Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #101 Del Skrevet 7. april 2006 neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds) neds=nedsettende ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miloine Skrevet 8. april 2006 #102 Del Skrevet 8. april 2006 (endret) "Neger" er et ord vi i Norge har brukt for å beskrive mørkhudede. Så kom de første "negrene" til landet, og de forstod ikke norsk kultur og forstod ikke språket fullt ut (bare det grunnleggende) og trodde derfor at "neger" betydde "nigger", som i amerika var et slags annet ord for slave. I Norge har vi bare hatt spanske slaver, ingen afrikanske. ---------------------------------------------------------------------- Filmen "Svidd Neger" kom ut Da går "negerne" ut på evt. dagsrevyen og sier (med ufullstendige setninger som henger på tvers) at de er lei av det "rasistiske" ordet "neger" og at "Svidd Neger" burde være en forbudt navn på en film. "Svidd neger" er kanskje en rasistisk tittel siden det står "svidd" før neger, men det afrikanerne reagerte på, var ordet "Neger" i tittelen. De reagerte ikke på svidd neger - men ordet neger Vi må lese historien for å forstå hvorfor noen afrikanere ikke liker å bli kalt for neger. Jeg velger å ikke kalle noen for neger, ikke fordi jeg personlig ser på det som negativt, men fordi enkelte AFRIKANERE reagerer på det. Når jeg sier enkelte mener jeg enkelte! Jeg har også bekjentskap som er afrikanere, noen av dem bryr seg ikke om det mens de igjen har venner som ikke liker å bli kalt for neger. Ordet neger blir for meg negativt dersom man eks. setter hore forran eller bak neger - det synns jeg har en rasistisk undertone i seg. Utrag fra linken under: "På samme måte som at jeg har lært at lapp eller mentalt tilbakestående ikke kan brukes, ber jeg om at du bruker noe annet enn neger for å beskrive personer som er svarte i huden." LINK Endret ved å sette inn en passende link til dette temaet. Endret 8. april 2006 av Miloine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 8. april 2006 #103 Del Skrevet 8. april 2006 Jeg ser at både den ene og den andre "siden" her i denne tråden bruker ord som egentlig ikke er akseptable om mennesker fra Afrika med negroide trekk. Afrikanere med negroide trekk ønsker generelt ikke å bli kalt verken neger, svart, farget eller mørkhudet. Jeg husker en TV-debatt for en god stund siden hvor bl.a Johan Golden og Noman Mubashir diskuterte akkurat dette temaet - hva kaller man "dem" egentlig, når man først kommer i en situasjon hvor man har behov for å sette et navn på "dem" som sier noe om hvordan "de" ser ut og hvor "de" kommer fra? Mye av poenget for debattantene som var imot alle disse ordene, var at de ikke ville bli satt i bås. Noman var veldig bestemt på hva han absolutt ikke ville bli kalt, og konklusjonen ble vel til slutt at det egentlig ikke var greit å kalle ham noe som helst, annet enn ved navn. Mens Johan Golden syntes det var ett fett. Som han sa; jeg er stolt av opphavet mitt, det gjør meg ingenting å bli kalt neger. Han var opptatt av hvorfor f.eks neger er et stygt ord. Det var ikke et stygt ord tidligere, men noen fant dessverre på å bruke det som et skjellsord, og dermed ble det etter hvert uakseptabelt å bruke det som en betegnelse på folkeslaget. Senere har andre ord kommet med i denne gruppen av uakseptable ord. Fremmedarbeider: Nedsettende. Mørkhudet: Nedsettende Fremmedkulturell: For kort tid tilbake et helt greit ord. Men, nei, ikke nå lenger... Det er ikke bare ord som beskriver hudfarge/rase som er i ferd med å bli uakseptable. Svenske: Uff... Vaskehjelp: Nei, nei, nei! Bonde: ikke helt greit, det heller... Jeg tror vel ordet negroid fremdeles er akseptabelt. Det er et ord som beskriver hvor i Afrika et menneske har sin opprinnelse fra ("Negroide trekk"). Det er jo ikke nok bare å si "afrikaner" - mange afrikanere har jo ikke negroide trekk. Ordet "neger" kommer fra "negroid". Fra "neger" laget man ordet "nigger", et slanguttrykk som var ment for å snakke nedsettende om rasen. Klart det er uakseptabelt! Men jeg tror likevel det er viktig å sortere litt her. Hvilke av disse ordene er konstruert for å såre/snakke nedsettende, og hvilke er i utgangspunktet helt nøytrale ord, tatt i bruk for å beskrive rase/opprinnelse? Det viktigste er vel å unngå ord som man vet kan/vil virke støtende? Jeg kjenner veldig godt en gutt som har afrikansk far (med negroide trekk) og norsk mor. Han synes personlig at "mulatt" er et helt greit ord å bruke for å beskrive hans opprinnelse. Ordet "neger" er han derimot ikke så glad i, derfor unngår vi det. Han vil faktisk helst bli kalt "brun"! Så da gjør vi jo det, da. Det er vel i bunn og grunn den som skal ha betegnelsen på seg som må få bestemme hvilken betegnelse vedkommende føler seg komfortabel med....? Så får jo vi andre ta hensyn så godt vi kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2006 #104 Del Skrevet 8. april 2006 Og der slo du beina vekk under ditt eget innlegg. Gratulerer. ← Ikke så mye bedre du heller, tydligvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 8. april 2006 #105 Del Skrevet 8. april 2006 Jeg ser at både den ene og den andre "siden" her i denne tråden bruker ord som egentlig ikke er akseptable om mennesker fra Afrika med negroide trekk. Afrikanere med negroide trekk ønsker generelt ikke å bli kalt verken neger, svart, farget eller mørkhudet. ← at svarte afrikanere generellt ikke liker å bli kalt farget, svart eller mørkhudet er nytt for meg, er det historisk betinget dette? jeg mener også at det er forskjell på hva man ønsker å bli kalt og hva man støtes av. personlig ønsker jeg IKKE å bli kalt viking, men om noen kaller meg det blir jeg ikke støtt, fordi det ikke ligger noen historie med mobbing og nedsetting bak dette ordet. jeg mener at det er en annen reaksjon på ordet neger en det er på ordet svart, farget og mørkhudet. fordi folk har blitt kalt "jævla svarting" eller "jævla neger" i for mange år, det er vel færre som har opplevd samme bruken av ordene svart (ikke svarting), farget og mørkhudet? jeg kaller f.eks min svarte afrikanske stefar for svart, afrikaner, gambianer, dette er ord jeg bruker om ham, til ham og om og til hans familie og venner. hadde jeg derimot kalt dem neger, så ville jeg fått en reaksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 8. april 2006 #106 Del Skrevet 8. april 2006 Kan du si at jeg mangler empati på bakgrunn av ett enkelt ord? Du er jammen flink må jeg si. Jeg tviler på millioner av mennesker tar seg nær av at jeg bruker ordet neger. I den grad jeg bruker det, noe jeg har skrevet her at jeg ikke gjør. Om jeg hadde sagt nigger hadde jeg forstått det argumentet mye bedre. ← Hvorfor forsvarer du bruken av et ord du selv ikke bruker? Selv bruker jeg ikke ordet neger fordi jeg vet at det er et ord mange mørkhudete ikke liker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 8. april 2006 #107 Del Skrevet 8. april 2006 Forsåvidt har du rett. Jeg ville bare slenge inn et argument i diskusjonen (som jeg syntes var i ferd med å blir i overkant kverulerende og sprø)... Et bittelite argument som kommer fra min erfaring med å bo i kanskje ett av de mest mulitkulturelle områdene i hele landet. På skolen var vi over 60 nasjoner, de fleste av vennene mine er 2. eller 3. generasjons innvandrere (eller noggies, da...det er en del av dem også, hehe!). Og her var og er regelen, at hva du sier og hvilke uttrykk du bruker, er ikke halvparten så viktig som den innstillingen du har bak. Mulig du synes det er dumt, men... det funker faktisk bra i praksis, og det synes jeg faktisk er det viktigste! ← Men nå snakker du om et miljø der alle er inneforstått med att dette er greie ord å bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 8. april 2006 #108 Del Skrevet 8. april 2006 Hvorfor forsvarer du bruken av et ord du selv ikke bruker? Selv bruker jeg ikke ordet neger fordi jeg vet at det er et ord mange mørkhudete ikke liker. ← Det har jeg også forklart i et innlegg her. Om man skal kutte ut alle ord som noen føler seg støtt av sitter vi igjen med veldig få ord det er lov å bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 8. april 2006 #109 Del Skrevet 8. april 2006 de som ikke har noe i mot å bli kalt neger, synes jeg det er greit å kalle neger, men hvis en person ikke liker å bli kalt neger synes jeg man skal respektere det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 8. april 2006 #110 Del Skrevet 8. april 2006 Det finnes da mange ord som man ikke vet er støtende. Poenget med ordet neger er at man vet at noen finner det støtende. Ville du kalt en med Downs Syndrom for mongo? Ville du sagt til moren til et barn med Downs at h*n var mongo? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 8. april 2006 #111 Del Skrevet 8. april 2006 Det finnes da mange ord som man ikke vet er støtende. Poenget med ordet neger er at man vet at noen finner det støtende. Ville du kalt en med Downs Syndrom for mongo? Ville du sagt til moren til et barn med Downs at h*n var mongo? ← Nei selvsagt ikke. Jeg har egentlig svart på alt dette før og om det ikke kommer noe nytt gidder jeg ikke å diskutere dette mer. Å gjenta seg selv er egentlig bare kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lørdagsengelen Skrevet 8. april 2006 #112 Del Skrevet 8. april 2006 Det er mye fornuftig å lese her, men også mye ufornuftig! Hittil er jeg mest enig med Aline, Miloine m/link og Bodillen. Hvem av oss liker å bli kalt for jævla nårrbagga av svenskene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 8. april 2006 #113 Del Skrevet 8. april 2006 Hvem av oss liker å bli kalt for jævla nårrbagga av svenskene? ← Det var jo heller ikke det det var snakk om. Om du oppfatter det slik har du ikke leste innleggene i debatten her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 8. april 2006 #114 Del Skrevet 8. april 2006 Ryddet. Mie (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Binna Skrevet 8. april 2006 #115 Del Skrevet 8. april 2006 (endret) dere som ikke klarer å finne på noe annet ord en neger, hva i alle dager sier dere når dere ser utenlandske, hvite som dere ikke er sikker på hvor kommer fra da? ← Pakkis. (hvis det ikke er en neger eller asiater). Men kun kun for å slippe å komme med lang forklaring på at det er en "flerkulturell som ikke er fra Afrika og ikke fra Østen". I mangel på andre ord. Jeg bruker det kun hvis jeg snakker til noen jeg kjenner veldig godt, og de "pakkisene" jeg kjenner vet jeg hvor forfedrene kommer fra, så de kaller jeg ikke det. Jeg synes forresten der er verre å si pakkis enn neger, men verre å si negerhore enn pakkis Endret 8. april 2006 av Binna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miloine Skrevet 8. april 2006 #116 Del Skrevet 8. april 2006 (endret) Det er mye fornuftig å lese her, men også mye ufornuftig! Hittil er jeg mest enig med Aline, Miloine m/link og Bodillen. Hvem av oss liker å bli kalt for jævla nårrbagga av svenskene? ← Takk til lørdagsengelen. Forøvrig synns jeg selv det er mer enn oss 3 som har sagt noe fornuftig. Når svensker kaller oss for "jævla nårrbagga" er det på lik linje med at vi sier "svenske faaen" Dette er en "vits" Norge og Sverige har hatt lenge om hverandre. ---------------------------------------------------------------------------- Jeg sier brun - brun i huden om bla.pakistanere, og afrikanere om de som er "brunere" i huden Jeg har nevnt tidligere at jeg ikke sier neger til en afrikaner fordi jeg vet aldri om vedk. finner det støtende. Jeg sier somalier om en som er fra Somalia. - neger sier jeg ikke Jeg bodde i Sverige i 3 år(1992/93), der var det mange flyktninger fra Jugoslavia som jeg ble godt kjent med. De kalte seg selv for juggere. Jeg personlig synns ikke neger er et negativt ladet ord, men tar hensyn til de som ikke liker det. Det bør aksepteres! Må vi si Neger når noen blir støtt av det? Jeg sier eks. til samboeren min (som er hvit) at i dag snakket jeg med en neger... men jeg sier ikke neger til ( "negeren" )afrikaneren. Endret 8. april 2006 av Miloine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 8. april 2006 #117 Del Skrevet 8. april 2006 Er jo ganske delt det der med mongo/mongis... Endel synes det er greit, andre ikke... En jeg kjenner har en bror med et syndrom, og hele familien jobber frivillig med div. idrettsaktiviteter rettet mot folk med psykisk utviklingshemminger, og også flere kamerater av denne jeg kjenner. De kaller de "fongiser" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 8. april 2006 #118 Del Skrevet 8. april 2006 Neger og hore for seg selv må jeg innrømme jeg ikke reagerer så veldig på (selvom jeg skjønner at det er støtende for mange) men sammen blir det for ille synes jeg. Jeg har blitt kalt negerhore før og det er fryktelig vondt. ← Er du hore, da? Og afrikaner? Hvis det å bli kaldt negerhore er det verste med å være hore, så kan jeg ikke skjønne at det er noe galt med prostitusjon. Homo er det nye skjellsordet blant unge gutter. Kanskje vi skal forby ordet? Gutter finner det sårende å bli kalt homo. Homser har sikkert ikke like store problemer med å bli kalt homo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 8. april 2006 #119 Del Skrevet 8. april 2006 Det er ikke bare ord som beskriver hudfarge/rase som er i ferd med å bli uakseptable. Svenske: Uff... Vaskehjelp: Nei, nei, nei! Bonde: ikke helt greit, det heller... Norskelærling, hygieneingeniør og agrikunstner må vel være akspetabelt. Å kalle hvem som helst hore er feil. Å kalle en hore hore er det ikke. Det får da være måte på hvor politisk korrekt folk skal være. Slik PK støter forresten meg. Og det verste er at folk reagerer mer på ordet negerhore enn hva det faktisk dreier seg om: trafficing. Det sier noe om hvor tannløse PK gjør oss. Vi henger oss opp i ubetydeligheter, og diskuterer ikke det essensielle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 8. april 2006 #120 Del Skrevet 8. april 2006 Homo er det nye skjellsordet blant unge gutter. Kanskje vi skal forby ordet? Gutter finner det sårende å bli kalt homo. Homser har sikkert ikke like store problemer med å bli kalt homo. ← Hvis homo blir brukt som skjellsord, ha homofile problem med det, ja. Det har i hvert fall de homofile kompisene mine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå