AnonymBruker Skrevet 21. april #21 Skrevet 21. april Meg39 skrev (10 timer siden): Så godt å høre at dere har god erfaring med behandling. Legene virker så negative til behandling og gjentar at behandlingen er så krevende. Ikke særlig motiverende å høre på. Gutten min er 13, men det er moderat grad og ganske synlig så han sliter veldig med det. Lengene har ikke peiling. Det er kun de store regionsykehusene som holder på med dette. Da min sønn skulle ta vaksine på skolen lurte helsesøster på om han hadde vondt i ryggen siden han hadde korsett. Hun hadde ikke hørt om fuglebryst en gang. Leger tenker medisinsk, og dette er kosmetisk. Gutten har bestemt seg og han skal henvises, og da skal legen støtte han i det. Det er ikke krevende. For noen kanskje? Men det er jo ikke opp til legen å gjette hvem som synes det er krevende eller ei Anonymkode: 7a2d1...601 1 1
Meg39 Skrevet 21. april #22 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det var sagt 12 timer pr døgn å ha det på, men han ville bruke det hele tiden, og det gjorde effekten bedre og at det gikk raskere. Han var veldig motivert, men andre dagen så ville han ikke bruke det, fordelt er jo uvant og det strammet litt. Jeg sa til han at det er du selv som ønsker dette, og du trenger ikke bruke det hvis du ikke vil. At han fint kan leve med den kulen, jeg la ansvaret over på han. Den tredje dagen tok han det på seg igjen. Det var kun første dagene som var uvant. Ellers merket han ikke noe til det. Første timen vil de måle om det er symmetrisk og hvor mange prosent det er. Så vil de lage et korsett tilpasset din sønn. Så strammer de det etter hvert som kulen går ned. Man får ikke korsettet første gangen. Hos min sønn var kulen helt symmetrisk og et bok eksempel som de sa. Det er en liten pute akkurat der kulen er og det kan føles stramt i starten, men det gikk seg til. 13 år er ikke stress. Flere starter når de er 15. jo yngre jo bedre, for det er under vekst det er viktig. Anonymkode: 7a2d1...601 Kan det ikke komme tilbake da om de slutter når de er 14-15 uten å være ferdig utvokst?
AnonymBruker Skrevet 21. april #23 Skrevet 21. april Meg39 skrev (3 minutter siden): Kan det ikke komme tilbake da om de slutter når de er 14-15 uten å være ferdig utvokst? Nei det kommer ikke tilbake. Når kulen holdes inne over tid (selve behandlingen) samtidig som han vokser vil bruksen vokse med beinet på en måte. Hvis han har gått med korsettet en hel dag og tar det av kan det se flatt ut, men så siger det ut igjen. Men over tid så vil det bli helt flatt. Stiller de det inn for mye og han bruker det for lenge kan han faktisk få innoverbryst. Men de følger nøye med på hver kontroll - de er ekstremt dyktige Anonymkode: 7a2d1...601 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #24 Skrevet 21. april Meg39 skrev (5 minutter siden): Kan det ikke komme tilbake da om de slutter når de er 14-15 uten å være ferdig utvokst? Min sønn var ferdig med korsett da han var 14,5 ca. Har vokst mye siden det Anonymkode: 7a2d1...601 1
Meg39 Skrevet 21. april #25 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min sønn var ferdig med korsett da han var 14,5 ca. Har vokst mye siden det Anonymkode: 7a2d1...601 Har bulen vokst ut igjen? Eller høyden tenker du.
Meg39 Skrevet 21. april #26 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei det kommer ikke tilbake. Når kulen holdes inne over tid (selve behandlingen) samtidig som han vokser vil bruksen vokse med beinet på en måte. Hvis han har gått med korsettet en hel dag og tar det av kan det se flatt ut, men så siger det ut igjen. Men over tid så vil det bli helt flatt. Stiller de det inn for mye og han bruker det for lenge kan han faktisk få innoverbryst. Men de følger nøye med på hver kontroll - de er ekstremt dyktige Anonymkode: 7a2d1...601 Takk for svar! Var litt beroligende dette. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #27 Skrevet 21. april Meg39 skrev (7 minutter siden): Har bulen vokst ut igjen? Eller høyden tenker du. Ikke kulen nei, men han har vokst og strekt seg under selv. Brystet er flatt Anonymkode: 7a2d1...601
AnonymBruker Skrevet 21. april #28 Skrevet 21. april Meg39 skrev (6 minutter siden): Takk for svar! Var litt beroligende dette. Beste vi har gjort. Ingen bivirkninger med korsett. En annen i familien hadde tranktbryst, et søkk innover. Det er verre. Han måtte operere inn en titanplate som presset brystkassen ut og det var smertefullt. Anonymkode: 7a2d1...601
AnonymBruker Skrevet 21. april #29 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke kulen nei, men han har vokst og strekt seg under selv. Brystet er flatt Anonymkode: 7a2d1...601 Strekt seg i seg selv skulle det stå. Anonymkode: 7a2d1...601
Meg39 Skrevet tirsdag kl. 07:03 #30 Skrevet tirsdag kl. 07:03 AnonymBruker skrev (På 21.4.2026 den 22.01): Mitt barn har/ hadde fuglebryst. Pectus carinatum heter det på fagspråket. Det er viktig å komme igang med behandlingen raskt. Da det er for sent rundt 19 års alder fordi benet er hardere etter puberteten. Mitt barn startet med korsettbehandling da han var 13 år. På Haukeland i Bergen. Be om henvisning til Bergen. Uansett hvor i landet du bor får du det dekket. Vi bor i nord og fikk dekt behandlingen. Oslo har også denne behandlingen. Man setter korsettet utenpå t skjorte og under genseren. Vår sønn brukte det 24/7 og hadde god effekt. Brystkassen er helt normal nå. Brukte det i 1 år ca. Reiser inn på sykehuset en gang i mnd på kontroll og justerer korsettet. Dette er kosmetisk. Voksne kan ikke bruke korsett, og må operere hvis de vil endre brystkassa. Jo raskere jo bedre. Anonymkode: 7a2d1...601 Hei igjen. Kan jeg spørre hvor lenge dere måtte vente på time i Bergen? Og hvor lang tid det tok for å få korsettet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå