Gå til innhold

Posten har "drept" hobbyvirksomheten min

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg driver en liten hobbyvirksomhet hvor jeg sender små produkter i posten som brevsendinger. Frem til nå har det kostet meg mellom 25 og 31 kroner å sende disse, noe som har gjort det mulig å selge rimelige småting uten at frakten tar helt over.

I dag fikk jeg mildt sagt sjokk da jeg skulle bestille frakt. Ikke bare har Posten endret prisene (som i seg selv var forventet), men de har også strammet kraftig inn kravene til størrelse og tykkelse på brevsendinger.

Vektgrensen har riktignok blitt bedre, men størrelseskravene er blitt mye strengere. Brevsendinger opptil 0,5 cm tykke koster nå 28 kroner. Er sendingen mellom 0,5 og 2 cm tykk, øker prisen til hele 46 kroner. I tillegg er det begrensninger på størrelse: maks 25 x 17,6 cm for den minste varianten, og 35,3 x 25 cm for den største.

Resultatet er at sendinger jeg tidligere betalte 25 kroner for å sende, nå koster 46 kroner. For en liten hobbyvirksomhet betyr det ofte at frakten blir dyrere enn selve produktet. Det gjør det rett og slett vanskelig å selge og sende noe som helst på en bærekraftig måte.

Slik det er nå, er det faktisk mer gunstig for kunder å bestille tilsvarende produkter direkte fra utlandet enn å kjøpe dem fra min nettbutikk. Det er mindre miljøvennlig, og det bidrar ikke til å støtte lokale småaktører og lokalmiljøet.

Jeg forstår at prisjusteringer er nødvendige, men disse endringene rammer hardt.

brev.jpg

Anonymkode: 88773...459

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det suger. 

Har du sjekket prisene hos PostNord da?

Anonymkode: 7d7fd...ce7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

la de du selger til velge hvordan de vil ha pakken og betale deretter, altså at du skriver at vare koster xx og kunden velger selv hvordan de vil ha den tilsendt og så lister du opp de ulike prisene til post nord, posten, helt hjem osv.. Problem løst. 

Anonymkode: ed4d4...522

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har firma så er det ganske rimelig å sende med Instabox.

Men det er jo uansett kjøper som skal stå for porto.

Anonymkode: 5d049...591

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Adapt or perish...

Men det du sier er at det er 21 kroner per ordre det står om? "For en liten hobbyvirksomhet betyr det ofte at frakten blir dyrere enn selve produktet".

Skjønner at det er surt, men hele forretningsvirksomheten din virker jo svært ulønnsom, spesielt hvis en tar med tid og andre ressurser som går med før, under og etter salg?

Jeg ville enten a) begynt å selge vesentlig dyrere produkter med høyere db eller b) skaffet meg en annen hobby.

Anonymkode: eee6e...d18

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Adapt or perish...

Men det du sier er at det er 21 kroner per ordre det står om? "For en liten hobbyvirksomhet betyr det ofte at frakten blir dyrere enn selve produktet".

Skjønner at det er surt, men hele forretningsvirksomheten din virker jo svært ulønnsom, spesielt hvis en tar med tid og andre ressurser som går med før, under og etter salg?

Jeg ville enten a) begynt å selge vesentlig dyrere produkter med høyere db eller b) skaffet meg en annen hobby.

Det er hobby, det er da ikke meningen at det skal være "lønnsomt". Er liksom hele poenget.

Anonymkode: 03e49...24b

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er hobby, det er da ikke meningen at det skal være "lønnsomt". Er liksom hele poenget.

I så fall er det jo ikke noe problem. Da får en tåle at en hobby koster litt....

Selv har jeg en hobby som i utgangspunktet er ganske dyr, men jeg finansierer hobbyen med relevant salg av dublettutstyr etc. på bl.a. Finn – noe som gjør at hobbyen er selvfinansierende OG jeg sitter igjen med 20-30' i året i tillegg. Fornøyd.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Og TEMU har gratis frakt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du har firma så er det ganske rimelig å sende med Instabox.

Men det er jo uansett kjøper som skal stå for porto.

Anonymkode: 5d049...591

Og kjøper vil ikke kjøpe når portoen er for høy i forhold til hva de bestiller selvsagt.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I så fall er det jo ikke noe problem. Da får en tåle at en hobby koster litt....

Selv har jeg en hobby som i utgangspunktet er ganske dyr, men jeg finansierer hobbyen med relevant salg av dublettutstyr etc. på bl.a. Finn – noe som gjør at hobbyen er selvfinansierende OG jeg sitter igjen med 20-30' i året i tillegg. Fornøyd.

Men nå får jo ikke ts finansiert hobbyen, som er hele poenget med HI. Det hjelper lite at du er fornøyd.

Anonymkode: 9f0c2...a5e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Og kjøper vil ikke kjøpe når portoen er for høy i forhold til hva de bestiller selvsagt.

Men nå får jo ikke ts finansiert hobbyen, som er hele poenget med HI. Det hjelper lite at du er fornøyd.

Anonymkode: 9f0c2...a5e

Er nok helst en som vil dra igang en debatt der noen påpeker at h*n burde mulig skatte av dette overskuddet sitt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hva er det? Verken Google eller Copilot var spesielt behjelpelige. Er det kopiutstyr? 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (26 minutter siden):

Hva er det? Verken Google eller Copilot var spesielt behjelpelige. Er det kopiutstyr? 

Neppe så relevant for denne tråden hva det er. 

Men jeg gjetter på frimerker eller noe annet smått som smyger seg gjennom en spalte på 0,5 cm. Og som derved ikke rammes særlig av endringen.  Eventuelt dyre objekter der disse kronene ikke betyr noe for summen.

Ellers ser jeg at minimumsstørrelsen er 14 x 9 cm, som er større enn det mange har brukt til små takkekort etc. Men det er  kanskje ikke noe nytt?

Anonymkode: 049ce...9cf

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (26 minutter siden):

Utstyr jeg ender opp med å ha dubletter av. Det skjer rett som det er når jeg kjøper lot'er med utstyr der jeg egentlig kun er på jakt etter én eller et par ting.

Men det tror jeg newman01 egentlig forsto med litt godvilje – jeg har lest nok innlegg fra din kant til å vite at du er en over snittet oppegående bruker. 😉

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg selger selv ting verdt 200 kr per stk. Hittil har jeg betalt 78 kr per forsendelse  (350 gram, 7 cm tykt). Nå må jeg betale 105 kr til Europa, og 135 til verden. Dette kveler mye av virksomheten min.

Finnes det noen alternativer til Posten? Eller har de helt monopol på forsendelser til utlandet?

DHL, Ups osv. er jo enda dyrere. Og PostNord svarer meg ikke. 

Endret av gvarg
AnonymBruker
Skrevet
gvarg skrev (9 timer siden):

Jeg selger selv ting verdt 200 kr per stk. Hittil har jeg betalt 78 kr per forsendelse  (350 gram, 7 cm tykt). Nå må jeg betale 105 kr til Europa, og 135 til verden. Dette kveler mye av virksomheten min.

Finnes det noen alternativer til Posten? Eller har de helt monopol på forsendelser til utlandet?

Hmm... Hvis du ser på porto og forsendelseskostnader i f.eks. Sverige, Tyskland og Danmark for tilsvarende pakker/brev så er de jo ikke lavere enn dette? Sånn sett er er disse kostnadene en rammebetingelse du bare må forholde deg til. Lavere prisen (innenlands) får du kun hvis du inngår en volumavtale på frakt, og du er trolig ikke helt der?

I likhet med ts bør du også ta en runde og vurdere om det du holder på med er liv laga. Kanskje du kan finne andre produkter å selge? Gjøre dem mer attraktive? Senke prisen litt per enhet ved kjøp av to eller tre enheter slik at du tar igjen inntjening på volum (gitt at du selger ting som kunden kan ha nytte av flere enheter)? ØKE prisen på produktet men heller lokke med vesentlig lavere forsendelseskostnad (på enkelte områder fungerer psykologien i dette forbausende godt)?

Uansett: Det er, når alt kommer til alt, du som må tilpasse deg rammebetingelser du ikke rår over. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jaja... shit happens! Slutt for hobbyvirksomheten da.. 🤷‍♀️

Anonymkode: 29ce6...b46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
gvarg skrev (23 timer siden):

Hvordan har Posten monopol når du selv ramser opp dhl, ups osv?

Anonymkode: f25a7...cc0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da foreslår jeg at du legger om, ts. Det fremstår jo uansett tullete å produsere og selge «småting» som er så små og billige at 46 kroner i frakt velter lasset. Det er MYE jobb for veldig lite penger, fordi å håndtere bestillinger, pakke og sende for under type 2-400 kroner per bestilling fremstår helt irrasjonelt. Har du tenkt over hvor lav timelønn det gir deg?

Er det ikke da bedre å heller gjøre hobbyen din som nettopp hobby og gi bort/donere overskuddet? Alternativt altså lage noe større og mer verdifullt som du kan legge ut for salg? (Et tredje alternativ er å selge kun lokalt, så slipper du maset med bestillinger-pakke-sende. Selv på type kirppis eller noe. Det du taper i provisjon til dem er mer enn tatt inn i spart arbeidstid)

Anonymkode: 66de1...0dc

• Liker 4
Skrevet

Hva er det du lager som har så lav egenverdi da?  Sende et produkt med brev er helt uaktuelt for min del. Så i det minste pakke i postkassen med begrenset sporing. Da får kunden varsel om at pakken er sendt og du får varsel om at pakken er levert. 50,- er ingen ting i det store bildet og jeg er sikker på at om du lager noe fint noen vil ha, så betaler de frakt med glede! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2026 den 9.16):

Hmm... Hvis du ser på porto og forsendelseskostnader i f.eks. Sverige, Tyskland og Danmark for tilsvarende pakker/brev så er de jo ikke lavere enn dette? Sånn sett er er disse kostnadene en rammebetingelse du bare må forholde deg til. Lavere prisen (innenlands) får du kun hvis du inngår en volumavtale på frakt, og du er trolig ikke helt der?

I likhet med ts bør du også ta en runde og vurdere om det du holder på med er liv laga. Kanskje du kan finne andre produkter å selge? Gjøre dem mer attraktive? Senke prisen litt per enhet ved kjøp av to eller tre enheter slik at du tar igjen inntjening på volum (gitt at du selger ting som kunden kan ha nytte av flere enheter)? ØKE prisen på produktet men heller lokke med vesentlig lavere forsendelseskostnad (på enkelte områder fungerer psykologien i dette forbausende godt)?

Uansett: Det er, når alt kommer til alt, du som må tilpasse deg rammebetingelser du ikke rår over. 

Takk for svar.

Prisen i Norge:
109 kr til Europa
135 kr til verden

Prisen i Sverige er 95 kr til begge.
Så det er snakk om opptil 30% billigere i Serige da.

Men må se om jeg ikke kan legge mer i hver pakke og eventuelt øke prisen ja - hvis ikke PostNord har en løsning til meg. Det er uansett noe som slår negativt ut for mange av oss småeksportører på f.eks. Etsy og annet.  Billig frakt er litt som billig energi, det er grunnlaget for mye økonomisk aktivitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...