Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sånt varierer tydeligvis mellom familier. I en del av min side av familien er det helt vanlig, i min manns side (begge sider), er det helt utenkelig... så her bestemmer dere selv, ingenting er "rart". 

Anonymkode: a0108...fb7

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi skal ha barnedåp. Det skal være ca 40 gjester, med 3 retters og kake på et hotell. Vi har bestillt brus og sånn fin juice. Hadde middag hos min tante i går med flere familie medlemmer og de reagerer på at jeg ikke skal ha øl og vin til?? Asså er ikke det rart å forvente alkohol i en barnedåp? Jeg sa at det er en bar der hvor de kan kjøpe seg hva de vil ha om de ønsker noe annet. Men de mente vist at det var merkelig at de måtte betale for egen drikke når de var invitert på middag? Jeg trodde oppriktig at dette bare var tull, men det virker som at de faktisk mente det?? Vi bruker masse penger på denne dåpen, og har ikke råd til å holde de med alkohol i tilegg, og det er en BARNEDÅP!! ikke et bryllup??

Håper virkelig ingen her er enig med de, men hvis dere er det så la meg høre hva søren det er dere tenker på? 😆 

(Ja dette er mest et klage innlegg)

Anonymkode: 2b0c3...9e0

Barndåp legges typisk til søndager i 11-tiden, med selskap umiddelbart etterpå.

Gjerne i et ledig lokale på et idrettshus, hytte, osv.
Gjerne med koldtbord eller snitter og brus.

Folk må stort sett kjøre et lite stykke til kirken og til lokalet. 

Tror det gjør at folk flest ikke tenker at det er naturlig å servere alkohol?

Men dere har valgt å legge selskaper til et hotell, med en treretters middag til. 
Da skrur du kanskje opp forventningene en del?

Hvis tantene og onklene dine er i 60-70-årene så skjønner jeg kanskje at de stusser over en treretters middag uten øl og vin til. Og at det ikke serveres noe til kaffen/kakene etterpå.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville nå ikke hatt det. Trodde ikke det var så veldig vanlig heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Man har selfølgelig ikke Alkohol i barnedåp 

Anonymkode: 29f9a...e30

Skrevet

Jeg synes alkohol i barnedåp er vilt upassende og hadde aldri servert det selv. Jeg har imidlertid vært gjest i flere hvor det har vært servert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Vi skal ha barnedåp. Det skal være ca 40 gjester, med 3 retters og kake på et hotell. Vi har bestillt brus og sånn fin juice. Hadde middag hos min tante i går med flere familie medlemmer og de reagerer på at jeg ikke skal ha øl og vin til?? Asså er ikke det rart å forvente alkohol i en barnedåp? Jeg sa at det er en bar der hvor de kan kjøpe seg hva de vil ha om de ønsker noe annet. Men de mente vist at det var merkelig at de måtte betale for egen drikke når de var invitert på middag? Jeg trodde oppriktig at dette bare var tull, men det virker som at de faktisk mente det?? Vi bruker masse penger på denne dåpen, og har ikke råd til å holde de med alkohol i tilegg, og det er en BARNEDÅP!! ikke et bryllup??

Håper virkelig ingen her er enig med de, men hvis dere er det så la meg høre hva søren det er dere tenker på? 😆 

(Ja dette er mest et klage innlegg)

Anonymkode: 2b0c3...9e0

Er de ikke norske? Har da vært helt vanlig i haugevis av år at dåp er alkoholfritt i norge 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kelia skrev (30 minutter siden):

Folk må da kunne klare en sosial sammenkomst uten alkohol?

De voksne hos oss er ikke skadet eller har andre problemer, så vi tar gjerne vin til middager.

Anonymkode: 0fc87...9a2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor ikke? Det er ikke snakk om å feste, men ta seg ett glass øl eller vin til maten….. Det er INGEN som tar skade av det! Folk er hysteriske! 

Anonymkode: 0420d...457

Hvis du påstår at en voksen mann eller en voksen kvinne stort sett tåler å drikke to øl eller to glass vin, uten å bli drita,
så blir du fort stemplet som alkoholiker her inne 😅

Uansett om konteksten er barndåp, julebord eller en lørdagskveld. 

Men rent økonomisk så er alkohol et pengesluk. 
Hadde fort blitt +/- 500,- ekstra per snute.

Solo og Farris pleier jo å være mer enn dyr nok på restaurant 😅

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har ikke hatt det i våre. Kommer heller ikke til å servere det i konfirmasjonene om de skal det. Slike selskaper er gjerne tidlig på dagen og da har alkohol ingenting ved maten og gjøre. 

• Nyttig 1
Skrevet

I Norge er ikke alkohol vanlig i barnedåp. I utlandet er det det. Men her er forskjellen på kultur. I Norge blir vi gjerne full ved tilstelninger. I utlandet snakker vi om å ta noen glass, så drar folk hjem. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si det er vanlig å tilby et glass vin eller to til god mat ja, og spesielt i festlige anledninger som dåp og konfirmasjon. Vi har servert champagne og vin i alle tre barnedåper og konfirmasjoner vi har hatt.

Anonymkode: 34647...d11

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Kålrota skrev (11 minutter siden):

Jeg synes alkohol i barnedåp er vilt upassende og hadde aldri servert det selv. Jeg har imidlertid vært gjest i flere hvor det har vært servert. 

Hvis det er vilt upassende regner jeg med at du takket for deg og forlot selskapet? 

Maleficenta skrev (11 minutter siden):

Er de ikke norske? Har da vært helt vanlig i haugevis av år at dåp er alkoholfritt i norge 

Nei, der tar du sannelig feil. Sist jeg var i barnedåp ble vi tilbudt vin til middagen. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Brunhilde skrev (1 minutt siden):

Hvis det er vilt upassende regner jeg med at du takket for deg og forlot selskapet? 

Selvfølgelig ikke, jeg var gjest og hadde ingen innflytelse over serveringen. Jeg har manerer, så jeg ble (og drakk Farris). 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Kålrota skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig ikke, jeg var gjest og hadde ingen innflytelse over serveringen. Jeg har manerer, så jeg ble (og drakk Farris). 

Hvis jeg opplevde noe som vilt upassende ville jeg forlatt stedet. 😉

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært i dåp hvor det ble servert middag. Heller ikke i dåp med så mange gjester. Stort sett nærmeste familie, buffeservering/lunsj, men ofte et glass øl eller vin.

Anonymkode: ab54d...5fc

• Liker 2
Skrevet

Må innrømme at for meg var det helt unaturlig å servere alkohol i barnedåpen. Men, denne foregikk i Frankrike, og måtte forholde meg til lokale tradisjoner. Jeg drakk ikke en dråpe den dagen. Hadde jo en baby, ammet. 

Skrevet

Alkohol har null å gjøre i barnedåp, konfirmasjon også etter min mening. Å kjøpe alkohol til seg selv utenom er også fullstendig hjernedødt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd alkohol i barnedåp selv, men han jeg er sammen med sier det er veldig vanlig der han er fra. I konfirmasjon også faktisk. 

Synes mange svar her er latterlig ekstreme, men dem om det. Har ikke noe personlig mening om dette og tradisjoner er forskjellige. De fleste klarer å oppføre seg med et par glass innabords selv om de fleste svarene her tyder på det motsatte.

Anonymkode: e5802...1e3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg hører ikke alkohol hjemme i barnedåp eller konfirmasjon. Dette er selskaper på dagtid, hvor barn/ungdom er i sentrum. Vi har ikke servert dette og har heller aldri fått dette servert. 

Anonymkode: 38a01...4cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Brus og juice til voksne mennesker? Jeg hadde fliret meg i hjel under hele middagen. Bare vann til en treretters kan du ikke mene? Her må det serveres minst ett glass alkohol, altså, så får de mest ivrige heller bestille mer på eget initiativ. 

Anonymkode: b5459...b35

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...