Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er 57 - så det er egentlig et kjempeproblem, selvsagt. På kort sikt skal jeg gjøre det beste ut av det - jeg tenker at det har sine fordeler å slippe åket med å gå på jobb (det har vært svært slitsomt de siste årene og jeg har ofte gruet meg - helgene har vært ganske ødelagte fordi jeg tenker at jeg snart på på jobb... )  - samtidig som jeg skal la være å tenkte på mer langsiktige konsekvenser - som faren for å aldri å komme i (relevant) jobb igjen....   en annen fare er jo å havne i et sort hull. Ut fra min erfaring i arbeidslivet, mener jeg at jeg fortsatt har ressusser. Jeg har klart meg lenge i en utsatt bransje og jeg har fått lederansvar flere ganger, uten å ha søkt det... Økonomisk har jeg sannsynligvis en viss trygghet i fremtidig arv etc - så derfor slapper jeg også litt av, og vil ikke slutte å nyte livet heller. Selvinnsikt har jeg også. Takk! 

Anonymkode: 2347f...bfd

Vanskelig å få jobb id en alderen generelt.

Men nå har du muligheten til å gjøre noe annet på dagtid, jeg startet med styrketrening 3 ganger i uken. Elsket det! Levde på det resten av dagen, trente før lunsj. Etter trening - dusj og lunssj ble deyt avslapping. Da var jo klokken plutselig 13-14 :) 

Så ikke bli innaktiv, økt heller aktviteten kraftig. Gled deg over å våkne om mårran uten å måtte å gå på jobb. Tenk så masse annet du kan finne på.

Nå jobber jeg igjen, ikke overskudd til noe annet dessverre.

Anonymkode: c2e14...e61

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2026 den 17.10):

Du får en aktivitetsplan når du går på dagpenger, hvor mange jobber du skal søke på i uken. Gjerne 3-5stk...

Så enkelt å forholde seg til, bare legg inn 3-5 jobber du har søkt på i planen. Etterhvert må du på jobbsøkerkurs, men er kanskje digitalt i dag. Før var det 4-6uker. Kursene har ingen verdi for voksne mennesker som har erfaring arbeidslivet, vært på et slikt selv i 2019. Var på barneskolenivå.

Dette er litt på siden, men hvorfor stiller ikke NAV krav til at de jobbene man søker på faktisk skal være mulige å få?

Ser 21-åringer som søker på stilling som tannlege eller fylkesdirektør for opplæring, eller tidligere vaktmester som søker på stilling som kommuneoverlege. Det er jo meningsløst.

Anonymkode: 49cc9...6d0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er litt på siden, men hvorfor stiller ikke NAV krav til at de jobbene man søker på faktisk skal være mulige å få?

Ser 21-åringer som søker på stilling som tannlege eller fylkesdirektør for opplæring, eller tidligere vaktmester som søker på stilling som kommuneoverlege. Det er jo meningsløst.

NAV er et helt håpløst system som er ute av kontroll. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vanskelig å få jobb id en alderen generelt.

Men nå har du muligheten til å gjøre noe annet på dagtid, jeg startet med styrketrening 3 ganger i uken. Elsket det! Levde på det resten av dagen, trente før lunsj. Etter trening - dusj og lunssj ble deyt avslapping. Da var jo klokken plutselig 13-14 :) 

Så ikke bli innaktiv, økt heller aktviteten kraftig. Gled deg over å våkne om mårran uten å måtte å gå på jobb. Tenk så masse annet du kan finne på.

Nå jobber jeg igjen, ikke overskudd til noe annet dessverre.

Ja, takk - jeg prøver å ikke tenke for langsiktig her heller - for økonomien som pensjonist blir dårlig om jeg ikke kommer i jobb. Det er vel den verste tanken som dukker opp.. 

.. på daglig basis tror jeg det skal gå greit - hadde kolleger som var i samme situasjon for en 10 års tid tilbake. Trening var viktig - og det samme var bidrag til familien - som matlaging og oppussing. Jeg er alene men tenker at jeg i alle fall kan lage mer mat fra grunnen og starte med små oppussingsprosjekter. Bor også sentralt i Oslo - så har mange muligheter. 

Gleder meg også over å slippe å gå på jobb, ettersom det er har vært veldig masete og krevede det siste året. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, takk - jeg prøver å ikke tenke for langsiktig her heller - for økonomien som pensjonist blir dårlig om jeg ikke kommer i jobb. Det er vel den verste tanken som dukker opp.. 

.. på daglig basis tror jeg det skal gå greit - hadde kolleger som var i samme situasjon for en 10 års tid tilbake. Trening var viktig - og det samme var bidrag til familien - som matlaging og oppussing. Jeg er alene men tenker at jeg i alle fall kan lage mer mat fra grunnen og starte med små oppussingsprosjekter. Bor også sentralt i Oslo - så har mange muligheter. 

Gleder meg også over å slippe å gå på jobb, ettersom det er har vært veldig masete og krevede det siste året. 

Håper du trives med den nye hverdagen du får ja 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 2/22/2026 at 6:04 PM, AnonymBruker said:

Ofte er det jo NAV selv som foreslår at man skal søke på bestemte stillinger. Jeg ble for eksempel oppfordret til å søke på en professorstilling i fysikk. Veilederen min så vel at jeg hadde en mastergrad, og tenkte: "Oi! Han her er akademiker. Denne stillingen kan sikkert passe for han!" Men nei, jeg har verken en doktorgrad eller noensinne studert noe i nærheten av fysikk. Jeg kviet meg for å gjøre det. Jeg så for meg hvordan de satt der på universitetet og leste søknaden min og tenkte at "denne søkeren må være fullstendig blåst". Hva skulle jeg skrive i søknaden? At jeg ikke kan så mye om fysikk, men er svært villig til å lære? Jeg nektet, og fikk til svar fra veilederen min at "Det verste som kan skje, er at du ikke får jobben. Det skader ikke å prøve. Du vet aldri!" Hvordan i all verden kan slike mennesker jobbe med å mennesker i arbeid?

Anonymkode: abd69...29a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...