Gå til innhold

Posten har "drept" hobbyvirksomheten min

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da selger du enten uten frakt inkludert.

Eller du legger denne teksten øverst på siden din: "Pga økte fraktkostnader hos Posten har jeg dessverre vært nødt til å øke prisene på produktene litt. Håper på forståelse for dette".

Anonymkode: 5d049...591

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2026 den 13.43):

Det er hobby, det er da ikke meningen at det skal være "lønnsomt". Er liksom hele poenget.

Anonymkode: 03e49...24b

Da vil jeg påstå at du uansett har en billig hobby! Jeg tjener ingenting på min hobby, som akkurat nå gjør at jeg kjører et halvt datasenter i kjelleren, med lokal AI kjørende over tre skjermkort, peaker opp mot 1500 watt og mer til :D Gir varme da, trenger det nå om dagen, men likevel.

Synes det høres ut som du kanskje bare skal fortsette med hobbyen, hobby er jo ikke for å tjene penger i utgangspunktet, er det ikke mer gleden av å lage noe, som andre vil ha eller bruke? Jeg hadde "spist" den lille ekstra-konstaden der, for en hobby.

Anonymkode: 1434e...756

AnonymBruker
Skrevet

Les denne tråden om eldre frimerker

Anonymkode: b8241...d6c

• Nyttig 1
Skrevet

Samme her :( Hadde noen som ville kjøpe fra meg bare noen få dager siden, men det ble fort uaktuelt, og det skjønner jeg jo - det er jo ikke verdt det når man ikke kan få en liten, billig ting sendt billig. Lurer på om jeg klarer å løse det, i mitt tilfelle, men det er absolutt ikke det jeg ville kalt en god løsning...

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke lett å drive næring. Driver selv en større nettbutikk, med fast frakt på 79,-. Dette er mest «Pakke i Postkassen»-pakker, og gjennomsnittsprisen for sende disse er 95,- med fraktavtale. Dette er ganske små pakker med sporing. Mange tror det er rimeligere å sende pakker som firma, men det er tvert i mot. Veldig vanskelig å få overskudd for små til mellomstore nettbutikker, man må ha svært høyt varevolum for å få pluss på sluttlinjen. 

Anonymkode: db8dd...786

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette her er jo helt vilt! Veldig dumt å høre, Ts 😞 Medfølelse.

Selv sender jeg ofte en småting til venner, typ en liten sjokolade, sammen med et kort. Så det rammer visst meg og. Om enn i mindre dimensjon. Jeg sender nemlig kort ++ til venner og familie, både til bursdag og ellers i året. 

Anonymkode: f6f5b...725

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei, det er ikke lett å drive næring. Driver selv en større nettbutikk, med fast frakt på 79,-. Dette er mest «Pakke i Postkassen»-pakker, og gjennomsnittsprisen for sende disse er 95,- med fraktavtale. Dette er ganske små pakker med sporing. Mange tror det er rimeligere å sende pakker som firma, men det er tvert i mot. Veldig vanskelig å få overskudd for små til mellomstore nettbutikker, man må ha svært høyt varevolum for å få pluss på sluttlinjen. 

Anonymkode: db8dd...786

Å drive næring hører hjemme i en annen tråd.

Anonymkode: 03e49...24b

AnonymBruker
Skrevet
gvarg skrev (10 timer siden):

Takk for svar.

Prisen i Norge:
109 kr til Europa
135 kr til verden

Prisen i Sverige er 95 kr til begge.
Så det er snakk om opptil 30% billigere i Serige da.

Men må se om jeg ikke kan legge mer i hver pakke og eventuelt øke prisen ja - hvis ikke PostNord har en løsning til meg. Det er uansett noe som slår negativt ut for mange av oss småeksportører på f.eks. Etsy og annet.  Billig frakt er litt som billig energi, det er grunnlaget for mye økonomisk aktivitet.

Er disse svenske prisene omregnet til norske kroner?

Hvilken befrakter har du henter priser hos i Sverige? Poste/PostNord? De opererer jo med separate priser på Europa/verden.

Ellers er jo prismodellen Norge/Sverige helt ulik nå: I Norge er det størrelse og volum som bestemmer prisen ved forsendelser utenlands inntil 2kg, mens i Sverige er det primært vekt.

Anonymkode: eee6e...d18

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2026 den 22.43):

Er disse svenske prisene omregnet til norske kroner?

Hvilken befrakter har du henter priser hos i Sverige? Poste/PostNord? De opererer jo med separate priser på Europa/verden.

Ellers er jo prismodellen Norge/Sverige helt ulik nå: I Norge er det størrelse og volum som bestemmer prisen ved forsendelser utenlands inntil 2kg, mens i Sverige er det primært vekt.

Anonymkode: eee6e...d18

Sjekket med PostNord. 1 Svensk krone er lik1,07 Norsk krone, så det er ikke så stor forskjell på dem.

Ja, det er riktig. Posten endret dessverre system og tar likt betalt helt opp til 2 kg. Det er det som gjør vondt for oss som selger mindre ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...