AnonymBruker Skrevet 11. februar #41 Skrevet 11. februar Har ei datter på 7 som er helt lik. Vi har vært fulgt opp av klinisk ernæringsfysiolog og fikk beskjed om at tvang IKKE er veien å gå. Anonymkode: 1c44e...fcc 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #42 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Du leste ikke hele innlegget mitt eller? 😅 skrev jo at jeg har prøvd siden hun var liten å introdusere matvarer som fisk, potet osv..men at det har vært en kamp helt siden da. Også at hun spiste mer pålegg før som hun nå ikke takler å spise. Før spiste hun makrell i tomat, men nå nekter hun å spise det lenger. så ikke kom her å si at jeg ikke har prøvd! hun elsker paprika, gulrot og epler. Hun foretrekker nesten dette over godteri på lørdager. og jo da hun må prøve å smake på ting, men jeg tvinger henne ikke når jeg ser hun brekker seg av det! Og jo jeg har snakket med henne nå når hun er gammel nok om hva kroppen trenger for å vokse og bli sunn og frisk. At den ikke trenger så mye godteri og snacks, men heller grønnsaker og fisk. Anonymkode: 187c1...f62 Dessverre finnes det folk som ikke klarer å ta innover seg at enkelte barn er født småspiste. Anonymkode: 1c44e...fcc 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #43 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men hvordan gikk dette for seg? Var det sånn at barnet sa neeei vil ikke men spiste når dere sa dette om TV? Eller satt barnet og gråt og brakk seg men dere sto på deres om han så måtte sitte en time og forsøke å få ned den maten? Puttet dere fysisk mat inn i munnen hans? Det er jo forskjell på virkelig ikke liker og bare vil heller ha mer pølser. Og barn er ganske forskjellige på viljestyrke og hvor mye de motsetter seg tvang. Hos oss ville vi måtte drive med det jeg ville ansett som vold om vi skulle tvunget barnet til å spise de matvarene hun virkelig ikke liker. TS jeg synes ikke du skal tvinge, kjempefint at hun liker noen grønnsaker fortsett å gi henne dette og oppmuntre masse til å smake på andre ting i tillegg. Ta henne med på handling og matlaging. Har dere hage kan dere gro noe selv? Dra på fisketur, sopptur, bærplukking, ofte vil barn heller spise eller smake på noe de selv har fanget/plukket. At hun ofte brekker seg, har dere sjekket hos legen at alt er ok med spiserør? At hun ikke har innsnevret spiserør eller reflux eller noe slikt? Setter hun mye i halsen? Anonymkode: 65295...e85 Har fått henne til å smake på litt fler ting i det siste, men hun vil fortsatt ikke spise det..hun fikk smake på agurk her om dagen, men jeg så på hvor sakte hun spiste den at hun absolutt ikke likte det. Men hun får spise nesten så mye hun vil av de grønnsakene hun liker ja. hun liker jo kjøtt og kylling. Men nekter å spise sausen eller ris hvis vi har det som tilbehør. nei vi har ikke sjekket det, men det kan jo være en idee da å sjekke ut det. Anonymkode: 187c1...f62
Mimmiii Skrevet 11. februar #44 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dessverre finnes det folk som ikke klarer å ta innover seg at enkelte barn er født småspiste. Anonymkode: 1c44e...fcc Nei åpenbart ikke 🙄 man er jo forskjellig uten at det må handle om at man har feilet som forelder tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 11. februar #45 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Du leste ikke hele innlegget mitt eller? 😅 skrev jo at jeg har prøvd siden hun var liten å introdusere matvarer som fisk, potet osv..men at det har vært en kamp helt siden da. Også at hun spiste mer pålegg før som hun nå ikke takler å spise. Før spiste hun makrell i tomat, men nå nekter hun å spise det lenger. så ikke kom her å si at jeg ikke har prøvd! hun elsker paprika, gulrot og epler. Hun foretrekker nesten dette over godteri på lørdager. og jo da hun må prøve å smake på ting, men jeg tvinger henne ikke når jeg ser hun brekker seg av det! Og jo jeg har snakket med henne nå når hun er gammel nok om hva kroppen trenger for å vokse og bli sunn og frisk. At den ikke trenger så mye godteri og snacks, men heller grønnsaker og fisk. Anonymkode: 187c1...f62 Det var ikke poenget mitt. Poenget mitt er at du har lagt til rette for at et barn er kresen og ikke spiser helt alminnelig mat. Og mitt poeng er at dette er ikke noe hun er født med. Det er miljø, og du har lagt til rette for det. Svært mange har barn som på ett eller annet tidspunkt "får noe for seg", så takler man det, og livet går videre. Dere er på samme sted, og det er fordi du ikke har håndtert dette riktig. Det er DU som har ansvaret. Så er ikke svaret på dette at stefar skal komme inn med tvang, men din holdning på å la dette skure og gå, er heller ikke optimal. Anonymkode: 4bfee...996
AnonymBruker Skrevet 11. februar #46 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det var ikke poenget mitt. Poenget mitt er at du har lagt til rette for at et barn er kresen og ikke spiser helt alminnelig mat. Og mitt poeng er at dette er ikke noe hun er født med. Det er miljø, og du har lagt til rette for det. Svært mange har barn som på ett eller annet tidspunkt "får noe for seg", så takler man det, og livet går videre. Dere er på samme sted, og det er fordi du ikke har håndtert dette riktig. Det er DU som har ansvaret. Så er ikke svaret på dette at stefar skal komme inn med tvang, men din holdning på å la dette skure og gå, er heller ikke optimal. Anonymkode: 4bfee...996 Hvordan har jeg lagt til rette for det om jeg tør spørre? Når hun en dag bare slutter å spise ting hun likte før og jeg har prøvd å det i henne? Altså jeg kan da ikke bare stappe maten i munnen på ungen heller vel. Jeg prøver da fortsatt å få henne til å smake på nye ting, men det blir da vanskelig når hun ikke har tenkt å putte det i munnen en gang. Å da kommer jo dette med tvang inn, som sagt så kan jeg ikke bare stappe det i henne heller. Og jeg har da gjentatte ganger snakket med henne om hva kroppen trenger. Hva mer kan man gjøre når hun selv nekter å spise ting? hun får for eksempel nesten aldri godteri fordi hun spiser så lite. Får hun noe snacks er det litt på lørdager, men nesten ikke da en gang fordi jeg vil hun skal spise seg orntlig mett først. Og det gjør hun absolutt ikke. Anonymkode: 187c1...f62
AnonymBruker Skrevet 11. februar #47 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det var ikke poenget mitt. Poenget mitt er at du har lagt til rette for at et barn er kresen og ikke spiser helt alminnelig mat. Og mitt poeng er at dette er ikke noe hun er født med. Det er miljø, og du har lagt til rette for det. Svært mange har barn som på ett eller annet tidspunkt "får noe for seg", så takler man det, og livet går videre. Dere er på samme sted, og det er fordi du ikke har håndtert dette riktig. Det er DU som har ansvaret. Så er ikke svaret på dette at stefar skal komme inn med tvang, men din holdning på å la dette skure og gå, er heller ikke optimal. Anonymkode: 4bfee...996 Herregud, dette emnet er du virkelig helt uvitende om. Fordi om dine 4 barn var på en måte så er ikke det fasit for alle barn der ute. Anonymkode: 65295...e85 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #48 Skrevet 11. februar Jeg er uenig med stefar. Vi har (heldigvis) ikke kjempe-kresne barn, men alle andre barna i familien, altså alle kusiner og fettere til våre barn, er ekstremt kresne. I de familiene har de også vært strenge mtp bordmanerer og å insistere på å smake på og spise opp. Det jeg observerte i begge disse familiene var at måltidene hadde blitt en arena for konflikt og at barna ble tydelig stresset med en gang de fikk beskjed om at neste måltid snart skulle gjennomføres. Da vi fikk barn, var vi enige om at det viktigste for oss var at måltider skulle være hyggelige. Vi har aldri insistert på at barna våre skal smake på, spise opp osv, men rost veldig mye når de gjør det. Noen ganger har vi sunget sanger, fortalt eventyr eller laget leker ved bordet for at det skal bli mer gøy å spise. Det føler jeg har fungert veldig bra. Vi har i alle fall observert at om vi voksne glemmer oss bort og bare snakker voksenprat, så forsvinner fort matlysten. Vi må liksom akseptere at barna har behov for å være med en likeverdig del av fellesskapet ved matbordet. Å spise er tross alt en veldig sosial ting. Vi serverer alltid det vi selv skal ha til middag også spiser de det de vil ha. Så har vi alltid noe de liker i kjøleskapet som de kan få isteden (vi lager ikke to middager, utenom at noen ganger lager vi eggerøre). Noen dager spiser de nesten ingenting, andre dager spiser de masse. Anonymkode: 6db95...beb
AnonymBruker Skrevet 11. februar #49 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det var ikke poenget mitt. Poenget mitt er at du har lagt til rette for at et barn er kresen og ikke spiser helt alminnelig mat. Og mitt poeng er at dette er ikke noe hun er født med. Det er miljø, og du har lagt til rette for det. Svært mange har barn som på ett eller annet tidspunkt "får noe for seg", så takler man det, og livet går videre. Dere er på samme sted, og det er fordi du ikke har håndtert dette riktig. Det er DU som har ansvaret. Så er ikke svaret på dette at stefar skal komme inn med tvang, men din holdning på å la dette skure og gå, er heller ikke optimal. Anonymkode: 4bfee...996 Du vet at det finnes barn som blir født uten metthetsfølelse og barn som blir født uten å kjenne på sult? Det har ingenting med miljøet å gjøre. Begge disse ytterpunktene er selvfølgelig veldig fortvilende for foreldre, som selvfølgelig gjør det beste de kan. Anonymkode: 3fbb5...4f4 2
Sniff76 Skrevet 11. februar #50 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja da tenker jeg kanskje rett likevel. Jeg synes heller ikke tvang er det rette, det vil føre til at hun ikke vil spise i det hele tatt til slutt. stefar er selv vokst opp med ‘tvang’ til å spise opp maten sin og vet selv hvor kresen han var. Men likevel forventer at min datter skal spise alt. Men da kommer jeg nok til å fortsette å la henne spise det hun vil/kan. Men får smake på nye ting når hun har lyst. hun elsker f.eks gulrot å paprika så det får hun spise mye av. Nesten så hun velger det over godteri på lørdager 🙈 Anonymkode: 187c1...f62 Er det en ide å utvide smakshorisonten hennes ved å lage varianter av det hun liker? Hvis hun stort sett spiser kokt eller rå gulrot i staver. F.eks. lage gulrotpure til middagen, ligger sikkert oppskrifter på nettet men jeg tenker på å ha noe kraft/fond oppi, krydder eller ting som gir et lite brekk i smak og konsistens fra hvordan hun vanligvis spiser gulrot. Paprika: bake paprika i ovn eller grille, eller fylt paprika bakt i ovn. Kanskje det gjør at hun liker flere smaker og konsistenser.
AnonymBruker Skrevet 11. februar #51 Skrevet 11. februar Sniff76 skrev (1 minutt siden): Er det en ide å utvide smakshorisonten hennes ved å lage varianter av det hun liker? Hvis hun stort sett spiser kokt eller rå gulrot i staver. F.eks. lage gulrotpure til middagen, ligger sikkert oppskrifter på nettet men jeg tenker på å ha noe kraft/fond oppi, krydder eller ting som gir et lite brekk i smak og konsistens fra hvordan hun vanligvis spiser gulrot. Paprika: bake paprika i ovn eller grille, eller fylt paprika bakt i ovn. Kanskje det gjør at hun liker flere smaker og konsistenser. Ja det var lurt! Det er absolutt en mulighet. Men samtidig så nekter hun å spise kokt gulrot, kun rå. Men har nærmest tvinget henne til å spise kokt gulrot til middager, vet ikke om det da blir suksess med gulrotpure. Men jeg skal absolutt prøve ja. Villig til å prøve det meste for å få henne til å spise mer 🙈 Anonymkode: 187c1...f62 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #52 Skrevet 11. februar Noen er ikke så interessert i mat. Noen spiser fordi de må. Som å fylle bensin på bilen. Kjedelig men nødvendig. Det kan være en idé å fortelle henne hva kroppen hennes trenger av forskjellige vitaminer, proteiner og mineraler i løpet av en dag. Velg ut de forskjellige matvarene hun trives med, som inneholder det hun trenger. La henne sette sammen en frokost, lunsj, middag (og eventuelt kvelds), selv. Hun får da makt og kontroll over måltidene sine. Hun vet hva hun får til hvert måltid. Mat blir tryggere og måltidene forutsigbare. Man kan fint spise akkurat det samme hver dag eneste dag hele livet, så lenge det inneholder det kroppen trenger. Anonymkode: 3fbb5...4f4 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar #53 Skrevet 11. februar Mimmiii skrev (36 minutter siden): Nei åpenbart ikke 🙄 man er jo forskjellig uten at det må handle om at man har feilet som forelder tenker jeg. Ja, i vårt tilfelle startet det da ungen var i magen. Hun fikk ikke i seg næring, og vokste ikke. Derfor måtte hun tas med keisersnitt i uke 29. Siden den gang har vi slitt med at hun sjeldent er sulten ++ (har fått oppfølging på Riksen). Det er ikke alt man skal skylde på foreldre for altså, er så lei av fordømmelsen som kommer fra uvitende idioter 🤡 Anonymkode: 1c44e...fcc
AnonymBruker Skrevet 11. februar #54 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Nei hun er sjekket for allergier, men ingenting der. derimot kan det hende hun har noe ‘annet’. Minstenker adhd uten at jeg er noe helsepersonell. Skolen har også fanget opp dette så nå skal vi prøve å evnt få til noe utredning. De påpeker på skolen også hvor lite hun spiser selv om hun har matpakke hun liker. Brødskive med skinkeost og paprika/gulrot. Anonymkode: 187c1...f62 Bra dere er i gang på den kanten, det er mange barn med f.eks. adhd eller autisme som sliter med matvarer pga det sensoriske (tekstur, lukt), eller assosiasjoner til noe negativt osv. (En klementin som smakte høgg én gang, kan gi en kraftig avsmak for sitrusfrukter i lang tid etterpå.) Jeg har en sønn med adhd som hadde perioder der enkelte matvarer var bannlyst fra munnen hans, riktignok i langt fra samme grad som din datter. I vår situasjon var det nok å insistere på at alle elementer var representert på tallerkenen, uten at han måtte spise de, og etter en tid var det plutselig en akseptabel del av måltidet igjen. Det var aldri aktuelt å skulle straffe han med å nekte han å ta del i det samme måltidet som oss, bare fordi han ikke klarte å spise av alt som "hørte til". Anonymkode: 31bac...d52
AnonymBruker Skrevet 11. februar #55 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Nei hun er sjekket for allergier, men ingenting der. derimot kan det hende hun har noe ‘annet’. Minstenker adhd uten at jeg er noe helsepersonell. Skolen har også fanget opp dette så nå skal vi prøve å evnt få til noe utredning. De påpeker på skolen også hvor lite hun spiser selv om hun har matpakke hun liker. Brødskive med skinkeost og paprika/gulrot. Anonymkode: 187c1...f62 Også ved kostprovokasjon på mat hun blir kvalm av? Her slo det hverken ut på blodprøver eller prikktester. Men barnet reagerte tydelig med flere symptomer ved matprovokasjon. Røntken av mage viste alvorlig forstoppelse som trengte sykehusbehandling. Selv om barnet hadde daglig avføring. Sier ikke at det må være det samme. Men symptomer som kvalme osv bør utredes grundig tenker jeg. Barn kan foresten bli urolige og ukonsentrerte om de går med smerter og helseproblemer også. Hadde startet med å undersøke hva som kan utelukkes av alle mulige somatiske årsaker først. Jeg måtte virkelig kjempe over tid for å få påvist ulike ting. Anonymkode: 202b7...fc2 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar #56 Skrevet 11. februar Jeg synes ikke at tvang er veien å gå. Da jeg var liten så ble jeg tvunget til å spise mat jeg ikke likte. Fikk ikke gå fra bordet før jeg hadde spist opp alt, ble tvunget i mat osv. Brakk meg og kastet av og til opp det jeg spiste. I voksen alder er det fortsatt ting jeg ikke vil spise, men noen ting har jeg prøvd å introdusere og funnet ut at jeg liker ved å tilberede det på ulike måter. Andre ting klarer jeg absolutt ikke å spise, men jeg har et variert kosthold i dag. For meg så løsnet det når jeg ble større, men jeg var småspist som barn og tenåring. Anonymkode: b0207...6b7 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #57 Skrevet 11. februar Jeg har også et barn som også er småspist. Men heldigvis er større referanseområde enn din datter. Elsker alt av frykt og grønt, så får i seg det hen trenger av vitaminer/mineraler. Men må jobbe litt med proteiner og fett. Hos meg hjelper det at hen blir med i planlegging, får bestemme noen måltider mm. Vi går i butikker/bruktbutikker og kjøper kokebøker, som vi blar i sammen, og legger den matplan. Ellers lurer jeg om masse kalorier i maten, ved bruk av Meierismør, fløte, fet melk (jerseymeieriet), nøtter. Kan lage vaffler, pannekaker, smoothie, milkshake osv. Men en ting er helt klart her i huset, det er ALDRI tvang. Jeg bruker heller kunnskap, forteller om hva kroppen trenger, som f.eks dette liker soldatene i kroppen din, dette hjelper musklene dine. Og så bruker jeg nysgjerrighet. Kjøper spennende ting som ingen har smakt på, så tar vi runden rundt bordet og gir karakter på maten. Og siste, ville jeg anbefalt å finne et annet pålegg. https://www.barebrabarnemat.no/skinkeost-og-baconost-inneholder-roykaroma-som-blir-forbudt/ Anonymkode: 65ee3...7f0
AnonymBruker Skrevet 11. februar #58 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har også et barn som også er småspist. Men heldigvis er større referanseområde enn din datter. Elsker alt av frykt og grønt, så får i seg det hen trenger av vitaminer/mineraler. Men må jobbe litt med proteiner og fett. Hos meg hjelper det at hen blir med i planlegging, får bestemme noen måltider mm. Vi går i butikker/bruktbutikker og kjøper kokebøker, som vi blar i sammen, og legger den matplan. Ellers lurer jeg om masse kalorier i maten, ved bruk av Meierismør, fløte, fet melk (jerseymeieriet), nøtter. Kan lage vaffler, pannekaker, smoothie, milkshake osv. Men en ting er helt klart her i huset, det er ALDRI tvang. Jeg bruker heller kunnskap, forteller om hva kroppen trenger, som f.eks dette liker soldatene i kroppen din, dette hjelper musklene dine. Og så bruker jeg nysgjerrighet. Kjøper spennende ting som ingen har smakt på, så tar vi runden rundt bordet og gir karakter på maten. Og siste, ville jeg anbefalt å finne et annet pålegg. https://www.barebrabarnemat.no/skinkeost-og-baconost-inneholder-roykaroma-som-blir-forbudt/ Anonymkode: 65ee3...7f0 Hun liker litt mer enn det jeg har skrevet her altså, men skulle ønske hun likte litt mer sunn mat som er bra for kroppen. noe av det hun spiser: skinkeost, leverpostei, jordbærsyltetøy (får det sjeldent pga sukker), epler, banan, paprika, gulrot, blåbær, kylling, kjøtt, kan spise litt laks/torsk men motvillig, pasta, sodd, kjøttboller, fiskekaker, fiskeboller, hamburger (når vi har hamburger lager jeg hjemmelaget kyllingburger med grovt brød), fiskepinner, taco (dvs lemse med kjøttdeig og chips + paprika), pannekaker. ellers er hun jo som andre unger som vil ha pølse, men det er ikke aktuelt med mindre vi skal på tur eller noe. problemer er vel ikke selve «renvaren», men det at hun ikke vil spise tilbehøret. Når vi spiser kjøttboller så lager jeg hjemmelaget potetmos og hjemmelaget fløtesaus. Hun takler ikke potetmosen og det må være så lite som mulig med saus på tallerken. Ønsker også at hun kunne spist brokkoli sammen med fisken, men det er håpløst å få henne til å en gang smake på den. Hun takler ikke pizza heller fordi det er ost på den, noe som de fleste barn helst skulle spist hver dag. jeg har dog endelig fått henne til å smake på ost, så kanskje det kommer seg. IKKE for at hun skal spise pizza, men ost på knekkebrød eller brødskiva f.eks. ja jeg vet om det med skinkeosten og derfor jeg veldig gjerne vil at hun skal spise annet pålegg. Så prøver sakte men sikkert å få lurt inn litt annet. Har f.eks endelig fått henne til å smake leverpostei som hun nå liker. Anonymkode: 187c1...f62 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #59 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det var lurt! Det er absolutt en mulighet. Men samtidig så nekter hun å spise kokt gulrot, kun rå. Men har nærmest tvinget henne til å spise kokt gulrot til middager, vet ikke om det da blir suksess med gulrotpure. Men jeg skal absolutt prøve ja. Villig til å prøve det meste for å få henne til å spise mer 🙈 Anonymkode: 187c1...f62 Hvorfor i all verden kan hun ikke få rå gulrot til måltider? Det er vel sunnere også. Og kokt gulrot kommer hun neppe til å like noen gang hvis du tvinger det i henne nå. Anonymkode: 78e64...456
AnonymBruker Skrevet 11. februar #60 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Trenger deres mening da jeg og stefar er litt uenig ang dette med mat. datteren min er 8 år nå og har vært superkresen hele livet. Som baby spiste hun også fryktelig lite mat. Begynte tidlig å introdusere henne for en rekke matvarer fordi jeg ville at hun skulle like blant annet fisk, potet osv..allerede som 1 åring satt hun å brakk seg av div mat. Har prøvd alt av hjemmelagde smoothier osv.. hun har alltid ligget under på vekstkurve siden hun alltid har vært småspist. derfor har jeg etterhvert bare latt hun spise det hun faktisk liker for at hun skal få i seg mat. skal også sies at jeg prøver fortsatt å få henne til å spise nye ting, men vanskelig når hun brekker seg.. før spiste hun ting som makrell i tomat, kaviar, brunost osv..nå er det eneste hun vil spise skinkeost på tube og nugatti, noe som heller ikke er bra i lengden. Nugatti får hun kun en sjelden gang for det er ikke aktuelt å spise hver dag. men ved middagsbordet er det også veldig få ting jeg får henne til å spise, og ikke alltid hun vil ha alt. F.eks hvis vi har laksepasta så vil hun kun spise pastaen. Det blir jo ikke middag, så prøver å nærmest tvinge i henne en liten bit laks også. Samme hvis vi har kjøttboller og potetmos (lager hjemmelaget) så vil hun bare spise kjøttboller. Poteter hater hun. Jeg har vært litt sånn at så lenge hun spiser noe som metter litt er jeg fornøyd. Men stefar mener hun må spise alle elementene i middagen eller så må hun spise brødskiver istedetfor. Men jeg er ikke fan av at hun skal spise brødskiver dagen lang. Jeg tar i mot alt av tips til hva jeg kan gjøre her. Og er det såfall riktig at jeg skal ‘tvinge’ i henne alt av middag når hun brekker seg? Har jo ikke lyst til å skape spisevegring heller når hun fra før av spiser så lite.. hun er fortsatt undervektig, men har mye energi og fungerer godt. Anonymkode: 187c1...f62 Han stefaren kan bare holde kjeft Anonymkode: 4a299...719
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå