Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er nettopp blit arbeidsledig som følge av konkurs. Jeg er godt voksen. Har hatt en mellomlederjobb i en ganske sær bransje. Bor i Oslo. 

Noen som har noe peiling på hvor mye krav til "aktivitet" som stilles. Håper jeg slipper endeløse jobbsøkingkurs - da jeg inntil for noe måneder siden hadde som en av oppgavene å ansette folk... 

..

Anonymkode: 2347f...bfd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er nettopp blit arbeidsledig som følge av konkurs. Jeg er godt voksen. Har hatt en mellomlederjobb i en ganske sær bransje. Bor i Oslo. 

Noen som har noe peiling på hvor mye krav til "aktivitet" som stilles. Håper jeg slipper endeløse jobbsøkingkurs - da jeg inntil for noe måneder siden hadde som en av oppgavene å ansette folk... 

..

Jeg tenker at det viktigste du gjør er å gjøre arbeidssøking til «en jobb». 
Jo mindre hjelp fra NAV jo bedre.

Hold på rutiner med å stå opp om morgenen, å kle deg, smink deg, osv. 

Sett av 2 timer hver dag konkret til å sende ordentlige søknader, å ringe rundt, osv.

Ta deg fri i helgene. 

Pushvarsler og varsler på e-post tikker jo inn uansett. Ingen stillingsannonser legges ut fredag med søknadsfrist på mandag.

Gå turer. Gjør ting med venner og familie. 
Tren og spis sunt. 

Det verste du kan gjøre er å legge deg ned på sofaen, trekke for gardinene og «legge deg ned for å dø».

Skal som regel ikke mange månedene som arbeidsledig til før folk pådrar seg vondter, depresjon eller annet som gjør at de ril slutt ender opp helt utenfor arbeidslivet.

Anonymkode: 405f7...5d2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du får en aktivitetsplan når du går på dagpenger, hvor mange jobber du skal søke på i uken. Gjerne 3-5stk...

Så enkelt å forholde seg til, bare legg inn 3-5 jobber du har søkt på i planen. Etterhvert må du på jobbsøkerkurs, men er kanskje digitalt i dag. Før var det 4-6uker. Kursene har ingen verdi for voksne mennesker som har erfaring arbeidslivet, vært på et slikt selv i 2019. Var på barneskolenivå.

Anonymkode: c2e14...e61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk nylig på dagpenger i nesten 6 måneder. Jeg måtte søke på 3 jobber i uka og jeg var på ett digitalt jobbsøkerkurs i løpet av denne perioden. Husker selv at jeg ikke fikk så mye ut av det kurset, men må man så må man.

Anonymkode: 7561c...c59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var arbeidsledig måtte jeg gå på kurs med andre. Måtte lære data selv om jeg hadde brukt det i 20 år. skulle også ha trening i intervju det nekta jeg. Fikk beskjed om og bruke hele dagen på og søke jobb mens jeg var der. Måtte og søke på jobb jeg ikke var interessert i som sjåfør jobb eller vaskejobb. Det gjorde jeg ikke men latet som. Kunne ikke ha vaskejobb pga noe helseproblem men det brydde de seg ikke om. Heldigvis fikk jeg vikartilbud i et firma gjennom Nav som hadde lest min CV som var kundetjeneste. Noe jeg aldri hadde gjort men hoppa i det. Alt for og komme meg vekk fra kurset. Var kjekk jobb og lærte mye og når vikariatet gikk ut fikk jeg fast jobb en annen plass. 

Som regel må du ta den jobben de eventuelt tilbyr. Har inntrykk de følger mer med nå enn da jeg gikk ledig. Verste var i starten da de ville jeg skulle jobbe i barnehage rett etter jeg mista et barn selv. Det sa jeg plent nei til.

Anonymkode: 8c0fe...c45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Da jeg var arbeidsledig måtte jeg gå på kurs med andre. Måtte lære data selv om jeg hadde brukt det i 20 år. skulle også ha trening i intervju det nekta jeg. Fikk beskjed om og bruke hele dagen på og søke jobb mens jeg var der. Måtte og søke på jobb jeg ikke var interessert i som sjåfør jobb eller vaskejobb. Det gjorde jeg ikke men latet som. Kunne ikke ha vaskejobb pga noe helseproblem men det brydde de seg ikke om. Heldigvis fikk jeg vikartilbud i et firma gjennom Nav som hadde lest min CV som var kundetjeneste. Noe jeg aldri hadde gjort men hoppa i det. Alt for og komme meg vekk fra kurset. Var kjekk jobb og lærte mye og når vikariatet gikk ut fikk jeg fast jobb en annen plass. 

Som regel må du ta den jobben de eventuelt tilbyr. Har inntrykk de følger mer med nå enn da jeg gikk ledig. Verste var i starten da de ville jeg skulle jobbe i barnehage rett etter jeg mista et barn selv. Det sa jeg plent nei til.

Anonymkode: 8c0fe...c45

Nå er det såpass vanskelig å få en jobb i utgangspunktet, husk at ingen ansetter noen som er overkvalifiserte...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg gikk nylig på dagpenger i nesten 6 måneder. Jeg måtte søke på 3 jobber i uka og jeg var på ett digitalt jobbsøkerkurs i løpet av denne perioden. Husker selv at jeg ikke fikk så mye ut av det kurset, men må man så må man.

Anonymkode: 7561c...c59

NAvVbruker milliarder på kursene, er det som er så skammelig.....kontrakter på 300-400millioner i hver periode.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/slik-tjener-de-millioner-pa-a-jobbe-for-nav/9661819/

I løpet av fire år fikk Din Utvikling AS utbetalt 359 millioner fra NAV for å hjelpe arbeidsledige ut i jobb. I samme periode hadde tre partnere i selskapet en skattbar inntekt på 39 millioner kroner.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kursene har ingen verdi for voksne mennesker som har erfaring arbeidslivet, vært på et slikt selv i 2019. Var på barneskolenivå.

Helt enig, de kursene er totalt verdiløse. Jeg måtte være med på ett i regi av Sonans Karriere AS i 2018 og det er det mest amatørmessige opplegget jeg har opplevd.

Sjekket Linkedin profilene til de såkalte karriereveilederene som holdt kurset og en fellesnevner var at ingen hadde erfaring fra HR/rekruttering/bemanningsbyrå etc, de var folk med frynsete CV (typ mange korte arbeidsforhold som spente fra butikkansatt til renholder og salgssekretær, gjerne "krydret" med noen hull i CV'n) og samtlige jeg var borti hadde tatt coaching kurs og sertifiseringer på noe som het NLP Academy.

Hun som var min hovedkontakt var veldig opptatt av at vi som var "sterke" måtte være lagspillere og hjelpe de svake. Bl.a. oppfordret hun til at jeg skulle sitte mer på "jobbkafeen" (som var et rom med noen bord med stasjonære PC'er på) og søke jobber, for da kunne jeg være til hjelp for de som slet med språket.

Jeg hadde vært ledig et drøyt halvår da NAV påla meg å delta på kurset og å gjøre minst 5 jobbsøk aktiviteter i uken. Jeg måtte ikke søke på 5 stillinger, det holdt å være i kontakt med bemanningsbyårene jeg var registert hos osv. Så en typisk uke kunne typ være "Søkt på stilling X og Y, vært i kontakt med "Lise" i Manpower, "Petter" i Adecco og fulgte opp tips fra familie medlem om mulig ledig stilling Z, snakket med avd. leder og den lyses ut i løpet av kommende uke."

Anonymkode: 2c14f...e39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg tenker at det viktigste du gjør er å gjøre arbeidssøking til «en jobb». 
Jo mindre hjelp fra NAV jo bedre.

Hold på rutiner med å stå opp om morgenen, å kle deg, smink deg, osv. 

Sett av 2 timer hver dag konkret til å sende ordentlige søknader, å ringe rundt, osv.

Ta deg fri i helgene. 

Pushvarsler og varsler på e-post tikker jo inn uansett. Ingen stillingsannonser legges ut fredag med søknadsfrist på mandag.

Gå turer. Gjør ting med venner og familie. 
Tren og spis sunt. 

Det verste du kan gjøre er å legge deg ned på sofaen, trekke for gardinene og «legge deg ned for å dø».

Skal som regel ikke mange månedene som arbeidsledig til før folk pådrar seg vondter, depresjon eller annet som gjør at de ril slutt ender opp helt utenfor arbeidslivet.

Anonymkode: 405f7...5d2

Må man sminke seg for å sende søknader? 

Anonymkode: aceb2...59a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I det hele tatt tenker jeg, er det påbudt med sminke i dagliglivet?

Anonymkode: addf9...d30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

image.png.066f506241bdaa8ade360e646c2e7304.png

Anonymkode: 6d37a...312

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Helt enig, de kursene er totalt verdiløse. Jeg måtte være med på ett i regi av Sonans Karriere AS i 2018 og det er det mest amatørmessige opplegget jeg har opplevd.

Sjekket Linkedin profilene til de såkalte karriereveilederene som holdt kurset og en fellesnevner var at ingen hadde erfaring fra HR/rekruttering/bemanningsbyrå etc, de var folk med frynsete CV (typ mange korte arbeidsforhold som spente fra butikkansatt til renholder og salgssekretær, gjerne "krydret" med noen hull i CV'n) og samtlige jeg var borti hadde tatt coaching kurs og sertifiseringer på noe som het NLP Academy.

Hun som var min hovedkontakt var veldig opptatt av at vi som var "sterke" måtte være lagspillere og hjelpe de svake. Bl.a. oppfordret hun til at jeg skulle sitte mer på "jobbkafeen" (som var et rom med noen bord med stasjonære PC'er på) og søke jobber, for da kunne jeg være til hjelp for de som slet med språket.

Jeg hadde vært ledig et drøyt halvår da NAV påla meg å delta på kurset og å gjøre minst 5 jobbsøk aktiviteter i uken. Jeg måtte ikke søke på 5 stillinger, det holdt å være i kontakt med bemanningsbyårene jeg var registert hos osv. Så en typisk uke kunne typ være "Søkt på stilling X og Y, vært i kontakt med "Lise" i Manpower, "Petter" i Adecco og fulgte opp tips fra familie medlem om mulig ledig stilling Z, snakket med avd. leder og den lyses ut i løpet av kommende uke."

Det er en skandale, flaut å betale inntektskatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det såpass vanskelig å få en jobb i utgangspunktet, husk at ingen ansetter noen som er overkvalifiserte...

Joda, mange ansetter overkvalifiserte.

Anonymkode: 02ed2...f7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er en skandale, flaut å betale inntektskatt.

Skandale er ordet. Det har jo vært oppe i media fra tid til annen, men det blir jo aldri noe mer ut av det enn en artikkel eller to.

Skulle vært interessant å se resultatene om noen gjorde en skikkelig undersøkelse av hvorvidt disse kursene faktisk hjelper flertallet av deltakerne. Jeg tviler sterkt, basert på egen erfaring fra Sonans Karriere AS og det jeg har blitt fortalt av andre som har vært på lignende opplegg hos andre kursleverandører. Kvaliteten på kursholdere og innhold virker stort sett å være laber.

Det mest idiotiske "karriereveilederen" min foreslo for meg var at jeg skulle søke på en kundeservicejobb for et norsk firma med callcenter i Barcelona. Å flytte til en by som er kjent for et håpløst leiemarked pga korttidsutleie til turister for en lavinntektsjobb var ikke aktuelt, noe hun hadde lite forståelse for.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

NLP, er det ikke det hun Live Landmark påstår at hun kan kurere de med ME med?

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (28 minutter siden):

NLP, er det ikke det hun Live Landmark påstår at hun kan kurere de med ME med?

Det finner du på google.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det finner du på google.

Ok. La meg omformulere, siden det er så viktig å påpeke formuleringen min: 

Det er jo det Live Landmark driver med for å kurer folk med ME. 

Fornøyd?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill her - veldig usikker på hva som skje med meg. Ble brått ledig etter 30 år i samme bransje. Har for det meste hatt lederoppgaver i tillegg til det faglige. Tenker det blir litt tilsvarende som folk som har jobbet i bank/post etc - der det man har jobbet med før har liten verdi... 

... tror jeg skal klare å disiplienere meg - komme meg opp, gå turer - tilbringe litt tid på kaffebar. Har kort avstand til f.eks. bibliotek og sånt så skal nok gå greit. Dog ser jeg nok ganske svart på å få noenlunde relevant jobb på min alder - i alle fall med noenlunde samme inntekt.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill her - veldig usikker på hva som skje med meg. Ble brått ledig etter 30 år i samme bransje. Har for det meste hatt lederoppgaver i tillegg til det faglige. Tenker det blir litt tilsvarende som folk som har jobbet i bank/post etc - der det man har jobbet med før har liten verdi... 

... tror jeg skal klare å disiplienere meg - komme meg opp, gå turer - tilbringe litt tid på kaffebar. Har kort avstand til f.eks. bibliotek og sånt så skal nok gå greit. Dog ser jeg nok ganske svart på å få noenlunde relevant jobb på min alder - i alle fall med noenlunde samme inntekt.

Hva er din alder? Er jo bare godt å få en pause fra arbeidslivet :) Elsket tiden som ledig!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er din alder? Er jo bare godt å få en pause fra arbeidslivet :) Elsket tiden som ledig!

Jeg er 57 - så det er egentlig et kjempeproblem, selvsagt. På kort sikt skal jeg gjøre det beste ut av det - jeg tenker at det har sine fordeler å slippe åket med å gå på jobb (det har vært svært slitsomt de siste årene og jeg har ofte gruet meg - helgene har vært ganske ødelagte fordi jeg tenker at jeg snart på på jobb... )  - samtidig som jeg skal la være å tenkte på mer langsiktige konsekvenser - som faren for å aldri å komme i (relevant) jobb igjen....   en annen fare er jo å havne i et sort hull. Ut fra min erfaring i arbeidslivet, mener jeg at jeg fortsatt har ressusser. Jeg har klart meg lenge i en utsatt bransje og jeg har fått lederansvar flere ganger, uten å ha søkt det... Økonomisk har jeg sannsynligvis en viss trygghet i fremtidig arv etc - så derfor slapper jeg også litt av, og vil ikke slutte å nyte livet heller. Selvinnsikt har jeg også. Takk! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...