penger.

De fleste kundene er menn.

Kvinnene som setter liv og helse på spill sitter igjen med en liten brøkdel av kompensasjonen. (Altruistisk)

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er valgfritt. Ingen tvinger disse kvinnene til å bære frem barn. De velger å gjøre det selv.

Anonymkode: 6e040...060

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde mer enn gjerne bært fram barn for noen

AnonymBruker
Skrevet

Derfor Norge bør åpne fôr altruistisk surrogat. Bestemor eller tante kan bære fram neste generasjon til de er 60 år. Jeg ville gjort det for min niese

Anonymkode: 37498...472

AnonymBruker
Skrevet

De fleste kundene er par. Eierandeler er vel som i det private næringsliv ellers i aktuelle land. 

Ellers har jeg aldri sett noen påstå at svangerskap er en kjønnslikestilt affære.

Anonymkode: d1e19...032

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (7 timer siden):

Har du statistikk som viser at det er flere menn enn kvinner som benytter surrogati?

Anonymkode: 4b196...a1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er valgfritt. Ingen tvinger disse kvinnene til å bære frem barn. De velger å gjøre det selv.

Mange gjør det utelukkende på grunn av fattigdom. Det er selvfølgelig ekstremt. Svangerskap er en stor påkjenning og å gi vekk barnet ditt har båret i ni måneder er gjerne det og. Det er trist. 

Anonymkode: dc862...a22

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Et googlesøk kan tyde på at bransjen domineres av kvinner, både som drivere av klinikker, surrogater og kunder.

Anonymkode: 4b196...a1f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Og det trur du på. At kvinnene er så glad i å gå gravid og føde et barn de skal gi fra seg?

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (5 minutter siden):

Og det trur du på. At kvinnene er så glad i å gå gravid og føde et barn de skal gi fra seg?

Jeg ville lett ha gjort det. 

Anonymkode: 2ba3e...4c3

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Endret av BareMay
  • Liker 1
Skrevet

De fleste kundene er par. Eierandeler er vel som i det private næringsliv ellers i aktuelle land. 

Ellers har jeg aldri sett noen påstå at svangerskap er en kjønnslikestilt affære.

AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (Akkurat nå):

Påstår National Geographic at svangerskap er en kjønnslikestilt affære?

Jeg er ikke interessert i å se en video du ikke sier noe om hvor du vil med. Prøv å bruke ordene dine.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Påstår National Geographic at svangerskap er en kjønnslikestilt affære?

Jeg er ikke interessert i å se en video du ikke sier noe om hvor du vil med. Prøv å bruke ordene dine.

Viser hvor mye lureri,utnyttelse og lidelse det er i denne forferdelige industrien.

Jeg har sett mer enn en gang at surrogati er et spørsmål om likestilling. Og jeg lurer på hvor er likestillingen i dette?

Endret av BareMay
Skrevet

Jeg ville lett ha gjort det. 

Anonymkode: 2ba3e...4c3

Da er det sikkert bare å melde seg til en av de klinikkene i denne industrien..

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Frivillig tvang. Fattigdom tvinger det ofte fram. 

Anonymkode: cd9e7...a7b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (6 timer siden):

Jeg har sett mer enn en gang at surrogati er et spørsmål om likestilling. Og jeg lurer på hvor er likestillingen i dette?

Likestillingen er at homofile menn og lesbiske kvinner endelig kan få barn fra fødsel. Hvorfor skal ikke de få lov til å bli foreldre på lik linje som heterofile par blir?

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Likestillingen er at homofile menn og lesbiske kvinner endelig kan få barn fra fødsel. Hvorfor skal ikke de få lov til å bli foreldre på lik linje som heterofile par blir?

Ved at kvinner i fattige land skal ofre liv og helse i denne vanvittige industrien? Også med en liten ubetydelig kompensasjon? Barn for enhver pris altså? Helt uten at kostnaden for kvinnene ofres en tanke.. India har heldigvis stengt ned for utlendinger nå. Men markedet flytter seg og utvider seg. Ghana, Nigeria, Mexico osv osv. Svangerskap og fødsel innebærer en risiko for komplikasjoner og død. Risikoen for svangerskapsforgiftning er høyere for kvinner som får plassert et fremmed egg i livmoren. Hvem forsørger barna til surrogatmoren i India som døde da hun "leverte" barn for et norsk par? Og hva med barna som blir forlatt i utlandet? Eks: Bridget-saken i Ukraina, Gammy-saken i Thailand.. 
Lidelsen og ofrene i dette er for store. Ofrene er ene og alene kvinner og barn. Og det er det rimelig at menns rettigheter skal trosse?

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (13 timer siden):

Ved at kvinner i fattige land skal ofre liv og helse i denne vanvittige industrien? Også med en liten ubetydelig kompensasjon? Barn for enhver pris altså? Helt uten at kostnaden for kvinnene ofres en tanke.. India har heldigvis stengt ned for utlendinger nå. Men markedet flytter seg og utvider seg. Ghana, Nigeria, Mexico osv osv. Svangerskap og fødsel innebærer en risiko for komplikasjoner og død. Risikoen for svangerskapsforgiftning er høyere for kvinner som får plassert et fremmed egg i livmoren. Hvem forsørger barna til surrogatmoren i India som døde da hun "leverte" barn for et norsk par? Og hva med barna som blir forlatt i utlandet? Eks: Bridget-saken i Ukraina, Gammy-saken i Thailand.. 
Lidelsen og ofrene i dette er for store. Ofrene er ene og alene kvinner og barn. Og det er det rimelig at menns rettigheter skal trosse?

Det er jo ikke slik at surrogati kun skjer i fattige u-land. Mange som får godt betalt i Nord-Amerika og Europa.

• Liker 1
Skrevet
BareMay skrev (På 24.2.2026 den 15.04):

Menn som gjerne driver klinikkene (i utlandet selvsagt) tjener store penger.

Kvinnene som setter liv og helse på spill sitter igjen med en liten brøkdel av kompensasjonen. (Altruistisk)

Hvem har påstått at det har noe med likestilling å gjøre? Det er et marked, business. Og heldigvis forbudt i Norge. Svangerskap og fødsel er risikabelt og bør ikke være for kjøp og salg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...