Gå til innhold

Lov med " uaksepterte" ord på KG

Gjest Gamle Alex

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest1

Du skriver så lange innlegg aline, og det du skriver har jeg jo allerede svart på. Og jeg gidder ikke å gjenta meg selv.

Jeg kjenner ikke mange utlendinger. Her hvor jeg bor (en veldig liten plass) er ikke det naturlig at man gjør heller. Men om jeg gjorde det ville jeg ikke kalt vedkommende for neger fordi det innebar å få pepper for det. Enkelt og greit. Jeg mener det er mediaskapt, mye av dette problemet med å bruke slike ord som neger. Og at man derfor blir oversensitiv overfor bruken av ordet.

Endret av Violetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Piper
Du skriver så lange innlegg  aline, og det du skriver har jeg jo allerede svart på. Og jeg gidder ikke å gjenta meg selv.

Jeg kjenner ikke mange utlendinger. Her hvor jeg bor (en veldig liten plass) er ikke det naturlig at man gjør heller. Men om jeg gjorde det ville jeg ikke kalt vedkommende for neger fordi det innebar å få pepper for det. Enkelt og greit. Jeg mener det er mediaskapt, mye av dette problemet med å bruke slike ord som neger. Og at man derfor blir oversensitiv overfor bruken av ordet.

Men om du får vite at en eneste perosn sliter med å bli kalt for neger, hvorfor skal du da velge å kalle noen for det? Om det er mediaskapt eller ikke spiller liten rolle, for det finnes mennesker som har blitt mobbet med dette ordet, og derfor syns ikke jeg det er litt fint å bruke det på noen mennesker. Det handler om å ha respekt for andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1
Men om du får vite at en eneste perosn sliter med å bli kalt for neger, hvorfor skal du da velge å kalle noen for det? Om det er mediaskapt eller ikke spiller liten rolle, for det finnes mennesker som har blitt mobbet med dette ordet, og derfor syns ikke jeg det er litt fint å bruke det på noen mennesker. Det handler om å ha respekt for andre mennesker.

Folk reagerer på alt mulig rart. Uansett hva jeg sier så skal jeg vedde på du finner noen som vil reagere negativt på det. Man kan ikke gjøre alle til lags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk reagerer på alt mulig rart. Uansett hva jeg sier så skal jeg vedde på du finner noen som vil reagere negativt på det. Man kan ikke gjøre alle til lags.

OK, så du mener at alle bare kan kalde hverandre hva som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Men hvis ikke du liker jødefitte, så skal vi ikke godta det? Negerhore har en rasistisk undertone. Unnskyld meg, men man må være mentalt tilbakestående hvis man ikke skjønner det. Det står klart i reglene at slikt ikke er tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

:klappe:

Det er lov å bruke hodet, men noen vil alltid reagere som Violetta sier. Det er litt for mange mennesker og personligheter på denne jorden om ikke vi hadde funnet noen som ville bitche om det meste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1
Men hvis ikke du liker jødefitte, så skal vi ikke godta det? Negerhore har en rasistisk undertone. Unnskyld meg, men man må være mentalt tilbakestående hvis man ikke skjønner det. Det står klart i reglene at slikt ikke er tillatt.

Og der slo du beina vekk under ditt eget innlegg. Gratulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å bruke hodet, men noen vil alltid reagere som Violetta sier. Det er litt for mange mennesker og personligheter på denne jorden om ikke vi hadde funnet noen som ville bitche om det meste

Selvfølgelig, men det er også lov å bruke hodet, å unngå å bruke ord som oppgjennom historien har blitt brukt som et skjelldsord.

Endret av Milah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1

Nei. Jeg har stort sett uttalt meg om ordet neger. Jeg kan ikke ta stilling til alle andre ord her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1
Der sa du det selv...

Ikke vondt ment altså, men litt selvmotsigende er du jo... :sjenert:

Kanskje du kan si hva det er du sikter til også? Om det er bruk av marginalt brukt gateslang som betegnelser på mennesker skjønner jeg ikke helt hvordan du får det til å passe inn i denne diskusjonen. Uttrykk bør være alment kjent for at man skal kunne bruke dem, ellers forstår jo ingen hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest1
Selvfølgelig, men det er også lov å bruke hodet, å unngå å bruke ord som oppgjennom historien har blitt brukt som et skjelldsord.

Har neger vært brukt som skjellsord opp igjennom tidene? Jeg trodde det var "nigger" som var skjellsord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper

Her er det egentlig ikke bare snakk om et menneske, men om millioner. Så hvorfor velger du da å bruke et slikt ord? Du kan jo kanskje lese litt om historien deres, for da vil du kanskje få litt mer empati. For beklageligvis mangler du litt av den, noe ganske mange hvite gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1
Her er det egentlig ikke bare snakk om et menneske, men om millioner. Så hvorfor velger du da å bruke et slikt ord? Du kan jo kanskje lese litt om historien deres, for da vil du kanskje få litt mer empati. For beklageligvis mangler du litt av den, noe ganske mange hvite gjør.

Kan du si at jeg mangler empati på bakgrunn av ett enkelt ord? Du er jammen flink må jeg si.

Jeg tviler på millioner av mennesker tar seg nær av at jeg bruker ordet neger. I den grad jeg bruker det, noe jeg har skrevet her at jeg ikke gjør. Om jeg hadde sagt nigger hadde jeg forstått det argumentet mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest1
Jeg synes "ny-norsk" var en interessant vri på hva-skal-vi-kalle-dem-da -problemet ;)

:ler: Ja det er jeg helt enig i! Artig vri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver så lange innlegg  aline, og det du skriver har jeg jo allerede svart på. Og jeg gidder ikke å gjenta meg selv.

så du som ikke kjenner mange som faller under kategorien neger, mener likevel at dette er ett ord som bør være helt greit å bruke.

har du snakket med noen svarte om det? hørt deres syn på det liksom?

eller er det likegyldig hva de sier om saken?

medieskapt?

har du HØRT om historien til svarte afrikanere?

hørt om slaver?

hørt om rassisme?

eller er dette også medieskapt?

at ikke mediene akkurat hjelper til er jeg helt enig med deg i, men at problemet med ordet neger er medieskapt tilsier at du vet lite om historien og probleme man kan møte som svart i land med hvite mennesker tilstede.

hvorfor tror du at du ville fått pepper for det om du hadde kalt en svart afrikaner for neger da?

tror du du ville fått pepper av vedkommende du sa det til?

og tror du denne svarte afrikaneren ville gitt deg pepper fordi vedkommende hadde ett personlig dårlig forhold til ordet neger, eller fordi det kun var mediene som har skapt problemer i forhold til ordet.

og ja, jeg skriver lange innlegg, spesiellt om slikt som dette.

jeg har for mange fargede mennesker i livet mitt og har hatt det siden jeg var ganske ung, til at jeg klarer å ikke reagere.

jeg har selv blitt SPYTTET på fordi jeg var venninde med ei fra india, og tro meg, de som spyttet OG kalte henne neger (fra INDIA!! :overrasket::ler: ) hadde ikke lest i avisene for å få reaksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper
Kan du si at jeg mangler empati på bakgrunn av ett enkelt ord? Du er jammen flink må jeg si.

Jeg tviler på millioner av mennesker tar seg nær av at jeg bruker ordet neger. I den grad jeg bruker det, noe jeg har skrevet her at jeg ikke gjør. Om jeg hadde sagt nigger hadde jeg forstått det argumentet mye bedre.

Ja jeg kan på bakgrunn av det si at du mangler empati, for du bryr deg ikke om noen blir såret så lenge du selv får bruke de ordene du ønsker. Som du selv sa tidligere, du kan jo ikke gjøre alle til lags.

Om du bruker ordet neger eller nigger, så er det omtrent like gale i mine ører. Nigger er verre, men så lenge jeg vet om mennesker som har blitt mobbet med både nigger og neger, er det mer enn nok for meg til å ikke bruke de ordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er rimelig mange mennesker, jeg aaaner faktisk ikke hvor mange, som tar seg nær av ordet neger, eller negro eller nigger.

det står til og med i ordbøkene, så omfattende er det faktisk.

noen ordbøker skriver at det KAN oppfattes nedverdigende, andre skriver at mange afrikanere ønsker ikke at man bruker ordet, etc etc.

om det bare var noen få, tror du det engang var blitt NEVNT i ordbøkene at det kunne oppfattes negativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...