AnonymBruker Skrevet 23. februar #1 Skrevet 23. februar Vår eldste fyller år og går nå siste året i barnehagen. Det er blitt vanlig at barna i førskolegruppa inviterer til bursdagsfeiring hjemme, når de fyller år. Min eldste gleder seg allerede, men som mamma gruer jeg meg veldig. Tenker tilbake på min første og eneste bursdagsfeiring på barneskolen, der 3 av 12 inviterte jenter møtte opp 😣 Jeg har enda vondt inni meg når jeg tenker tilbake på den tiden. Nå gruer jeg meg veldig til barnebursdagen til min eldste, er redd for at de andre ikke skal komme, redd for at barnet skal bli holdt utenfor eller blir mobbet i ettertid fordi vi ikke bor like fint som resten av barnegruppen. Vi bor i ett hus fra 1980-tallet, med helt OK standard. Majoriteten her bor i nybygde villaer fra 2020-2024 som koster det dobbelte av vårt hus. Mange vonde tanker på en mandag. Vet at det meste er traumer etter min barndom, men likevel er det så ubehagelig å arrangere bursdagsfeiring som voksen. Og jeg aner ikke hva man gjør i bursdager nå fortiden… Anonymkode: 02a27...30a 16
AnonymBruker Skrevet 23. februar #2 Skrevet 23. februar 1. på med voksenbuksene! 2. spør andre foreldre hvordan de har løst det. Akkurat nå er det holdningen din som er problematisk, ikke om barnet ditt har venner eller ei. Dette må du faktisk jobbe deg ut av! Anonymkode: fc3ba...fd4 11 12
AnonymBruker Skrevet 23. februar #3 Skrevet 23. februar Her må du rett og slett bare jobbe med deg selv og egen selvtillit - jo før, jo bedre - for dette kan smitte over på barnet ditt! Anonymkode: 0791e...e9a 6 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar #4 Skrevet 23. februar Hva du opplevde i barndommen, forstår jeg er vondt å vanskelig. Men du må faktisk legge det bort. Nå er det ditt barn som skal feire bursdagen sin. Er det noe som tilsier at hxn skal oppleve det du opplevde. Snakk med de andre foreldrene og forhør deg om hvordan de gjør det. Har barnet ditt vært i barnebursdag før? Hva gjorde de da? Anonymkode: dead8...ba6 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar #5 Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vår eldste fyller år og går nå siste året i barnehagen. Det er blitt vanlig at barna i førskolegruppa inviterer til bursdagsfeiring hjemme, når de fyller år. Min eldste gleder seg allerede, men som mamma gruer jeg meg veldig. Tenker tilbake på min første og eneste bursdagsfeiring på barneskolen, der 3 av 12 inviterte jenter møtte opp 😣 Jeg har enda vondt inni meg når jeg tenker tilbake på den tiden. Nå gruer jeg meg veldig til barnebursdagen til min eldste, er redd for at de andre ikke skal komme, redd for at barnet skal bli holdt utenfor eller blir mobbet i ettertid fordi vi ikke bor like fint som resten av barnegruppen. Vi bor i ett hus fra 1980-tallet, med helt OK standard. Majoriteten her bor i nybygde villaer fra 2020-2024 som koster det dobbelte av vårt hus. Mange vonde tanker på en mandag. Vet at det meste er traumer etter min barndom, men likevel er det så ubehagelig å arrangere bursdagsfeiring som voksen. Og jeg aner ikke hva man gjør i bursdager nå fortiden… Anonymkode: 02a27...30a 1. Det er sjeldent alle møter opp. Ja, du var noe uheldig, men som regel møter ca halvparten hvis man inviterer mange... er det en liten gruppe, prøver de fleste å møte. 12 stk er mange og 3 var litt lite, men det var noen som møtte, og du vet ikke om det var noe spesielt den dagen f.eks. 2. Det går nok bra. Bare pass på fornuftig dato, som ikke kolliderer med andre arrangementer (tenk om mange har storesøsken som har aktiviteter, er det årets dag på fotball eller lignende hvor de fleste storesøster er med, så planlegg en annen dag. Samme gjelder skoleferier da de fleste kan bli bortreist..) Anonymkode: e3c02...a22 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar #6 Skrevet 23. februar Har selv som barn/ungdom opplevd at kun 3 kom mens 2 av dem dro så fort foreldrene var ute av syne. Jeg bodde rett ved en populær eldre gutt som de vanligvis ikke fikk besøke, så de brukte min feiring som et alibi for å være noen timer i området. Det var skikkelig flaut og vondt, men kan da ikke la det gå ut over mine barn. Når har jeg arrangert masse bursdager for de og som regel møter mer eller mindre hele klassen opp. Kun en gang har jeg opplevd at kun en har takket ja, da viste det seg at to andre grupper hadde invitert samtidig, slik at kun mitt barn og den som takket ja var ledige den dagen. Takk og lov for en snill mamma som sa ifra. Da flyttet jeg feiringen og mer elle mindre alle møtte opp. Så ting kan skje, men det mest ordner seg. Tror vi er litt mer løsnings orienterte nå enn da vi var små. Men jeg er iallfall nøye med å be om svar uansett om barnet kommer eller ikke, samt at jeg purrer på de som ikek svarer. Da har jeg hatt full oversikt og kunnet tilpasse hvis det kommer få ja. Anonymkode: 035ab...caa 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar #7 Skrevet 23. februar Du er allerede bevisst på at det handler om dine opplevelser i barndommen, og da vet du hva du har å jobbe med. Jeg kan kjenne meg litt igjen, da særlig dette med hva de andre foreldrene vil tenke om hjemmet vårt. Men det er i vårt hode. Jeg fikk til å vri det til at ok, så er det ikke så nytt og pent her som hos flere andre, men det er god stemning, det skal føles godt å komme inn hit og alle er velkomne. Det var forøvrig mange som ikke kom da min datter hadde seksårsdag nylig. Det skyldtes at noen hadde andre planer og flere var syke. Men de som var her, hadde det veldig gøy og datteren var strålende fornøyd. Anonymkode: 492a5...1f7 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar #8 Skrevet 23. februar Her er det vanlig at man låner barnehagen å har bursdag der i helgene. Er det mulig hos dere? ☺️ Anonymkode: e99a0...c28
AnonymBruker Skrevet 23. februar #9 Skrevet 23. februar Hvis de fleste pleier å komme i andres bursdag, kommer de nok til ditt barn også. Med mindre det er noe historikk som at barnet ditt mobber andre osv. Du kan be om bekreftelse på at de kommer et par dager før grunnet innkjøp. De fleste som sier ja et par dager før, kommer. Er fristen for tidlig kan det dessverre gå i glemmeboken hos noen. Send ut felles påminnelse et par dager før dersom ikke alle har svart. Kommer det få, ikke gjør noe veldig stort nummer ut av det. Er de få er det mye de kan gjøre som ikke er lett med mange. Feks være med å la egen pizza, hoppe på trampoline eller andre aktiviteter dere har hvor det ikke kan være for mange. Spill feks. Ellers er det jo vanlige bursdagsleker. Velg gjerne noe han vet andre liker også, slik at de lett er med. Men jeg tror det går fint. Husk at du tar med dine opplevelser fra barndommen. Det var din barndom, ikke hans. Dersom få kommer og du vet på forhånd, kan jo søskenbarn, naboer, venners barn el. inviteres også. Anonymkode: bd872...c7b 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar #10 Skrevet 23. februar Om du syntes det er ubehagelig å ha det hjemme kan dere kanskje låne eller leie et lokale/bhg/samfunnshus? 😊 Eller ha det på typ lekeland eller lignende 👍🏻 Anonymkode: 1b533...134
AnonymBruker Skrevet 23. februar #11 Skrevet 23. februar Vi har samme bosituasjon og andre barn vil gjerne besøke oss fordi vi har plass og mulighet for mye lek hjemme hos oss. Vi er positive og imøtekommende selv om jeg opplevde samme som deg, og mitt barn har hatt fine feiringer. Som folk sier; du er ikke barnet ditt og omvendt så jobb med deg selv før det blir et problem for barnet, de merker mer enn vi tror Anonymkode: 07d42...b23 1
Crazydoglady Skrevet 25. februar #12 Skrevet 25. februar Vi bor absolutt ikke stort eller flott, men her er det husrom og hjerterom, ingen som klager og det er oftere de er her enn andre steder. Bursdager feirer vi som regel andre steder dog av forskjellige årsaker. Noen ganger velger vi typ Leos eller rush for å slippe unna en del av det praktiske eller så finnes det jo alltids lokaler man kan leie/låne. Særlig praktisk om man inviterer hele klassen (min går på skole) Det varierer sikkert litt fra gruppe til gruppe hvor godt miljø det er osv, men her er iallefall folk generelt sett flinke til å møte opp i bursdager. Mindre flinke til å respondere på invitasjonen og generell kommunikasjon.
AnonymBruker Skrevet 25. februar #13 Skrevet 25. februar Hos oss følger bursdagene i den alderen en oppskrift. Dermed vet alle ungene hva de kan forvente. Tid: 1 1/2 time 1. Alle kommer - pakkene legges på et "gavebord" - alle løper litt rundt. 2. Mat. Weinerpølse i brød. 3. Pakkelek - flasketuten peker på, og den som blir pekt på gir gaven sin. (første snurr er bursdagsbarnet, deretter den som har gitt fra seg gave). 4. Kake. Sjokoladekake. Kanskje gele i tillegg. Lys og sang. Bursdagsbarnet får velge språk på sangen. 5. Lek hvor man deler ut godteposer. Dette kan være fiskedam (husk at det er gøy å få lillesøsters bleie, eller en dorull før godteposen kommer). Eller skattejakt. Eller stolleken, danseleken etc. Innimellom disse punktene er det noe frilek (kanskje spesielt mellom punkt 4 og 5), men somregen så går det ganske slag i slag. Halvannen time går fort. I den alderen pleier endel å måtte ha med seg foreldrene sine. Så ha gjerne klar en kanne kaffe, og noen ekstra pølser. Ungene spiser somregel 1 pølse - bare en og annen unge spiser to. Og om ikke ditt barn er førstemann ut vil du kanskje ha rukket å være med i noen bursdager før den tid - slik at du ser hva som pleier å skje i deres området. Ungene driter i om du bor i rekkehus eller funkisvilla , det er gøy å leke med andres lekes Anonymkode: ed650...0dd 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar #14 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hos oss følger bursdagene i den alderen en oppskrift. Dermed vet alle ungene hva de kan forvente. Tid: 1 1/2 time Det er faktisk mer stress med for kort tid enn for mye. Jeg hadde aldri invitert til under to timer. Tiden går uansett rasende fort. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 3. Pakkelek - flasketuten peker på, og den som blir pekt på gir gaven sin. (første snurr er bursdagsbarnet, deretter den som har gitt fra seg gave). Nei , nei og bare nei. For det første tar dette enormt lang tid hvis du har mer enn en håndfull gjester. Barna blir veldig lett utålmodige etterhvert og da urolige, dette vil du ikke ha i en bursdag. For det andre blir det så stor fokus på hva hver og en gir og den som har lite eller foreldre uten antenner kan lett få feil fokus på seg. Pakk heller raskt opp etterhvert som gjestene kommer. Mitt heteste tips til bursdager er papirduk og masse tegnesaker. Dette er alltid populært og de sitter roligere ved bordet. Anonymkode: 035ab...caa 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar #15 Skrevet 25. februar Du bør vurdere å bestille en time hos psykolog. Du kan ikke overføre dine følelser til henne, når det kommer fra erfaringer du har gjort deg i din barndom. Fokuser på det positive. Dere har faktisk et helt hus. Da mitt barn var på den alderen leide vi bare en leilighet. Det siste året i barnehagen er forresten en veldig fin alder. Vi lagde en adjektivhistorie på forhånd der tannfeen var med i fortellingen. Det skapte engasjement da vi ba barna finne på adjektiv der. En og en halv time er alt for kort tid i en bursdag. Husk at noen kan ha spesielle preferanser med tanke på mat, enten de spiser halal eller ikke spiser sukker. Presiser gjerne i forveien at du forventer å få beskjed om eventuelle hensyn som må tas i matveien innen frist som du gir. Det nytter ikke å si muntlig i fra om det ti minutt før selskapet begynner. Jeg ble paff et år da den ene vennen til mitt barn insisterte på at vedkommende skulle ha en gulrot siden i deres familie spiste de ikke kaker. Uansett: Din sinns-stemning smitter lett over på de. Er du stresset er det nok fort mange av barna som blir det. Hvis du viser at du koser deg (ikke bryr deg om hvor flott boligen deres er) så er det større mulighet for at gjestene koser seg. Dette skaper grobunn for vennskap som ditt barn får med seg inn i barneskolen. Det er mye lettere å henge seg på venner som man allerede kjenner fra barnehagen da. Anonymkode: bbf05...5bb
AnonymBruker Skrevet 25. februar #16 Skrevet 25. februar Som andre sier - du må jobbe med deg selv. ikke overfør dette til barnet ditt. Hvis det gir deg ro, kan du jo gi en «save the date» til noen av de nære - hvis de ikke kan har du mulighet til å bytte dag. De fleste kommer i bursdag gitt at de kan. Velg ett tidspunkt som passer de fleste (ta ett tidspunkt som de andre i bhg har har valgt, det er ørten tråder om det her inne - så velg det som gjelder i ditt nærmiljø). Absolutt ingen barn i barnehagealder bryr seg om interiør og husets byggeår. Anonymkode: 77611...060
AnonymBruker Skrevet 25. februar #17 Skrevet 25. februar Kan du alliere deg med en av barnet ditt sine foreldre? Eller ei venninne som har vært gjennom dette før? Ting er ofte skummelt første gangen, men det er sånn vi lærer. Anonymkode: 3f119...580
AnonymBruker Skrevet 25. februar #18 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (På 23.2.2026 den 10.39): Vår eldste fyller år og går nå siste året i barnehagen. Det er blitt vanlig at barna i førskolegruppa inviterer til bursdagsfeiring hjemme, når de fyller år. Min eldste gleder seg allerede, men som mamma gruer jeg meg veldig. Tenker tilbake på min første og eneste bursdagsfeiring på barneskolen, der 3 av 12 inviterte jenter møtte opp 😣 Jeg har enda vondt inni meg når jeg tenker tilbake på den tiden. Nå gruer jeg meg veldig til barnebursdagen til min eldste, er redd for at de andre ikke skal komme, redd for at barnet skal bli holdt utenfor eller blir mobbet i ettertid fordi vi ikke bor like fint som resten av barnegruppen. Vi bor i ett hus fra 1980-tallet, med helt OK standard. Majoriteten her bor i nybygde villaer fra 2020-2024 som koster det dobbelte av vårt hus. Mange vonde tanker på en mandag. Vet at det meste er traumer etter min barndom, men likevel er det så ubehagelig å arrangere bursdagsfeiring som voksen. Og jeg aner ikke hva man gjør i bursdager nå fortiden… Anonymkode: 02a27...30a Her er det så sykt viktig å stå stødig som forelder og gjøre barnet ditt robust. Ha planer for hvordan du skal håndtere det hvis få kommer. Jeg hadde selv en bursdag på barneskolen der kun 1 kom (jeg har bursdag midt i sommerferien). Jeg husker det som litt sårt først, deretter fantastisk. Foreldrene mine fokuserte på at det var litt uflaks, men at det ikke alltid passer for alle, og så var fokuaet hvor mye kaker og godteri det ble på oss to, jeg fikk masse fine leker som vi lekte med og på bilder fra dagen stråler både jeg og venninna mi. Så ikke ta sorgene på forskudd. Men ha planer om hvordan du kan lage en fantastisk dag hvis de blir få, hva du kan bruke som trøst/forklaring. For jeg antar barnet faktisk har venner i barnehagen? Hvis ikke ville jeg vært bekymret for det, ikke for bursdagen. Du kan også sjekke at det faktisk passer for de beste vennene til barnet før du inviterer. Jeg synes også det er veldig rart at du stresser med mobbing fra 5 åringer. De kan stille spørsmål, undre seg, men så må vi voksne stå stødig i det og hindre de fra å henge seg opp i ting som er annerledes. Vi har et barn som stammer litt i barnehagen der mitt barn går, en av de andre har brukt det som grunn ovenfor en annen til å ikke ville leke med han. Det er de voksne der obs på, så de deler ofte de største gutta slik at de kan bygge vennskap mer to og to og med flere. Jeg har ikke hørt de si noe sånt igjen. Barn henger seg opp i alt som er annerledes, men det betyr jo ikke at de ikke kommer over det. Anonymkode: 74878...396 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar #19 Skrevet 25. februar En mulighet er at ditt barn feirer bursdagen sammen med et annet barn. Da er de allerede to og du kan være tryggere på at det vil komme gjester. Anonymkode: ddeda...44a 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar #20 Skrevet 25. februar Ikke tenk på huset i alle fall. Jeg har en fireåring, vi bor i stort hus og hans bestekompis bor i relativt liten leilighet. Har aldri vært et tema mellom barna, og selvfølgelig ikke noe vi voksne verken kommenterer eller tenker over. Anonymkode: 0a3d7...fb2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå