Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min venninne flytter til Australia med mann og barn og lar sine gamle foreldre bli igjen i Norge .. faren hennes er syk. Jeg klarer ikke og forstå dette. Hun er enebarn så de har ingen andre. Er dette vanlig ? Trodde ikke at hun var en person som ville gjøre noe sånt … jeg ser så annerledes på henne nå må jeg innrømme 

• Liker 3
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også enebarn og gjorde det samme. Til et europeisk land riktignok men er bare i Norge 2 ganger i året. Kan ikke vente til foreldre er borte før man gjør det man vil. Håper mine barn gjør det samme om muligheten byt seg. 

Anonymkode: 87a0e...04a

• Liker 23
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe min mamma er veldig klar på så er det at vi barna ikke skal bli hennes sykepleiere og hushjelper. 

Hun har nå hvert igjenom 2 år med slit, stress, drama og sykdom med sin egen mor og ikke noe godt kom ut av det. Bestemor døde for noen måneder siden og moren min er bare lettet. 

Moren min lærte at selv om man er familie så betyr ikke det at man ofrer liv og helse fordi de blir for gamle. Da må de skaffe hjelp selv. Noe bestemor nektet.

Så min mamma er 68, men ordner nå alt av papirer, ønsker, og setter av penger til hjelp skulle hun trenge hjelp. Hun vil at vi skal kunne leve livene våre og heller hjelpe til fordi vi ønsker. Ikke pga dårlig samvittighet eller tvang ❤️

Anonymkode: 37387...e17

• Liker 12
  • Hjerte 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Man er ikke forpliktet til å bo verken i nærheten eller i samme land som sine egne foreldre eller annen slekt for den saks skyld. Hvorfor skal ikke hun og hennes kjernefamilie få leve livet slik de vil bare fordi hun er enebarn og har en syk forelder? Det er ikke barnas ansvar å ha omsorg for syke foreldre, det er det faktisk staten Norge som har!

Anonymkode: 3185b...df4

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

For en dårlig person du er, Ts.

Anonymkode: 2f780...8bd

• Liker 17
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
Anonym941 skrev (58 minutter siden):

Min venninne flytter til Australia med mann og barn og lar sine gamle foreldre bli igjen i Norge .. faren hennes er syk. Jeg klarer ikke og forstå dette. Hun er enebarn så de har ingen andre. Er dette vanlig ? Trodde ikke at hun var en person som ville gjøre noe sånt … jeg ser så annerledes på henne nå må jeg innrømme 

Hva vet du om hva foreldrene hennes har bidratt med i hennes liv. Jeg selv satt himmel og jord i bevegelse for å ta vare på besteforeldrene mine da de var gamle og syke. Kommer ikke til å gjøre det for foreldrene mine. Jeg støtter og hjelper der det behøves og passer. Men jeg setter ikke livet mitt på vent for foreldre som aldri ville ha meg, eller viste meg omsorg. Det kjennes bare ikke naturlig ut. Vi har ikke den relasjonen.

Anonymkode: 49d1c...d23

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor skal det være hennes ansvar å bli igjen og ta vare på eldre foreldre? 

Anonymkode: c1436...ac9

Det er ikke hennes ansvar å stelle gamle foreldre, men å flytte til den andre side av jorden når man har gamle og syke foreldre er hjerterått. Det er egoistisk å bare flytte og overlate gamle mennesker til seg selv.

Ser en annen skriver at det er statens/kommunens  ansvar å ta vare på foreldrene, og det er det i forhold til sykehjemsplass og hjemmetjeneste, men det kan aldri erstatte en familie.

Anonymkode: e5a46...429

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Mener du at hun skal sette foreldre foran mann og barn? Gud bedre!

hva med meg, som bor i Oslo, men har foreldre i Finnmark? Er jo ikke noe mer/mindre hjelp å få herifra. Ikke faen om jeg flytter hjem pga dem. De får klare seg selv!

Man må leve livet mens man kan og ta de mulighetene man får! Tenk alt de lærer og får oppleve! Og selv om faren er syk (nå har du ikke spesifisert hva) kan han jo leve både 5 og 10 år til! Det gjør noe med psyken over tid også

Anonymkode: 49ea9...d33

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Som voksen flytter man dit man vil, man kan ikke sette hele livet på vent med mindre man ønsker det. Hvis hun flytter med mann og barn går jeg ut fra at det er i forbindelse med jobb? Eller kanskje for å flykte fra slekt og venner med for høye forventninger?

Anonymkode: 08a44...52b

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke hennes ansvar å stelle gamle foreldre, men å flytte til den andre side av jorden når man har gamle og syke foreldre er hjerterått. Det er egoistisk å bare flytte og overlate gamle mennesker til seg selv.

Ser en annen skriver at det er statens/kommunens  ansvar å ta vare på foreldrene, og det er det i forhold til sykehjemsplass og hjemmetjeneste, men det kan aldri erstatte en familie.

Anonymkode: e5a46...429

Det er vel ikke gitt at man har et forhold til sine foreldre som gjør at man har lyst til å løfte så mye som en finger for å verken være til stede eller hjelpe dem uansett hvor gamle og syke de blir? I mange familier har det foregått mye innenfor hjemmets fire vegger i årenes løp som folk, som f.eks. TS, ikke vet om og som kan gi enkelte lyst til å flytte så langt unna sine foreldre som overhodet mulig. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

En tankevekker for en del av de som får barn for å ha noen til å skifte bleie på dem som gamle. I hvert fall brukes det "argumentet" ofte mot frivillig barnløse. 

Anonymkode: 08a44...52b

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men, dette er jo argumentetet vi barnløse blir møtt med : hvem skal ta vare på deg når du blir gammel? 

Anonymkode: 2657f...62f

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Anonym941 skrev (1 time siden):

Har hun en god relasjon til sine foreldre? Du vet aldri hva som foregår bak stengte dører. 

Anonymkode: 3bbf3...6ad

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er virkelig ingen som helst grunn til at du skal måtte forstå dette? Hvorfor skal hun gjøre noe annet med livet sitt enn det hun og familien hennes ønsker? Kanskje har hun allerede snakket med foreldrene sine og de har (som oss) påpekt at barna ikke får lov til å gjøre om på sine liv pga. "oss gamlingene"? 

At du ser annerledes på henne sier bare noe om deg, ikke henne.

• Liker 9
Skrevet

Du har ikke tenkt at det kanskje er grunner du ikke kjenner til? 

Når noen har eldre syke foreldre i Norge, men likevel flytter til andre siden av jordkloden…?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

For en dårlig person du er, Ts.

Anonymkode: 2f780...8bd

For et ironisk innlegg...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En må få lov til å skape og leve sitt eget liv. 

Anonymkode: 4f0db...564

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok meg av min mor til hun døde, 93 år gammel. Besøkte henne så ofte jeg kunne og var med henne til alle legetimer og sykehusinnleggelser. 

Jeg er glad for at jeg sto løpet ut, vet selv hvor sårbar og liten man føler seg etter sykdom og operasjoner. 

Hver får gjøre etter sin egen samvittighet, men for meg var det riktig å være der i det siste kapitlet i livet hennes. 

Anonymkode: bf591...af1

• Liker 9
  • Hjerte 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nordmenn ass....

Anonymkode: 6a995...2bb

• Liker 8
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...