Gå til innhold

Tvinge barn til å spise middag?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

IKKE LOV Å TVINGE BARN TIL NOE!!

Anonymkode: 4a299...719

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min 7 åring er ganske lik. 

Når du sier hun har ligget under vekstkurven - mener du da at hun følger egen kurve, men er på en veldig lav percentil eller flater ut? Viktig forskjell mtp oppfølging.

Har barn som ligger lavt på percentil (2,5 og under), har fått beskjed at følger de egen kurve er det ok, flater den ut eller faller må det tiltak inn. 

Klinisk ernæringsfysiolog har understreket at det viktigste er at de spiser noe, ikke hva de spiser. Om det så innebærer nugatti så er det helt greit.

Har dere sjekket halsen, om hun kan ha store mandler med tanke på brekningene? 

At unger ikke liker potet er helt vanlig og ikke noe jeg hadde problematisert. 

Har du forresten lest om ARFID?

Anonymkode: 920bc...4be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme problemet med 8 åringen her. Jeg er imot tvang, mens faren har drevet litt med begge deler. Tvang funker ikke og gjør situasjonen bare verre. Nå har det faktisk begynt å løsne litt og han spiser en del av det vi spiser til middag. Endelig! Håper vi etter hvert kan få i han forskjellige grønnsaker og ikke bare en ting. Samme med frukt. Tynn og liten gutt. 

Anonymkode: 0ad13...cbb

IKKE LOV Å TVINGE BARN, DET ER STRAFFBART 

Anonymkode: 4a299...719

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor i all verden kan hun ikke få rå gulrot til måltider? Det er vel sunnere også. Og kokt gulrot kommer hun neppe til å like noen gang hvis du tvinger det i henne nå. 

Anonymkode: 78e64...456

Jo det kan hun absolutt få, stefar som mener at hun ikke skal få særbehandling og må spise det som står på bordet.

Anonymkode: 187c1...f62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min 7 åring er ganske lik. 

Når du sier hun har ligget under vekstkurven - mener du da at hun følger egen kurve, men er på en veldig lav percentil eller flater ut? Viktig forskjell mtp oppfølging.

Har barn som ligger lavt på percentil (2,5 og under), har fått beskjed at følger de egen kurve er det ok, flater den ut eller faller må det tiltak inn. 

Klinisk ernæringsfysiolog har understreket at det viktigste er at de spiser noe, ikke hva de spiser. Om det så innebærer nugatti så er det helt greit.

Har dere sjekket halsen, om hun kan ha store mandler med tanke på brekningene? 

At unger ikke liker potet er helt vanlig og ikke noe jeg hadde problematisert. 

Har du forresten lest om ARFID?

Følger sin kurve ja, men lav percentil.

har vært hos ernæringsfysiolog når hun var mindre. Fikk råd som kjøleskapsgrøt osv..men hun nekta å spise det også. Eneste grøten hun spiser er havregrynsgrøt noe som er veldig greit. Men rømmegrøt/risengrynsgrøt vil hun ikke ha. 

nei samme sier jeg, men stefar er veldig på at om vi har potetmiddag MÅ poteten spises også for at det skal kunne karakteriseres som middag. Selv ble han tvunget som liten til å spise og var selv kresen, så skjønner ikke hvorfor han skal trumpe dette gjennom til min datter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Følger sin kurve ja, men lav percentil.

har vært hos ernæringsfysiolog når hun var mindre. Fikk råd som kjøleskapsgrøt osv..men hun nekta å spise det også. Eneste grøten hun spiser er havregrynsgrøt noe som er veldig greit. Men rømmegrøt/risengrynsgrøt vil hun ikke ha. 

nei samme sier jeg, men stefar er veldig på at om vi har potetmiddag MÅ poteten spises også for at det skal kunne karakteriseres som middag. Selv ble han tvunget som liten til å spise og var selv kresen, så skjønner ikke hvorfor han skal trumpe dette gjennom til min datter.

Havregrøt er jo bra. Om du lager den med H-melk og meierismør får du jo inn en del kalorier.

Min spiser heller ikke potet - kun i form av chips, ingen av mine nevøer eller nieser har heller ikke spist poteter når de var små. Det gikk jo over på et tidspunkt med alle, så at hun ikke spiser potet ofrer jeg ikke en tanke.

Her er det også pasta (med smør) uten saus, på ris kan hun spise saus om det er indisk…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Havregrøt er jo bra. Om du lager den med H-melk og meierismør får du jo inn en del kalorier.

Min spiser heller ikke potet - kun i form av chips, ingen av mine nevøer eller nieser har heller ikke spist poteter når de var små. Det gikk jo over på et tidspunkt med alle, så at hun ikke spiser potet ofrer jeg ikke en tanke.

Her er det også pasta (med smør) uten saus, på ris kan hun spise saus om det er indisk…

Ja pleier å ha smør i den uten at hun vet det, men skal ta å begynne med h melk 👍🏼 

jeg tenker også at det går over på et tidspunkt, og potet er vel ikke den sunneste grønnsaken heller. Så vil ikke påstå at det er superkrise å ikke spise den np. 

AnonymBruker
Skrevet

Åh finnes det noe sånt? Hva hjelper de med eventuelt? Å hva kan evnt ligge bak når man er så kresen? 

Spiseteamet er jo nettopp et team som kan finne ut hvorfor et barn er veldig kresen eller ekstremt småspist, finne ut om det er fysiske årsaker eller andre årsaker og jobber med familien for å finne løsninger.

Hva som kan ligge bak må du nesten ta med spiseteamet, men det kan være ulike bakenforliggende årsaker.

Anonymkode: 41e4f...e2d

AnonymBruker
Skrevet

Huff det var ikke noe fint å høre, utrolit hvor stygge folk kan være mot hverandre..
min datter har nevnt at hennes far driver å påpeker hvor tynn hun er og hvor tykk søsteren er (far er noe for seg selv, men det er en annen historie). Dette synes jeg veldig lite om og det skaper nå værtfall usikkerhet rundt seg selv og kroppen. 

Så hun er omgitt av menn som gir henne et anstrengt forhold til mat… Her bør noe gjøre noe med omgivelsene til ungen. 

Nei, må bedriver ikke med tvang. Ungen min er også kresen, men det har kommet seg med årene. Sakte, men sikkert har hun utvidet hva hun spiser. Gi det tid, men ikke oppmerksomhet. Ha forskjellig mat tilgjengelig, spis det selv. En dag kan hun spørre om å få smake. Da sier man jo selvsagt ja. Og om hun liker det, ikke gjøre noe stort ut av det. 

Jeg slutta å kjøp ting inn som ikke blir spise opp før det blir dårlig (liten husholdning). Men jeg har oppmuntret i å prøve nye ting når vi er på bufféer, for da er det gratis og det åpner nye dører om man liker flere matvarer. Jeg er ikke den mestspisende selv, og det hater jeg. Men jeg klarer ikke å presse ting i meg som jeg ikke liker. 

Anonymkode: 10871...bc8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som at datteren din liker og spiser mange matvarer jeg TS. Tror du har hengt deg opp i at hun må like alt og at det er noen vanlige ting man ikke liker, og at stefar driver å kommenterer dette og blander seg. Hun kan fint få rå gulrot istedet for potet, det er da sunnere også så du kan si det til ham om han sutrer. 

Min bror liker ikke fisk og har klart seg fint her i livet likevel. Jeg likte ikke potet som barn, det varte noen år så likte jeg det igjen og har spist det hele resten av livet. 

Anonymkode: 65295...e85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jo det kan hun absolutt få, stefar som mener at hun ikke skal få særbehandling og må spise det som står på bordet.

Og dette aksepter du fordi?? 

Anonymkode: 10871...bc8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja pleier å ha smør i den uten at hun vet det, men skal ta å begynne med h melk 👍🏼 

jeg tenker også at det går over på et tidspunkt, og potet er vel ikke den sunneste grønnsaken heller. Så vil ikke påstå at det er superkrise å ikke spise den np. 

Anbefaler å ha et egg i havregrøten.

Anonymkode: 3fbb5...4f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Anbefaler å ha et egg i havregrøten.

Så lurt! Det skal jeg også gjøre neste gang, da får hun jo i seg mer.

egg er jo også noe hun nekter å spise selv om jeg har tilbydd henne x antall ganger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde et veldig småspist barn, hun var i perioder undervektig og innlagt med sonde. Det spiseteamet på riksen var tydeligst på var at du *aldri* skal tvinge barna til å spise, ikke til å smake heller. Hovedgrunnen til at barn slutter å spise, og få spiseforstyrrelser, er tvang/makt rundt matsituasjoner. De var veldig tydelige på det. Ikke tving henne til å smake heller. Man skal tilby alt, altså legge alt på tallerken, så blir de eksponert, men aldri engang kommentere hva de spiser/ikke spiser. Kun snakke om seg selv, eller generelt kommentere at maten er god, gulroten er sprø, laksen er bedre med litt sitron osv. Generelt ha hyggelig atmosfære, ten gjerne lys, ha en hyggelig tone og samtale. Men aldri fokus på barnet og hva det spiser eller ikke. 
Min er nå voksen og spiser alt. 

Anonymkode: 1c14d...2f4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde forresten ekstra fett og næring i alt mulig, smør, fløte, rømme, næringsgjær, frø, nøtter, oljer, egg/eggeplommer osv. Absolutt alt vi kunne tilsette for mer fett/næring til alt. 

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, dette emnet er du virkelig helt uvitende om. Fordi om dine 4 barn var på en måte så er ikke det fasit for alle barn der ute.

Anonymkode: 65295...e85

Nei.. sikkert ikke. Samtidig så ser jeg at fellesnevneren for så kalte kresne barn (som stort sett er alt annet enn kresne) er foreldrene. Så den fordommen sitter jeg med. Har barna litt oppgående foreldre, så skjer ikke dette. 

Anonymkode: 4bfee...996

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei.. sikkert ikke. Samtidig så ser jeg at fellesnevneren for så kalte kresne barn (som stort sett er alt annet enn kresne) er foreldrene. Så den fordommen sitter jeg med. Har barna litt oppgående foreldre, så skjer ikke dette. 

https://www.stolav.no/behandlinger/spisevansker-hos-barn/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vi hadde forresten ekstra fett og næring i alt mulig, smør, fløte, rømme, næringsgjær, frø, nøtter, oljer, egg/eggeplommer osv. Absolutt alt vi kunne tilsette for mer fett/næring til alt. 

Fikk tips om ekstra smør fra ernæringsfysiolog, men ja selvfølgelig kan man jo ‘skjule’ mer som egg f.eks. det skal jeg ta med meg! 

AnonymBruker
Skrevet

Tvinge til å spise? Nei.

Tvinge til å sitte ved bordet og se på at vi andre spiser? Ja.

Tvinge til å smake? Tja, vi har en avtale om det. Å smake en ert er å smake, masse ros, nei du trenger ikke like det, ja du kan spytte ut, nei du trenger ikke spise opp.

Anonymkode: 31423...f22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Første tanke er å slå ned på dette du sier her for det du sier er både trangsynt og uvitende. Det er mange årsak til at barn utvikler problemer med mat. Det starter hos barnet.

Men

Har barnet foreldre som jobber aktivt og anerkjenner barnets vansker, jobber aktivt samme mot en felles mål vil mye kunne løsne. Kanskje ikke alt, men det vil bli bedre enn om foreldrene bare melder seg ut.

Altfor mange foreldre påroper seg motediagnosen AFRID og så lener seg tilbake og bare gjemmer seg bak unnskyldninger. "De kan ikke noe for det". Nei det kan de ikke, men de kan likevel utfordre seg, prøve, strekke seg utforbi komfortsonen sin. 

Det er lov å ha to hytter på samtidig. Det er lov å anerkjenne barnets vansker, akseptere barnets grenser og ha trygge mat alternativer, samtidig som oppfordrer barnet til å videreutvikle seg.

Anonymkode: 31423...f22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...