AnonymBruker Skrevet 2. februar #1 Skrevet 2. februar Bor i 80 kvadrat leilighet med gulvvarme på i alle rom bortsett fra soverom. Brukte 1136 kwh i januar og må betale 2231kr. Første gang jeg betaler for strøm selv. Anonymkode: f1f05...943
starken Skrevet 2. februar #2 Skrevet 2. februar Hva slags strømavtale har du? Spotpris, fastpris, Norgespris? Det hørtes mye ut, men spotprisen har vært unormal høy i januar, i hvert fall i mitt prisområde. Jeg byttet nettopp til fastpris, av den grunn.
AnonymBruker Skrevet 2. februar #3 Skrevet 2. februar starken skrev (2 minutter siden): Hva slags strømavtale har du? Spotpris, fastpris, Norgespris? Det hørtes mye ut, men spotprisen har vært unormal høy i januar, i hvert fall i mitt prisområde. Jeg byttet nettopp til fastpris, av den grunn. Norgespris. Bruker Fortum strømselskap. Bor på Østlandet. Anonymkode: f1f05...943
AnonymBruker Skrevet 2. februar #4 Skrevet 2. februar Sikkert normalt, folk har trodd at Norgespris skulle være nesten gratis. Det er det ikke med alle avgiftene. Anonymkode: e5eae...d75 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar #5 Skrevet 2. februar Hvis det er appen du har sett den prisen, så er ikke den korrekt. Når regningen kommer fra Fortnum, så har alltid den vært lavere hos meg enn det appen har vist. Anonymkode: f3158...0dd
AnonymBruker Skrevet 2. februar #6 Skrevet 2. februar Med eller uten nettleie Anonymkode: db1e8...38c
AnonymBruker Skrevet 2. februar #7 Skrevet 2. februar Vi var ute med 2400 kr inkludert nettleie i desember. Og hadde brukt 1400kw/t. Ikke norgespris Anonymkode: db1e8...38c
TBL12 Skrevet 2. februar #9 Skrevet 2. februar (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Bor i 80 kvadrat leilighet med gulvvarme på i alle rom bortsett fra soverom. Brukte 1136 kwh i januar og må betale 2231kr. Anonymkode: f1f05...943 2231 kr / 1136 kWh = 1,96 kr pr kWh Det virker som noe høy pris pr kWh. Har du mottatt faktura for både nettleie og strøm for januar? Husk - fradrag for Strømstøtte og Norges pris gjøres på nettleie faktura. Ikke alle strømselskapene har gjennomfakturering, dvs. du mottar to faktura, der nettleiefaktura kan være negativ. Jeg har brukt 2140 kWh for januar, på 110 m2, 2 etasjer. Har ikke mottatt regning for januar selv. Jeg regnet snittpris for desember til 1,08 kr. (Med fradrag av Norgespris.) (NO1 – Østlandet ) itiswhatitis skrev (1 time siden): Helt normalt når du da har gulvvarme … Så lenge gulvarmen er regulert med termostat bør ikke gulvvarme bruke så mye strøm i forhold til panelovner. Varmepumpe kan bruke mindre strøm, men ikke praktisk å ettermontering i en leilighet. I følge SSB er gjennomsnitt pr år 159 kWh pr m2 i 2022. 1136 kWh / 80 = 14,2 kWh, der desember, januar, februar vil ligge høyere. Dvs, forbruket høres ikke spesielt unormalt ut. Prisen virker å være noe høy pr kWh. Endret 2. februar av TBL12
AnonymBruker Skrevet 2. februar #10 Skrevet 2. februar Det er ikke Norgespris. Tipper oversikten du har viser vanlig strømpris, også får du den reelle prisen med Norgesprisfradrag når regningen kommer. Jeg har Tibber på forbruk og Føie på fastledd. Desember brukte jeg 2026kwt. Det kostet 2062,- + 49,- i abonnement + 69,- i leverandørpåslag. Fastleddet kom på 1166, men ble trukket fra 1050,- pga Norgespris. Altså betalte jeg 2296,- for 2000kwt i desember. Min fastleddsleverandør har i tillegg satt ned prisene i 2026, vet ikke om alle har det. Men du skal absolutt ikke betale så mye på Norgespris, og det finnes ikke en leverandør som ville overlevd med så stort påslag. Det ser ganske sannsynlig ut at prisen du ser er før rabatten for Norgespris er trukket fra, og at regningen din vil trekke seg mer ned mot under 1500,-. Anonymkode: e2d52...4d0 1
TBL12 Skrevet 2. februar #11 Skrevet 2. februar Nå kom min regning. Betalte 3 573 kr for 2140 kWh i janaur. Men, 2391 kr i fradrag pga Norgespris, da blir faktura fra nettselskapet -1426 kr. Regnestykket blir slik: 3 573 kr -1426 kr = 2147 kr / 2140 kWh = 1 kr pr kWh for januar, som er litt lavere pris enn desember. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Norgespris. Bruker Fortum strømselskap. Bor på Østlandet. Anonymkode: f1f05...943 For å finne hva du betaler må faktura fra strøm og nettleie legges sammen, og Norgespris trekkes fra. Blir trolig ca 1200 kr for januar.
AnonymBruker Skrevet 2. februar #12 Skrevet 2. februar Gulvvarme er det dyreste man kan ha.. Anonymkode: 75920...25d
AnonymBruker Skrevet 2. februar #13 Skrevet 2. februar Helt som forventet dessverre🫣 Anonymkode: 538ad...c13
TBL12 Skrevet 2. februar #14 Skrevet 2. februar (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Gulvvarme er det dyreste man kan ha.. Anonymkode: 75920...25d Det blir noe unyansert utsagn. Gulvavarme kan være elektrisk gulvvarme (varmekabler), Varmefolie (under parkett/laminat) eller vannbåren gulvvarme. Ved sistnevnte kan varmekilden være strøm, ved, jord / berg varme, solfanger, bioolje, eller fjernvarme. Kostnaden kan deles i drift, og installasjon. Elektrisk gulvvarme er enkelt og driftsikkert. Vannbåren varme kan være billigere i drift, men er mer komplisert. Elektriske varmekabler har 100% virkningsgrad. Fordelen med å få varmen i gulvet er at det ikke blir gulv kaldt. Ved bruk av panelovn varmes luften, som deretter varmer opp gulvet. Da blir luften i taket forholdsvis varm før gulvet oppnår komfort temperatur. Ulempe er om gulvet er dårlig isolert kan varmen lekke ut av boligen. Høyere temperatur i gulvet gjør det blir større temperatur forskjell og mer tap. Svært mange hus bygges idag med vannbåren gulvvarme eller elektrisk gulvvarme. Bad i nyere hus har gjerne begge deler. I form av installasjon hadde det vært rimeligere å montere panelovner. Bad før i tiden hadde stråleovn montert på veggen. Oppsummert: Kostnaden må også vurderes opp mot komfort, hvilken temperatur en ønsker innendørs, hvor godt isolert huset er, tilgang på egen ved osv. Endret 2. februar av TBL12
AnonymBruker Skrevet 3. februar #15 Skrevet 3. februar Jeg og kjæresten bor på 50kvm, Oslo, strømregningen vår for januar var på 60kr. Men oppvarming er inkludert. Anonymkode: f71a8...3a4
AnonymBruker Skrevet 4. februar #16 Skrevet 4. februar TBL12 skrev (På 2.2.2026 den 13.54): 2231 kr / 1136 kWh = 1,96 kr pr kWh Det virker som noe høy pris pr kWh. Har du mottatt faktura for både nettleie og strøm for januar? Husk - fradrag for Strømstøtte og Norges pris gjøres på nettleie faktura. Ikke alle strømselskapene har gjennomfakturering, dvs. du mottar to faktura, der nettleiefaktura kan være negativ. Jeg har brukt 2140 kWh for januar, på 110 m2, 2 etasjer. Har ikke mottatt regning for januar selv. Jeg regnet snittpris for desember til 1,08 kr. (Med fradrag av Norgespris.) (NO1 – Østlandet ) Så lenge gulvarmen er regulert med termostat bør ikke gulvvarme bruke så mye strøm i forhold til panelovner. Varmepumpe kan bruke mindre strøm, men ikke praktisk å ettermontering i en leilighet. I følge SSB er gjennomsnitt pr år 159 kWh pr m2 i 2022. 1136 kWh / 80 = 14,2 kWh, der desember, januar, februar vil ligge høyere. Dvs, forbruket høres ikke spesielt unormalt ut. Prisen virker å være noe høy pr kWh. Fikk faktura på epost nå. Beløpet stemte, jeg skal betale det beløpet. Fortum har gjennomfakturering. Synes det var ekstrem pris for 80 kvadrat med Norgespris. Anonymkode: f1f05...943
AnonymBruker Skrevet 4. februar #17 Skrevet 4. februar Som svar tidligere så stemte beløpet med appen. Fikk faktura på epost nå. Horribelt dyrt for 80 kvadrat. Anonymkode: f1f05...943
TBL12 Skrevet 4. februar #18 Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Fikk faktura på epost nå. Beløpet stemte, jeg skal betale det beløpet. Fortum har gjennomfakturering. Synes det var ekstrem pris for 80 kvadrat med Norgespris. Anonymkode: f1f05...943 2231 kr / 1136 kWh = 1,96 kr pr kWh er en forholdsvis høy pris pr kWh, med Norgespris eller strøm støtte. Prisområde NO1? Hvordan fordeles summen mellom strøm, nettleie, avgifter og støtte seg?
AnonymBruker Skrevet 4. februar #19 Skrevet 4. februar TBL12 skrev (2 minutter siden): 2231 kr / 1136 kWh = 1,96 kr pr kWh er en forholdsvis høy pris pr kWh, med Norgespris eller strøm støtte. Prisområde NO1? Hvordan fordeles summen mellom strøm, nettleie, avgifter og støtte seg? Dette lurer jammen jeg også på. Anonymkode: d19ad...5fc
AnonymBruker Skrevet 4. februar #20 Skrevet 4. februar Du må ha en veldig dårlig avtale med et et voldsomt påslag. Anonymkode: 949f7...190
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå