AnonymBruker Skrevet 12. februar #1 Skrevet 12. februar Noen som har erfaring med fuglebryst på ungdom? Og evt korsettbehandling og effekten av dette. Lege mente vi kunne avvente men jeg følte hun hadde lite kunnskap og er redd for hvordan dette utvikler seg, og hva det vil gjøre for livskvaliteten til gutten min. Anonymkode: c2bba...cc8 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar #2 Skrevet 13. februar Har ungdommen din erfart "voksesmerter"? Anonymkode: b2973...7f5
AnonymBruker Skrevet 13. februar #5 Skrevet 13. februar Både voksesmerter og fuglebryst eller traktbryst (traktbryst kalles ofte også fuglebryst, selv om den ene utgjør et søkk i brystkassa, mens den andre danner en utstikkende "kjøl"), er forklart som utslag av mangelsykdommen rakitt. Som Øystein Sunde synger: Vi gitarister ha'kke no' brøstkasse. Vi har bare et søkk der gitar'n passe'. Anonymkode: b2973...7f5
AnonymBruker Skrevet 13. februar #6 Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Både voksesmerter og fuglebryst eller traktbryst (traktbryst kalles ofte også fuglebryst, selv om den ene utgjør et søkk i brystkassa, mens den andre danner en utstikkende "kjøl"), er forklart som utslag av mangelsykdommen rakitt. Som Øystein Sunde synger: Vi gitarister ha'kke no' brøstkasse. Vi har bare et søkk der gitar'n passe'. Anonymkode: b2973...7f5 Rakitt, faktisk! Er ikke det "engelsk syke"? 😮 Anonymkode: 5311b...485
AnonymBruker Skrevet 13. februar #7 Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Rakitt, faktisk! Er ikke det "engelsk syke"? 😮 Anonymkode: 5311b...485 Jo, men begrepet engelsk syke forbindes mest med hjulbenthet. Unger med fuglebryst er ofte kandidater for tannregulering også, med samme utgangspunkt. Da blir beinmassen i ansiktet mangelfullt utviklet, slik at tennene ikke får plass i kjeven. Anonymkode: b2973...7f5 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar #8 Skrevet 13. februar Dette, fuglebryst, liten/dårlig utviklet hake, osv er vel genetisk betinget og ikke så mye å gjøre med? Anonymkode: 45156...e84
Meg39 Skrevet 13. februar #9 Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Har han vondt? Anonymkode: 5311b...485 Har ikke vondt nei AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Har han vondt? Anonymkode: 5311b...485 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar #10 Skrevet 13. februar Min sønn er operert for traktbryst . Ble fint. Det var slik at det trykte på hans lunger. Avd på sykehuset Lørenskog og på Karlnes i Sarpsborg har avd. Anonymkode: aef22...8bd
AnonymBruker Skrevet 13. februar #11 Skrevet 13. februar Har en ungdom under behandling nå og det går helt supert. Korsetten ser stor ut, men er helt grei å gå med og synes ikke under en litt stor genser eller t-skjorte. Her var det spørsmål fra de i klassen første dagen og så var den glemt. Er null smerter og ubehag da ungdommen selv strammer korsetten hver dag. De måler skjelletes mykhet før behandling og når den nærmer seg ferdig for å være sikker på å startet ved rett tid og ikke avslutte mens det fremdeles er like mylt. Min startet da han nettopp hadde fylt 15. Anonymkode: 1e43a...d59 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar #12 Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette, fuglebryst, liten/dårlig utviklet hake, osv er vel genetisk betinget og ikke så mye å gjøre med? Anonymkode: 45156...e84 Ja jøss! Dette kan være genetisk betinget. Men hva er det som betinges? Genetisk betinget betyr ikke genetisk bestemt. Genetikk er ikke det samme som skjebne. Genene setter rammene for hvordan skjelettet utvikles: hvordan brusk dannes, hvordan vekstplater reguleres, hvordan kollagen organiseres og hvor robust mineraliseringen er. De bestemmer terskler og sårbarhet. Men genene bestemmer ikke: – hvor mye sol mor hadde i tredje trimester – hvilket nivå av 25(OH)D barnet hadde gjennom mørketiden – hvor effektivt kalsium og fosfat faktisk ble absorbert i fordøyelsen – hvordan gjentatte infeksjoner og inflammasjon påvirket fosfatreguleringen under oppveksten Skjelettutvikling er en mineralavhengig prosess. Hydroksyapatitt består av både kalsium og fosfat i forholdet 2:1. Vitamin D regulerer begge. Dersom alvorlig rakitt kan deformere skjelettet, er det ikke urimelig å spørre om mild, langvarig mangel under vekst kan påvirke hvordan en genetisk disposisjon faktisk uttrykkes. Det er ikke et enten–eller mellom genetikk og miljø. Det er gen–miljø-interaksjon. Genene kan betinge muligheten. Miljøet kan betinge utfallet. Og spørsmålet er kanskje ikke om dette kan være genetisk betinget – men hva genetikk egentlig betinger dersom næringsstatus og vekstmiljø ikke er optimale. Anonymkode: b2973...7f5 1 1
Meg39 Skrevet 21. april #13 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (På 13.2.2026 den 12.58): Har en ungdom under behandling nå og det går helt supert. Korsetten ser stor ut, men er helt grei å gå med og synes ikke under en litt stor genser eller t-skjorte. Her var det spørsmål fra de i klassen første dagen og så var den glemt. Er null smerter og ubehag da ungdommen selv strammer korsetten hver dag. De måler skjelletes mykhet før behandling og når den nærmer seg ferdig for å være sikker på å startet ved rett tid og ikke avslutte mens det fremdeles er like mylt. Min startet da han nettopp hadde fylt 15. Anonymkode: 1e43a...d59 Så godt å høre at dere har god erfaring med behandling. Legene virker så negative til behandling og gjentar at behandlingen er så krevende. Ikke særlig motiverende å høre på. Gutten min er 13, men det er moderat grad og ganske synlig så han sliter veldig med det.
AnonymBruker Skrevet 21. april #14 Skrevet 21. april Meg39 skrev (6 minutter siden): Så godt å høre at dere har god erfaring med behandling. Legene virker så negative til behandling og gjentar at behandlingen er så krevende. Ikke særlig motiverende å høre på. Gutten min er 13, men det er moderat grad og ganske synlig så han sliter veldig med det. Neida behandlingen er overhode ikke krevende. Min var noe sånt, (kanskje bittelitt mer utstikkende, men fant ikke noe nærmer) noe før start. Det syntes iallfall godt gjennom klærne så ville gjøre noe med det mens vi kunne. Tenårene er anbefalt tid da skjelettet fremdeles er mykt: Og fikk en slik korsett: Ser stor ut, men brukte singlet under av hygieniske årsaker og for at det ikke skulle gnage. Med litt stor genser eller t-skjorte over syntes den knapt. Tok hvilepause de varmeste dagene. Brukt den i ett år nå og brystet er flatt. Ca 90% normalt, det vil alltid ha litt annerledes fasong på midten da beina tross alt har blitt presset inn, men ingenting som synes med klær på. Det hele var helt smertefritt og ungdommen styrte det hele selv. Men kan tenkes at det er litt tidlig for dere å starte siden din er 13. Med korset så måler de skjelettets mykhet for å finne rett tid. Og kornetten må brukes til skjelettet er ferdig utvokst og ikke like mykt lenger. Ellers kan det gå litt tilbake. Min er 16 og bruker fremdeles. Veldig glad for at vi gikk videre med dette og fikset det. Anonymkode: 1e43a...d59
Meg39 Skrevet 21. april #15 Skrevet 21. april Takk for at du deler! Godt å høre erfaringen fra andre. Korsettet ser stort ut ja. Så for meg det tynne beltet som har en trykkplate foran. Bildet du viser ser nokså likt ut som min sønn. Men mer jevn bul samme sted. Ikke like «kantete». Er jo redd for hvor mye verre det skal bli frem til 15-16 år når der er såpass synlig i en alder av 13. synd om ungdommen skal skjule seg i garderobe, på strand osv. Vi venter på innkallelse til Bergen, så håper vi får innvilget behandling vertfall. Tilbys ikke i Stavanger hvor vi bor.
AnonymBruker Skrevet 21. april #16 Skrevet 21. april Meg39 skrev (5 minutter siden): Takk for at du deler! Godt å høre erfaringen fra andre. Korsettet ser stort ut ja. Så for meg det tynne beltet som har en trykkplate foran. Bildet du viser ser nokså likt ut som min sønn. Men mer jevn bul samme sted. Ikke like «kantete». Er jo redd for hvor mye verre det skal bli frem til 15-16 år når der er såpass synlig i en alder av 13. synd om ungdommen skal skjule seg i garderobe, på strand osv. Vi venter på innkallelse til Bergen, så håper vi får innvilget behandling vertfall. Tilbys ikke i Stavanger hvor vi bor. Bergen har så vidt jeg vet korsett behandling, ellers er det bare å be om henvisning til Ahus. Det er veldig få kontroller, så fult overkommelig å ta behandlingen et annet sted i landet. Anonymkode: 1e43a...d59
AnonymBruker Skrevet 21. april #17 Skrevet 21. april Mitt barn har/ hadde fuglebryst. Pectus carinatum heter det på fagspråket. Det er viktig å komme igang med behandlingen raskt. Da det er for sent rundt 19 års alder fordi benet er hardere etter puberteten. Mitt barn startet med korsettbehandling da han var 13 år. På Haukeland i Bergen. Be om henvisning til Bergen. Uansett hvor i landet du bor får du det dekket. Vi bor i nord og fikk dekt behandlingen. Oslo har også denne behandlingen. Man setter korsettet utenpå t skjorte og under genseren. Vår sønn brukte det 24/7 og hadde god effekt. Brystkassen er helt normal nå. Brukte det i 1 år ca. Reiser inn på sykehuset en gang i mnd på kontroll og justerer korsettet. Dette er kosmetisk. Voksne kan ikke bruke korsett, og må operere hvis de vil endre brystkassa. Jo raskere jo bedre. Anonymkode: 7a2d1...601
Meg39 Skrevet 21. april #18 Skrevet 21. april Hei. takk for deling. måtte han bruke 24/7 i et helt år? Min sønn er også 13, og vi venter på innkallelse til Bergen. Mest sannsynlig etter sommeren fikk jeg beskjed om. Synes det er for lenge å vente for han. Var det vondt for sønnen din å ha det på?
AnonymBruker Skrevet 21. april #19 Skrevet 21. april Fuglebryst er bare en side av saken. Traktbryst (der misdannelsen vender innover) er faktisk mer vanlig. Og da må det kirurgi til for å korrigere, har jeg latt meg fortelle. Jeg er utstyrt med traktbryst og forklarer fenomenet litt inspirert av Øystein Sunde: Vi journalister hakke'no brøstkasse. Vi har bare et søkk der kamera passe'. Siden traktbrystet ikke hemmer meg og kan kamufleres under ei T-skjorte, sto jeg over kirurgen. Anonymkode: b2973...7f5
AnonymBruker Skrevet 21. april #20 Skrevet 21. april Meg39 skrev (15 minutter siden): Hei. takk for deling. måtte han bruke 24/7 i et helt år? Min sønn er også 13, og vi venter på innkallelse til Bergen. Mest sannsynlig etter sommeren fikk jeg beskjed om. Synes det er for lenge å vente for han. Var det vondt for sønnen din å ha det på? Det var sagt 12 timer pr døgn å ha det på, men han ville bruke det hele tiden, og det gjorde effekten bedre og at det gikk raskere. Han var veldig motivert, men andre dagen så ville han ikke bruke det, fordelt er jo uvant og det strammet litt. Jeg sa til han at det er du selv som ønsker dette, og du trenger ikke bruke det hvis du ikke vil. At han fint kan leve med den kulen, jeg la ansvaret over på han. Den tredje dagen tok han det på seg igjen. Det var kun første dagene som var uvant. Ellers merket han ikke noe til det. Første timen vil de måle om det er symmetrisk og hvor mange prosent det er. Så vil de lage et korsett tilpasset din sønn. Så strammer de det etter hvert som kulen går ned. Man får ikke korsettet første gangen. Hos min sønn var kulen helt symmetrisk og et bok eksempel som de sa. Det er en liten pute akkurat der kulen er og det kan føles stramt i starten, men det gikk seg til. 13 år er ikke stress. Flere starter når de er 15. jo yngre jo bedre, for det er under vekst det er viktig. Anonymkode: 7a2d1...601
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå