Juliv Skrevet 4. februar #21 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): De har realkompetansekvote for juss. Så da svarer du altså uten å vite. Anonymkode: 266ad...cb6 «Realkompetansekvote» hvor har du egentlig sett det? Det stemmer at man i prinsippet kan vurderes på grunnlag av realkompetanse dersom man mangler generell studiekompetanse. Det betyr ikke at det finnes en egen «kvote» på juss, og det betyr heller ikke at noen faktisk kommer inn den veien i praksis. Det er to helt forskjellige ting, som du blander. Hvis det faktisk fantes en realkompetansekvote som gjorde at voksne uten studiekompetanse kunne fortrenge søkere med karaktergjennomsnitt godt over 5, ville det vært en institusjonell skandale. Det hadde vært forside i VG samme dag. 😂 Slik fungerer ikke opptakssystemet til rettsvitenskap. Juss er et av de mest selektive studiene i landet nettopp fordi studiet krever dokumentert akademisk bæreevne. Dette måles (riktig eller galt) gjennom karakterer. Ikke gjennom CV, ledererfaring eller motivasjonsbrev. Arbeids/leder erfaring kvalifiserer deg ikke til en juridisk utdanning. Mange av dem du konkurrerer mot har brukt år av livet sitt, ofte uten lønn, på å forbedre karakterene sine nettopp for å nå opptakskravene. Det er den innsatsen systemet belønner. At du faktisk trodde realkompetanse var en realistisk vei inn på juss, tyder på manglende forståelse for både studiets nivå og opptakssystemets funksjon. Og et tegn på at du ikke har noe der å gjøre. 4 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar #22 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (På 3.2.2026 den 1.42): Kan noen forklare meg hvorfor det er krav om karakter i matte for realkompetansesøkere på Rettsvitenskap? Realkompetanse er jo for de som IKKE har generell studiekompetanse. Det blir spesielt bedritent når både CVen og attester tydelig viser at jeg har kompetanse som tilsvarer karakterkravet og vel så det. Samme med norsk. Motivasjonsbrev og egenvurdering burde jo også vise ganske tydelig at jeg har tilstrekkelig kompetanse. Men ble avslått fordi jeg ikke hadde disse to karakterene på vitnemålet fra VGS. Jeg er en godt voksen dame med lang arbeidserfaring og flere lederstillinger på CVen og kan ikke fatte og begripe at det er dette som skal stoppe meg fra å komme inn på det eneste jeg noen gang har villet studere? Det føles også enda mer meningsløst når jeg faktisk vil holde meg i det akademiske sporet, noe som sårt trengs. Hvorfor er jeg mindre kvalifisert enn en 18-åring med 4 i matte og norsk rett fra VGS? Ja, jeg vet at jeg kan ta opp fag. Det er ikke det dette dreier seg om. Anonymkode: 266ad...cb6 Problemet med å prøve å komme inn denne veien er at det blir fort hipp som happ. Mye "skjønnsmessig" vurdering av et hespetre som kaller seg selv for "saksbehandler". Har heller ikke inntrykket av at det blir sluppet en viss andel mennesker på rettsvitenskap via realkompetanse. Det er mer vanlig for sånn diffuse 3-årige bachelorgrader, og kanskje noen helsefag-relaterte bachelorer der man kan lett vise til relevant arbeidspraksis som for eksempel ufaglært assistent på eldrehjem, og sånne ting. Kanskje sosial støttekontakt og lignende. Det teller og da blir det lettere å anse det som relevant arbeidspraksis i forhold til den type bachelorgrader. Rettsvitenskap derimot er whole another game, mye strengere, uten tvil. Du har sikkert hørt om uttrykket "paragrafryttere" og i forhold til jus er det selveste kjernen egentlig. Hva var det den såkalte "saksbehandleren" som det er statistisk sett rundt 90% sjanse for at det er ei kvinne, har konkludert med når du fikk avslaget og hvorfor? Har du noe relevant, jus-relatert arbeidserfaring? Det virker ikke som du kommer videre med realfagkompetanse slik situasjonen er nå, og du må forberede deg på å ta opp de fagene du mangler. Jeg vet ikke hva du legger i "motivasjonsbrev og egenvurdering burde også vise ganske tydelig at du har tilstrekkelig kompetanse". Det er så subjektivt som det går an å bli, nemlig å vurdere seg selv på den måten. Alle vil vel si at de er kvalifisert. Anonymkode: 68365...71b 1
Grå Skrevet 4. februar #23 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg skal altså studere rettsvitenskap. Det er målet. For så å gå videre i akademia og over i forskning. Allerede der viser jo du at du ikke har særlig leseforståelse eller skjønner det du skal prøve å rådgi om. Jeg gikk på allmenn på vgs, men tok av diverse årsaker ikke eksamen i norsk og matte. Siden da har jeg vært i arbeidslivet og har jobbet meg opp i lederstillinger, der flere krever god kunnskap i matte, økonomi, statistikk og lignende. Så jeg mener det er åpenbart at jeg har de mattekunnskaper som trengs for et studie der det ikke engang inngår i studieplanen. Jeg har også skrevet klart og tydelig i HI at jeg vet at jeg kan ta opp fag fra VGS og at det ikke er det jeg lurer på. Det skrev jeg nettopp for å unngå tullesvar som ditt, men det var åpenbart ikke godt nok. Anonymkode: 266ad...cb6 Jeg har tatt eksamen i norsk og matte, så ingen grunn til å tro at jeg ikke har nok leseforståelse til å se gjennom tullpratet ditt. Du har som mål å studere rettsvitenskap for så å gå videre til akademia og forskning, uten å ta matte og norsk. For de fagene strøk du. Men nå skal alle skjønne at du kan pensum? Basert på referanser fra arbeidslivet. Javel ja. Det tar ikke mange timene å ta eksamen så hvis du kan alt så er det vel bare å melde seg opp til eksamen? 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar #24 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (På 3.2.2026 den 3.41): Her burde skolene kunne få lov til å utvise skjønn. Det er urimelig at matematikk-kunnskaper skal stoppe noen fra å få hoppe til studier som ikke har matte-krav/mattepensum. Anonymkode: 9dd0c...d3f Skolene har lov til å utvise skjønn og det er vel nettop det de gjør her. Det handler ikke bare om hva studiet krever, men hva slags kompetanse det er forventet at du har etter endt studie. Informatikk for eksempel, har også veldig lite matematikk i seg selv, men krever likevel 3-årig matematikk fra VGS. AnonymBruker skrev (På 2.2.2026 den 19.42): Kan noen forklare meg hvorfor det er krav om karakter i matte for realkompetansesøkere på Rettsvitenskap? Realkompetanse er jo for de som IKKE har generell studiekompetanse. Det blir spesielt bedritent når både CVen og attester tydelig viser at jeg har kompetanse som tilsvarer karakterkravet og vel så det. Samme med norsk. Motivasjonsbrev og egenvurdering burde jo også vise ganske tydelig at jeg har tilstrekkelig kompetanse. Men ble avslått fordi jeg ikke hadde disse to karakterene på vitnemålet fra VGS. Jeg er en godt voksen dame med lang arbeidserfaring og flere lederstillinger på CVen og kan ikke fatte og begripe at det er dette som skal stoppe meg fra å komme inn på det eneste jeg noen gang har villet studere? Det føles også enda mer meningsløst når jeg faktisk vil holde meg i det akademiske sporet, noe som sårt trengs. Hvorfor er jeg mindre kvalifisert enn en 18-åring med 4 i matte og norsk rett fra VGS? Ja, jeg vet at jeg kan ta opp fag. Det er ikke det dette dreier seg om. Anonymkode: 266ad...cb6 Fordi du fra et teoretisk ståsted faktisk er mindre kvalifisert. Fra en med samme bakgrunn som deg, det er faktisk utrolig vanskelig å dokumentere at du gjennom arbeidslivet har tilegnet deg kunnskap og kompetanse som tilsvarer hele pensumet i et fag som matematikk. For det er faktisk slik lærestedene vurderer realkompetansen din. Jeg mener absolutt at matematikk er et viktig fag, men svært mye av pensum går faktisk langt utover temaer man har bruk for nesten hvor som helst i arbeidslivet og dersom du ikke har denne kunnskapen og kan dokumentere det, vil det være vanskelig å få godkjent realkompetanse. Det samme gjelder egentlig norskfaget også. Har du bruk for litteraturhistorie eller skjønnlitterære analyser i arbeidslivet? Sannsynligvis ikke, men du må likevel dokumentere at du kan det. Noe annet ville faktisk vært urettferdig for de som faktisk gjennomført norsk og matematikk fra VGS. Det er som regel lettere å få godkjent realkompetanse for å avlegge eksamen i enkeltfag, enn det er for et helt studie. Det er også lettere å komme inn på f.eks. en fagskoleutdanning enn en bachelor. Her har du to muligheter: du må enten finne en annen utdanning eller faktisk avlegge eksamen i norsk og matematikk (noe som ikke burde være noe problem hvis du mener at du allerede har tilsvarende kompetanse). Jess, det er dritt og jeg har vært gjennom akkurat det samme som deg, men det er faktisk ikke urimelige opptakskrav. Anonymkode: c9c23...dee 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar #25 Skrevet 4. februar Det er ikke vanlig å komme inn på realkompetanse på studier med høye poenggrenser. Det er vanligvis aktuelt på studier hvor alle kommer inn, eller med svært lave poenggrenser. På studier som jus går man ut fra at hvis man er så smart, så greier man å ta opp den matten så man får studiekompetanse. Hvorfor skal man la en person som kanskje, kanskje ikke er kvalifisert få en studieplass framfor en person man VET er kvalifisert? Der jeg jobber har vi så dårlig erfaring med realkompetanse at vi har sluttet å ta inn studenter på det grunnlaget. Omtrent ingen kommer seg gjennom. Ta de fagene du mangler. Har du så gode kunnskaper som du påstår, vil det være piece of cake å få sekser. Og får du det ikke, så hadde vel universitetet rett ang kunnskapsnivået ditt? Anonymkode: 0732f...c33
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå