Gå til innhold

5 åring som faker under magesjauperiode

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere..

Jeg trenger noen råd, for begynner tvile på egen sunn fornuft her. 

Om dagen går det mye magasjau og div sykdom i barnehagen. Igår ble minste(5) dårlig i magen, men hadde kun en løs toalettur. Hun klaget på hodepine og vondter. Så holdt henne hjemme. 

Mannen min er ikke enig i å holde henne hjemme, siden han mener hun later som og nok bare har spist noe/ikke vasket hender. 

Minste gråt over dette og sa de hadde sagt i barnehagen at de med dårlig mage ikke kunne gå..noe som krasjer for henne såklart, når han sier hun må. 

Nå ligger hun på gulvet og vrir seg og sier au i magen. Om jeg trøster, sier han jeg må være utrolig dum, som går på slik manipulasjon..at det bare er for at hun vil være hjemme. 

Da tenker jeg at det uansett, er et tegn på at hun trenger mer oppmerksomhet eller det er noe som gjør at hun faktisk går så i det for å få være hjemme. Hun er bare 5 og det skader ikke at hun er en dag hjemme..men...jeg begynner tvile på meg selv når jeg konstant får høre dette.

Hun kan et øyeblikk ligge i smerter på gulvet, så leke, så igjen ned og med kvalme i mellom. Nå ligger hun med bøtte og er redd for å kaste opp. 

Er det vanlig at 5 åringer faker vondt i magen, på denne måten? Eller er mannen min bare emosjonelt skada?

Anonymkode: 257df...eb3

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei dere..

Om dagen går det mye magasjau og div sykdom i barnehagen. Igår ble minste(5) dårlig i magen, men hadde kun en løs toalettur. Hun klaget på hodepine og vondter. Så holdt henne hjemme. 

Mannen min er ikke enig i å holde henne hjemme, siden han mener hun later som og nok bare har spist noe/ikke vasket hender. 

Minste gråt over dette og sa de hadde sagt i barnehagen at de med dårlig mage ikke kunne gå..noe som krasjer for henne såklart, når han sier hun må. 

Nå ligger hun på gulvet og vrir seg og sier au i magen. Om jeg trøster, sier han jeg må være utrolig dum, som går på slik manipulasjon..at det bare er for at hun vil være hjemme. 

Da tenker jeg at det uansett, er et tegn på at hun trenger mer oppmerksomhet eller det er noe som gjør at hun faktisk går så i det for å få være hjemme. Hun er bare 5 og det skader ikke at hun er en dag hjemme..men...jeg begynner tvile på meg selv når jeg konstant får høre dette.

Hun kan et øyeblikk ligge i smerter på gulvet, så leke, så igjen ned og med kvalme i mellom. Nå ligger hun med bøtte og er redd for å kaste opp. 

Er det vanlig at 5 åringer faker vondt i magen, på denne måten? Eller er mannen min bare emosjonelt skada?

Tror ikke ungen later som. Og hun hadde jo diaré en gang. Er ikke alltid sånn med omgangssyke at man har hyppig diaré og oppkast. Noen ganger har man bare veldig vondt i magen og kaster opp eller har diaré kanskje en gang 

Endret av Maleficenta
  • Liker 24
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

For en usympatisk dritt av en far. En 5-åring faker ikke. Det er jo helt normalt å føle seg bra etter man har vært på do, og så plutselig bli dårlig igjen etterpå. Et annet poeng er at har barn diaré eller spyr så skal de heller ikke komme og smitte andre. 

Håper ikke han sier direkte til barnet at «du bare later som». Så fryktelig vondt for barnet at foreldrene ikke tror på henne. De fremste beskytterne. Hvem skal tro på henne da?

Anonymkode: e1435...5d4

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Tror ikke ungen later som. 

Takk! Nei, magefølelsen sier en ting, mannen en annen. Han er ofte slik, mener de manipulerer og lurer og lyver med slikt. 

Problemet er at jeg nå ikke har håndfaste bevis, utenom den ene doturen. Han sier, som er ganske sant, at magasjau er flere turer enn en. Hun har ikke gått på do igjen etter dette. Ikke faktisk kastet opp heller, ikke feber.. føler det alikvel, om hun later som, alikevell er et rop om hjelp. At hun trenger tid hjemme med oss litt, det er tross alt barnehage hver dag.

Og ihvertfall ikke skal føle hun må bevise noe, ikke bli trodd, måtte gå imot barnehagens regel osv. Og hva gjør jeg med mannen?

• Hjerte 4
Skrevet

Vil ikke si emosjonelt skada, men uansett etter de symptomene hun hadde er det 48 symptomfrie timer som gjelder. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk! Nei, magefølelsen sier en ting, mannen en annen. Han er ofte slik, mener de manipulerer og lurer og lyver med slikt. 

Problemet er at jeg nå ikke har håndfaste bevis, utenom den ene doturen. Han sier, som er ganske sant, at magasjau er flere turer enn en. Hun har ikke gått på do igjen etter dette. Ikke faktisk kastet opp heller, ikke feber.. føler det alikvel, om hun later som, alikevell er et rop om hjelp. At hun trenger tid hjemme med oss litt, det er tross alt barnehage hver dag.

Og ihvertfall ikke skal føle hun må bevise noe, ikke bli trodd, måtte gå imot barnehagens regel osv. Og hva gjør jeg med mannen?

Men herlighet, nå må dere begge voksne roe dere ned.

»Rop om hjelp, emosjonelt skada, faker det».

Altså…..?

• Liker 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

For en tosk av en far.. blir lei meg av å lese :(

Håper du tar en alvorsprat med han, sånt skader både barna og forholdet hans til dem når han har en slik holdning.

Alternativt hadde jeg bedt han klappe igjen.

Anonymkode: f23e3...9b1

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Noe plager henne iallefall. Det er nå sikkert. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Et barn kan ikkje være manipulerende.

2. Spysyke begynner med magevondt, men kan selvsagt gå over før det kommer ut/opp.

3. Mannen din er dum. Selskagt skal du trøste barnet ditt som har vondt.

Anonymkode: 0ddd6...d1c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

For en ufyselig pappa barnet har, han må Skjerpe seg 

Anonymkode: 2aafb...3e1

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk alle sammen! Når man blir tvilt på og fortalt man er stokk dum og blir lurt rundt lillefingeren av barna, av noen som skal være den man skal stå sammen om slikt om..da begynner man tvile på eget vett og forstand.

Ja, blir litt overtenkende, fordi argumentene mine ikke når inn.. 

Han er rimelig fornuftig ellers, men hender jeg møter på empatiproblemer som virkelig får meg til å lure..mer og mer..

Men, igjen, tusen takk, da får jeg summet meg litt og stole på meg selv - får mye mer selvtilitt tilbake fra støtten deres! Er det noen som har inspill er jeg taknemmelig for alle synspunkter! 

• Hjerte 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

For en usympatisk dritt av en far. En 5-åring faker ikke. Det er jo helt normalt å føle seg bra etter man har vært på do, og så plutselig bli dårlig igjen etterpå. Et annet poeng er at har barn diaré eller spyr så skal de heller ikke komme og smitte andre. 

Håper ikke han sier direkte til barnet at «du bare later som». Så fryktelig vondt for barnet at foreldrene ikke tror på henne. De fremste beskytterne. Hvem skal tro på henne da?

Anonymkode: e1435...5d4

Ikke sant, de har jo vært veldig i krise nå med så mange syke, bedt instendig om at de med tegn på mageproblemer blir hjemme 48t. 

Det har jo såklart også barnet fått høre og hun var veldig lei seg da pappaen ville hun skulle dra alikevel - mot barnehagereglene! Det skjønner jeg så godt. 

Jo, han sier det forran barna, himler med øynene osv.. han gjør veldig nummer ut av dette av en merkelig grunn?! Han sier det mer mot meg, mens barna hører, feks, stakkars deg som lar deg lure av barna som ikke ee syke og vil være hjemme.. jeg forstår virkelig ikke hvor denne oppførselen kommer fra og det gjør jo at jeg tviler mer på meg selv siden han ellers er rimelig oppegående! 

Men tusen takk, det hjelper med støtte og høre at jeg ikke er helt blåst. - Hun ble hjemme forresten og blir det også imorgen, jeg stoler på magefølelsen, dere og mammahjertet! 

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte å "fake" smerter i magen når jeg var på den alderen, men det var nok et rop om hjelp. Var ikke helt forsvarlig hjem til oss når jeg vokste opp dessverre så da lærer man seg å "manipulere" fra tidlig alder.

Du som mamma vet nok best hva det er.

Min snart fem åring har sagt at h*n er syk og ikke vil i barnehage osv så fant vi ut at det var et annet barn som plaget h*n veldig, etter noen dager hjemme klarte h*n å åpne seg om det.

Anonymkode: 70a6b...350

• Liker 4
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Svigermor messet også ofte om sånt da vår var lita. At "de"(babyer/smårollinger) manipulerer og er utspekulerte. Med årene fant jeg ut at hun kjenner andre på seg selv ...

Anonymkode: db4fc...a63

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har nettopp vært igjennom tidenes omgangssyke hjemme nå. Det startet med minstemann, og han startet sånn som du forteller. Litt diaré, vil ikke på skolen, men jeg har jo vondt i magen.. jeg trodde heller ikke han var syk, men to dager senere kom plutselig oppkast og feber. Så fikk jeg det selv, da ble jeg noen hakk mer ydmyk mtp at jeg hadde tvilt på ham de første dagene kan du si 😅

kanskje hun smitter din mann, til pass til ham i så fall! 

Anonymkode: e6795...a4d

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har nettopp vært igjennom tidenes omgangssyke hjemme nå. Det startet med minstemann, og han startet sånn som du forteller. Litt diaré, vil ikke på skolen, men jeg har jo vondt i magen.. jeg trodde heller ikke han var syk, men to dager senere kom plutselig oppkast og feber. Så fikk jeg det selv, da ble jeg noen hakk mer ydmyk mtp at jeg hadde tvilt på ham de første dagene kan du si 😅

kanskje hun smitter din mann, til pass til ham i så fall! 

Anonymkode: e6795...a4d

Haha, ja, nå sitter jeg faktisk og håper litt på akk det, takk! 😂 uff, føler meg litt fæl nå, men man "lærer vel av erfaring?"😅

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei dere..

Vel, jentungen her kan late som at hu er dyk for at hu vil være hjemme, men jeg gjennomskuer det jo veldig raskt. Vi har også samtaler om at det ikke er greit å late som- da må man heller fortelle hvorfor man ikke vil dra

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart damer har så høyt sykefravær! Lær jenta å vaske hender. 

Anonymkode: 7a9d5...3ae

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min yngste var ikke mer enn vel to når hun begynte å prøve å late som hun var syk for å være hjemme fra barnehagen. Det var så åpenbart skuespill at vi ikke kunne gjøre annet enn å le.  

Nå er hun førskolebarn og kan fortsatt prøve seg med noe liksomhoste, men skuespillet er like dårlig så ikke vanskelig å gjennomskue henne. 

Til TS: diare = 48 timer hjemme uavhengig av om resten av symptomene er fake.

Anonymkode: f2cfc...537

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...