AnonymBruker Skrevet 3. februar #1 Skrevet 3. februar Kan noen forklare meg hvorfor det er krav om karakter i matte for realkompetansesøkere på Rettsvitenskap? Realkompetanse er jo for de som IKKE har generell studiekompetanse. Det blir spesielt bedritent når både CVen og attester tydelig viser at jeg har kompetanse som tilsvarer karakterkravet og vel så det. Samme med norsk. Motivasjonsbrev og egenvurdering burde jo også vise ganske tydelig at jeg har tilstrekkelig kompetanse. Men ble avslått fordi jeg ikke hadde disse to karakterene på vitnemålet fra VGS. Jeg er en godt voksen dame med lang arbeidserfaring og flere lederstillinger på CVen og kan ikke fatte og begripe at det er dette som skal stoppe meg fra å komme inn på det eneste jeg noen gang har villet studere? Det føles også enda mer meningsløst når jeg faktisk vil holde meg i det akademiske sporet, noe som sårt trengs. Hvorfor er jeg mindre kvalifisert enn en 18-åring med 4 i matte og norsk rett fra VGS? Ja, jeg vet at jeg kan ta opp fag. Det er ikke det dette dreier seg om. Anonymkode: 266ad...cb6 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar #2 Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan noen forklare meg hvorfor det er krav om karakter i matte for realkompetansesøkere på Rettsvitenskap? Realkompetanse er jo for de som IKKE har generell studiekompetanse. Det blir spesielt bedritent når både CVen og attester tydelig viser at jeg har kompetanse som tilsvarer karakterkravet og vel så det. Samme med norsk. Motivasjonsbrev og egenvurdering burde jo også vise ganske tydelig at jeg har tilstrekkelig kompetanse. Men ble avslått fordi jeg ikke hadde disse to karakterene på vitnemålet fra VGS. Jeg er en godt voksen dame med lang arbeidserfaring og flere lederstillinger på CVen og kan ikke fatte og begripe at det er dette som skal stoppe meg fra å komme inn på det eneste jeg noen gang har villet studere? Det føles også enda mer meningsløst når jeg faktisk vil holde meg i det akademiske sporet, noe som sårt trengs. Hvorfor er jeg mindre kvalifisert enn en 18-åring med 4 i matte og norsk rett fra VGS? Ja, jeg vet at jeg kan ta opp fag. Det er ikke det dette dreier seg om. Anonymkode: 266ad...cb6 Poenget er vel å unngå å ta inn studenter på realkompetanse som ikke har gode nok forutsetninger til å bestå studiet og dermed opptar studieplasser som kvalifiserte søkere kunne fått. Jeg aner ikke noe om emnene på rettsvitenskap, men jeg vil tro at det da må være emner der du trenger en grunnleggende forståelse av matematikk for å kunne stå. Anonymkode: 248cf...cca 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar #3 Skrevet 3. februar Her burde skolene kunne få lov til å utvise skjønn. Det er urimelig at matematikk-kunnskaper skal stoppe noen fra å få hoppe til studier som ikke har matte-krav/mattepensum. Anonymkode: 9dd0c...d3f
AnonymBruker Skrevet 3. februar #4 Skrevet 3. februar Det kan være fag som innebærer statistikk, for eksempel, eller annen grunnleggende matematikk-forståelse. Det er som regel ikke tatt ut av det blå, dette med opptakskrav og realkompetanse-fagkrav. Kanskje har fakultetet sett at studenter som har svært lav karakter i matematikk har hatt dårligere forutsetninger for å gjennomføre studiet, og dermed ønsker de at dette blir satt som opptakskrav. På universitetet der jeg jobber må alle realkompetansesøkere ha minimum norsk, engelsk og matematikk fra vgs for å bli vurdert. Noen studieprogram, som f.eks. sykepleiestudier, der det er krav om medikamentregning, er matematikk-kunnskaper svært viktig og må være på studiekompetansenivå. Det å ha motivasonsbrev og egenvurdering teller svært lite i opptak til høyere utdanning. Det er videregående skole som er opptaksgrunnlaget. Og realkompetansevurdering kan i visse tilfeller innfri opptakskravet hvis man kun mangler få fag, og har lang erfaring i relevant fagområde/yrke som kan veie opp for de manglende fagene. Anonymkode: 23867...9c3 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar #5 Skrevet 3. februar Stakkars klarer ikke p-matte. Du har i så tilfelle ingenting å gjøre på jussen! Anonymkode: 86f65...9ba 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar #6 Skrevet 3. februar Matte er jo også et fag som sier noe om evnen til å lære. Og at man har noen krav for å kunne søke på lik linje med de som har studiekompetanse skulle bare mangle. Det er en stående vits på jussen om at du studerer ikke jus fordi du kan matte. Men det er klart at det må være krav til å kunne lære og forstå helt basic grunnskolefag for å kunne studere. Og du må jo kunne å regne på arvefordelingsbrøker, saldoavskriving i skatt osv. Og i arbeidslivet må du kunne forstå basic matte selv om du ikke blir advokat som fakturerer. Ta heller fagene som behøves slik som vi andre måtte gjøre. At du er kjempemotivert har jo null å si for det er vi alle. Vi trenger noen objektive krav. Anonymkode: 0fc26...97f 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar #7 Skrevet 3. februar Som det står i HI: det går klart frem av tidligere arbeidserfaring at jeg har mattekompetanse som er tilsvarende karakterkravet og høyere. Anonymkode: 266ad...cb6
Romkom Skrevet 3. februar #8 Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Som det står i HI: det går klart frem av tidligere arbeidserfaring at jeg har mattekompetanse som er tilsvarende karakterkravet og høyere. Anonymkode: 266ad...cb6 Har du vært utredet for kognitiv svikt av noe slag? Det er ingen arbeidserfaring som tilsvarer at du har mattekompetanse på noe som helst nivå. Det er heller ikke noe etablert konsept. Realkompetanse handler om at du har arbeidserfaring som er relevant for yrket du søker til. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar #9 Skrevet 3. februar Romkom skrev (5 minutter siden): Har du vært utredet for kognitiv svikt av noe slag? Det er ingen arbeidserfaring som tilsvarer at du har mattekompetanse på noe som helst nivå. Det er heller ikke noe etablert konsept. Realkompetanse handler om at du har arbeidserfaring som er relevant for yrket du søker til. Jeg har også relevant arbeidserfaring. Hvordan kan du si at ingen arbeidserfaring kan bevise mattekompetanse? Tror nok ikke det er hos meg svikten ligger, haha! Anonymkode: 266ad...cb6
Grå Skrevet 3. februar #10 Skrevet 3. februar For et pussig innlegg. Du vil "holde deg i det akademiske sporet, noe som sårt trengs". Det akademiske miljøet trenger ikke sårt noen som helt mangler akademisk utdannelse. Hvis du ikke har vært lærer for norsk og matte i vgs, noe som virker lite sannsynlig, så kan du neppe dokumentere kunnskap fra arbeidslivet på samme måte som 4-5 avsluttende eksamner i emnene kan. Men; du er voksen og du har mye arbeidserfaring så dette kan du muligens ta ganske greit. Noen vgs har undervisning for voksne på kveld for studiekompetanse, sjekk det for de har ofte gode lærere fordi de vet at de skal undervise voksne, motiverte folk. Frustrerende svar kanskje, men du går høyt ut her. Stengt tatt burde du, men dine uttalelser, være i stand til å stå med på alle 4-5 eksamner i dag, uten å studere. Har du sett nærmere på rettsvitenskapstudiet? Siden du er av den oppfatning at formell matte og norskkunnskaper ikke er nødvendig? 1
Grå Skrevet 3. februar #11 Skrevet 3. februar En annen ting er jo at du sier at du har vitnemål fra vgs, 'bare ikke' disse to fagene som jo er vesentlige for å oppnå studiekompetanse. Du har ikke studiekompetanse, har du virkelig vitnemål da? Yrkesfag uten studiespesialisering kanskje? Men i så fall fremgår det av vitnemålet ditt. I studiespesialisering inngår såvidt jeg husker norsk skriftlig, muntlig og sidemål + engelsk, historie, samfunnsfag, naturfag og matte. Hvilket vitnemål gir 4 av 6 av fagene? Strøk du? Men nå mener du at matte og norskkunnskaper er på plass? Argumentasjonen din hadde stått til stryk på første oppgave på et universitet. Jeg er glad for at kravet for å studere rettsvitenskap inkluderer dokumentert eksamen i matte og norsk, skulle bare mangle... 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar #12 Skrevet 3. februar Grå skrev (45 minutter siden): For et pussig innlegg. Du vil "holde deg i det akademiske sporet, noe som sårt trengs". Det akademiske miljøet trenger ikke sårt noen som helt mangler akademisk utdannelse. Hvis du ikke har vært lærer for norsk og matte i vgs, noe som virker lite sannsynlig, så kan du neppe dokumentere kunnskap fra arbeidslivet på samme måte som 4-5 avsluttende eksamner i emnene kan. Men; du er voksen og du har mye arbeidserfaring så dette kan du muligens ta ganske greit. Noen vgs har undervisning for voksne på kveld for studiekompetanse, sjekk det for de har ofte gode lærere fordi de vet at de skal undervise voksne, motiverte folk. Frustrerende svar kanskje, men du går høyt ut her. Stengt tatt burde du, men dine uttalelser, være i stand til å stå med på alle 4-5 eksamner i dag, uten å studere. Har du sett nærmere på rettsvitenskapstudiet? Siden du er av den oppfatning at formell matte og norskkunnskaper ikke er nødvendig? Jeg skal altså studere rettsvitenskap. Det er målet. For så å gå videre i akademia og over i forskning. Allerede der viser jo du at du ikke har særlig leseforståelse eller skjønner det du skal prøve å rådgi om. Jeg gikk på allmenn på vgs, men tok av diverse årsaker ikke eksamen i norsk og matte. Siden da har jeg vært i arbeidslivet og har jobbet meg opp i lederstillinger, der flere krever god kunnskap i matte, økonomi, statistikk og lignende. Så jeg mener det er åpenbart at jeg har de mattekunnskaper som trengs for et studie der det ikke engang inngår i studieplanen. Jeg har også skrevet klart og tydelig i HI at jeg vet at jeg kan ta opp fag fra VGS og at det ikke er det jeg lurer på. Det skrev jeg nettopp for å unngå tullesvar som ditt, men det var åpenbart ikke godt nok. Anonymkode: 266ad...cb6 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar #13 Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Stakkars klarer ikke p-matte. Du har i så tilfelle ingenting å gjøre på jussen! Anonymkode: 86f65...9ba Man kan klare seg på høyere utdanning uten å forstå p-matte, men det spørs på flere faktorer. Jeg strøk i matematikk på videregående, men jeg fikk vedtak fra PPT om at jeg har matematikk vansker (ikke dyskalkuli, men jeg kan bare pluss, minus og gange). Jeg kom jeg inn basert på dispensasjon fra kravet om GENS. Tok både bachelor og master på nominert tid. På bachelornivå hadde vi bare innføring i kvantitativ metode, men på master var det mer tolkning av statistikk (ble godt kjent med programmet SPSS). Men jeg forsvarer ikke/er ikke enig med TS. Holdningen har ingenting på høyere utdanning å gjøre i det hele tatt. Jeg evner å forstå hvorfor matte er viktig. Anonymkode: 667d0...be8
nordlending Skrevet 3. februar #14 Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Så jeg mener det er åpenbart at jeg har de mattekunnskaper som trengs for et studie der det ikke engang inngår i studieplanen. Hva du mener er irrelevant hvis du ikke kan bevise at du oppfyller kravet. At CV'en viser at du har jobbet som x ved y, betyr vel heller ikke at alle skjønner at du har matte tilsvarende nivået de legger seg på? 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar #15 Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Man kan klare seg på høyere utdanning uten å forstå p-matte, men det spørs på flere faktorer. Jeg strøk i matematikk på videregående, men jeg fikk vedtak fra PPT om at jeg har matematikk vansker (ikke dyskalkuli, men jeg kan bare pluss, minus og gange). Jeg kom jeg inn basert på dispensasjon fra kravet om GENS. Tok både bachelor og master på nominert tid. På bachelornivå hadde vi bare innføring i kvantitativ metode, men på master var det mer tolkning av statistikk (ble godt kjent med programmet SPSS). Men jeg forsvarer ikke/er ikke enig med TS. Holdningen har ingenting på høyere utdanning å gjøre i det hele tatt. Jeg evner å forstå hvorfor matte er viktig. Anonymkode: 667d0...be8 Jeg har aldri sagt at ikke matte er viktig. Hverken i HI eller senere. Anonymkode: 266ad...cb6
AnonymBruker Skrevet 3. februar #16 Skrevet 3. februar nordlending skrev (17 minutter siden): Hva du mener er irrelevant hvis du ikke kan bevise at du oppfyller kravet. At CV'en viser at du har jobbet som x ved y, betyr vel heller ikke at alle skjønner at du har matte tilsvarende nivået de legger seg på? Det burde være helt åpenbart og er også grundig redegjort for i all dokumentasjon, inkludert i attester fra arbeidsgivere. Som man og må legge ved søknaden. Anonymkode: 266ad...cb6
Romkom Skrevet 3. februar #17 Skrevet 3. februar (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det burde være helt åpenbart og er også grundig redegjort for i all dokumentasjon, inkludert i attester fra arbeidsgivere. Som man og må legge ved søknaden. Anonymkode: 266ad...cb6 Du vil ikke få godkjent at du var administrerende kaffekoker for stefaren din og nå mener du fyller kravene for å søke juss uten studiekompetanse. Det er såvidt jeg vet ingen som kommer inn på juss med realkompetanse, da det i hovedsak er noe man kan komme inn på de tradisjonelle høyskolestudiene med. Endret 3. februar av Romkom 1
FrstadM1961 Skrevet 3. februar #18 Skrevet 3. februar Realkompetansevurdering innebærer nettopp det å vurdere om annen utdanning eller yrkeserfaring kan erstatte formalkravet. Når det gjelder rettsvitenskap så er nok særlig norsk-kompetanse av stor betydning. Du skriver ikke hvor du evnt har fått avslag, men for UiO er det kun norsk og engelsk som kreves - ikke matte. UiO vurderer individuelt om din erfaring tilsvarer kravene for å gjennomføre studiene. https://www.uio.no/studier/opptak/realkompetanse/ Worst case så kan du ta et eller flere juridiske fag andre steder (f.eks. arbeidsrett som kan tas flere steder) for å bygge opp under din søknad. Ønsker deg lykke til! Juss er kjempespennende 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar #19 Skrevet 3. februar Romkom skrev (44 minutter siden): Du vil ikke få godkjent at du var administrerende kaffekoker for stefaren din og nå mener du fyller kravene for å søke juss uten studiekompetanse. Det er såvidt jeg vet ingen som kommer inn på juss med realkompetanse, da det i hovedsak er noe man kan komme inn på de tradisjonelle høyskolestudiene med. De har realkompetansekvote for juss. Så da svarer du altså uten å vite. Anonymkode: 266ad...cb6
Romkom Skrevet 3. februar #20 Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (45 minutter siden): De har realkompetansekvote for juss. Så da svarer du altså uten å vite. Anonymkode: 266ad...cb6 Du kan krangle så mye du vil på KG men du ender fremdeles opp uten studieplass hvis du ikke tar opp fagene. Det er forøvrig fullstendig verdiløst å begynne på juss om du ikke evner å bestå P-matte på vgs
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå