Gjest gjest1 Skrevet 7. april 2006 #41 Del Skrevet 7. april 2006 Min bestevenninne er fra Afrika, og hun sier neger, og jeg sier neger. Vi kjenner begge folk fra mange forskjellige land, og alle de bruker det hvite etniske nordmenn sier er skjellsord om seg selv. Bellatrix linket i går til en nrk-side tror jeg det var, hvor det stod at mulatt og også fremmedkulturell var negativt. Hva skal man da si om et barn hvor pappa er afrikaner og mamma er svensk? Jeg bruker betegnelsen "mulattbarn" nettopp for å forklare den jeg snakker med om hvordan barnet ser ut (og det skal nevnes; jeg får gjerne barn med en afrikaner/neger, for de barna blir peeeeene!). Men jeg sier ikke neger til andre enn de jeg kjenner, det kan være lite heldig tror jeg. Også synes jeg "fremmedarbeider" er litt negativt ladet, men vet ikke hvorfor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #42 Del Skrevet 7. april 2006 Svarte? ← Men det er visst også feil, for de er jo ikke svarte. Har jeg fått høre. Og det stemmer jo, men så er ikke jeg hvit heller. ← Det blir vel og feil fordi da er steget kort til "svarting" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 7. april 2006 #43 Del Skrevet 7. april 2006 Lurer på om ikke årsaken til at det opprinnelig nøytrale norske ordet "neger" er blitt så ille, er en sammenblanding med deg amerikanske "nigger" som definitivt ikke benyttes som en hedersbetegnelse? ← Jo det tror jeg, og derfor ser jeg ikke helt problemet med å bruke ordet neger. Det er jo bare et ord avledet av ordet negro, som betyr svart. Og svart er så vidt jeg vet en farge. Om ikke helt riktig, så minst like riktig som å si at jeg er hvit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 7. april 2006 #44 Del Skrevet 7. april 2006 Min bestevenninne er fra Afrika, og hun sier neger, og jeg sier neger. Vi kjenner begge folk fra mange forskjellige land, og alle de bruker det hvite etniske nordmenn sier er skjellsord om seg selv. Bellatrix linket i går til en nrk-side tror jeg det var, hvor det stod at mulatt og også fremmedkulturell var negativt. Hva skal man da si om et barn hvor pappa er afrikaner og mamma er svensk? Jeg bruker betegnelsen "mulattbarn" nettopp for å forklare den jeg snakker med om hvordan barnet ser ut (og det skal nevnes; jeg får gjerne barn med en afrikaner/neger, for de barna blir peeeeene!). Men jeg sier ikke neger til andre enn de jeg kjenner, det kan være lite heldig tror jeg. Også synes jeg "fremmedarbeider" er litt negativt ladet, men vet ikke hvorfor ← Men hvorfor er jeg plutselig blitt en hvit, etnisk nordmann og ikke bare en nordmann? Det synes jeg er krenkende. Men det må jeg visst bare akseptere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 7. april 2006 #45 Del Skrevet 7. april 2006 Nigger er stygt. Kusinen min studerer i USA, Berkeley, og hun fortalte at både nederlenderne og tyskerne der sier "nigger", selv om de ikke mener noe negativt med det, og de må ta seg i det for å si "black person" osv. For i USA er det særs lite heldig å si "nigger". Det er vel vanlig å si "black" i USA, og direkte oversatt blir jo det svart? Men jeg sier vanligvis afrikaner, eller spesifiserer det landet personen er fra; danske, somalier, tyrker, chilener, japaner osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 7. april 2006 #46 Del Skrevet 7. april 2006 Vi er jo alle verdensborgere, og kanskje når jeg målet mitt en gang; landegrensene slutter å opphøre og vi er "truly" verdensborgere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 7. april 2006 #47 Del Skrevet 7. april 2006 I USA sier de vel f.eks. african american, uten at det er et land vi nødvendigvis må bruke som eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 7. april 2006 #48 Del Skrevet 7. april 2006 Men hvorfor er jeg plutselig blitt en hvit, etnisk nordmann og ikke bare en nordmann? Det synes jeg er krenkende. ← Neida Violetta, du er en bleiking, kan du skjønne . Det er i hvertfall det min ikke aldeles norskfødte kollega bruker om oss når han skal erte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2324 Skrevet 7. april 2006 #49 Del Skrevet 7. april 2006 Jo det tror jeg, og derfor ser jeg ikke helt problemet med å bruke ordet neger. Det er jo bare et ord avledet av ordet negro, som betyr svart. Og svart er så vidt jeg vet en farge. Om ikke helt riktig, så minst like riktig som å si at jeg er hvit. ← Problemet med ordet neger er jo at det oppgjennom historien har vært brukt som et skjelldsord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Nigo-san_* Skrevet 7. april 2006 #50 Del Skrevet 7. april 2006 De tre siste ordene der har jeg aldri hørt. Vet ikke betydningen en gang. ← "Chink" er en nøytral/negativ beskrivelse av en gul person, "paki" bør jo være åpenbart, og "noggie" er en nøytral/negativ beskrivelse av en nordmann. Gjerne en sånn kjip en som sees i syden... Poenget var, så lenge man likebehandler, er ingenting galt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 7. april 2006 #51 Del Skrevet 7. april 2006 Men hvorfor er jeg plutselig blitt en hvit, etnisk nordmann og ikke bare en nordmann? Det synes jeg er krenkende. Men det må jeg visst bare akseptere. ← Men du har jo ikke noe problemer med ordet neger, så hvorfor reagerer du på å bli kalt for hvit etnisk nordmann? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 7. april 2006 #52 Del Skrevet 7. april 2006 Neida Violetta, du er en bleiking, kan du skjønne . Det er i hvertfall det min ikke aldeles norskfødte kollega bruker om oss når han skal erte. ← Er da ikke så bleik... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 7. april 2006 #53 Del Skrevet 7. april 2006 I USA sier de vel f.eks. african american, uten at det er et land vi nødvendigvis må bruke som eksempel. ← Ja, og hispanic osv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Nigo-san_* Skrevet 7. april 2006 #54 Del Skrevet 7. april 2006 ... Og for øvrig, foretrekker jeg å omtale "våre nye landsmenn" (dvs de som gikk på skole med meg, fra Pakistan, Ghana, England eller Vietnam) som "nynorske" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 7. april 2006 #55 Del Skrevet 7. april 2006 (endret) Men du har jo ikke noe problemer med ordet neger, så hvorfor reagerer du på å bli kalt for hvit etnisk nordmann? ← Fordi det er en tilpasning til innvandringen i Norge. Om man skal finne på nye betegnelser får det være på de nye, nesten nye, eller nesten ikke nye som kommer til landet. Ikke de som har bodd her fra før. Endret 7. april 2006 av Violetta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #56 Del Skrevet 7. april 2006 Det er veldig in i tiden at man ikke skal kalle noen sånn eller sånn. Man kan ikke engang si at en autist er en autist, det er en "person med autisme". Det blir litt for dumt for meg. ← Er det "in"? Det visste jeg ikke. Neger har vært i bruk så lenge jeg kan huske. ← Det var dette jeg refererte til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 7. april 2006 #57 Del Skrevet 7. april 2006 Det var dette jeg refererte til. ← Ja da skjønte jeg det bedre. Og er helt enig. Det er vel litt av grunnen til at jeg nekter å kalle meg selv etnisk norsk. Norsk holder nemlig for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 7. april 2006 #58 Del Skrevet 7. april 2006 dere som ikke klarer å finne på noe annet ord en neger, hva i alle dager sier dere når dere ser utenlandske, hvite som dere ikke er sikker på hvor kommer fra da? eller klarer dere ikke å snakk om eller med dem om slik fordi dere ikke har ett tilsvarende godt ord? dessuten, de dere omtaler som negere, er jo faktisk de som er svarte eller meget mørke brune i huden, så at ikke alle negere er svarte er da tull. man kaller ikke en egypter neger, eller en fra india eller andre med farge men ikke like mørk. som dere selv har sagt, ordet viser jo til svart. men jeg ser ett par her inne som har respekt nok for andre mennesker til at de lar være å bruke ordet rett og slett fordi selv om de ikke selv mener ordet vondt, så vet de at det er andre som oppfatter det slik. ære være respekt for andre mennesker sier jeg. og vi kan blande inn blondiner etc, men det blir bare tull, for om man ikke fatter forskjellen på bruken av ord som blondine og ordet neger, da bør man kanskje lese litt historie, også ser man hva man finner mest brukt av disse ordene. og til dere som mener ordet neger er helt greit å bruke, bruker dere det TIL svarte dere ikke kjenner? siden dere synes det kan brukes helt greit, så regner jeg jo med at dere gjør det egentlig. for om dere ikke gjør det, så BØR veien til å forstå at ordet kanskje ikke er så greit som dere mener selv, være kort. personlig bruker jeg svart, ikke svarting, men svart. det er like stor forskjell på ordet svart og svarting som det er på ordet svart og neger. ser man på alle tre ordene, og nekter å se hva de det innebærer kan ha av negative erfaringer rundt ordene, så betyr faktisk alle tre sånn svart på hvitt mennesker som er svarte eller mørke brune. ordene i seg selv, om man ser på dem totalt uten historie, er ikke stavet som noe forskjellig. det er bruken av dem, oppfattelsen av dem og erfaringene bak dem som gjør noen av dem uakseptable, sårende, nedsettende og vonde for mange. så for meg kan man like gjerne si svarting, om man først er igang med å bruke neger glatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 7. april 2006 #59 Del Skrevet 7. april 2006 Det er vel litt av grunnen til at jeg nekter å kalle meg selv etnisk norsk. Norsk holder nemlig for meg. ← men er det noen som påstår at du ikke er norsk da? jeg er enkelt og greit bare norsk. om noen i statistikker og andre sammenhenger plasserer rundt navn i hytt og pine er egentlig ett fett for meg. jeg er norsk, nordmann. og det til tross for at naboen som er svart som natten også er norsk, nordmann. det gjør jo ikke meg noe mindre norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2324 Skrevet 7. april 2006 #60 Del Skrevet 7. april 2006 Og igjen Aline er det lite annet enn jeg kan gjøre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå