Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt i helger og evt natt. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Blini skrev (2 timer siden):

Men var det nødvendig å si at ferien var privat? Har aldri hørt at noen av dem har vært på offisiell ferie. 

Ordet « privat» er vel bare noe som har hengt seg på , av gammel vane…

Endret av Hekken
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hekken skrev (5 minutter siden):

Ordet « privat» jeg vil bare noe som har hengt seg på , av gammel vane…

Ja, det er vel bare en penere måte å si "Hold dere unna" på. 

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Hekken skrev (1 time siden):

Endret av Hekken
Skrevet
trønder skrev (På 1.4.2026 den 21.34):

Hans Geelmuyden med et godt innlegg:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/annenhver-nordmann-vil-ikke-ha-mette-marit-tilbake-pa-jobb/o/5-95-2960705

"La det være tindrende klart: Jeg ønsker ikke at kronprinsessen skal bli dronning. Jeg har ikke tillit til henne.

Slik jeg ser det, fortsetter Kronprinsesse Mette-Marit å manipulere og levere halvsannheter. Hun mangler ryggrad, integritet og dømmekraft. Det siste er hun enig i selv."

Relevant innlegg. Bra innlegg også av Hans G. 
Enig. 

Jeg synes det er merkelig at folket selv ikke har anledning til å direkte påvirke. 

Når visse sider og trekk ved en person har blitt avkledt, helt av seg selv, så har toget gått, (synes jeg). 

I et program på SV1 (eller 2?) gikk en sending med Fredrik Skavlan og svenskene hadde kåret hvem som hadde størst tillit i landet Sverige. Folket stemte på Kronprinsesse Viktoria. Folket sa «fordi vi ønsker å ha en fremtidig dronning som har høyere moral enn oss og som vi derfor kan se opp til» (eller liknende sitat). 

Nå har ikke Norge hatt eller har en «Vikkan», tenker jeg. 

Hva jeg synes er mest problematisk er at Regjeringen tar beslutningen for folket. Med et smil deklareres «Vi er for, ja». Politiker-flertallet, altså. 

Da er folket sjakk-matt, og innlegg og Reels hjelper ikke. Regjeringen har bestemt at kongefamilien skal fortsette. 

Hvordan vil folket svare på det, før de går lei av innleggene sine i sosiale medier? 

17.mai-sendingene vil igjen sprudles av Hurra og flaggvinking til Slottsbalkongen. Foreningene som brøt samarbeidet vil sikkert snart angre og plutselig er alt som før. 

• Liker 24
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 timer siden):

Nei, hvor har du det fra? Mener du støttespiller?

Dei fyrste tre-fire åra budde han hos henne store deler av tida. Så var det ein pause der kronprinsparet budde på Skaugum og tilsette (dottera til ML og HMs fyrste «barnepike») bornepassar til Marius. Ho heldt fram i stillinga då IA blei fødd og passa på begge to. Men på eit eller anna tidspunkt (nokon som veit? Eg tippar seinast då SM blei fødd) blei mor til MM tilsett og lønna som bornepassar- eg går ut i frå at ho tok over stillinga frå forgjengaren, og at ho flytta inn på Skaugum samstundes, eller ?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet (endret)
Isild skrev (42 minutter siden):

Jeg er sikkert ikke alene om å ha tenkt over mitt syn på- og forhold til monarki det siste året (siste årene) Tidligere var det bare tipp topp og bra. Jeg var ikke opptatt av de kongelige, men syns de var fine folk. Det var ingenting å sette fingeren på. Vi så de på 17. Mai, i Holmenkollen, på julebilder, hørte de i nyttårstale og ved åpninger av ditt og datt. De var sunn Norsk ungdom, spreke, opptatt av tradisjoner og holdt nasjonalromantikken ... "romantisk". 

Så kom engleskolen, Ari, Mette Marit, Sven O, Marius, Durek, Netflix, Hèst-bryllup, Epstein-filer, brudd på avtaler, de vil "ordne opp som familie" og de vil sette "flokken først". 

Det jeg sitter igjen med er at jeg nå føler at de er "plaget" av oss, og at rollene tynger dem veldig. 

Er det egentlig noe rom igjen i hele tatt for "Alt for Norge"? 

Skal vi ikke kunne forvente noe som helst av de lenger? Ingen pomp, ingen prakt, ikke noe høyhetlig, ikke noe høytidelig, ikke det kongelige er ment å være? Nå skal det bare være en helt vanlig familie og flokk med store skandaler og alvorlige problemer? Men de skal få vasse i penger og pynte seg med dyre kjoler og tiaraer på "ball". Hvorfor? 

Det er ingen hemmelighet at jeg mener at monarki har utspilt sin rolle. Det passer ikke i 2026. Men mest av alt føler jeg nå at våre kongelige syns både rollen sin og folket sitt er en "plage". Det er slutt mellom oss på en måte. Kongehus og folket altså. De gjør ingenting for å gjennopprette "romantikken".  

Veldig godt innlegg som jeg sier meg 100 % enig i. Det er ingen høyverdighet igjen, ingenting å beundre eller å se opp til. De er en styrtrik men merkverdig flokk, med langt flere skandaler og alvorlige problemer enn en norsk gjennomsnittsfamilie. De misliker åpenbart pressen og ser ut til å plages, og understreker stadig vekk at det aller meste av det hyperprivilegerte livet deres er privat. Vi ser dem stort sett i koseklær utenfor fengselet for å besøke den nydelige gutten med det åpne blikket, eller bak caps og solbriller i rådyre biler til eller fra et eller annet sted. Og vi vet ikke i hvilket land prinsen er, eller hva han driver med.

Hva er det egentlig det norske folk betaler 1,5 millioner kroner for hver eneste dag? Hvorfor skal vi hylle og beundre denne brokete flokken de få gangene de nedverdiger seg til å la seg beundre av allmuen i sine design-gevanter? Monarkiet er fullstendig utdatert, og vi må slippe disse åpenbart plagede folkene fri.

Endret av Rastebenk
  • Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Isild skrev (1 time siden):

Jeg er sikkert ikke alene om å ha tenkt over mitt syn på- og forhold til monarki det siste året (siste årene) Tidligere var det bare tipp topp og bra. Jeg var ikke opptatt av de kongelige, men syns de var fine folk. Det var ingenting å sette fingeren på. Vi så de på 17. Mai, i Holmenkollen, på julebilder, hørte de i nyttårstale og ved åpninger av ditt og datt. De var sunn Norsk ungdom, spreke, opptatt av tradisjoner og holdt nasjonalromantikken ... "romantisk". 

Så kom engleskolen, Ari, Mette Marit, Sven O, Marius, Durek, Netflix, Hèst-bryllup, Epstein-filer, brudd på avtaler, de vil "ordne opp som familie" og de vil sette "flokken først". 

Det jeg sitter igjen med er at jeg nå føler at de er "plaget" av oss, og at rollene tynger dem veldig. 

Er det egentlig noe rom igjen i hele tatt for "Alt for Norge"? 

Skal vi ikke kunne forvente noe som helst av de lenger? Ingen pomp, ingen prakt, ikke noe høyhetlig, ikke noe høytidelig, ikke det kongelige er ment å være? Nå skal det bare være en helt vanlig familie og flokk med store skandaler og alvorlige problemer? Men de skal få vasse i penger og pynte seg med dyre kjoler og tiaraer på "ball". Hvorfor? 

Det er ingen hemmelighet at jeg mener at monarki har utspilt sin rolle. Det passer ikke i 2026. Men mest av alt føler jeg nå at våre kongelige syns både rollen sin og folket sitt er en "plage". Det er slutt mellom oss på en måte. Kongehus og folket altså. De gjør ingenting for å gjennopprette "romantikken".  

Godt skrevet , veldig enig i det meste ; men vær snill og ikke kall dem for en «vanlig familie» . 
For DET er de absolutt IKKE .

Og takk og pris for det ….

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
trønder skrev (På 1.4.2026 den 21.34):

Hans Geelmuyden med et godt innlegg:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/annenhver-nordmann-vil-ikke-ha-mette-marit-tilbake-pa-jobb/o/5-95-2960705

"La det være tindrende klart: Jeg ønsker ikke at kronprinsessen skal bli dronning. Jeg har ikke tillit til henne.

Slik jeg ser det, fortsetter Kronprinsesse Mette-Marit å manipulere og levere halvsannheter. Hun mangler ryggrad, integritet og dømmekraft. Det siste er hun enig i selv."

Dette innlegget fra HG treffer ikke meg. Hun har ikke gjort meg noe, jeg har ikke noe å tilgi. Jeg mener bare hun har vist seg uskikket. Og uansett om man har noe å tilgi, og velger å gjøre det, vinner det ikke respekten tilbake.

Jeg mener hun har vist hvem hun egentlig er, hvilke verdier hun har og hva som er viktig for henne. Også mht oppdragelsen av Marius.
Og det hun har vist, er uforenlig med å være dronning. Jeg hadde ikke så mye respekt for henne fra før, men nå har jeg ikke noe igjen. 
Jeg klarer heller ikke forstå meg på henne, hun tar helt ubegripelige valg og synes å mangle konsekvens-tankegang. Hun har heller tilsynelatende ingen venninner fra gammelt av, eller nyere tid, alt er flyktig eller grunt ved henne. Hun ser seg selv som et offer, og Marius som et offer, og synes å ikke kunne se seg selv utenfra. Og får HM med på sitt narrativ.  Av alle mine venninner og kvinnelige kolleger og bekjente kan jeg ikke forestille meg noen gjøre en så dårlig figur som dette. Hun har tikket av på alle bokser for hvordan gjøre seg bort. Aldri synes hun å ha gjort noe ekte uselvisk som har kostet henne noe. HM kunne knapt gjort det verre i valg av dronning. 

Til alle de som mener hun ikke visste om Epstein:

Det er ingen grunn til å kjøpe den historien. Det er en unnlatelsessynd å ikke vite. Bakgrunnsinfo om Epstein og andre nære relasjoner man får i kraft av sin rolle, er slikt offentlige tjenestepersoner SKAL vite, de har en PLIKT til å sjekke. Hun visste nok til at det ikke så bra ut og da fortsetter man å grave.

Å blånekte og å snu det blinde øyet til er verdens eldste trekk for å unndra seg ansvar, men det aksepteres jo ikke i verken næringsliv eller offentlig sektor. En leder som sier hen ikke visste, må gå. Om MM slengte fra seg paden idet hun leste om noe overgrep, for å kunne si «jeg visste ikke», betyr det bare at hun ikke ville erkjenne sitt ansvar og sin plikt og bekrefter at hun ikke er egnet for rollen. 

Endret av O Rakel
  • Liker 31
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Skrevet
O Rakel skrev (2 timer siden):

Dette innlegget fra HG treffer ikke meg. Hun har ikke gjort meg noe, jeg har ikke noe å tilgi. Jeg mener bare hun har vist seg uskikket. Og uansett om man har noe å tilgi, og velger å gjøre det, vinner det ikke respekten tilbake.

Jeg mener hun har vist hvem hun egentlig er, hvilke verdier hun har og hva som er viktig for henne. Også mht oppdragelsen av Marius.
Og det hun har vist, er uforenlig med å være dronning. Jeg hadde ikke så mye respekt for henne fra før, men nå har jeg ikke noe igjen. 
Jeg klarer heller ikke forstå meg på henne, hun tar helt ubegripelige valg og synes å mangle konsekvens-tankegang. Hun har heller tilsynelatende ingen venninner fra gammelt av, eller nyere tid, alt er flyktig eller grunt ved henne. Hun ser seg selv som et offer, og Marius som et offer, og synes å ikke kunne se seg selv utenfra. Og får HØ med på sitt narrativ.  Av alle mine venninner og kvinnelige kolleger og bekjente kan jeg ikke forestille meg noen gjøre en så dårlig figur som dette. Hun har tikket av på alle bokser for hvordan gjøre seg bort. Aldri synes hun å ha gjort noe ekte uselvisk som har kostet henne noe. HM kunne knapt gjort det verre i valg av dronning. 

Til alle de som mener hun ikke visste om Epstein:

Det er ingen grunn til å kjøpe den historien. Det er en unnlatelsessynd å ikke vite. Bakgrunnsinfo om Epstein og andre nære relasjoner man går i kraft av din rolle, er slikt offentlige tjenestepersoner SKAL vite, de har en PLIKT til å sjekke. Hun visste nok til at det ikke så bra ut og da fortsetter man å grave.

Å blånekte og å snu det blinde øyet til er verdens eldste trekk for å unndra seg ansvar, men det aksepteres jo ikke i verken næringsliv eller offentlig sektor. En leder som sier hen ikke visste, må gå. Om MM slengte fra seg paden idet hun leste om noe overgrep, for å kunne si «jeg visste ikke» betyr det bare at hun ikke ville erkjenne sitt ansvar og sin plikt og bekrefter at hun ikke er egnet for rollen. 

🎯

• Liker 12
  • Hjerte 2
Skrevet
Forumaktivitet skrev (5 timer siden):

Relevant innlegg. Bra innlegg også av Hans G. 
Enig. 

Jeg synes det er merkelig at folket selv ikke har anledning til å direkte påvirke. 

Når visse sider og trekk ved en person har blitt avkledt, helt av seg selv, så har toget gått, (synes jeg). 

I et program på SV1 (eller 2?) gikk en sending med Fredrik Skavlan og svenskene hadde kåret hvem som hadde størst tillit i landet Sverige. Folket stemte på Kronprinsesse Viktoria. Folket sa «fordi vi ønsker å ha en fremtidig dronning som har høyere moral enn oss og som vi derfor kan se opp til» (eller liknende sitat). 

Nå har ikke Norge hatt eller har en «Vikkan», tenker jeg. 

Hva jeg synes er mest problematisk er at Regjeringen tar beslutningen for folket. Med et smil deklareres «Vi er for, ja». Politiker-flertallet, altså. 

Da er folket sjakk-matt, og innlegg og Reels hjelper ikke. Regjeringen har bestemt at kongefamilien skal fortsette. 

Hvordan vil folket svare på det, før de går lei av innleggene sine i sosiale medier? 

17.mai-sendingene vil igjen sprudles av Hurra og flaggvinking til Slottsbalkongen. Foreningene som brøt samarbeidet vil sikkert snart angre og plutselig er alt som før. 

Jeg reagerer også sterkt på at vi er sjakk matt. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet
Hekken skrev (3 timer siden):

Godt skrevet , veldig enig i det meste ; men vær snill og ikke kall dem for en «vanlig familie» . 
For DET er de absolutt IKKE .

Og takk og pris for det ….

Helt sant. Jeg kjenner absolutt ingen andre familier som har så mange problemer. Rus, omgang med pedofile, rettsak, vold, seksuelle overgrep, kvakksalveri, kommersiell utnytting ++ 

De er en svært UVANLIG familie. 

• Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (4 timer siden):

Dei fyrste tre-fire åra budde han hos henne store deler av tida. Så var det ein pause der kronprinsparet budde på Skaugum og tilsette (dottera til ML og HMs fyrste «barnepike») bornepassar til Marius. Ho heldt fram i stillinga då IA blei fødd og passa på begge to. Men på eit eller anna tidspunkt (nokon som veit? Eg tippar seinast då SM blei fødd) blei mor til MM tilsett og lønna som bornepassar- eg går ut i frå at ho tok over stillinga frå forgjengaren, og at ho flytta inn på Skaugum samstundes, eller ?

Ja, hun var en viktig støttespiller og omsorgsperson for barna i oppveksten, men det var ikke "hun som oppdro" dem i betydning alene. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Isild skrev (40 minutter siden):

Helt sant. Jeg kjenner absolutt ingen andre familier som har så mange problemer. Rus, omgang med pedofile, rettsak, vold, seksuelle overgrep, kvakksalveri, kommersiell utnytting ++ 

De er en svært UVANLIG familie. 

Akkurat det har slått meg også. Alle familier har noe, men det får jo være måte på - skal en familie med så mye problemer virkelig representere Norge? 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
Blini skrev (7 timer siden):

Ja, det er vel bare en penere måte å si "Hold dere unna" på. 

Neste blir at de får sånne falske fugler festet på taket for å holde levende fugler unna. Sånne som flyr med vinden. Ser for meg at de bytter ut flagrende fugler på taket med falske mennesker som flagrer rundt der oppe for å holde oss unna den kongeligeprivatheten hahahaha. Neida, men joda. Altså, huff der er vi nå liksom

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Lurer på hvordan "Året med kongefamilien 2026" blir. Sikkert Norges mest sette program, om det blir noe da.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Ja, hun var en viktig støttespiller og omsorgsperson for barna i oppveksten, men det var ikke "hun som oppdro" dem i betydning alene. 

Forsåvidt einig med deg i det, med unntak av tida før MM blei saman med HM, for då var han meir hos mormor enn hos mor. Men det kjennest feil å skulda Marit Tjessem for den (tilsynelatande) dårlege oppsedinga - eg har alltid tenkt at ho var bautaen i familien Høiby, og at den dårlege påverknaden kom frå familiefaren Sven O. Høiby sjølv.

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
FruK skrev (8 minutter siden):

Lurer på hvordan "Året med kongefamilien 2026" blir. Sikkert Norges mest sette program, om det blir noe da.

Eg for min del er kommen dit at eg ikkje ein gong trur eg orkar å sjå det 😏

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...