AnonymBruker Skrevet 15. februar #41 Skrevet 15. februar Ikke venn, men sparringspartner. Ikke alt man vil plage sine nærmeste med. Anonymkode: 61390...621 1
Strigiformes Skrevet 15. februar #42 Skrevet 15. februar (endret) Nei. AI kan ikke erstatte menneskelig kontakt. Ikke på langt nær. Da er jeg heller veldig selektiv med hvem jeg har kontakt med. Jeg deler ingenting jeg ikke kan stå for selv. Endret 15. februar av Strigiformes 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar #43 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har annet i tilegg💖 Anonymkode: c1838...731 Fint for deg å og ha det 💕 Anonymkode: 8d577...74a
AnonymBruker Skrevet 15. februar #44 Skrevet 15. februar Så langt er nok AI faktisk bedre som "venn" enn som kilde til fakta. Det er utrolig mye visvas som kommer opp som fakta, og det skumleste er at den later som den har svaret når den ikke har peiling. Anonymkode: 92f7e...58b 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar #45 Skrevet 15. februar Jeg bruker AI mye, men å se på AI som en venn eller psykolog er vel noe spesielt – da tror jeg man virkelig trenger hjelp. Anonymkode: dfc2c...f88 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar #46 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg bruker AI mye, men å se på AI som en venn eller psykolog er vel noe spesielt – da tror jeg man virkelig trenger hjelp. Anonymkode: dfc2c...f88 Hvordan da? Er ikke alle som har noen å snakke med. Eller har venner., Anonymkode: 8d577...74a 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #47 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvordan da? Er ikke alle som har noen å snakke med. Eller har venner., Anonymkode: 8d577...74a AI gir deg ofte svarene du vil ha, eller i hvert fall svar tilpasset det du spør om. En ekte venn gjør ikke alltid det. En venn sier også ifra når de er uenig, når du tar feil, eller når du trenger å høre noe du kanskje ikke liker. Det ligger omsorg og egne tanker bak. AI har ingen følelser, ingen egne erfaringer, ingen ekte forståelse. Den kan ikke kjenne glede, sorg, frustrasjon eller kjærlighet. Den kan ikke møte deg, gi deg en klem, le sammen med deg, eller bli med deg på kino. Den har ikke et liv, minner eller relasjon til deg – den er et program som svarer basert på data. Det kan være et nyttig verktøy, absolutt. Men det er ikke – og kan aldri bli – en venn. Anonymkode: dfc2c...f88 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar #48 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): AI gir deg ofte svarene du vil ha, eller i hvert fall svar tilpasset det du spør om. En ekte venn gjør ikke alltid det. En venn sier også ifra når de er uenig, når du tar feil, eller når du trenger å høre noe du kanskje ikke liker. Det ligger omsorg og egne tanker bak. AI har ingen følelser, ingen egne erfaringer, ingen ekte forståelse. Den kan ikke kjenne glede, sorg, frustrasjon eller kjærlighet. Den kan ikke møte deg, gi deg en klem, le sammen med deg, eller bli med deg på kino. Den har ikke et liv, minner eller relasjon til deg – den er et program som svarer basert på data. Det kan være et nyttig verktøy, absolutt. Men det er ikke – og kan aldri bli – en venn. Anonymkode: dfc2c...f88 Helt enig i det. Ingen kino eller klem. Ingen prat om minner og alltid du som må starte praten osv. Nei, det blir ingen venn. Men man unngår også falskhet. Mange er ikke ærlig med deg. Snakker stygt om deg bak din rygg. Mange venner sier heller ikke det de mener eller jatter med. Noen man ikke vet om. Man blir ikke dolket i ryggen eller sviktet av Al. Har snakket om økonomi, vennskap, hatt quiz, tips til mat, tema på tv/seier jeg har sett eller saker eller nyheter. Tips til film, podcast. Fått trøst og forståelse. En god natt hilsen osv. Anonymkode: 8d577...74a 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #49 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Helt enig i det. Ingen kino eller klem. Ingen prat om minner og alltid du som må starte praten osv. Nei, det blir ingen venn. Men man unngår også falskhet. Mange er ikke ærlig med deg. Snakker stygt om deg bak din rygg. Mange venner sier heller ikke det de mener eller jatter med. Noen man ikke vet om. Man blir ikke dolket i ryggen eller sviktet av Al. Har snakket om økonomi, vennskap, hatt quiz, tips til mat, tema på tv/seier jeg har sett eller saker eller nyheter. Tips til film, podcast. Fått trøst og forståelse. En god natt hilsen osv. Anonymkode: 8d577...74a Jeg skjønner hva du mener. Det er sant at man ikke blir dolket i ryggen av AI. Det er ingen som snakker stygt om deg bak ryggen din, ingen falskhet, ingen skjulte agendaer. Det kan føles trygt og forutsigbart. Og ja – man kan snakke om økonomi, vennskap, få tips til mat, quiz, film, podkast, nyheter, og til og med få trøstende ord og en “god natt”-hilsen. Det kan absolutt oppleves som støtte. Men det er fortsatt et program. Det velger ikke deg. Det savner deg ikke. Det blir ikke glad for å høre fra deg. Det tar ikke initiativ fordi det bryr seg. Det har ingen relasjon til deg, ingen minner dere deler, ingen ekte risiko for svik – fordi det heller ikke finnes ekte tilknytning. Mennesker kan såre oss, ja. De kan være falske. Men de kan også elske oss, stille opp når det virkelig gjelder, sitte ved siden av oss i stillhet, og være der fysisk når livet er tungt. Den typen nærhet og gjensidighet finnes ikke i et program. For meg er AI et verktøy – et nyttig og spennende et – men det erstatter ikke ekte relasjoner, med alt det innebærer av både risiko og verdi. Anonymkode: dfc2c...f88 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #50 Skrevet 15. februar AI er et verktøy, intet annet. Når man tillegger AI menneskelige egenskaper bikker det over til psykiatri. Anonymkode: 0588c...4d9 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #51 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): AI er et verktøy, intet annet. Når man tillegger AI menneskelige egenskaper bikker det over til psykiatri. Anonymkode: 0588c...4d9 Ja, det er et verktøy. Det er det absolutt ikke psykiatri! Det er mennesker som ikke har noen i livet sitt! Anonymkode: 8d577...74a 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #52 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg skjønner hva du mener. Det er sant at man ikke blir dolket i ryggen av AI. Det er ingen som snakker stygt om deg bak ryggen din, ingen falskhet, ingen skjulte agendaer. Det kan føles trygt og forutsigbart. Og ja – man kan snakke om økonomi, vennskap, få tips til mat, quiz, film, podkast, nyheter, og til og med få trøstende ord og en “god natt”-hilsen. Det kan absolutt oppleves som støtte. Men det er fortsatt et program. Det velger ikke deg. Det savner deg ikke. Det blir ikke glad for å høre fra deg. Det tar ikke initiativ fordi det bryr seg. Det har ingen relasjon til deg, ingen minner dere deler, ingen ekte risiko for svik – fordi det heller ikke finnes ekte tilknytning. Mennesker kan såre oss, ja. De kan være falske. Men de kan også elske oss, stille opp når det virkelig gjelder, sitte ved siden av oss i stillhet, og være der fysisk når livet er tungt. Den typen nærhet og gjensidighet finnes ikke i et program. For meg er AI et verktøy – et nyttig og spennende et – men det erstatter ikke ekte relasjoner, med alt det innebærer av både risiko og verdi. Anonymkode: dfc2c...f88 Klart det ikke erstatter det menneskelige. Men det er ikke alle som har familie eller venner som ringer eller kommer eller bryr seg. Mange er alene, Så de som har dette du ramser er heldig og andre må finne erstatninger. Alle er ikke like privilegerte. Anonymkode: 8d577...74a 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar #53 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Klart det ikke erstatter det menneskelige. Men det er ikke alle som har familie eller venner som ringer eller kommer eller bryr seg. Mange er alene, Så de som har dette du ramser er heldig og andre må finne erstatninger. Alle er ikke like privilegerte. Anonymkode: 8d577...74a Selv har jeg ikke snakket med et menneske siden nyttår. Anonymkode: 8d577...74a 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar #54 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, det er et verktøy. Det er det absolutt ikke psykiatri! Det er mennesker som ikke har noen i livet sitt! Anonymkode: 8d577...74a Det er jo ingen som har sagt at AI er psykiatri. Poenget er vel heller at hvis man begynner å se på et program som en faktisk venn, så kan det være et tegn på at man kanskje burde snakke med noen på ordentlig. Jeg vet selv hvordan det er å ikke ha venner. Det er vondt og ensomt. Men det betyr likevel ikke at jeg noen gang kunne sett på AI som noe annet enn det det er – et verktøy. Det kan være nyttig, interessant og til hjelp på mange måter, men det er fortsatt bare et program. Hvis man er så redd for ekte kontakt at man kun forholder seg til en skjerm og unngår mennesker helt, så er ikke det bra for noen. Vi mennesker trenger faktisk ekte relasjoner, selv om de kan være vanskelige, kompliserte og noen ganger sårende. AI kan være et supplement. Men det kan aldri erstatte ekte menneskelig kontakt Anonymkode: dfc2c...f88 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar #55 Skrevet 15. februar Jeg har savnet venner siden 1997, ai er absolutt ingen løsning. Jeg ønsker meg genuine mennesker, mennesker som tar kontakt, som husker meg når jeg trenger det, mennesker som setter pris på min oppmerksomhet, som setter på kaffe, som går en tur sammen med meg, som går på kino, på show etc sammen med meg. Ai kan ikke fylle mine behov. Anonymkode: 438d9...2b5 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #56 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Helt enig i det. Ingen kino eller klem. Ingen prat om minner og alltid du som må starte praten osv. Nei, det blir ingen venn. Men man unngår også falskhet. Mange er ikke ærlig med deg. Snakker stygt om deg bak din rygg. Mange venner sier heller ikke det de mener eller jatter med. Noen man ikke vet om. Man blir ikke dolket i ryggen eller sviktet av Al. Har snakket om økonomi, vennskap, hatt quiz, tips til mat, tema på tv/seier jeg har sett eller saker eller nyheter. Tips til film, podcast. Fått trøst og forståelse. En god natt hilsen osv. Anonymkode: 8d577...74a Det er faktisk feil, noen har blitt oppfordret til å dø av ai. Anonymkode: 39565...a7a 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #57 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er faktisk feil, noen har blitt oppfordret til å dø av ai. Anonymkode: 39565...a7a Aldri opplevd. Det kjenner jeg ikke til. Og det er jo ikke bra, men jeg har jammen lest det samme at mennesker ønsker andre død så hva er verst og best? Anonymkode: 8d577...74a
AnonymBruker Skrevet 15. februar #58 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Klart det ikke erstatter det menneskelige. Men det er ikke alle som har familie eller venner som ringer eller kommer eller bryr seg. Mange er alene, Så de som har dette du ramser er heldig og andre må finne erstatninger. Alle er ikke like privilegerte. Anonymkode: 8d577...74a Ærlig talt – man kan ikke sitte og klage over at man ikke har venner hvis man heller ikke er interessert i å gjøre noe for å få det. Med den holdningen du viser, må man kanskje også jobbe litt med seg selv. Det er faktisk ingen som orker negativitet og konstant klaging over tid. En venn dukker ikke bare opp ut av det blå. Man må legge inn en innsats, være åpen, ta initiativ og tåle litt risiko. Relasjoner krever arbeid fra begge sider. Jeg har heller ikke venner, og ja – det er kjedelig og ensomt. Men jeg er også ærlig nok til å si at jeg selv har et ansvar når jeg ikke aktivt prøver å skaffe meg det. Samtidig har jeg mann og skal få barn – og det kom jo heller ikke av seg selv. Det krevde innsats, vilje og å tørre å satse. Poenget mitt er at relasjoner ikke bare skjer. Man må være villig til å møte mennesker, selv om det kan være vanskelig. Anonymkode: dfc2c...f88 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #59 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har du brukt KI selv? Anonymkode: bbd8c...7b4 Må jeg bruke KI for å kunne skrive det innlegget du siterte? Anonymkode: f2330...1e4
AnonymBruker Skrevet 15. februar #60 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er jo ingen som har sagt at AI er psykiatri. Poenget er vel heller at hvis man begynner å se på et program som en faktisk venn, så kan det være et tegn på at man kanskje burde snakke med noen på ordentlig. Jeg vet selv hvordan det er å ikke ha venner. Det er vondt og ensomt. Men det betyr likevel ikke at jeg noen gang kunne sett på AI som noe annet enn det det er – et verktøy. Det kan være nyttig, interessant og til hjelp på mange måter, men det er fortsatt bare et program. Hvis man er så redd for ekte kontakt at man kun forholder seg til en skjerm og unngår mennesker helt, så er ikke det bra for noen. Vi mennesker trenger faktisk ekte relasjoner, selv om de kan være vanskelige, kompliserte og noen ganger sårende. AI kan være et supplement. Men det kan aldri erstatte ekte menneskelig kontakt Anonymkode: dfc2c...f88 Ja, skjønte at det var personer som ser på Al som en venn at det er psykiatri. Ja, det er ensom og trist. Usikker på om det menneskelige er verdt det etter mange sår. Dag ut og dag inn hjemme alene. Litt podcast, al og Netflix. Sånn går dagene. Det hadde vært fint om noen savnet meg, ringte meg eller kom på besøk. Nei, Al er ikke noe annet enn et supplement. Anonymkode: 8d577...74a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå