AnonymBruker Skrevet 11. februar #21 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke tilhenger av tvang. Samtidig så har vi fire barn, og noen har vært mer "kresen" som du sier, enn andre. Men aldri på et slikt nivå som du forteller om her. Jeg skylder nok på deg, fordi noe har gått veldig galt i matveien hvis denne datteren din ikke kan spise annet enn skinke og nugatti! Da har du ikke lært henne om matvaner, om å prøve ting, osv. For dette skjer nok ikke helt tilfeldig. Så kanskje du skal prøve en mild mellomting, der slikt opplegg rundt mat blir oversett, og at man fremelsker god mat. Så kan mange her si at "de må få spise det de vil". Joda, men ernæring er viktig! Det er tre ting som er viktig for at et barn skal vokse, og det er MAT, søvn og kjærlighet. Det er viktig for den fysiske helsen at barnet får i seg god og riktig mat, og det er viktig for den psykiske helsa også. Samtidig skal ikke mat bli en krig. Det skal være hyggelig, koselig, alle skal senke skuldre, og det skal ikke være betent rundt bordet. Jeg tenker vel at din sløvhet med å introdusere mat, lære henne å spise, fører til at samboer reagerer og går motsatt vei- og nå er dere på en uheldig plass. Og den som lider her, pga dårlige matvaner, tension rundt matbordet er jo datter. Anonymkode: 4bfee...996 Du leste ikke hele innlegget mitt eller? 😅 skrev jo at jeg har prøvd siden hun var liten å introdusere matvarer som fisk, potet osv..men at det har vært en kamp helt siden da. Også at hun spiste mer pålegg før som hun nå ikke takler å spise. Før spiste hun makrell i tomat, men nå nekter hun å spise det lenger. så ikke kom her å si at jeg ikke har prøvd! hun elsker paprika, gulrot og epler. Hun foretrekker nesten dette over godteri på lørdager. og jo da hun må prøve å smake på ting, men jeg tvinger henne ikke når jeg ser hun brekker seg av det! Og jo jeg har snakket med henne nå når hun er gammel nok om hva kroppen trenger for å vokse og bli sunn og frisk. At den ikke trenger så mye godteri og snacks, men heller grønnsaker og fisk. Anonymkode: 187c1...f62 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar #22 Skrevet 11. februar Tvang og press kan ødelegge folks forhold til mat på livstid, så det er ikke veien å gå. Mange som påfører barna sine spiseforstyrrelser, dessverre. Og "kresenhet" kan ofte være intoleranse/allergier. Anonymkode: 78e64...456 6
AnonymBruker Skrevet 11. februar #23 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan legge til; nugatti har vi ikke i hus. Jeg er ikke fan av å introdusere ting som de ikke bør spise og som jeg vet de kan bli veldig glad i. Anonymkode: b65b4...1f5 Ikke vi heller nå lenger, ble til at hun spurte om det oftere enn hun kunne få det og da sluttet jeg å kjøpe det. Så nå kan jeg ikke huske sist hun spiste det, og det var ikke ofte før heller. Anonymkode: 187c1...f62
AnonymBruker Skrevet 11. februar #24 Skrevet 11. februar Samme problemet med 8 åringen her. Jeg er imot tvang, mens faren har drevet litt med begge deler. Tvang funker ikke og gjør situasjonen bare verre. Nå har det faktisk begynt å løsne litt og han spiser en del av det vi spiser til middag. Endelig! Håper vi etter hvert kan få i han forskjellige grønnsaker og ikke bare en ting. Samme med frukt. Tynn og liten gutt. Anonymkode: 0ad13...cbb
AnonymBruker Skrevet 11. februar #25 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tvang og press kan ødelegge folks forhold til mat på livstid, så det er ikke veien å gå. Mange som påfører barna sine spiseforstyrrelser, dessverre. Og "kresenhet" kan ofte være intoleranse/allergier. Anonymkode: 78e64...456 Hun er sjekket for allergier så det har hun ikke. har prøvd å få henne til å like forskjellige ting, men veldig vanskelig når hun absolutt ikke vil spise det. Anonymkode: 187c1...f62
AnonymBruker Skrevet 11. februar #26 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Samme problemet med 8 åringen her. Jeg er imot tvang, mens faren har drevet litt med begge deler. Tvang funker ikke og gjør situasjonen bare verre. Nå har det faktisk begynt å løsne litt og han spiser en del av det vi spiser til middag. Endelig! Håper vi etter hvert kan få i han forskjellige grønnsaker og ikke bare en ting. Samme med frukt. Tynn og liten gutt. Anonymkode: 0ad13...cbb Jeg også tror at det kommer seg etterhvert forhåpentligvis. Men hjelper jo lite når de ikke en gang vil smake. som noen skrev på forrige side at det handler om at vi ikke har introdusert god nok mat og har «feilet». Tror ikke hen skjønner at man kanskje har prøvd, men at man ikke kan stappe maten i munnen på ungen heller. Selv om man prøver å motivere til å smake/spise nye ting, så fungerer det ikke hvis ungen nekter å ta det i munnen. Anonymkode: 187c1...f62
LeneXCII Skrevet 11. februar #27 Skrevet 11. februar (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Trenger deres mening da jeg og stefar er litt uenig ang dette med mat. datteren min er 8 år nå og har vært superkresen hele livet. Som baby spiste hun også fryktelig lite mat. Begynte tidlig å introdusere henne for en rekke matvarer fordi jeg ville at hun skulle like blant annet fisk, potet osv..allerede som 1 åring satt hun å brakk seg av div mat. Har prøvd alt av hjemmelagde smoothier osv.. hun har alltid ligget under på vekstkurve siden hun alltid har vært småspist. derfor har jeg etterhvert bare latt hun spise det hun faktisk liker for at hun skal få i seg mat. skal også sies at jeg prøver fortsatt å få henne til å spise nye ting, men vanskelig når hun brekker seg.. før spiste hun ting som makrell i tomat, kaviar, brunost osv..nå er det eneste hun vil spise skinkeost på tube og nugatti, noe som heller ikke er bra i lengden. Nugatti får hun kun en sjelden gang for det er ikke aktuelt å spise hver dag. men ved middagsbordet er det også veldig få ting jeg får henne til å spise, og ikke alltid hun vil ha alt. F.eks hvis vi har laksepasta så vil hun kun spise pastaen. Det blir jo ikke middag, så prøver å nærmest tvinge i henne en liten bit laks også. Samme hvis vi har kjøttboller og potetmos (lager hjemmelaget) så vil hun bare spise kjøttboller. Poteter hater hun. Jeg har vært litt sånn at så lenge hun spiser noe som metter litt er jeg fornøyd. Men stefar mener hun må spise alle elementene i middagen eller så må hun spise brødskiver istedetfor. Men jeg er ikke fan av at hun skal spise brødskiver dagen lang. Jeg tar i mot alt av tips til hva jeg kan gjøre her. Og er det såfall riktig at jeg skal ‘tvinge’ i henne alt av middag når hun brekker seg? Har jo ikke lyst til å skape spisevegring heller når hun fra før av spiser så lite.. hun er fortsatt undervektig, men har mye energi og fungerer godt. Anonymkode: 187c1...f62 Det er vel aldri bra å tvinge barn, det kan fort må motsatt effekt. Det eneste riktige er å prøve å barnet til å forstå viktigheten og gleden av mat og måltider. Og det funker i hvert fall ikke med tvang.. Endret 11. februar av LeneXCII 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #28 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hun er sjekket for allergier så det har hun ikke. har prøvd å få henne til å like forskjellige ting, men veldig vanskelig når hun absolutt ikke vil spise det. Anonymkode: 187c1...f62 Å prøve å få andre til å like noe de ikke liker, fungerer sjelden. Anonymkode: 78e64...456
AnonymBruker Skrevet 11. februar #29 Skrevet 11. februar Her har guttungen alltid vært kresen. Helt fra han var liten har vi tvunget ham til å smake på alt ved hver middag. Han fikk ikke mer pasta eller pølser eller andre favoritter før han hadde spist opp den første porsjonen sin med litt av alt. Han fikk ikke se barne-TV før han hadde spist opp den første, lille porsjonen vi ga ham med litt av alt. På samme måte som vi i dag tvinger ham til å gjøre leksene sine før han får spille Playstation. Ser ikke noe galt i å tvinge barna til å spise litt av noen de ikke liker, med mindre det er noe medisinsk galt med dem. Ser heller ikke noe galt i å tvinge ungene til å gjøre lekser, selv om noen sikkert kunne si at det gir skolevegring. Det er greit å lære barn at det er noen ting man må gjøre her i livet, selv om man ikke liker å gjøre dem. I vårt tilfelle har vi nå en ungdom som spiser absolutt alt, også det han ikke foretrekker. Og han tar det som en selvfølge at leksene skal gjøres før han kan game. Noe mer uattraktivt enn voksne menn som ikke liker å spise ting, kan jeg ikke se for meg. Møtte en gang en fyr som nektet å spise frukt, grønnsaker, fisk, kylling og brød annet enn loff. Jeg gikk fra å tenke at han var et catch, til å se ham som en ubrukelig fyr. Se for deg å oppdra barn med en far som bare spiser loff med Nugatti, biff, pizza, pølser og hamburger 🤮 Anonymkode: d6543...778 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #30 Skrevet 11. februar Noen barn bare e sånn, og tvang hjelper ingenting. Man kan oppfordre til å prøve nye ting, men absolutt ikke tvinge. Ene datteren min var lik, men gradvis prøvde og likte hun mer og mer. I sitt tempo. I dag spiser hun det meste. Stefar bør absolutt ikke si noe, eller blande seg inn i dette. Det kan ødelegge hennes forhold til mat, og til ham, for livet. Anonymkode: fcedb...936
AnonymBruker Skrevet 11. februar #31 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å prøve å få andre til å like noe de ikke liker, fungerer sjelden. Anonymkode: 78e64...456 Ja nemlig! Så det står ikke på at man ikke prøver værtfall.. Anonymkode: 187c1...f62
AnonymBruker Skrevet 11. februar #32 Skrevet 11. februar Jeg tenker at du bør snakke med fastlege om evt henvisning til spiseteam, at det kan ligge noe bak når hun er så ekstremt "kresen". Anonymkode: 41e4f...e2d 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #33 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at du bør snakke med fastlege om evt henvisning til spiseteam, at det kan ligge noe bak når hun er så ekstremt "kresen". Anonymkode: 41e4f...e2d Åh finnes det noe sånt? Hva hjelper de med eventuelt? Å hva kan evnt ligge bak når man er så kresen? Anonymkode: 187c1...f62
AnonymBruker Skrevet 11. februar #34 Skrevet 11. februar Kan barnet ha matvareallergier eller andre helseproblemer? Her slet vi med maten i flere år, før barnet fikk påvist diverse allergier mot mat i tillegg til alvorlig forstoppelse Anonymkode: 202b7...fc2
AnonymBruker Skrevet 11. februar #35 Skrevet 11. februar Tvang når det kommer til mat kan være fryktelig skummelt, og det kan skade barnets forhold til mat for resten av livet. har hatt en av hver. Ei som spiste alt og ei som ikke likte noen ting. Nå er yngste(som ikke likte noe) 17 år, og spiser det meste. Anonymkode: 247b2...fcd 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #36 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan barnet ha matvareallergier eller andre helseproblemer? Her slet vi med maten i flere år, før barnet fikk påvist diverse allergier mot mat i tillegg til alvorlig forstoppelse Anonymkode: 202b7...fc2 Nei hun er sjekket for allergier, men ingenting der. derimot kan det hende hun har noe ‘annet’. Minstenker adhd uten at jeg er noe helsepersonell. Skolen har også fanget opp dette så nå skal vi prøve å evnt få til noe utredning. De påpeker på skolen også hvor lite hun spiser selv om hun har matpakke hun liker. Brødskive med skinkeost og paprika/gulrot. Anonymkode: 187c1...f62
AnonymBruker Skrevet 11. februar #37 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Her har guttungen alltid vært kresen. Helt fra han var liten har vi tvunget ham til å smake på alt ved hver middag. Han fikk ikke mer pasta eller pølser eller andre favoritter før han hadde spist opp den første porsjonen sin med litt av alt. Han fikk ikke se barne-TV før han hadde spist opp den første, lille porsjonen vi ga ham med litt av alt. På samme måte som vi i dag tvinger ham til å gjøre leksene sine før han får spille Playstation. Ser ikke noe galt i å tvinge barna til å spise litt av noen de ikke liker, med mindre det er noe medisinsk galt med dem. Ser heller ikke noe galt i å tvinge ungene til å gjøre lekser, selv om noen sikkert kunne si at det gir skolevegring. Det er greit å lære barn at det er noen ting man må gjøre her i livet, selv om man ikke liker å gjøre dem. I vårt tilfelle har vi nå en ungdom som spiser absolutt alt, også det han ikke foretrekker. Og han tar det som en selvfølge at leksene skal gjøres før han kan game. Noe mer uattraktivt enn voksne menn som ikke liker å spise ting, kan jeg ikke se for meg. Møtte en gang en fyr som nektet å spise frukt, grønnsaker, fisk, kylling og brød annet enn loff. Jeg gikk fra å tenke at han var et catch, til å se ham som en ubrukelig fyr. Se for deg å oppdra barn med en far som bare spiser loff med Nugatti, biff, pizza, pølser og hamburger 🤮 Anonymkode: d6543...778 Men hvordan gikk dette for seg? Var det sånn at barnet sa neeei vil ikke men spiste når dere sa dette om TV? Eller satt barnet og gråt og brakk seg men dere sto på deres om han så måtte sitte en time og forsøke å få ned den maten? Puttet dere fysisk mat inn i munnen hans? Det er jo forskjell på virkelig ikke liker og bare vil heller ha mer pølser. Og barn er ganske forskjellige på viljestyrke og hvor mye de motsetter seg tvang. Hos oss ville vi måtte drive med det jeg ville ansett som vold om vi skulle tvunget barnet til å spise de matvarene hun virkelig ikke liker. TS jeg synes ikke du skal tvinge, kjempefint at hun liker noen grønnsaker fortsett å gi henne dette og oppmuntre masse til å smake på andre ting i tillegg. Ta henne med på handling og matlaging. Har dere hage kan dere gro noe selv? Dra på fisketur, sopptur, bærplukking, ofte vil barn heller spise eller smake på noe de selv har fanget/plukket. At hun ofte brekker seg, har dere sjekket hos legen at alt er ok med spiserør? At hun ikke har innsnevret spiserør eller reflux eller noe slikt? Setter hun mye i halsen? Anonymkode: 65295...e85 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar #38 Skrevet 11. februar Jeg var ditt barn. Var alltid småspist og undervektig. Var veldig aktiv, frisk og sov godt, så kroppen min var fornøyd, men liten. Hjemme ble jeg aldri tvunget til å spise, så der følte jeg meg trygg. Men det var veldig anderledes da jeg var hos venner og i andre sosiale lag. Det var mye press, mobbing og fokus på hvor mye og hva jeg spiste. Vekten min var også et fokus blant barn og voksne. Jeg ble helt normalvektig i 16-17 årsalderen og har vært det siden. Det jeg dog alltid har slitt med er å spise i sosiale lag. Det har blitt en stor skrekk, som jeg unngår om mulig. Mitt forhold til sosial spising er ødelagt. Hjemme spiser jeg normalt. Konklusjonen er at press, tvang, mobbing og fokus på min vekt har gitt meg en "sosial spiseforstyrrelse". Anonymkode: 3fbb5...4f4 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #39 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tvang når det kommer til mat kan være fryktelig skummelt, og det kan skade barnets forhold til mat for resten av livet. har hatt en av hver. Ei som spiste alt og ei som ikke likte noen ting. Nå er yngste(som ikke likte noe) 17 år, og spiser det meste. Anonymkode: 247b2...fcd Er dette jeg også håper på, at med årene vil hun like det meste. Har snakket med henne om at det er viktig at kroppen får fisk og grønnsaker, men hva hjelper det å si det når hun nekter å spise det.. Anonymkode: 187c1...f62
AnonymBruker Skrevet 11. februar #40 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg var ditt barn. Var alltid småspist og undervektig. Var veldig aktiv, frisk og sov godt, så kroppen min var fornøyd, men liten. Hjemme ble jeg aldri tvunget til å spise, så der følte jeg meg trygg. Men det var veldig anderledes da jeg var hos venner og i andre sosiale lag. Det var mye press, mobbing og fokus på hvor mye og hva jeg spiste. Vekten min var også et fokus blant barn og voksne. Jeg ble helt normalvektig i 16-17 årsalderen og har vært det siden. Det jeg dog alltid har slitt med er å spise i sosiale lag. Det har blitt en stor skrekk, som jeg unngår om mulig. Mitt forhold til sosial spising er ødelagt. Hjemme spiser jeg normalt. Konklusjonen er at press, tvang, mobbing og fokus på min vekt har gitt meg en "sosial spiseforstyrrelse". Anonymkode: 3fbb5...4f4 Huff det var ikke noe fint å høre, utrolit hvor stygge folk kan være mot hverandre.. min datter har nevnt at hennes far driver å påpeker hvor tynn hun er og hvor tykk søsteren er (far er noe for seg selv, men det er en annen historie). Dette synes jeg veldig lite om og det skaper nå værtfall usikkerhet rundt seg selv og kroppen. Anonymkode: 187c1...f62
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå