Gå til innhold

Lov med " uaksepterte" ord på KG

Gjest Gamle Alex

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest1
Jeg sier neger om afrikanere og jeg sier horer om prostituerte.. Og jeg legger ikke noe stygt i det. Negerhorer synes jeg faktisk er litt verre, for det høres ut som alle negre er horer.

Forskjellen kommer når man hører ordet i en sammenheng. Jeg er enig i at ordet sagt for seg selv høres stygt ut, men i den diskusjonen som var grunnlaget for denne var det ikke det. I hvert fall ikke stygt nok til at det burde modereres bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg bruker ikke ordet "neger", ikke fordi jeg personlig synes det er negativt, men fordi det er et ord som støter mange mørkhudede. Å bruke det er for meg et tegn på manglende respekt.

At det er "in" har ingenting med saken å gjøre. Hvis jeg fornærmer noen ved å bruke et ord, så har jeg ingen problemer med å velge andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gamle Alex
Jeg bruker ikke ordet "neger", ikke fordi jeg personlig synes det er negativt, men fordi det er et ord som støter mange mørkhudede. Å bruke det er for meg et tegn på manglende respekt.

At det er "in" har ingenting med saken å gjøre. Hvis jeg fornærmer noen ved å bruke et ord, så har jeg ingen problemer med å velge andre ord.

Skulle ømske flere tenkte som deg for det er et veldig godt poeng.Selv om ikke enselv synes det er negativt burde det være god nok grunn til å la være.

Neger og ord som jævla. forbanna drit, hore, , faens går dessverre ofte sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gamle Alex
Javel. Mange kaller en blond jente for blondine. Det er langt fra bare positivt.

Blir det det samme?

Nei og det regner jeg med at skjønner.

Mørkhudete har vel en litt lengere og vondere historie en blondiner

( hm, her skjønner jeg at vi kan åpne for diskusjon :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shadowlyn

Neger og hore for seg selv må jeg innrømme jeg ikke reagerer så veldig på (selvom jeg skjønner at det er støtende for mange) men sammen blir det for ille synes jeg.

Jeg har blitt kalt negerhore før og det er fryktelig vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1
Nei og det regner jeg med at skjønner.

Mørkhudete har vel en litt lengere og vondere historie en blondiner

( hm, her skjønner jeg at vi kan åpne for diskusjon :ler: )

Men hva har det med ordet neger å gjøre?

Dessuten er dem jeg kunne kaldt negre bare en gruppe av dem jeg kunne kalt mørkhudete.

Skal man ikke kunne kalle en gruppe mennesker med tilnærmet likt utseende og tilnærmet likt opprinnelsessted for et ord uten at man dermed mobber alt de står for og hele deres bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maddy
Tråden Negerhorer i oslo er over seks sider lang og forsåvidt en spennende diskusjon men jeg reagerer på at ordet "negerhore " er akseptert på KG.

Jeg ba om å få tråden slettet med Hege har befretet at det er greit at Negerhorer er i overskriften.

Jeg blir personlig fornærmet av titlen og ordbruken. Man kan gjerne diskutere prostiusjon og fargede men og sette ordene sammen gir en veldig negativ mening.

Hva synes dere om at KG er mer opptatt av og slette diskusjoner om andre forum og at vi blir for personlige men det er greit og bruke sånne ord?

Reagerte akkurat som deg Poden og skrev vel det i tråden. Det som overrasker meg er at så mange synes at det er et helt OK ord å bruke. Nå er det ikke bare dette ordet jeg reagerer på, men mange andre. NÅ var det dette som var tema i går da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillo
Reagerte akkurat som deg Poden og skrev vel det i tråden. Det som overrasker meg er at så mange synes at det er et helt OK ord å bruke. Nå er det ikke bare dette ordet jeg reagerer på, men mange andre. NÅ var det dette som var tema i går da.

Litt av poenget MITT her er ihvertfall at JEG ikke synes det er et OK ord å bruke, men at det ikke dermed er sagt at det bør slettes. Dvs: ytringsfrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine

Jeg ser ikke noe galt i å bruke ordet neger eller negresse!

Nigger er stygt i mine ører!

Mulatt er blanding av eks. neger og blekansikt.

Mener du mulatt og blekansikt heller ikke er "lov" å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper

Er det noen som vet om afrikanere og andre mørkhudete, bruker den slags ord om seg selv? Eller er det vi "hvite" som har funnet ut at det er helt greit å bruke et slikt ord?

Jeg kjenner en del afrikanere, og det er ikke en eneste en som ville funnet seg i å bli kalt for neger. Det er slik som henger igjen fra slavetiden, for da ble mørkhudete kalt for negre og det som verre var. Neger ble brukt som negativtladet, og så lenge det finnes noen som blir støtt av det, hvorfor skal vi da akseptere det? Men det er kanskje ikke så farlig, så lenge vi "hvite" sier at dette må de bare akseptere for det har vi bestemt.

Akkurat denne saken er jeg helt enig med Poden, og det er en stor skam av KG aksepterer slik ordbruk. Det er regelrett mobbing av mørkhudete, og jeg trodde virkelig ikke KG aksepterte mobbing. Men så feil kan en ta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1
Er det noen som vet om afrikanere og andre mørkhudete, bruker den slags ord om seg selv? Eller er det vi "hvite" som har funnet ut at det er helt greit å bruke et slikt ord?

Jeg kjenner en del afrikanere, og det er ikke en eneste en som ville funnet seg i å bli kalt for neger. Det er slik som henger igjen fra slavetiden, for da ble mørkhudete kalt for negre og det som verre var. Neger ble brukt som negativtladet, og så lenge det finnes noen som blir støtt av det, hvorfor skal vi da akseptere det? Men det er kanskje ikke så farlig, så lenge vi "hvite" sier at dette må de bare akseptere for det har vi bestemt. 

Akkurat denne saken er jeg helt enig med Poden, og det er en stor skam av KG aksepterer slik ordbruk. Det er regelrett mobbing av mørkhudete, og jeg trodde virkelig ikke KG aksepterte mobbing. Men så feil kan en ta

Men hva er alternativet da? Afrikanskfødte? Det er jo langt fra alle. Mørkhudete blir igjen altfor omfattende.

Jeg tror mange bruker ordet neger i mangel av et bedre og godt kjent ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest camillo

Ja, det er mange som kaller seg selv negre, noe som i og for seg ikke er noe argument, siden èn ting er å kalle seg selv noe, noe annet er at andre gjør det.

Men det er også mange som ikke reagerer på å bli kalt 'neger', ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillo
Men hva er alternativet da? Afrikanskfødte? Det er jo langt fra alle. Mørkhudete blir igjen altfor omfattende.

Jeg tror mange bruker ordet neger i mangel av et bedre og godt kjent ord.

Svarte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1
Svarte?

Men det er visst også feil, for de er jo ikke svarte. Har jeg fått høre. Og det stemmer jo, men så er ikke jeg hvit heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Nigo-san_*

Uff, vanskelig vanskelig... :tristbla:

Jeg bruker ordet "neger" på samme linje som jeg bruker "chink", "paki", og "noggie".

Det er rett og slett greiest å være like rasistisk innstilt mot alle folkegrupper. Da er det i det minste rettferdig. Men ville ikke gjort det på Dagsrevyen, nei... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1
Jeg bruker ordet "neger" på samme linje som jeg bruker "chink", "paki",  og "noggie".

De tre siste ordene der har jeg aldri hørt. Vet ikke betydningen en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nigo-san_*

...bortsett fra finnene, da.

De er jo så vodkainfiserte og håpløse at man ikke kan tillate seg å være rasistisk mot dem... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte?

Det er et ord som jeg ikke ville fått meg til å bruke. Det synes jeg høres mer nedsettende ut enn neger. Må innrømme at jeg i hele mitt liv bare har kjent en neger og skulle jeg snakke om ham i litt generelle vendinger, så tror jeg at jeg rett og slett sa "Ghaneser" siden han var fra Ghana. (Og til ham eller til felles kjente så brukte jeg selvsagt navnet hans.)

Og det var visst dagens avsporing :ler: .

Lurer på om ikke årsaken til at det opprinnelig nøytrale norske ordet "neger" er blitt så ille, er en sammenblanding med deg amerikanske "nigger" som definitivt ikke benyttes som en hedersbetegnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...