Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt på natt, samt helger.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (5 minutter siden):

I hvert fall ikke mediene, men moralen er det mange som har skrevet om. Eller stilt spørsmål til. 

Det er jo egentlig ikke så rart heller. Skriver du intime eposter til verdens mest kjente overgriper i 3 år, bør du ikke bli overrasket om noen lurer på hva slags moral du har.

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (14 minutter siden):

Har ikke sett det, er de konkrete handlingene. Som å velge å bli nær fortrolig med Epstein. Eller ta mot gaver til store verdier fra han. Eller å bruke mange millioner av skattepenger på å sponse sin godt voksne kriminelle sønn, og så videre. 

Det har vel vært mange artikler hvor mediene har påpekt inntekten til MBH og stilt spørsmål til hvordan han kunne ha klart å opprettholde denne livsførselen. Ergo viser de til at han har bodd gratis på Skaugum i en av kronprinsens boliger og at han har fått lommepenger av de, deltatt på luksusferier osv. Samme med at MM tok med sønnen sin til Davos. Hva hadde han der å gjøre, spesielt hvis han er en privat person som ikke skal i medienes lys. Døgnleien på yachtferien kronprinsfamilien hadde på yachten til Epsteins nære venn.De fleste medier har vært innom akkurat det du nevner her nå. Finnes vel tusenvis av artikler snart. Og sist nå, alle de spm NRK hadde til kronprinsessen som de ikke fikk svar på. Alt det forblir usvart.

Nymerïa skrev (13 minutter siden):

Det er jo egentlig ikke så rart heller. Skriver du intime eposter til verdens mest kjente overgriper i 3 år, bør du ikke bli overrasket om noen lurer på hva slags moral du har.

Enig! 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Fremmed fugl skrev (14 minutter siden):

Har ikke sett det, er de konkrete handlingene. Som å velge å bli nær fortrolig med Epstein. Eller ta mot gaver til store verdier fra han. Eller å bruke mange millioner av skattepenger på å sponse sin godt voksne kriminelle sønn, og så videre. 

I denne tråden har det vært skrevet mye om moral. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Om det ikke hadde vært noen reaksjoner på moralen, så er det noe fundamentalt galt med oss alle. 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
luna1 skrev (5 timer siden):

Da hadde hun vel antagelig mistet all tillitt og respekt og vi hadde aldri sett henne som dronning - men med rette.

Er det ok å unnlate å fortelle sannheten hvis sannheten fratar deg privilegier? 

Hadde vært riktig av meg å lyve om hva jeg har gjort på jobb hvis jeg mistet jobben om jeg fortalte sannheten? 

Jeg har vært negativ til flere av mm sine "eskapader", og vi som er negative til henne (og sier det høyt) er visstnok noen forferdelige mennesker. Men har sympatisørene hennes noe moralsk kompass selv? Alt er liksom greit, så lenge man valser rundt med dyre vesker og sier noen tomme ord om vev og salmer og tar i mot blomsterbuketter fra barn.

Det er akkurat det de ikke har, og det er det som er så skummelt. Dette er mennesker som synes det er helt greit å bagatellisere at kongehuset som institusjon enten dekker over eller menger seg med overgripere. Ikke rart mørketallene på vold og overgrep i dette landet er så høye. 

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Aricia skrev (3 timer siden):

Mens jeg på min side ikke kan fatte at det er mulig å se intervjuet og trekke en slik konklusjon som du gjør her. Det må veldig mye vond vilje til, rett og slett.

Greit at du ikke er enig, men du trenger ikke tillegge meg vond vilje.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Kollontaj skrev (12 minutter siden):

Fordi hun er kronprinsesse.

Hennes moral som en random alenemor på uføretrygd er derimot helt uinteressant. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Det reageres over landegrensene og. Denne her er interessant. Her hvordan to oppegående svenske journalister beskriver kronprinsesse Mette-Marit og kronprins Håkon Magnus under NRK-intervjuet på Skaugum forrige uke. Journalistene er ganske spot on.

https://poddtoppen.se/podcast/1683521545/monarkerna/experten-om-mette-marit-ljummen-ursakt-och-passivt-aggressiv

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Skrevet
O Rakel skrev (2 timer siden):

Jeg mener det var bevisst, men ikke som en streng irettesettelse, det er ikke hans jobb og det vet han, mer for å få bort elefanten i rommet på en elegant og avvæpnende måte vha humor. «Vi kan jo alle kjede oss»-type kommentar, «men ikke med denne boken». 

Akkurat på dette punktet er jeg uenig. Han overrekte en offisiell gave, og forsøkte å si noe om at det ikke var en konvensjonell historiebok.  Jeg anser det som svært lite sannsynlig at kongen av Belgia hadde brukt en slik anledning til å disse svigerdatteren til vertsskapet.

• Liker 6
Skrevet
Solstråle1 skrev (7 timer siden):

Snikreklame? Fotografer som sniker i buskene - hvordan skulle personen ha merket bilde som reklame, mener du?

Det er faktisk ikke grenser for vås dere kommer på 😂

Ah, ja det er mye vås , og det var poenget , glemte ironiflagget. 

ja, folk mener jo bildet er regissert , og en av damene reklamerer jo for ML så.. 🤷‍♀️

• Liker 2
Skrevet
FORFAR skrev (Akkurat nå):

Akkurat på dette punktet er jeg uenig. Han overrekte en offisiell gave, og forsøkte å si noe om at det ikke var en konvensjonell historiebok.  Jeg anser det som svært lite sannsynlig at kongen av Belgia hadde brukt en slik anledning til å disse svigerdatteren til vertsskapet.

Da leste du ikke hva jeg skrev, eller du misforsto, for jeg mener heller ikke at han disset MM. Jeg skriver at det ikke var noen irettesettelse (eller kritikk eller dissing, kall det hva du vil).
Han tok brodden av at alle visste hva hun hadde skrevet, og ble dermed ferdig med det. Det er jo ellers ikke vanlig å kommentere til en bokgave at den «ikke er boring», da sier man heller at boken er god.

Da han sa «boring» kjente han i alle fall uttrykket igjen, og smilte avvæpnende og så på MM med et vennlig blikk. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (1 time siden):

Ja selvfølgelig, skulle bare mangle. Og med moralen på vidvanke er det sikkert ikke så rart at handlingene blir deretter. Eller som det nå omskrives som ' dårlig dømmekraft'. Altså herregud. Finnes ingenting å forsvare eller bagatellisere ved kongehus flokken, spør du meg. Og krompen er ikke noe bedre, tviler også på kongeparet, barna er som de er av en grunn. Tviler på at 'privat'  kom med mette og Håkon.  Fysj for et folk vi må betale for. Og det 'intervjuet til Mette og Håkon vsr jo bare latterlig. Hun bare måtte nevne Marius, og samtidig få slengt på at han er' ung',  sympatihøsting er jo det de driver med. Og Mette noen dager etter 'intervjuet'  går rundt med oksygentilførsel og Håkon bærer. At de gikk rundt der var kun et spill for galleriet for å høste sympati. Tydelig isenesatt, haha så latterlig, men det er jo mange som biter på, så da så. 

Endret av 42.
  • Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (51 minutter siden):

Det reageres over landegrensene og. Denne her er interessant. Her hvordan to oppegående svenske journalister beskriver kronprinsesse Mette-Marit og kronprins Håkon Magnus under NRK-intervjuet på Skaugum forrige uke. Journalistene er ganske spot on.

https://poddtoppen.se/podcast/1683521545/monarkerna/experten-om-mette-marit-ljummen-ursakt-och-passivt-aggressiv

Det var veldig spot on. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Hva jeg tenker på 🤔Hvorfor skrives det ikke noe om prins Sverre? Er ikke han også «Kronprinsessen sønn? « 

som Marius hele tiden gnåler om ,at det var derfor de var så på han å skrive om han. Eller har det noe med at han har oppsøkt plasser og oppført seg som en idiot og stygg mann? 
og prins Sverre oppfører seg ordentlig. 
Godt å ha noe/ noen å skylde på .

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Jeg hørte nå på Avhørt sin podcastepisode datert 23. mars, hvor de hadde med tidligere slottslakei og nå kongehusekspert Tove Taalesen. Hun sier det samme som mange i denne tråden. Intervjuet var en fadese som produserte flere spørsmål enn svar, stillheten i forkant varte altfor lenge, og MM fremstår usmakelig arrogant.

Hva er vitsen med et kongehus som koster oss nær en milliard kroner hvert eneste år, når familien vi nordmenn liksom skal tilbe og hylle er langt mer trøblete og mislykket enn en gjennomsnittlig familie? En arrogant gjeng som ser ut til å være fritt vilt både for internasjonale manipulatører og tvilsomme besøk på Skaugum uten at PST eller Slottet aner hva som skjer, fordi det aller meste vår ultraprivilegerte kongefamilie gjør er "PRIVAT!!"?  

Vi har et svært svekket og presset kongepar på snart 90 år som fremdeles jobber alt de kan, da alternativet er å signe en historisk upopulær og arrogant tidligere Epsteinvenn til Norges dronning i Nidarosdomen.

Dette blir definitivt noe helt nytt i de moderne historiebøkene, da Norge snart får sin første dronning som har en særkullssønn i fengsel. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
I Grosny skrev (9 timer siden):

Javel, så Mette Marit hadde et forhold til en pedofil. Jeg må si at vår Askepott holder seg godt .

Mette Marit er som hun er. Kanskje ikke helt tam, men det var neppe tamhet som tente vår kronprins heller da hun vant hans hjerte. Det kuleste er at prinsen elsker henne fortsatt. Mange koner er tammere enn Mette Marit, og ikke alle elsker sine tamme koner like mye etter over 20 år. 

Sammenligner du MM med Askepott? Det blir litt feil da MM ikke er et glanset eventyr, men et menneske med dårlig dømmekraft og et komplekst liv. Jeg tror neppe Askepott-eventyret ville blitt en suksess om en Epstein-prins skulle reddet henne heller.
Hun har frivillig gått inn i noe som krever en viss etikette, og ikke glem at hun representerer Norge. 
Jeg mener det er ganske alvorlig å omgås en så slem mann i så mange år, og ikke flaut slik hun selv koker det ned til! Hun visste!!

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (2 timer siden):

Nettopp. Som privatperson må hun gjerne ha åpent forhold og ligge rundt, snorte kokain, betale for sønnen sin, flørte med overgripere og det som er, men det er ikke kompatibelt med å være kronprinsesse. Hun er uegnet i rollen sin, og synes hun kritikken er hard å stå i kan hun bare trekke seg fra rollen som kronprinsesse, si fra seg privilegiene, og få fred, da vil ingen bry seg med henne mer. Men hun er ikke villig til å gi fra seg privilegiene, og da må hun stå i kritikken. jeg håper kritikken blir for mye henne så hun velger å trekke seg tilbake. Og mest av alt håper jeg at hele den ufyselige overprivilgerte familien bare går av.

Hele poenget med en kongefamilie er at de skal være opphøyde og beundringsverdige. De skal bringe kontinuitet, tradisjon og verdighet, og rett og slett være bedre enn resten av oss.

Når dagens kongepar ikke lenger er iblant oss, så hører strengt talt resten av den brokete flokken hjemme i et hvilket som helst lite rekkehus på Lørenskog, f eks der MBH plukket opp 3,5 kg marihuana når han var narkokurér.

Endret av Rastebenk
  • Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Flott oppklaring fra norsk bibliotekforening, de står godt i kritikken som seg hør og bør.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/XMM6yn/norsk-bibliotekforening-derfor-avsluttet-vi-beskytterskapet

«Beslutningen vår påvirker ikke kronprinsessens mulighet til å engasjere seg for lesing og litteratur. Et kongelig beskytterskap er en symbolsk og representativ rolle, ikke en operativ funksjon eller et arbeidsforhold. Det er denne symbolske rollen vi har diskutert. Vår beslutning handler ikke om å avskrive kronprinsessens bidrag eller frata kronprinsessen oppdrag eller jobber.» 

• Liker 26
  • Hjerte 6
  • Nyttig 7
Skrevet
BLOMSTERKVAST skrev (5 minutter siden):

Hva jeg tenker på 🤔Hvorfor skrives det ikke noe om prins Sverre? Er ikke han også «Kronprinsessen sønn? « 

som Marius hele tiden gnåler om ,at det var derfor de var så på han å skrive om han. Eller har det noe med at han har oppsøkt plasser og oppført seg som en idiot og stygg mann? 
og prins Sverre oppfører seg ordentlig. 
Godt å ha noe/ noen å skylde på .

Ja prins sverre ja, nesten så jeg glemmer at han eksisterer. Hva gjør han? Nei, det er jo 'privat'. Privatprinsen av norge, som ingen har noe med hva gjør, herregud. Hva gjør han da, egentlig. Nei, vi har jo ikke noe med det, for det er jo så 'synd' på de og nå må det f'å 'fred'.. For de har hatt så 'mye' og står i en ' vanskelig tid'. For meg føles det ut som at jeg og vi andre må skamme oss for å sette den stakkars kongeflokkhusøvrigerøkla under lupen og at de kan ikke kritiseres for stakkars de uansett,og vi må IKKE glemme MEDIEPRESSET som de helt uskyldig har havnet i pga hva de har gjort, og også  medieinteresse fra før alt dette kom fram kan ha sett ut til å plage de. Ja vær gjerne privat, informer ingen andre om hva de gjør. Men si da fra titler og privilegier, og ta den helt ut på privaten 

• Liker 32
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Skrevet
42. skrev (Akkurat nå):

Ja prins sverre ja, nesten så jeg glemmer at han eksisterer. Hva gjør han? Nei, det er jo 'privat'. Privatprinsen av norge, som ingen har noe med hva gjør, herregud. Hva gjør han da, egentlig. Nei, vi har jo ikke noe med det, for det er jo så 'synd' på de og nå må det f'å 'fred'.. For de har hatt så 'mye' og står i en ' vanskelig tid'. For meg føles det ut som at jeg og vi andre må skamme oss for å sette den stakkars kongeflokkhusøvrigerøkla under lupen og at de kan ikke kritiseres for stakkars de uansett,og vi må IKKE glemme MEDIEPRESSET som de helt uskyldig har havnet i pga hva de har gjort, og også  medieinteresse fra før alt dette kom fram kan ha sett ut til å plage de. Ja vær gjerne privat, informer ingen andre om hva de gjør. Men si da fra titler og privilegier, og ta den helt ut på privaten 

Men sier aldri nei til penger og sosial status... 

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...