Gå til innhold

Lov med " uaksepterte" ord på KG

Gjest Gamle Alex

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Hvis homo blir brukt som skjellsord, ha homofile problem med det, ja. Det har i hvert fall de homofile kompisene mine.

Jepp. Flere lesbiske og homofile i min omgangskrets liker heller ikke ordet "homo".

Men jeg lurer på en ting. Innlegget heter uaksepterte ord. Hvem skal bestemme hva som er akseptert eller ikke?

Er det for eksempel akseptert å kalle noen homo? Noen liker det ikke, mens andre homofile gjerne bruker det til å omtale seg selv. Hva med bondetuppe? Det kan jo fornærme odelsjenter fra Hedmark. Er dette da et akseptert uttrykk? Skal det bli sånn at dersom man befinner seg på indre Hedmark, så er det et visst sett uttrykk man overhodet ikke må bruke, i Bærum er derimot bondetuppe helt akseptert, men man må ikke finne på å kalle Bærumfolk for soss.. osv. osv.

Hvem skal bestemme hva som er lov og ikke lov til å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bodillen
at svarte afrikanere generellt ikke liker å bli kalt farget, svart eller mørkhudet er nytt for meg, er det historisk betinget dette?

jeg mener også at det er forskjell på hva man ønsker å bli kalt og hva man støtes av.

personlig ønsker jeg IKKE å bli kalt viking, men om noen kaller meg det blir jeg ikke støtt, fordi det ikke ligger noen historie med mobbing og nedsetting bak dette ordet.

jeg mener at det er en annen reaksjon på ordet neger en det er på ordet svart, farget og mørkhudet.

fordi folk har blitt kalt "jævla svarting" eller "jævla neger" i for mange år, det er vel færre som har opplevd samme bruken av ordene svart (ikke svarting), farget og mørkhudet?

jeg kaller f.eks min svarte afrikanske stefar for svart, afrikaner, gambianer, dette er ord jeg bruker om ham, til ham og om og til hans familie og venner.

hadde jeg derimot kalt dem neger, så ville jeg fått en reaksjon.

Om det er historisk betinget tviler jeg på, tror nok heller det er et resultat av at mange med en mørkere hudfarge enn oss er blitt lei av å få tilnavn basert på rase, og at mange av tilnavnene er blitt brukt nedsettende, selv om de i utgangspunktet ikke er det.

Gutten jeg kjenner, som synes deter greit å bli omtalt som mulatt, liker absolutt ikke å bli kalt noenting annet enn det eller brun.

Av de som tre detok i den TV-debatten jeg nevnte, var det faktisk to som verken ville bli kalt svart, farget eller flerkulturell. De oppfattet at det satte dem i en bås de ikke ville inn i, og at det var nedsettende.

Du mener det er forskjell på hva man ønsker å bli kalt og hva man støtes av. Jeg vet ikke...det er vel en grunn til at det er ting man ikke ønsker å bli kalt?

Jeg tor de fleste som bruker betegnelsen "neger" ikke mener noe galt i det. Jeg kan godt si neger selv, jeg, men selvfølgelig ikke til, eller i nærvær av, en afrikaner med negroide trekk - nettopp fordi jeg vet at mange av dem blir støtt av det.

Frysepulver sier hun har en afrikansk venninnen som ikke har noe imot ordet, som tilogmed bruker det selv, og da må det jo være greit. Men man skal være vàr for andres reaksjoner og følelser, derfor skal man tenke seg om og ta hensyn. Folk er forskjellige.

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis homo blir brukt som skjellsord, ha homofile problem med det, ja. Det har i hvert fall de homofile kompisene mine.

Asylsøker er jo også blitt et skjellsord. Og det er nok mange andre ord som også har blitt det. Så spørsmålet er da: skal vi finne nye ord som eventuelt i framtiden blir betegnet som skjellsord, eller skal vi ta ordene tilbake? Å finne nye ord er bare å pisse i buksa for å holde på varmen, og ikke ta tak i problemet. Noe som forøvrig er litt symptomatisk med politisk korrekthet. For skal man rydde opp må man til slutt berøre temaer som er kontroversielle.

Men det beste er kanskje en orwellsk framtid, med et språk som aldri kan støte noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Nå har jeg ikke lest mer enn de første få innleggene på side en, men jeg har forstått det sånn av innvandrere og fargede fra Afrika at selv om VI ikke ser på neger som et skjeldsord, så gjør de det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkis. (hvis det ikke er en neger eller asiater).

Men kun kun for å slippe å komme med lang forklaring på at det er en "flerkulturell som ikke er fra Afrika og ikke fra Østen". I mangel på andre ord. Jeg bruker det kun hvis jeg snakker til noen jeg kjenner veldig godt, og de "pakkisene" jeg kjenner vet jeg hvor forfedrene kommer fra, så de kaller jeg ikke det.

Jeg synes forresten der er verre å si pakkis enn neger, men verre å si negerhore enn pakkis

så du kaller utenlandske, hvite for pakkiser??? :overrasket::ler:

jaggu, jeg har datet to svensker og en engelskmann, hadde jeg kalt noen av dem pakkis så tror jeg jaggu de hadde klødd seg i hue gitt. :ler:

det finnes plenty innvandrere her i landet som ikke er fargede i det hele tatt, det var dem jeg siktet til.

at man kaller de som ser ut som de kommer fra pakistan for pakkis er så, jeg synes det er stygt, men da har du samme greia som neger.

det jeg vel ikke skjønner er dette behovet for å finne og bruke ord som en samlebetegnelse utifra hvordan de SER ut, hvorfor det ikke holder å bruke samlebetegnelsene hvor de kommer fra som man gjør med hvite.

vi sier europeere, skandinaviere, svensker, italienere, engelskmenn, amerikanere, australiere.

vi har da ikke kallenavn på oss, som viser at vi er feks skandinaviere med slik og slik utseende. blå engelskmenn, vi kaller dem ikke blåmenn f.eks

men likevel har vi altså dette behovet for å kalle afrikanere med ett spesiellt utseendet for neger, som da altså for det første ikke beskriver mer en at de har svart eller mørkebrun hud og visse andre trekk som er felles, men som også er brukt som nedsettende i så mange år at vi vet risikoen for å såre er stor.

sør-afrikaner burde holde liksom, om man ikke vet nærmere hvor vedkommende er fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Binna
så du kaller utenlandske, hvite for pakkiser???  :overrasket:  :ler:

det finnes plenty innvandrere her i landet som ikke er fargede i det hele tatt, det var dem jeg siktet til.

at man kaller de som ser ut som de kommer fra pakistan for pakkis er så, jeg synes det er stygt, men da har du samme greia som neger.

Ai ai, nei bare de som se ut som de kommer fra et eller annent sånt sted.. Er det en svenske eller en engelskmann så ser jeg ikke det på utseende deres. Vet jeg at en er engelsk, så er det en engelsk en for å si det sånn. Vet jeg at en "pakkis" er fra bosnia, så er h*n fra bosnia..

Vet jeg hvor "de kommer fra" så kaller jeg dem ikke for pakkiser. Jeg ser ikke forskjell på "halv- mørke" flerkulturelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miloine

En afrikaner kan ikke bytte sin historie.

Men det vi i hvert fall kan ha felles, er hvordan vi velger å definere vår fremtid, fordi det er der vi kommer til å bruke resten av våre liv.

For å kunne inngå en dialog må vi derfor konsentrere oss om hvordan vi ønsker å kommunisere med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...