Gå til innhold

5 åring som faker under magesjauperiode

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ikke trodd på når jeg var liten på mine smerter og sykdommer, jeg hadde jo vondt her og der. Viser seg i voksen alder at jeg har en medfødt sykdom. Dessverre så er hjernen min ødelagt av å ikke bli trodd på gjennom en hel barndom, at jeg har ødelagt meg selv med å å presse meg langt. Jeg har fått beskjed om at det er mulig jeg må i rullestol om jeg snart ikke tar hensyn til kroppen min. 
Første reaksjon min ved sykdom er at det er ikke sant, det stemmer ikke, du er bare hypokonder. 
Så slik oppførsel fra far kan virkelig ødelegge et barn. Mannen din høres ut som en dårlig far, en uten empati og forståelse for hva han gjør mot et barnesinn 

Anonymkode: c526c...24c

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest M0NSTER
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Unger manipulerer IKKE. De bruker de verktøyene de har for å fortelle dere hva de trenger. Sykt å ikke tro på en femåring om vondt i magen når hun var dårlig i går og det går magesjau i bhg. Selvfølgelig bør ungen være hjemme en dag. Mannen din høres psyk ut.

Anonymkode: ec3cc...592

En 5-åring er absolutt i stand til å manipulere, men det er sjeldent ondsinnet...

AnonymBruker
Skrevet

Han mener hun bare har spist noe evt ikke vasket hender? Hæ? Om man blir dårlig av magen av noe av det er jo det også grunnlag til å bli hjemme. Jeg hadde blitt hjemme med matforgiftning:)

Syns det er hårreisende at han faktisk sier at en 5-åring manipulerer. 

Anonymkode: 30dbc...581

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2026 den 19.35):

Hei dere..

Jeg trenger noen råd, for begynner tvile på egen sunn fornuft her. 

Om dagen går det mye magasjau og div sykdom i barnehagen. Igår ble minste(5) dårlig i magen, men hadde kun en løs toalettur. Hun klaget på hodepine og vondter. Så holdt henne hjemme. 

Mannen min er ikke enig i å holde henne hjemme, siden han mener hun later som og nok bare har spist noe/ikke vasket hender. 

Minste gråt over dette og sa de hadde sagt i barnehagen at de med dårlig mage ikke kunne gå..noe som krasjer for henne såklart, når han sier hun må. 

Nå ligger hun på gulvet og vrir seg og sier au i magen. Om jeg trøster, sier han jeg må være utrolig dum, som går på slik manipulasjon..at det bare er for at hun vil være hjemme. 

Da tenker jeg at det uansett, er et tegn på at hun trenger mer oppmerksomhet eller det er noe som gjør at hun faktisk går så i det for å få være hjemme. Hun er bare 5 og det skader ikke at hun er en dag hjemme..men...jeg begynner tvile på meg selv når jeg konstant får høre dette.

Hun kan et øyeblikk ligge i smerter på gulvet, så leke, så igjen ned og med kvalme i mellom. Nå ligger hun med bøtte og er redd for å kaste opp. 

Er det vanlig at 5 åringer faker vondt i magen, på denne måten? Eller er mannen min bare emosjonelt skada?

Anonymkode: 257df...eb3

Jeg hadde en sånn pappa. Vi har lite kontakt i dag, for å si det sånn. Jeg hadde flere runder han mente har tull som endte med legevakt og antibiotika. Den mest alvorlige endte med operasjon der blindtarmen sprakk da de tok den ut. Fortsatt bare tull - jeg hoppet jo rundt utenom rundene med mageknip. Til og med på legekontoret.

Følg magefølelsen din!

Anonymkode: 1ae4e...dcc

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du samme mor som hun i en annen tråd her hvor mor og far er uenig om matinntak hos 5-åringen? I såfall bør du flytte for deg selv, for dette er ingen far du ønsker å oppdra barn sammen med. 

Anonymkode: 15ded...a8c

• Nyttig 2
Skrevet

Kan vare omgangssyke selvom det bare var en gang. Mannen din er rett og slett en idiot. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
M0NSTER skrev (På 13.2.2026 den 11.11):

En 5-åring er absolutt i stand til å manipulere, men det er sjeldent ondsinnet...

Enig i at de feks kan lyve, men vil ikke kalle det manipulering, nettopp fordi det ikke er ondsinnet eller bevisst, på samme måte som en voksen bevisst og ondsinnet kan gå inn for å manipulere andre mennesker, på en måte barn ikke kan. 

Anonymkode: ec3cc...592

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har allergi mot noen mat, jobber med å finne ut av hva enda, men melkeprodukter er ihvertfall en av de. Tror det er laktose, da laktosefritt går bra.

Men det jeg skal frem til er at når jeg spiser melkeprodukter, så har jeg ikke vondt i magen hele tiden, jeg får "rier" av smerter, også går det bra en stund, også kommer det nye rier med smerter.

Min første og umiddelbare tanke er at barnet kanskje har en matallergi? Eller bare et magevirus (som rent faktisk gir en midlertidig betennelse i tarmen!)

Stol på barnet ditt! Og be gubben holde kjeften sin! Slike samtaler kan dere ta når barnet sover eller ikke er tilstede, ikke over barnet! Usunt for barnet å vitne til!

Og det å ikke bli trodd når man har smerter er veldig ødeleggende. Hilsen nå kronisk syk fordi jeg ble gaslightet som barn, og dermed aldri tok kroppens signaler på alvor som voksen 🙄

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2026 den 20.04):

1.. Et barn kan ikkje være manipulerende.

2. Spysyke begynner med magevondt, men kan selvsagt gå over før det kommer ut/opp.

3. Mannen din er dum. Selskagt skal du trøste barnet ditt som har vondt.

Anonymkode: 0ddd6...d1c

Hæ? Neivel? Hilsen lærer...

Anonymkode: da21d...768

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så godt du holdt henne hjemme og trøstet henne! Tenkt så vondt om du hadde sagt at du ikke trodde henne og sendt henne i barnehagen, når hun gråt av smerte 😢😢 faren er jo slem!!

Magevirus er jo lumske greier. Av og til er man i fin form til siste timen før man kaster opp. Andre ganger prøver kroppen å kjempe imot, og man har f.eks. hodevondt og magesmerter, helt til virusene har blitt så mange at kroppen begynner å tømme seg.

Mine barn kan innimellom si de vil være hjemme, men de har ALDRI grått og påstått at de har smerter/ubehag for å lure seg til en fridag. Da hadde jeg tenkt som deg, at om jeg hadde vært litt tvilsom til omgangssyken, så skulle barnet uansett vært hjemme den dagen. 

Anonymkode: 1494c...959

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det går omgangssyke. Barnet har hatt en runde med løs avføring. Barnet sier det har vondt i magen.

Hvorfor anta at barnet faker?

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er trist at overskriften fokuserer på at hun faker. Du er åpenbart påvirket av din mann. Det er et rødt flagg når en far bruker ordet manipulasjon hos barn og himler med øynene foran barnet når han uttrykket misnøye med at du ikke «forstår». Det viser at han har ingen forståelse for barns utvikling og behov. Han ilegger deres barn en dårlig egenskap fordi han selv har ett eller annet behov som blir påvirket hvis barnet er syk eller må være hjemme. 
Med han til far forstår jeg veldig godt at hun trenger ekstra omsorg og gjerne synes det er godt å være hjemme med deg når hun opplever å ikke føle seg bra. Kanskje far er på jobb da samtidig, så hun slipper hans påvirkning imens. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars datteren din som må leve med en slik pappa.

Hun hadde ikke begynt å gråte på den måten hvis hun «faket».

Anonymkode: d9bb7...ecf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg at hvis hun «faker» så betyr det uansett at hun trenger en dag hjemme. Med deg, ikke med den uempatiske faren hun er belemret med

Anonymkode: f84c8...50d

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Spør om hun vil være med på noe som hun elsker; feks lekeland, tivoli, kino, badeland eller kjøpe så mye smågodt som hun bare orker å spise, og se hvilken reaksjon dere får da.

Anonymkode: e8b2a...dd4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2026 den 19.44):

magefølelsen sier en ting, mannen en annen. Han er ofte slik, mener de manipulerer og lurer og lyver med slikt. 

Han sier, som er ganske sant, at magasjau er flere turer enn en. 

To ting:

Han mener de manipulerer, lurer og lyver.

Snakker han av egen erfaring...?

Og sitter han på fasiten på magasjau?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spør om hun vil være med på noe som hun elsker; feks lekeland, tivoli, kino, badeland eller kjøpe så mye smågodt som hun bare orker å spise, og se hvilken reaksjon dere får da.

Anonymkode: e8b2a...dd4

min unge ville på trening med 40 i feber, hver gang… 

Anonymkode: f84c8...50d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2026 den 19.35):

Hei dere..

Jeg trenger noen råd, for begynner tvile på egen sunn fornuft her. 

Om dagen går det mye magasjau og div sykdom i barnehagen. Igår ble minste(5) dårlig i magen, men hadde kun en løs toalettur. Hun klaget på hodepine og vondter. Så holdt henne hjemme. 

Mannen min er ikke enig i å holde henne hjemme, siden han mener hun later som og nok bare har spist noe/ikke vasket hender. 

Minste gråt over dette og sa de hadde sagt i barnehagen at de med dårlig mage ikke kunne gå..noe som krasjer for henne såklart, når han sier hun må. 

Nå ligger hun på gulvet og vrir seg og sier au i magen. Om jeg trøster, sier han jeg må være utrolig dum, som går på slik manipulasjon..at det bare er for at hun vil være hjemme. 

Da tenker jeg at det uansett, er et tegn på at hun trenger mer oppmerksomhet eller det er noe som gjør at hun faktisk går så i det for å få være hjemme. Hun er bare 5 og det skader ikke at hun er en dag hjemme..men...jeg begynner tvile på meg selv når jeg konstant får høre dette.

Hun kan et øyeblikk ligge i smerter på gulvet, så leke, så igjen ned og med kvalme i mellom. Nå ligger hun med bøtte og er redd for å kaste opp. 

Er det vanlig at 5 åringer faker vondt i magen, på denne måten? Eller er mannen min bare emosjonelt skada?

Mannen din er skada ja.

Anonymkode: c69a8...e74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2026 den 19.43):

For en usympatisk dritt av en far. En 5-åring faker ikke. Det er jo helt normalt å føle seg bra etter man har vært på do, og så plutselig bli dårlig igjen etterpå. Et annet poeng er at har barn diaré eller spyr så skal de heller ikke komme og smitte andre. 

Håper ikke han sier direkte til barnet at «du bare later som». Så fryktelig vondt for barnet at foreldrene ikke tror på henne. De fremste beskytterne. Hvem skal tro på henne da?

Anonymkode: e1435...5d4

Oj. Dette bør vel ikke du uttale deg om!? Dette vet du ingen ting om tydeligvis!

Senest for 2 uker siden fikk vi beskjed av barnehage om å holde vår 5 åring hjemme. 3 åringens avdeling var grei og de kunne komme som vanlig. Et par dager senere var 5 åringens avdeling også ok, så da måtte han jo dit dagen etter. Men da var han syk og vi holdt han hjemme. Dagen etter innrømmet han at det var løgn og tull!

Anonymkode: 0d2a5...869

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...