Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo så mange «rare» krav og klausuler til de som leverer anbud til det offentlige i Norge, så hvorfor ikke ha med et krav om at så-så mange % av arbeidstokken (f.eks) skal være norske/lokale/what ever? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
enkefru skrev (1 minutt siden):

Det er jo så mange «rare» krav og klausuler til de som leverer anbud til det offentlige i Norge, så hvorfor ikke ha med et krav om at så-så mange % av arbeidstokken (f.eks) skal være norske/lokale/what ever? 

Hvorfor ikke heller vrake mesteparten av de "rare" kravene, slik at boliger blir billigere og byggefirmaene går med overskudd. Da kommer viljen til å ansette lærlinger tilbake. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Tiuren skrev (10 minutter siden):

Hvorfor ikke heller vrake mesteparten av de "rare" kravene, slik at boliger blir billigere og byggefirmaene går med overskudd. Da kommer viljen til å ansette lærlinger tilbake. 

Det er visst EU (EØS?) krav som MÅ være med, så derfor tenker jeg det er «enklere» å tilføye noen krav

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
enkefru skrev (3 minutter siden):

Det er visst EU (EØS?) krav som MÅ være med, så derfor tenker jeg det er «enklere» å tilføye noen krav

Ja, det offentlige er visst nødt til å legge byggeoppdrag ut på anbud i hele EØS.  Så blir sykehuset 200 millioner billigere, men de norske lærlingene og andre norske bygningsarbeidere havner på NAV, og så blir de hetset for å gå og slenge og blir bedt om å komme seg i jobb. Det rimer jo ikke.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Iso-fagene så er det svært langt mellom noen norsk. Det er en styrt politikk for og holde akkorder borte og lønstillegg under inflasjon.

det er og blit overført samme politikk i byggbransjen.

nå er snart 50% av elektrikerer østblokkland eller forhenværende østblokkland.

det som er flott for politikerene er når det blir dårlige tider og oppsigelse. Så råker det nesten ikke noen Nordmenn…… styrt politikk????

Skrevet
Soft mann skrev (1 time siden):

Iso-fagene så er det svært langt mellom noen norsk. Det er en styrt politikk for og holde akkorder borte og lønstillegg under inflasjon.

det er og blit overført samme politikk i byggbransjen.

nå er snart 50% av elektrikerer østblokkland eller forhenværende østblokkland.

det som er flott for politikerene er når det blir dårlige tider og oppsigelse. Så råker det nesten ikke noen Nordmenn…… styrt politikk????

Ganske få elektrikere fra østblokk land, da utdanningen fra hjemlandet deres ikke er godkjent i Norge 

• Liker 6
Skrevet
Lur Venn skrev (5 timer siden):

Ganske få elektrikere fra østblokk land, da utdanningen fra hjemlandet deres ikke er godkjent i Norge 

Offshore så er vel snart 50%.

Aker og Aibel så er det nok snart 50% 

deres utdanning er godkjent. De må ta en site-test, der de skal ta skrittet på en par kabel. Så industrien er full av de. Hus elektrikere så er det nok mindre av østblokkland-elektrikere, siden svært få kan norsk.

poenget er at norske arbeidsplasser  er infiltrert av mennesker fra østblokkland, nå kommer mer og mer fra asiatiske land. Dette er styrt politikk, for og hold lønnsnivået nede. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
enkefru skrev (11 timer siden):

Veldig få av de tekniske kravene som skaper problemer, er EU krav.  Norske byggekrav er mange ganger mer omfattende enn noen EU land. 

De kravene som kommer fra EU, er mest problematisk i forhold til vedlikehold av bygningsmasse. I Norge er vi mindre vant med den typen byggekrav, fordi vi har lite kommersiell utnytelse av boliger. Der det slår inn i nybygg som tilleggskrav, demonstrerer de  feilpriioriteringen i norske tekniske krav. 

Det er i og for seg ingen problem med å kreve nasjonale lærlinger i offentlige anbud.  Men siden hele markedet er i total kollaps, er det offentlige markedet for lite til å ta opp alle lærlinger. 

Jeg er for å justere noe av TEK reglene : og vi bør åpne for nye boligtyper. Men først og fremst trenger vi en helt gjennomgående revisjon av boligregulering og offentlige avgifter knyttet til husbygging.

Endret av Druid
Skrevet

Så stikkordet for unge i dag er å gå elektrikerlinja om de skal ta fagutdanning i byggsektoren. 

Skrevet

Det viktigste kravet må jo være at vi sikrer at arbeidsforholdene er omtrent like, at minstelønn og tariffavtaler gjelder på tvers av nasjonalitet.

Videre at Norske og utenlandske bedrifter har samme rammevilkår.

Når en Norsk og en utenlandsk arbeidstaker koster det samme, så konkurrerer man på like vilkår, men de som snakker språket vil ha en tilleggsfordel.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Soft mann skrev (På 17.2.2026 den 4.01):

Offshore så er vel snart 50%.

Aker og Aibel så er det nok snart 50% 

deres utdanning er godkjent. De må ta en site-test, der de skal ta skrittet på en par kabel. Så industrien er full av de. Hus elektrikere så er det nok mindre av østblokkland-elektrikere, siden svært få kan norsk.

poenget er at norske arbeidsplasser  er infiltrert av mennesker fra østblokkland, nå kommer mer og mer fra asiatiske land. Dette er styrt politikk, for og hold lønnsnivået nede. 

Ja mulig det er mange offshore og i industri, på byggeplasser er det svært få elektrikere fra østblokk land.

Skrevet
enkefru skrev (På 16.2.2026 den 20.57):

Eller bare vrake hele EØS dritet også bli kvitt sosial dumping i samme slengen?

• Liker 3
Skrevet

Dette er jo ikke noe nytt. Det som er nytt er at media er begynt å skrive om det. Dette skjedde jo med meg også når jeg søkte jobb som lærling/medarbeider, og dette var et kjent stort firma. Snakket med en av de som drev firmaet og de sa rett ut at "Her ansetter vi bare utlendinger". Dette var i 2012, når det faktisk ikke var så gale som nå. 

• Nyttig 1
Skrevet
frivis skrev (13 minutter siden):

Dette er jo ikke noe nytt. Det som er nytt er at media er begynt å skrive om det. Dette skjedde jo med meg også når jeg søkte jobb som lærling/medarbeider, og dette var et kjent stort firma. Snakket med en av de som drev firmaet og de sa rett ut at "Her ansetter vi bare utlendinger". Dette var i 2012, når det faktisk ikke var så gale som nå. 

Nei det er ikke noe nytt med sosial dumping i byggebransjen. Men det som er nytt nå er at byggebransjen har gått på en skikkelig smell og det ene etter det andre firmaet går konk.

Skrevet
frivis skrev (14 timer siden):

Det er egentlig mye bedre nå i det perpsektivet. Det er markant færre utlendinger i markedet enn det var før pandemien.

Utfordringen sånn sett er at perioden før, tørket ut nyrekruteringen : man utdannet seg ikke håndverker når man så at det kun lønte seg for folk som ikke levde i Norgge. 

Det som er nytt nå, er at markedet er i fritt fall; det bygges ikke. 

I perioden har valutaen vår gått i dass, som gjør at prisen på mange byggevarer har gått i taket, renten har gått i taket, og finansieringen er strupet. Selv utleie markedet er underregulert og overbeskattet : det er ikke et forsvarlig grunnlag for å bygge noe, og man har ikke lov å spekulere. 

Inn i dette er det ikke rom for lærlinger. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)
enkefru skrev (På 16.2.2026 den 20.57):

"Nesten 5 000 bedrifter i byggenæringen konkurs på tre år" - feilen er etter min mening først og fremst rød norsk politikk, men også EU-politikk. https://www.bygg.no/bolig-boligbygging-boligprodusenter/nesten-5000-bedrifter-i-byggenaeringen-konkurs-pa-tre-ar-det-taerer-pa/2874342

EU har i mange år vært dominert av politikere som prioriterer sterk regulering og omfattende inngrep i privat næringsliv (jeg kaller de kommunister, men der er nok mange uenige med meg). Resultatet er et regelverk som mange opplever som unødvendig byrdefullt for bedrifter, og som i praksis gjør det vanskeligere å skape verdier i Europa.

I tillegg har EU lagt opp til en politikk som i stor grad retter seg mot amerikanske teknologiselskaper gjennom skatter, gebyrer og særreguleringer. I USA har dette blitt bredt omtalt – både i republikanske og demokratiske miljøer – som et uttrykk for at Europa undervurderer konsekvensene av å presse ut selskaper som står for store deler av innovasjonen globalt. Når amerikanske politikere senere reagerer negativt på europeiske initiativer, virker det som om mange i EU ikke forstår sammenhengen. Som man reder ligger man... (Flere enn Trump / Vance som hater Europa der...)

Samtidig opplever mange at Norges regjering går enda lenger enn EU i å innføre regler, skatter og begrensninger som rammer næringslivet. Summen av dette er et politisk klima der private aktører får stadig mindre handlingsrom, mens byråkratiet vokser.

Endret av Selvsagt
  • Liker 1
Skrevet

Det er en utrolig vanskelig situasjon i byggenæringen nå. Det er ikke bare lærlingene som sliter, men hele verdikjeden merker bremsen. Samtidig er det et paradoks at vi trenger fagfolk mer enn noen gang for det grønne skiftet og vedlikehold av eksisterende boligmasse, men rammevilkårene gjør det nesten umulig for mange små og mellomstore bedrifter å satse langsiktig. Håper vi ser noen grep snart som faktisk treffer grasrota i bransjen.

• Liker 1
Skrevet

Ikke noe nytt. Gikk ut ut 1996. Og var nesten lik 0 å få lærling jobb. Fikk til slutt. Men bedriften sa opp alle lærlinger etter at vi hadde vært i bedriften i 1.5 år. Fikk høre i etterkant av en svenske som jobbet der at det var noe denne bedriften gjorde hver gang. Alle lærlinger ham viste om som jobbet der ble kontrakten avbrutt etter 1 til 1.5 år. 

Og mye av bransjen den gang innen tømrer og murer var svensker og  polakker

Skrevet
MatteoH skrev (15 timer siden):

Det er en utrolig vanskelig situasjon i byggenæringen nå. Det er ikke bare lærlingene som sliter, men hele verdikjeden merker bremsen. Samtidig er det et paradoks at vi trenger fagfolk mer enn noen gang for det grønne skiftet og vedlikehold av eksisterende boligmasse, men rammevilkårene gjør det nesten umulig for mange små og mellomstore bedrifter å satse langsiktig. Håper vi ser noen grep snart som faktisk treffer grasrota i bransjen.

Kan ikke si jeg er veldig sympatisk akkurat. Det er selvfølgelig synd på fagfolk og lærlinger som ikke får jobb, men selve bransjen er dominert av kriminalitet. Og er vel en av de mest krim infesterte bransjene vi har her i landet. Med massive mengder svindel, svart arbeid, sosial dumping, hvitevasking av penger, menneskehandel, osv. Og det burde være ganske godt kjent for folk flere tiår bakover før de bestemte seg for å ta utdanning og gå inn i denne bransjen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...