AnonymBruker Skrevet 19. februar #1 Skrevet 19. februar Hvor vanskelig er det for den ene arvingen å kreve at arv blir avkortet pga tidligere penger over flere år som er gitt bort? Uten dokumentasjon på noe som helst.. min veninne har fått litt mer siste 5-6 årene enn sitt søken( ikke noe enorme summer men småsummer her og der) men det blir jo selvfølgelig litt.. det andre søsken har det mye bedre økonomisk og mer på stell i livet. min veninne forteller nå at hennes søster skremmer henne til at alt hun har fått oppigjennom skal avkortes den dagen forelder er gått bort… Anonymkode: ceda6...670
AnonymBruker Skrevet 19. februar #2 Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor vanskelig er det for den ene arvingen å kreve at arv blir avkortet pga tidligere penger over flere år som er gitt bort? Uten dokumentasjon på noe som helst.. min veninne har fått litt mer siste 5-6 årene enn sitt søken( ikke noe enorme summer men småsummer her og der) men det blir jo selvfølgelig litt.. det andre søsken har det mye bedre økonomisk og mer på stell i livet. min veninne forteller nå at hennes søster skremmer henne til at alt hun har fått oppigjennom skal avkortes den dagen forelder er gått bort… Anonymkode: ceda6...670 Altså ikke dokumentasjon på at det et forskudd på arv! Men det vil vises på transaksjoner osv Anonymkode: ceda6...670
CAPS LOCK Skrevet 19. februar #3 Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvor vanskelig er det for den ene arvingen å kreve at arv blir avkortet pga tidligere penger over flere år som er gitt bort? forelder er gått bort… Anonymkode: ceda6...670 Det er umulig, for det er et vilkår for avkorting at avkorting var satt som vilkår for ytelsen. Dette står i lov om arv og dødsboskifte § 75: "Har en livsarving mottatt en ytelse av økonomisk verdi fra arvelateren, skal ytelsen avkortes i livsarvingens arv hvis dette var satt som en betingelse for ytelsen." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-8#KAPITTEL_2-8
AnonymBruker Skrevet 19. februar #4 Skrevet 19. februar Hva foreldrene har gitt henne tidligere har ingen betydning. Foreldre står fritt i å gi bort verdier, så fremt de ikke sitter i et uskiftet bo. Det er kun når det er skriftlig dokumentert at det er forskudd på arv som er gitt, at dette skal trekkes fra ved et arveoppgjør. Anonymkode: 41dfe...dad 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar #5 Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva foreldrene har gitt henne tidligere har ingen betydning. Foreldre står fritt i å gi bort verdier, så fremt de ikke sitter i et uskiftet bo. Det er kun når det er skriftlig dokumentert at det er forskudd på arv som er gitt, at dette skal trekkes fra ved et arveoppgjør. Anonymkode: 41dfe...dad Så det finnes ingen smutthull? Anonymkode: ceda6...670
AnonymBruker Skrevet 19. februar #6 Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvor vanskelig er det for den ene arvingen å kreve at arv blir avkortet pga tidligere penger over flere år som er gitt bort? Uten dokumentasjon på noe som helst.. min veninne har fått litt mer siste 5-6 årene enn sitt søken( ikke noe enorme summer men småsummer her og der) men det blir jo selvfølgelig litt.. det andre søsken har det mye bedre økonomisk og mer på stell i livet. min veninne forteller nå at hennes søster skremmer henne til at alt hun har fått oppigjennom skal avkortes den dagen forelder er gått bort… Anonymkode: ceda6...670 Det lar seg ikke gjøre, uten at det er gjort skriftlig. Foreldrene står fritt til å kunne gi gaver og støtte til én uten at det kommer til fratrekk i et arveoppgjør. Muntlige avtaler gjelder ikke i arveoppgjør. Da blir det bare ord mot ord. Vet om tre søsken hvorav det yngste fikk mye hjelp igjennom hele livet. Egenkapital. Penger til oppussing. Til tak. Bytte av kledning. Privatlån. Renter i gave. Oppgradering til ny bolig. Osv. I løpet av 20-25 år så ble det jo snakk om noen millioner. Det var en felles forståelse i familien om at de eldste to skulle arve leiligheten etter foreldrene, og så skulle de dele de resterende pengene likt. Men det stod ikke nedskrevet noe sted. Da begge foreldrene var døde så gjorde yngste søsken krav på like mye arv, og aaante ingenting om noen avtale om avkorting av arv. Det ble et offentlig skifte og alle de tre søskena fikk like mye. Da ble det dårlig stemning. Anonymkode: 5cb56...219 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar #7 Skrevet 20. februar Det regnes ikke som forskudd på arv, og ved dødsfall får søsknene like mye (med mindre de finnes testamente som sier noe annet). Det sagt synes jeg søskenet som har fått mest opp gjennom SELVSAGT burde innse at den andre burde tilgodesees noe mer ved et arveoppgjør. At de arver likt, men det søskenet som har fått minst de foregående årene får en tilsvarende sum i "gave" fra den andre, eller noe slikt. Bare fordi man ikke har klart å være like økonomisk som sitt søsken burde man ikke tenke at man skal ha krav på å bare få mer penger? Anonymkode: c29b3...a4a
AnonymBruker Skrevet 20. februar #8 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det regnes ikke som forskudd på arv, og ved dødsfall får søsknene like mye (med mindre de finnes testamente som sier noe annet). Det sagt synes jeg søskenet som har fått mest opp gjennom SELVSAGT burde innse at den andre burde tilgodesees noe mer ved et arveoppgjør. At de arver likt, men det søskenet som har fått minst de foregående årene får en tilsvarende sum i "gave" fra den andre, eller noe slikt. Bare fordi man ikke har klart å være like økonomisk som sitt søsken burde man ikke tenke at man skal ha krav på å bare få mer penger? Anonymkode: c29b3...a4a Jo, jeg kan forstå det. Min veninne har vel fått ca 150.000 siste 10 årene.. men også bidratt mye mer med hjelp til forelder.. jeg tror ikke at hun vil sette seg på bakbena å ikke være med på en avkorting på 150.000 når arveoppgjøret skal gjøres.. men den andre søstreren vil prøve å få mest mulig å min veninne er redd for å sitte igjen med kroner 0 når søstreren er så falsk å kynisk.. Anonymkode: ceda6...670
Hill83 Skrevet 20. februar #9 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo, jeg kan forstå det. Min veninne har vel fått ca 150.000 siste 10 årene.. men også bidratt mye mer med hjelp til forelder.. jeg tror ikke at hun vil sette seg på bakbena å ikke være med på en avkorting på 150.000 når arveoppgjøret skal gjøres.. men den andre søstreren vil prøve å få mest mulig å min veninne er redd for å sitte igjen med kroner 0 når søstreren er så falsk å kynisk.. Anonymkode: ceda6...670 150.000 er jo små penger. Uten avtale regnes dette som gave 1
Ronaldo85 Skrevet 20. februar #10 Skrevet 20. februar Bare appelsin og eple. Men saker om det må tas i gryteretten🤭
AnonymBruker Skrevet 20. februar #11 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo, jeg kan forstå det. Min veninne har vel fått ca 150.000 siste 10 årene.. men også bidratt mye mer med hjelp til forelder.. jeg tror ikke at hun vil sette seg på bakbena å ikke være med på en avkorting på 150.000 når arveoppgjøret skal gjøres.. men den andre søstreren vil prøve å få mest mulig å min veninne er redd for å sitte igjen med kroner 0 når søstreren er så falsk å kynisk.. Anonymkode: ceda6...670 Jeg hadde aldri akseptert en avkortning på arv uansett. Og arveloven er klar! Anonymkode: 5d6fb...c0d
AnonymBruker Skrevet 20. februar #12 Skrevet 20. februar Hill83 skrev (Akkurat nå): 150.000 er jo små penger. Uten avtale regnes dette som gave Kan jeg sende deg kontonummeret mitt, så overfører du 150 000 kr til meg? Er jo bare småpenger. Anonymkode: 5d6fb...c0d
AnonymBruker Skrevet 20. februar #13 Skrevet 20. februar For at en gave skal avkortes må det som hovedregel være: Klart at forelderen bestemte eller forutsatte at gaven skulle være forskudd på arv Eller at det kan bevises at dette var meningen Det holder ikke at et søsken mener det er urettferdig. Den som krever avkortning må kunne sannsynliggjøre at: Det faktisk var en gave Og at den var ment som forskudd på arv Småsummer her og der over 5–6 år, uten skriftlighet, uten avtale, uten at forelder har sagt det var forskudd på arv. Da er det som regel svært vanskelig å få gjennomslag for avkortning. Små beløp til hjelp i hverdagen (regninger, støtte, overføringer) blir normalt sett på som: Løpende økonomisk støtte Vanlige gaver Ikke forskudd på arv – med mindre det er sagt tydelig.Det skal ganske mye til for at søsteren faktisk får gjennomslag for avkortning senere. Det høres mer ut som skremsel enn juss. Anonymkode: 0167a...36e
Gaia Skrevet 20. februar #14 Skrevet 20. februar Gaver eller økonomisk hjelp er ikke grunnlag for avkorting av arv, med mindre det er skrevet en avtale om det.
AnonymBruker Skrevet 20. februar #15 Skrevet 20. februar Gaia skrev (5 minutter siden): Gaver eller økonomisk hjelp er ikke grunnlag for avkorting av arv, med mindre det er skrevet en avtale om det. Ingen til er skrevet eller dokumentert i det hele tatt. Hun er bare svært bekymret da hennes søster er utspekulert å vil prøve å få mest mulig av arven, egentlig en trist sak fordi forelder lever enda dog ganske gammel. Anonymkode: ceda6...670
Gaia Skrevet 20. februar #16 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen til er skrevet eller dokumentert i det hele tatt. Hun er bare svært bekymret da hennes søster er utspekulert å vil prøve å få mest mulig av arven, egentlig en trist sak fordi forelder lever enda dog ganske gammel. Anonymkode: ceda6...670 Har forelder skrevet fremtidsfullmakt?
AnonymBruker Skrevet 20. februar #17 Skrevet 20. februar Gaia skrev (16 minutter siden): Har forelder skrevet fremtidsfullmakt? Det vet jeg ikke men når en forelder dør er vel ikke den lenger gyldig for da slår vel arveloven inn? Anonymkode: ceda6...670
AnonymBruker Skrevet 20. februar #18 Skrevet 20. februar Søsteren kan skremme, men tror hun har en dårlig sak. Om det ikke finnes skriftlig at "gavene" er forskudd på arv. Kanskje hun som "skremmer" mener at foreldrene utsettes for utilbørlig pengemas? At hun vil ha slutt på det? I så fall forståelig. Anonymkode: 14b3a...0b5
Gaia Skrevet 20. februar #19 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det vet jeg ikke men når en forelder dør er vel ikke den lenger gyldig for da slår vel arveloven inn? Anonymkode: ceda6...670 Ja, men hvis en slik fullmakt er skrevet og søsteren hennes er den som får disposisjonsrett over kontoene til foreldrene, kan det være vanskelig å finne ut hvor mye hun evt. overfører til seg selv. 1
Hill83 Skrevet 20. februar #20 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan jeg sende deg kontonummeret mitt, så overfører du 150 000 kr til meg? Er jo bare småpenger. Anonymkode: 5d6fb...c0d Det er små penger i forhold til arv og familie.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå