Gjest Gjest1 Skrevet 7. april 2006 #81 Del Skrevet 7. april 2006 Forsåvidt har du rett. Jeg ville bare slenge inn et argument i diskusjonen (som jeg syntes var i ferd med å blir i overkant kverulerende og sprø)... Et bittelite argument som kommer fra min erfaring med å bo i kanskje ett av de mest mulitkulturelle områdene i hele landet. På skolen var vi over 60 nasjoner, de fleste av vennene mine er 2. eller 3. generasjons innvandrere (eller noggies, da...det er en del av dem også, hehe!). Og her var og er regelen, at hva du sier og hvilke uttrykk du bruker, er ikke halvparten så viktig som den innstillingen du har bak. Mulig du synes det er dumt, men... det funker faktisk bra i praksis, og det synes jeg faktisk er det viktigste! ← Klart innstillingen er viktig. Helt enig med deg her. så du som ikke kjenner mange som faller under kategorien neger, mener likevel at dette er ett ord som bør være helt greit å bruke. har du snakket med noen svarte om det? hørt deres syn på det liksom? eller er det likegyldig hva de sier om saken? medieskapt? har du HØRT om historien til svarte afrikanere? hørt om slaver? hørt om rassisme? eller er dette også medieskapt? at ikke mediene akkurat hjelper til er jeg helt enig med deg i, men at problemet med ordet neger er medieskapt tilsier at du vet lite om historien og probleme man kan møte som svart i land med hvite mennesker tilstede. hvorfor tror du at du ville fått pepper for det om du hadde kalt en svart afrikaner for neger da? tror du du ville fått pepper av vedkommende du sa det til? og tror du denne svarte afrikaneren ville gitt deg pepper fordi vedkommende hadde ett personlig dårlig forhold til ordet neger, eller fordi det kun var mediene som har skapt problemer i forhold til ordet. og ja, jeg skriver lange innlegg, spesiellt om slikt som dette. jeg har for mange fargede mennesker i livet mitt og har hatt det siden jeg var ganske ung, til at jeg klarer å ikke reagere. jeg har selv blitt SPYTTET på fordi jeg var venninde med ei fra india, og tro meg, de som spyttet OG kalte henne neger (fra INDIA!! ) hadde ikke lest i avisene for å få reaksjonen. ← Selv om du sier ordet "neger" og "slaver" i samme setning betyr ikke det at det har sammenheng. Jeg ser ikke sammenhengen mellom de to ordene. Jeg synes faktisk det er utrolig frekt av deg å antyde at fordi jeg ikke synes det virker så farlig å kalle noen for neger, noe jeg ser på som en samlebetegnelse for en gruppe mennesker, så er jeg rasist og støtter slavehold! For i innlegget ditt er det det du antyder! Jeg vet ikke hva jeg skal svare deg som jeg ikke har skrevet før her Aline. Jeg vet hva slavehold er, og jeg kjenner deres historie. At du antyder noe annet får stå for din regning. Men sammenhengen med det og at man bruker ordet neger ser jeg fremdeles ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 7. april 2006 #82 Del Skrevet 7. april 2006 Ja jeg kan på bakgrunn av det si at du mangler empati, for du bryr deg ikke om noen blir såret så lenge du selv får bruke de ordene du ønsker. Som du selv sa tidligere, du kan jo ikke gjøre alle til lags. Om du bruker ordet neger eller nigger, så er det omtrent like gale i mine ører. Nigger er verre, men så lenge jeg vet om mennesker som har blitt mobbet med både nigger og neger, er det mer enn nok for meg til å ikke bruke de ordene. ← Deg om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 7. april 2006 #83 Del Skrevet 7. april 2006 Klart innstillingen er viktig. Helt enig med deg her. Selv om du sier ordet "neger" og "slaver" i samme setning betyr ikke det at det har sammenheng. Jeg ser ikke sammenhengen mellom de to ordene. Jeg synes faktisk det er utrolig frekt av deg å antyde at fordi jeg ikke synes det virker så farlig å kalle noen for neger, noe jeg ser på som en samlebetegnelse for en gruppe mennesker, så er jeg rasist og støtter slavehold! For i innlegget ditt er det det du antyder! Jeg vet ikke hva jeg skal svare deg som jeg ikke har skrevet før her Aline. Jeg vet hva slavehold er, og jeg kjenner deres historie. At du antyder noe annet får stå for din regning. Men sammenhengen med det og at man bruker ordet neger ser jeg fremdeles ikke. ← jeg antyder på ingen som helst måte at du støtter slavehold, hvor i alle dager får du det fra`? det jeg unders over, er at siden du mener å kjenne historien, så vet du likevel ikke at neger har en tilknytning til slave. har du hørt om ordet negerarbeid? det er ikke akkurat ment om koselig arbeid man liker å gjøre. at ikke DU ser en sammenheng mellom ordet neger og ordet slave, eller mellom ordet neger og noe negativt er så, men kan du ikke se at andre kan se det? til og med norsk språkråd gir råd om at «folk bør tenke seg om før de benytter slike sensitive ord». Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 7. april 2006 #84 Del Skrevet 7. april 2006 Klart innstillingen er viktig. Helt enig med deg her. Selv om du sier ordet "neger" og "slaver" i samme setning betyr ikke det at det har sammenheng. Jeg ser ikke sammenhengen mellom de to ordene. Jeg synes faktisk det er utrolig frekt av deg å antyde at fordi jeg ikke synes det virker så farlig å kalle noen for neger, noe jeg ser på som en samlebetegnelse for en gruppe mennesker, så er jeg rasist og støtter slavehold! For i innlegget ditt er det det du antyder! Jeg vet ikke hva jeg skal svare deg som jeg ikke har skrevet før her Aline. Jeg vet hva slavehold er, og jeg kjenner deres historie. At du antyder noe annet får stå for din regning. Men sammenhengen med det og at man bruker ordet neger ser jeg fremdeles ikke. ← Du vil ikke forstå, for hadde du lest Aline sine innlegg skikkelig ville du faktisk forstått. Hadde du også lest historien til de svarte afrikanerene, ville du forstått at neger ble der brukt av de som eide slavene. Og det var ikke i positiv betydning, om du ikke helt forsto det. Jeg kan ikke helt forstå, hvordan du klarer å tolke Aline sitt innlegg som det du gjør. For Aline sier ingenting om at du er rasist og at du liksom støtter slaveriet. Det blir jo din tolkning av det innlegget, og bør man tolke innelgg på den måten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 7. april 2006 #85 Del Skrevet 7. april 2006 Du vil ikke forstå, for hadde du lest Aline sine innlegg skikkelig ville du faktisk forstått. Hadde du også lest historien til de svarte afrikanerene, ville du forstått at neger ble der brukt av de som eide slavene. Og det var ikke i positiv betydning, om du ikke helt forsto det. Jeg kan ikke helt forstå, hvordan du klarer å tolke Aline sitt innlegg som det du gjør. For Aline sier ingenting om at du er rasist og at du liksom støtter slaveriet. Det blir jo din tolkning av det innlegget, og bør man tolke innelgg på den måten? ← det er nok fordi jeg skriver så lange innlegg at man bare leser det man ikke forstår, også hopper over resten. (måtte bare, sorry. det var ikke vondt ment, så jeg regner med at ingen tar seg nær av det, siden jeg ikke mente noe negativt med det) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 7. april 2006 #86 Del Skrevet 7. april 2006 jeg antyder på ingen som helst måte at du støtter slavehold, hvor i alle dager får du det fra`? det jeg unders over, er at siden du mener å kjenne historien, så vet du likevel ikke at neger har en tilknytning til slave. har du hørt om ordet negerarbeid? det er ikke akkurat ment om koselig arbeid man liker å gjøre. at ikke DU ser en sammenheng mellom ordet neger og ordet slave, eller mellom ordet neger og noe negativt er så, men kan du ikke se at andre kan se det? til og med norsk språkråd gir råd om at «folk bør tenke seg om før de benytter slike sensitive ord». ← Vel, jeg oppfatter det i hvert fall slik at du stempler meg som rasist fordi jeg sier at jeg kunne brukt ordet neger som en betegnelse på mennesker. Noen rasist er jeg ikke. Og ordet negerarbeid var det du som brakte på bane. Det er et ord jeg aldri ville tenkt på å bruke en gang. I noen sammenheng. Man kan se sammenhenger der man ønsker det selv. Om man hadde brukt ordet neger i dagligtale som betegnelse av en gruppe mennesker hadde det kanskje blitt ufarliggjort, og en del av brodden hadde blitt borte. I stedet skjer det motsatte. Man bygger opp under de allerede negative assosiasjonene, og ordet blir mer og mer negativt. Til det skjer at til og med norsk språkråd advarer mot å bruke det. Da blir det et fakta. Snart er det et skjellsord å være norsk. Man må være etnisk norsk for å være politisk korrekt. Det har blitt et skjellsord å være utlending. Det samme med å være svart. Og til en viss grad hvit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 7. april 2006 #87 Del Skrevet 7. april 2006 Du vil ikke forstå, for hadde du lest Aline sine innlegg skikkelig ville du faktisk forstått. Hadde du også lest historien til de svarte afrikanerene, ville du forstått at neger ble der brukt av de som eide slavene. Og det var ikke i positiv betydning, om du ikke helt forsto det. Jeg kan ikke helt forstå, hvordan du klarer å tolke Aline sitt innlegg som det du gjør. For Aline sier ingenting om at du er rasist og at du liksom støtter slaveriet. Det blir jo din tolkning av det innlegget, og bør man tolke innelgg på den måten? ← Jeg svarer Aline jeg om det er greit. Dette blir bare hakking frem og tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 7. april 2006 #88 Del Skrevet 7. april 2006 Vel, jeg oppfatter det i hvert fall slik at du stempler meg som rasist fordi jeg sier at jeg kunne brukt ordet neger som en betegnelse på mennesker. Noen rasist er jeg ikke. Og ordet negerarbeid var det du som brakte på bane. Det er et ord jeg aldri ville tenkt på å bruke en gang. I noen sammenheng. Man kan se sammenhenger der man ønsker det selv. Om man hadde brukt ordet neger i dagligtale som betegnelse av en gruppe mennesker hadde det kanskje blitt ufarliggjort, og en del av brodden hadde blitt borte. I stedet skjer det motsatte. Man bygger opp under de allerede negative assosiasjonene, og ordet blir mer og mer negativt. Til det skjer at til og med norsk språkråd advarer mot å bruke det. Da blir det et fakta. Snart er det et skjellsord å være norsk. Man må være etnisk norsk for å være politisk korrekt. Det har blitt et skjellsord å være utlending. Det samme med å være svart. Og til en viss grad hvit. ← Ja men det er det du mener, men ordet neger ville aldri blitt brukt på en gruppe mennesker, om det ikke først hadde blitt brukt i en negativ setting. Så enkelt er det, og derfor er det mer eller mindre umulig å fjerne det som negativt ladet ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 7. april 2006 #89 Del Skrevet 7. april 2006 Vel, jeg oppfatter det i hvert fall slik at du stempler meg som rasist fordi jeg sier at jeg kunne brukt ordet neger som en betegnelse på mennesker. Noen rasist er jeg ikke. Og ordet negerarbeid var det du som brakte på bane. Det er et ord jeg aldri ville tenkt på å bruke en gang. I noen sammenheng. Man kan se sammenhenger der man ønsker det selv. Om man hadde brukt ordet neger i dagligtale som betegnelse av en gruppe mennesker hadde det kanskje blitt ufarliggjort, og en del av brodden hadde blitt borte. I stedet skjer det motsatte. Man bygger opp under de allerede negative assosiasjonene, og ordet blir mer og mer negativt. Til det skjer at til og med norsk språkråd advarer mot å bruke det. Da blir det et fakta. Snart er det et skjellsord å være norsk. Man må være etnisk norsk for å være politisk korrekt. Det har blitt et skjellsord å være utlending. Det samme med å være svart. Og til en viss grad hvit. ← og der ser du, man kan oppfatte ting helt annerledes en de er ment. og jeg nevnte ordet negerarbeid nettop for å sette fingeren på at ordet neger blir brukt som nedsettende. hadde det ikke det, så hadde jo ikke ordet negerarbeid heller vært ett negativt ord, da i det tilfellet verken neger eller arbeid hadde vært negativt. så til tross for at vi da altså vet at mange av de noen velger å kalle neger, har virkelig såre følelser knyttet til ordet, så skal vi altså bruke det for å ta brodden av det? hvor er respekten for disse menneskene hen da? er det viktigere for oss at vi kan bruke ett ord som kan erstattes av flere andre ord, en å vise respekt for folk som har blitt mobbet, tråkket på og plaget siden lenge før de ble født? hvorfor skal vi bruke ordet neger? på tross av at det sårer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 7. april 2006 #90 Del Skrevet 7. april 2006 og der ser du, man kan oppfatte ting helt annerledes en de er ment. og jeg nevnte ordet negerarbeid nettop for å sette fingeren på at ordet neger blir brukt som nedsettende. hadde det ikke det, så hadde jo ikke ordet negerarbeid heller vært ett negativt ord, da i det tilfellet verken neger eller arbeid hadde vært negativt. så til tross for at vi da altså vet at mange av de noen velger å kalle neger, har virkelig såre følelser knyttet til ordet, så skal vi altså bruke det for å ta brodden av det? hvor er respekten for disse menneskene hen da? er det viktigere for oss at vi kan bruke ett ord som kan erstattes av flere andre ord, en å vise respekt for folk som har blitt mobbet, tråkket på og plaget siden lenge før de ble født? hvorfor skal vi bruke ordet neger? på tross av at det sårer? ← Ja da har du sikkert rett da. I dette tilfellet. Men uansett hvilket ord man bruker så kan man jo komme med de samme argumentene. Noen tar seg nær av at vi bruker dette ordet. Noen tar seg nær av at vi kaller dem akkurat det. Så hva ender vi egentlig opp med til slutt? Og hvordan kan man hvilke ord man kan bruke eller ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 7. april 2006 #91 Del Skrevet 7. april 2006 Ja da har du sikkert rett da. I dette tilfellet. Men uansett hvilket ord man bruker så kan man jo komme med de samme argumentene. Noen tar seg nær av at vi bruker dette ordet. Noen tar seg nær av at vi kaller dem akkurat det. Så hva ender vi egentlig opp med til slutt? Og hvordan kan man hvilke ord man kan bruke eller ikke? ← ja, man kan alltids risikere å støte noen, uansett hva slags ord man bruker. men når det finnes enkelte ord som man ganske garantert kommer til å støte noen med, så kan man kanskje være forsiktig med bruken? jeg mener, du sier selv at du ikke ville brukt ordet neger til en svart afrikaner fordi du vet du ville fått bråk med det, ergo vet du jo at det f.eks er ett ord som man bør trå forsiktig med. det er på en måte litt allmennkunnskap. på lik linje med f.eks pakkis og svarting. så vi ender vel sånn sett opp med at man bruker litt skjønn, og er forsiktig med de ordene man vet kan tas feil opp. rett og slett fordi man har respekt for andres følelser til ord som har blitt brukt nedsettende om folk i mange år. slik jeg ser det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 7. april 2006 #92 Del Skrevet 7. april 2006 ja, man kan alltids risikere å støte noen, uansett hva slags ord man bruker. men når det finnes enkelte ord som man ganske garantert kommer til å støte noen med, så kan man kanskje være forsiktig med bruken? jeg mener, du sier selv at du ikke ville brukt ordet neger til en svart afrikaner fordi du vet du ville fått bråk med det, ergo vet du jo at det f.eks er ett ord som man bør trå forsiktig med. det er på en måte litt allmennkunnskap. på lik linje med f.eks pakkis og svarting. så vi ender vel sånn sett opp med at man bruker litt skjønn, og er forsiktig med de ordene man vet kan tas feil opp. rett og slett fordi man har respekt for andres følelser til ord som har blitt brukt nedsettende om folk i mange år. slik jeg ser det. ← Javisst. En person jeg kjenner godt som sitter i rullestol reagerer veldig sterkt når vedkommende leser i avisen om folk som er "lenket til rullestolen". Vedkommende mener at det er man jo ikke. Jeg synes sånt er å overreagere, og at det er litt av samme diskusjonen. Man snakker i dette eksempelet i bilder, i overført betydning, det er en helt vanlig måte å ordlegge seg på. Skal vi da unngå dette uttrykket også? Hvor fargerikt språk får vi om vi skal unngå alle uttrykk som kan støte noen? Og hva skal vi da krangle om her inne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2324 Skrevet 7. april 2006 #93 Del Skrevet 7. april 2006 Skal vi da unngå dette uttrykket også? Hvor fargerikt språk får vi om vi skal unngå alle uttrykk som kan støte noen? Og hva skal vi da krangle om her inne? ← Nå er det engang slik at enkelte ord har en opprinnelse og historie som vekker sterke negative følelser hos veldig mange mennesker. Og da ser jeg ikke problemet med å holde seg unna å bruke slike ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 7. april 2006 #94 Del Skrevet 7. april 2006 Nå er det engang slik at enkelte ord har en opprinnelse og historie som vekker sterke negative følelser hos veldig mange mennesker. Og da ser jeg ikke problemet med å holde seg unna å bruke slike ord. ← Mener du at dette uttrykket også er et av dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2324 Skrevet 7. april 2006 #95 Del Skrevet 7. april 2006 Mener du at dette uttrykket også er et av dem? ← Hvilket uttrykk? Lenket til rullestol? I såfall, nei det mener jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 7. april 2006 #96 Del Skrevet 7. april 2006 Hvilket uttrykk? Lenket til rullestol? I såfall, nei det mener jeg ikke. ← Ja, det var det jeg mente, for det var det du svarte på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2324 Skrevet 7. april 2006 #97 Del Skrevet 7. april 2006 Ja, det var det jeg mente, for det var det du svarte på. ← Kunne kanskje forståes slik, men jeg mente å si at ord som neger har en helt anne historie og bakgrunn, enn utrykk som "lenket til rullestol". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Ariel* Skrevet 7. april 2006 #98 Del Skrevet 7. april 2006 Hvis du blir personlig fornærmet for noe som overhodet ikke er myntet på deg som person - da bør du kanskje la internett være internett en stund. Du har jo gått helt bananas. ← Internett er tydeligvis stedet drittsekker kan være drittsekker. Man gjemmer seg bak at det er internett og bryr seg ikke om at det sitter mennesker på andre siden. Synes forøvrig ordet "negerhore" burde være forbudt på KG. Det er jo ellers en hel del ting man ikke kan si eller ymte frampå om her som er mye mildere. Man kan ikke si at Mette Marit har en stygg rumpe, men man kan kalle noen negerhorer. Synes ikke det henger på greip. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest afrikaner Skrevet 7. april 2006 #99 Del Skrevet 7. april 2006 Jeg er en afrikaner som ofte blir omtalt som neger. Det gjør meg ingen ting fordi jeg er en neger.De som omtaler meg med neger sier det på en positiv måte.Hvis noen sier helvetes neger eller negerhore er det støtende.Neger er greit, nigger er ikke greit. Takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest leksika Skrevet 7. april 2006 #100 Del Skrevet 7. april 2006 neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds) afrikaner afrika'ner m2 person fra Afrika svarting ~ing m1 neds: person med svært mørk hudfarge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå