Gå til innhold

Tvinge barn til å spise middag?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun liker litt mer enn det jeg har skrevet her altså, men skulle ønske hun likte litt mer sunn mat som er bra for kroppen.

noe av det hun spiser: skinkeost, leverpostei, jordbærsyltetøy (får det sjeldent pga sukker), epler, banan, paprika, gulrot, blåbær, kylling, kjøtt, kan spise litt laks/torsk men motvillig, pasta, sodd, kjøttboller, fiskekaker, fiskeboller, hamburger (når vi har hamburger lager jeg hjemmelaget kyllingburger med grovt brød), fiskepinner, taco (dvs lemse med kjøttdeig og chips + paprika), pannekaker.

ellers er hun jo som andre unger som vil ha pølse, men det er ikke aktuelt med mindre vi skal på tur eller noe. 

problemer er vel ikke selve «renvaren», men det at hun ikke vil spise tilbehøret. Når vi spiser kjøttboller så lager jeg hjemmelaget potetmos og hjemmelaget fløtesaus. Hun takler ikke potetmosen og det må være så lite som mulig med saus på tallerken. 
Ønsker også at hun kunne spist brokkoli sammen med fisken, men det er håpløst å få henne til å en gang smake på den.  Hun takler ikke pizza heller fordi det er ost på den, noe som de fleste barn helst skulle spist hver dag. 
jeg har dog endelig fått henne til å smake på ost, så kanskje det kommer seg. IKKE for at hun skal spise pizza, men ost på knekkebrød eller brødskiva f.eks. 

ja jeg vet om det med skinkeosten og derfor jeg veldig gjerne vil at hun skal spise annet pålegg. Så prøver sakte men sikkert å få lurt inn litt annet. Har f.eks endelig fått henne til å smake leverpostei som hun nå liker.

Anonymkode: 187c1...f62

Hun må vel ikke spise saus. Jeg ser ikke det som en essensiell ingrediens - jeg spiser sjelden saus selv som voksen, og det er mange som takker nei i selskaper også. Det er et ekstra tilbehør.

Liker hun potet i annen form? Potetmos er jo litt «barnemat», og noe jeg selv lager iblant fordi barna liker det. Men liker de det ikke kan man jo like godt lage poteter i annen form.

Anonymkode: b65b4...1f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men hvordan gikk dette for seg? Var det sånn at barnet sa neeei vil ikke men spiste når dere sa dette om TV? Eller satt barnet og gråt og brakk seg men dere sto på deres om han så måtte sitte en time og forsøke å få ned den maten? Puttet dere fysisk mat inn i munnen hans?

Det er jo forskjell på virkelig ikke liker og bare vil heller ha mer pølser. Og barn er ganske forskjellige på viljestyrke og hvor mye de motsetter seg tvang. Hos oss ville vi måtte drive med det jeg ville ansett som vold om vi skulle tvunget barnet til å spise de matvarene hun virkelig ikke liker.

TS jeg synes ikke du skal tvinge, kjempefint at hun liker noen grønnsaker fortsett å gi henne dette og oppmuntre masse til å smake på andre ting i tillegg. Ta henne med på handling og matlaging. Har dere hage kan dere gro noe selv? Dra på fisketur, sopptur, bærplukking, ofte vil barn heller spise eller smake på noe de selv har fanget/plukket. 

At hun ofte brekker seg, har dere sjekket hos legen at alt er ok med spiserør? At hun ikke har innsnevret spiserør eller reflux eller noe slikt? Setter hun mye i halsen?

Anonymkode: 65295...e85

Vi har aldri fysisk tvunget barnet til å smake på litt av alt, men heller prøvd litt forskjellig. Noen ganger var belønningen is til dessert. Noen ganger å få se barne-TV. Noen ganger å få gå fra bordet litt tidligere, for hvis han ikke spiste måtte han sitte der til vi voksne var ferdige. Han satt aldri mer enn kanskje en halv time, og alltid sammen med oss.

Hos oss funket det best å ha en fast regel om at hvis han smakte på alt, fikk han se barne-TV. Det var et par kjipe dager uten barne-TV, før han skjønte tegninga. Etter det smakte han frivillig alt han ikke likte. Men jeg ga ham selvsagt ikke mye av de tingene jeg visste at han ikke likte. Det hendte at han brakk seg, men da drakk han vann eller spiste noe han likte rett etterpå. For ham var det verre ikke å få se barne-TV enn å måtte spise ting han ikke likte. Og gradvis likte han det meste, og nå alt. Han har aldri hatt problemer med mat på noe vis. 

Anonymkode: d6543...778

Skrevet (endret)

Stefar har i alle fall ikke logikken sin i orden! Selvfølgelig ville jeg unngått tubeost og nugatti, men kjøttkaker, fullkornspasta eller andre helt fine matvarer skal jo ikke barnet nektes!

Noen ganger kan  man også gjøre små modifikasjoner og få barn til å like ting. F.eks.: liker ikke poteter? Hva med potetmos? Med eller uten klumper? Med smør, salt og potetvann? Eller bare salt og rømme? Eller kald kokt, saltet potet (faktisk sunt!)? 

Endret av katties
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

noe av det hun spiser: skinkeost, leverpostei, jordbærsyltetøy (får det sjeldent pga sukker), epler, banan, paprika, gulrot, blåbær, kylling, kjøtt, kan spise litt laks/torsk men motvillig, pasta, sodd, kjøttboller, fiskekaker, fiskeboller, hamburger (når vi har hamburger lager jeg hjemmelaget kyllingburger med grovt brød), fiskepinner, taco (dvs lemse med kjøttdeig og chips + paprika), pannekaker.

ellers er hun jo som andre unger som vil ha pølse, men det er ikke aktuelt med mindre vi skal på tur eller noe. 

.

Ut i fra situasjonen dere står i nå, tenker jeg at du bør være forsiktig med «ja» og «nei» mat. Det viktigste er at hun får i seg noe, om så masse pølser eller jordbærsyltetøy.

Det virker som at du er mer opptatt av at det hun spiser skal være sunt, versus at hun skal få i seg næring i det hele tatt.

Anonymkode: 129ba...816

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke barnet ditt virker kresent jeg - når du rsmser opp det hun spiser etterhvert..

Anonymkode: 3d8e2...720

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Trenger deres mening da jeg og stefar er litt uenig ang dette med mat. 
datteren min er 8 år nå og har vært superkresen hele livet. Som baby spiste hun også fryktelig lite mat. Begynte tidlig å introdusere henne for en rekke matvarer fordi jeg ville at hun skulle like blant annet fisk, potet osv..allerede som 1 åring satt hun å brakk seg av div mat. Har prøvd alt av hjemmelagde smoothier osv.. hun har alltid ligget under på vekstkurve siden hun alltid har vært småspist. 
derfor har jeg etterhvert bare latt hun spise det hun faktisk liker for at hun skal få i seg mat. 
skal også sies at jeg prøver fortsatt å få henne til å spise nye ting, men vanskelig når hun brekker seg..

før spiste hun ting som makrell i tomat, kaviar, brunost osv..nå er det eneste hun vil spise skinkeost på tube og nugatti, noe som heller ikke er bra i lengden. Nugatti får hun kun en sjelden gang for det er ikke aktuelt å spise hver dag. 
men ved middagsbordet er det også veldig få ting jeg får henne til å spise, og ikke alltid hun vil ha alt. F.eks hvis vi har laksepasta så vil hun kun spise pastaen. Det blir jo ikke middag, så prøver å nærmest tvinge i henne en liten bit laks også. Samme hvis vi har kjøttboller og potetmos (lager hjemmelaget) så vil hun bare spise kjøttboller. Poteter hater hun. Jeg har vært litt sånn at så lenge hun spiser noe som metter litt er jeg fornøyd. Men stefar mener hun må spise alle elementene i middagen eller så må hun spise brødskiver istedetfor. Men jeg er ikke fan av at hun skal spise brødskiver dagen lang.

Jeg tar i mot alt av tips til hva jeg kan gjøre her. Og er det såfall riktig at jeg skal ‘tvinge’ i henne alt av middag når hun brekker seg? Har jo ikke lyst til å skape spisevegring heller når hun fra før av spiser så lite..

hun er fortsatt undervektig, men har mye energi og fungerer godt.

8 år, da har de ofte litt begrenset med mat de liker om de er kresen. Hadde å ei som kun åt makrell i tomat og leverpostei, middag var håpløst.... satt meg ned å snakket med henne, sa det at mat kan være vanskelig, ikke alt er like godt, men alt er like viktig, så sa jeg at du må smake noe rundt 7 ganger før kroppen synes det er ok, så regelen ble, smak på alt, men du trenger ikke spise alt. videre bestemmer barnet en dag, da spiser vi det som er bestemt, vi voksne bestemmer 2 dager, da spiser vi det som er bestemt

Anonymkode: ab0b9...6a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Her har guttungen alltid vært kresen. Helt fra han var liten har vi tvunget ham til å smake på alt ved hver middag. Han fikk ikke mer pasta eller pølser eller andre favoritter før han hadde spist opp den første porsjonen sin med litt av alt. Han fikk ikke se barne-TV før han hadde spist opp den første, lille porsjonen vi ga ham med litt av alt. På samme måte som vi i dag tvinger ham til å gjøre leksene sine før han får spille Playstation.

Ser ikke noe galt i å tvinge barna til å spise litt av noen de ikke liker, med mindre det er noe medisinsk galt med dem. Ser heller ikke noe galt i å tvinge ungene til å gjøre lekser, selv om noen sikkert kunne si at det gir skolevegring. Det er greit å lære barn at det er noen ting man må gjøre her i livet, selv om man ikke liker å gjøre dem. I vårt tilfelle har vi nå en ungdom som spiser absolutt alt, også det han ikke foretrekker. Og han tar det som en selvfølge at leksene skal gjøres før han kan game.  

Noe mer uattraktivt enn voksne menn som ikke liker å spise ting, kan jeg ikke se for meg. Møtte en gang en fyr som nektet å spise frukt, grønnsaker, fisk, kylling og brød annet enn loff. Jeg gikk fra å tenke at han var et catch, til å se ham som en ubrukelig fyr. Se for deg å oppdra barn med en far som bare spiser loff med Nugatti, biff, pizza, pølser og hamburger 🤮

Anonymkode: d6543...778

Snakk om å ikke ane hva an driver med , du gjør det jo bare verre 

Anonymkode: 44a61...c06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det var ikke poenget mitt. Poenget mitt er at du har lagt til rette for at et barn er kresen og ikke spiser helt alminnelig mat. Og mitt poeng er at dette er ikke noe hun er født med. Det er miljø, og du har lagt til rette for det. Svært mange har barn som på ett eller annet tidspunkt "får noe for seg", så takler man det, og livet går videre. Dere er på samme sted, og det er fordi du ikke har håndtert dette riktig. Det er DU som har ansvaret. Så er ikke svaret på dette at stefar skal komme inn med tvang, men din holdning på å la dette skure og gå, er heller ikke optimal. 

Anonymkode: 4bfee...996

For et urolig idiotisk svar , helt åpenbart at du ikke aner hva du snakker om 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei.. sikkert ikke. Samtidig så ser jeg at fellesnevneren for så kalte kresne barn (som stort sett er alt annet enn kresne) er foreldrene. Så den fordommen sitter jeg med. Har barna litt oppgående foreldre, så skjer ikke dette. 

Anonymkode: 4bfee...996

For noe tull, du er så uvitende og dømmende at det er pinlig , hadde du vært litt oppegående så hadde du ikke skrevet dettec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ut i fra situasjonen dere står i nå, tenker jeg at du bør være forsiktig med «ja» og «nei» mat. Det viktigste er at hun får i seg noe, om så masse pølser eller jordbærsyltetøy.

Det virker som at du er mer opptatt av at det hun spiser skal være sunt, versus at hun skal få i seg næring i det hele tatt.

Anonymkode: 129ba...816

Vil jo helst at det lille hun spiser skal være litt sunt. Og nå er det jo så mye fokus på dette med UP mat og sukker osv osv… føler nesten jeg gjør noe galt i dagens samfunn hvis jeg gir henne jordbærsyltetøy og pølser. Selvfølgelig vil jeg jo at hun skal spise, men hun kan jo heller ikke spise pølser hver dag heller. 

jeg og far deler 50/50 på samvær, prøver de 14 dagene hun er hos meg å lage middager hvor jeg vet at hun værtfall liker noe av det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2026 den 10.09):

Åh finnes det noe sånt? Hva hjelper de med eventuelt? Å hva kan evnt ligge bak når man er så kresen? 

Arfid. Eller autisme feks. 

Anonymkode: a7b39...80d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Arfid. Eller autisme feks. 

Anonymkode: a7b39...80d

Hva er arfid? Tror ikke hun er på autisme spekteret.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er arfid? Tror ikke hun er på autisme spekteret.

Avoidant/restrictive food intake disorder

Men altså, datteren din høres ut som en helt normal, litt kresen 8-åring for meg. Når du begynte å liste opp alt hun faktisk spiser synes jeg ikke hun hørtes så kresen ut eller iallfall ikke noe som er unormalt kresen. 

Jeg hadde perioder som barn der jeg bare spiste smør som pålegg, det gikk fint. I flere år spiste jeg kun Tine kremost, og bare en av fargene. Så ble jeg eldre og spiser det meste av pålegg. 

Anonymkode: 65295...e85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...