Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Hill83 skrev (33 minutter siden):

Det er små penger i forhold til arv og familie. 

Ja enig, det er snakk om en arv på rundt 15.mill

Anonymkode: ceda6...670

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk min brors arv avkortet i retten fordi han hadde forsynt seg av vår demente fars konto.

Men dersom far hadde vært oppegående og gitt ham pengene frivillig, hadde det ikke blitt noen avkortning.

Når det er sagt. Hvis man har fått 150 000 uten at søsken har fått, så kan man jo være grei å tilby avkorting selv. Jeg ser du skriver at total arv er 15 millioner, da er det jo no å tenke over om det er vits i å krangle om en i forhold lav sum.

Høres ut som det kan være smart av din venninne å dokumentere hva hun har fått, slik at det ikke kan komme påstander om høyere summer enn det faktisk er.

Man får bare ut kontoutskrifter 10 år tilbake i tid, så det kan være smart å passe på å lagre digitale utgaver av kontoutskriftene sine et trygt sted, slik at man har de om det kreves dokumentasjon.

Anonymkode: 320bd...f9e

AnonymBruker
Skrevet
Hill83 skrev (58 minutter siden):

Det er små penger i forhold til arv og familie. 

For noen ja. Men ikke for alle familier. TS sin mor etterlater seg 15 millioner, så da er jeg helt enig i at 150 tusen er småpenger. 

Anonymkode: 5d6fb...c0d

AnonymBruker
Skrevet

Venninna di bør ikke skrive under på noe hun ikke ønsker å skrive under på, og gå for offentlig skifte. Samarbeidet med søskenet er over i hvert fall. 

Anonymkode: b0f7c...1fa

Skrevet

Det er begrensninger på gaver fra en forelder til livsarvinger dersom  forelderen sitter i uskiftet bo med boet etter den andre forelderen. Vet jo ikke om det er tilfelle her, men TS skriver jo "forelder" (bestemt entall) og ikke "foreldre".

AnonymBruker
Skrevet
Stjertmeis skrev (3 minutter siden):

Det er begrensninger på gaver fra en forelder til livsarvinger dersom  forelderen sitter i uskiftet bo med boet etter den andre forelderen. Vet jo ikke om det er tilfelle her, men TS skriver jo "forelder" (bestemt entall) og ikke "foreldre".

Ja, men å gi bort 150 000 kroner over ti år, på en formue som er 15 millioner, vil ikke regnes som feil. Det må være en større andel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men å gi bort 150 000 kroner over ti år, på en formue som er 15 millioner, vil ikke regnes som feil. Det må være en større andel.

Jeg har ikke lest hvilke summer det er snakk om. 

Skrevet

Søsteren her har ingen sak og ingenting juridisk hun kan slå i bordet med til din venninne. Så det er bare å slappe helt av. 

Det er virkelig små summer når det er snakk om milliioner i arv. Og de pengene har hun sansynligvis fått fordi hun hjelper til mer enn søsteren. Det er helt lovlig å gi mer til ene barnet enn det andre, i levende live. Skulle liksom forelderen spart de pengene til sin død heller? Slik at de ble fordelt som arv heller?? Det finnes INGEN lov som hindrer foreldre i å gi penger der de vil, med mindre det er hele/store deler av formuen (dødsdisposisjon). 

Du kan tipse din venninne om å "true" søsteren tilbake med å velge offentlig skifte hvis hun fortsetter med det tullet sitt. Det koster ca 100-200 000kr som trekkes fra arven og resten av arven blir da fordelt 50/50 mellom søstrene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...