Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt i helger og evt natt. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
MissLucy skrev (54 minutter siden):

Hun har jo ikke det. Det var åpenbart ikke meningen at noen skulle lese den eposten. Du kan ikke si at en sleivete kommentar som var ment for en eneste person er ti ganger mer ubehøvlet enn å disse noen i full offentlighet, foran kamera, i en strengt formell, diplomatisk setting.

Det henger rett og slett ikke på greipp. 

«Boring wedding
Was like some kind of old movie
Where you know the characters are not hanging around for much long
Books more books»

https://jmail.world/thread/vol00009-efta00700324-pdf?view=inbox

Er dette en sleivete kommentar? 
Hvordan oversetter du dette?

Tenker du at kommentaren «Where you know the characters are not hanging around for much long» betyr at gjestene snart skal gå hjem? Eller hva tenker du? 
Dette kan ikke legges under kategorien sleivete. Dette er ekstremt lite empatisk og viser en overpriviligert bortskjemt person (selv sagt veldig privat) 

Å gi en spennende bok i gave, ser jeg på som et fantastisk stikk, til en som kjeder seg så mye at hun heller vil ha 50 shades of gray  anbefalinger fra JE enn å henge med de (snart i grava)   kongelige. 

Ubehøvlet hadde vært å gi henne (eller HM) Lolita med diamant cover. 

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissLucy skrev (57 minutter siden):

Hun har jo ikke det. Det var åpenbart ikke meningen at noen skulle lese den eposten. Du kan ikke si at en sleivete kommentar som var ment for en eneste person er ti ganger mer ubehøvlet enn å disse noen i full offentlighet, foran kamera, i en strengt formell, diplomatisk setting.

Det henger rett og slett ikke på greipp. 

Men, for å komme med en sånn kommentar i det hele tatt, gitt hennes rolle, må jo dette være beviset på at de var ekstremt fortrolige - eller fra MM’s side i alle fall. Ellers ville man vel ikke delt noe annet enn intetsigende «det var hyggelig» eller noe sånt. Gitt hennes rolle. 

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Kanderehjelpe skrev (8 minutter siden):

«Boring wedding
Was like some kind of old movie
Where you know the characters are not hanging around for much long
Books more books»

https://jmail.world/thread/vol00009-efta00700324-pdf?view=inbox

Er dette en sleivete kommentar? 
Hvordan oversetter du dette?

Tenker du at kommentaren «Where you know the characters are not hanging around for much long» betyr at gjestene snart skal gå hjem? Eller hva tenker du? 
Dette kan ikke legges under kategorien sleivete. Dette er ekstremt lite empatisk og viser en overpriviligert bortskjemt person (selv sagt veldig privat) 

Å gi en spennende bok i gave, ser jeg på som et fantastisk stikk, til en som kjeder seg så mye at hun heller vil ha 50 shades of gray  anbefalinger fra JE enn å henge med de (snart i grava)   kongelige. 

Ubehøvlet hadde vært å gi henne (eller HM) Lolita med diamant cover. 

Det med «not hanging around» - jeg synes ikke det kan tolkes som annet enn at hun syntes de er såpass intetsigende/kjedelige at i en film ville man visst at de ikke er med i videre handling, skrevet ut i neste scene, kun med som en slags statister.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Eyr skrev (24 minutter siden):

Han kan jo være skjermet av pressen? IA er jo også det. Tror ikke vi skal være så bastante på hvordan de er, for vi aner virkelig ikke. De kan være hvem som helst. Resten er fasade.

Jeg oppfattet poenget som at MBH har fått presseoppmerksomhet på grunn av sin egen grenseløse oppførsel, ikke fordi han er tilknyttet kongefamilien (som han liker å fortelle seg selv og andre). Personer i kongefamilien som har en lav profil klarer faktisk å holde seg unna søkelyset.

• Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (10 timer siden):

Litt interessant det du skriver her. For alle de på forumet her som påpeker at MBH nærmest har vært stalket av pressen siden han har vært liten gutt og at det ikke er noe rart at han har fått problemer. 

Men, hva med selve prinsen da? Prins Sverre Magnus? Det ser da ut som han klarer seg meget godt, uten noe behov for skriv til lærere og andre foreldre, negative presseoppslag i medier osv. Så dette du skriver her, har jeg ikke tenkt på, men du har helt rett. 

Hva han derimot gjør for dagen, det er det vel ingen av oss som egentlig vet. Ser de har en plan for alle de kongelige arvingene i både Sverige og i Danmark, så der ser det ut til at ungdommene enten er i gang med studier eller i det militæret, mens prins Sverre Magnus av Norge skal det ikke snakkes eller skrives om. Slottet vil heller ikke uttale seg om hvor eller hva vår prins gjør. Det har vi visst  ikke "noe å gjøre med". 

Regner med det kanskje er en god grunn til at vi ikke hører så mye om han , om at det meste vedrørende han er hemmelig og privat …..

• Liker 12
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Momma skrev (2 timer siden):

Jeg tar tak i det som har skjedd og er kjent, uavhengig om det i utgangspunktet ikke var meningen at hele verden skulle få vite om Mettes intime vennskap med Epstein og ditto meldinger.

Du kan jo ikke se bort fra hensikten når du gjør en moralsk vurdering av handlingen.

Endret av MissLucy
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (23 minutter siden):

Du kan jo ikke se bort fra hensikten når du gjør en moralsk vurdering av hensikten.

Jeg ser heller ikke helt bort fra hensikten, men står likevel for det jeg mener. Jeg mistenker ikke at dette var et nøye planlagt angrep fra den belgiske kongen, som i at "nå skal jeg jammen vise Mette-Marit!", men ser heller ikke bort fra at det var et tilsiktet forsøk på å enten av runde saken med litt humor, eller å gi et ørlite stikk til Mette.

Og dersom kommentaren hadde baktanker, synes jeg det er både morsomt og helt på sin plass, såpass må hun tåle, og det er vel fortjent.

Endret av Momma
  • Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
MissLucy skrev (31 minutter siden):

Du kan jo ikke se bort fra hensikten når du gjør en moralsk vurdering av hensikten.

Jeg håper og tror at de fleste allerede har gjort seg sine moralske vurderinger av hvordan det kan oppstå en så jovial og flørtende tone mellom en voksen dame i maktposisjon og en enda voksnere, kriminell mann.

Det du kaller sleivete kommentarer, som for meg ser ut som hengiven og intim prat mellom to meget gode venner, oppstår ikke i et vakum.

Det krever både en viss nærhet og tid/mengde med kontakt før denne type dialog inntreffer.

Ta så med at denne voksne damen er god venninne med den kriminelle mannens tidligere kjæreste gjennom elleve år. Så mye enkelte enn måtte ønske å fortsatt anta at MM ikke hadde noe kunnskap om overgrepene, og kun hadde eiegode intensjoner med sitt utenomekteskapelige forhold til denne mannen så er det nå tiden for å ta situasjonen innover seg.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Andrea59 skrev (51 minutter siden):

Det med «not hanging around» - jeg synes ikke det kan tolkes som annet enn at hun syntes de er såpass intetsigende/kjedelige at i en film ville man visst at de ikke er med i videre handling, skrevet ut i neste scene, kun med som en slags statister.

Som at de er gamle og snart skal dø ja. Trivelig å skrive.

Fascinerende at vi har fått dokumentert svart på hvitt hvor uendelig selvsentrert og umoden denne kronprinsessen er.

Skulle tro hun var ti år, slik hun klager på hvor «skjeeeeeeedeleig»  det er å være på arrangementer som de fleste bare kan drømme om å være med på.

Hvis den globale Aids-kobferansen var så kjedelig; så kan vi bare forestille oss hvor ultra-kjedelig det må være å besøke et gamlehjem eller en barnehage, for eksempel.

Tenk om hun heller hadde tenkt på det som en ære å få representere Norge.

• Liker 25
  • Hjerte 4
  • Nyttig 11
Skrevet
Momma skrev (29 minutter siden):

Jeg ser heller ikke helt bort fra hensikten, men står likevel for det jeg mener. Jeg mistenker ikke at dette var et nøye planlagt angrep fra den belgiske kongen, som i at "nå skal jeg jammen vise Mette-Marit!", men ser heller ikke bort fra at det var et tilsiktet forsøk på å enten av runde saken med litt humor, eller å gi et ørlite stikk til Mette.

Og dersom kommentaren hadde baktanker, synes jeg det er både morsomt og helt på sin plass, såpass må hun tåle, og det er vel fortjent.

Jeg har ikke sett selve innslaget, men jeg ser at et par andre har vært inne på den tolkningen du har her om at det kan ha vært humoristisk ment fra hans side. Hvis det var sånn det var, så endrer det jo hele saken betraktelig. Det jeg reagerte på var ideen om at et statsoverhode bruker en formell seremoni til å kritisere vertskapet, for det mener jeg er helt hinsides.

Men jeg må bare presisere at min kommentar om hensikten gjaldt hennes hensikt med kommentaren om bryllupe, dvs at den ikke var ment for offentligeheten, og  ikke hans hensikt med kommentaren om boken. 

• Liker 6
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke sett selve innslaget, men jeg ser at et par andre har vært inne på den tolkningen du har her om at det kan ha vært humoristisk ment fra hans side. Hvis det var sånn det var, så endrer det jo hele saken betraktelig. Det jeg reagerte på var ideen om at et statsoverhode bruker en formell seremoni til å kritisere vertskapet, for det mener jeg er helt hinsides.

Men jeg må bare presisere at min kommentar om hensikten gjaldt hennes hensikt med kommentaren om bryllupe, dvs at den ikke var ment for offentligeheten, og  ikke hans hensikt med kommentaren om boken. 

Så du mener helt oppriktig at norges kronprinsessse ikke visste at man ikke skriver noe i mail som ikke egner seg for andres øyne?

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg lurer på om det belgiske kongeparet klarte å holde maska da Harald under gallamiddagen holdt tale hvor han sa:

Vår kjære kronprinsesse ville ha ønsket å være her i kveld. Dessverre har hun ikke anledning til å delta på grunn av sin helsesituasjon.

Det belgiske kongeparet var kronprinspar i 2013 og med på kronprinspar-samlingen i 2013. Den hvor Mette-Marit uteble pga helsa, men i virkeligheten besøkte  Epstein.  

https://www.nrk.no/norge/mette-marit-nevnt-i-kongens-tale_-_-en-stotteerklaering-1.17823399
https://www.billedbladet.dk/kongelige/norge/kronprinsesse-mette-marit-dukker-op-i-epstein-filerne-nu-ser-man-dette-foto-i-et

Endret av SVK
  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
SVK skrev (7 minutter siden):

Jeg lurer på om det belgiske kongeparet klarte å holde maska da Harald under gallamiddagen sa dette i talen:
Vår kjære kronprinsesse ville ha ønsket å være her i kveld. Dessverre har hun ikke anledning til å delta på grunn av sin helsesituasjon.

Det belgiske kongeparet var kronprinspar i 2013 og med på kronprinspar-samlingen i 2013. Den hvor Mette-Marit uteble pga helsa, men i virkeligheten besøkte  Epstein.  

https://www.nrk.no/norge/mette-marit-nevnt-i-kongens-tale_-_-en-stotteerklaering-1.17823399
https://www.billedbladet.dk/kongelige/norge/kronprinsesse-mette-marit-dukker-op-i-epstein-filerne-nu-ser-man-dette-foto-i-et

Hun var kanskje i NY den dagen, men det er ikke dokumentert at hun møtte Epstein selv om Billedbladet påstår det.

TV2 har laget denne kronologiske oversikten basert på informasjonen som er tilgjengelig, og der er det ikke noe møte i NY i mars 2013:

Måned for måned: Slik møttes de i utlandet og i Norge

Tilføyer: Dette er kanskje en bagatell, men omgangen med fakta i denne saken er uryddig, og jeg synes det er viktig at vi ikke lager nye "sannheter".

Endret av MissLucy
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
O Rakel skrev (2 timer siden):

Han fikk også søsken som er ikke-kongelig, på fars side. Og hadde han oppført seg som en ansvarlig ungdom, brukt den plattformen han faktisk har, til å fronte noe positivt eller meningsfylt, som norsk natur, frivillighet eller andre saker som fortjener oppmerksomhet så ville gal blitt «folkets prins». Men ingenting i oppdragelsen viste ham den veien, kun veien til et jetset-liv der han var dømt til å etterhvert bli en nobody fordi hun ikke står for noe selv.

Synes så synd på ham, selv om kriminelle valg er han egne, var veien dit resultat av valg foreldrene tok for ham i formative år, med fokus på vannsport (i følge Haakon), reiser, merkeklær og fasjonable representasjonsoppdrag, ikke på arbeidsmoral, ansvar, empati og ydmykhet. Han hadde nærmest ingen sjanse til å finne en meningsfylt vei selv, med den oppdragelsen. 

De kan ikke vise han arbeidsmoral, empati, ansvar og ydmykhet når de ikke besitter dette selv. 

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet
RoffeHarry skrev (1 time siden):

Litt spesiell karrierevei av prins Sverre Magnus.
Hadde informasjonsteknologi og medieproduksjon på videregående.
Flyttet til Milano fordi kjæresten (ex?) studerte ved Bocconi-universitetet der. Og samtidig opprettet sitt enkeltpersonforetak innen film- og fotoproduksjon, Sverre Magnus Productions. 
Siden avsluttet oppholdet i Milano og flyttet tilbake til Norge. 
Spesiell karrierevei, siden han vil inn i produksjonssiden bak kamera. En eksponering hans familie har utvist ganske så fiendtlige holdninger til..

Vet utifra fritidsinteressene at Sverre Magnus er glad i gaming. Så da sitter han kanskje grodd fast i gamingstolen i disse tider?

Men kanskje monarkister skal være glad til, siden han tross alt ikke virker å ha så mye til felles med sin kriminelle slask av en halvbror. 

Han er inne i sitt andre (!) friår etter videregående og putler vel med fritidsinteressen sin film og foto og har noen fotooppdrag for kongehuset. Jeg forstår godt at han vil følge interessen sin, men hvorfor får han ikke en skikkelig utdanning innen faget da. Reiste til Milano for å "utforske mulighetene innen film og foto".. Hva søren betyr det. 

Regner med at de har råd til å betale for en anerkjent skole, men virker ikke som om det er så fristende med hardt arbeid. Men, han kan vel forvente at navnet åpner dørene automatisk, slik som Marthas døtre, som heller ikke har fullført mer enn videregående utdanning. Yngste er riktignok ikke ferdig enda, så her kan man jo håpe. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
luna1 skrev (6 minutter siden):

Han er inne i sitt andre (!) friår etter videregående og putler vel med fritidsinteressen sin film og foto og har noen fotooppdrag for kongehuset. Jeg forstår godt at han vil følge interessen sin, men hvorfor får han ikke en skikkelig utdanning innen faget da. Reiste til Milano for å "utforske mulighetene innen film og foto".. Hva søren betyr det. 

Regner med at de har råd til å betale for en anerkjent skole, men virker ikke som om det er så fristende med hardt arbeid. Men, han kan vel forvente at navnet åpner dørene automatisk, slik som Marthas døtre, som heller ikke har fullført mer enn videregående utdanning. Yngste er riktignok ikke ferdig enda, så her kan man jo håpe. 

Martha utdannet seg som fysioterapeut?

• Nyttig 1
Skrevet
luna1 skrev (12 minutter siden):

Jeg vil tro at det for mange, med den elendige ståa det er i Høiby-HM-grenen i kongefamilien, er noe positivt at det ikke virker som prins Sverre Magnus har noe interesse av festing på samme måte som sine søsken og foreldrene i deres ungdom. Husk, HM, traff også MM flere år før hun hadde "skikket" seg. Og jeg vil tro HM hadde førstehåndskunnskap til dette festmiljøet på denne tiden. I det hele tatt virker det som denne grenen av kongefamilien har en forkjærlighet for rus og festing. 
Men om jeg ikke tar helt feil her, virker det som prins Sverre Magnus skiller seg ut positivt når det gjelder dette området. 

• Liker 25
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Kronprinsesse Mette Marit har mer makt enn de aller fleste kunne drømme om.

Tenk om hun benyttet denne særdeles negative saken til en gedigen snuoperasjon for seg selv, til noe positivt? Her hadde hun alle muligheter åpne. Det var en som skrev noe bra jeg ønsker å dele her, fordi dette kunne vært en unik måte å snu hele denne situasjonen på, til noe positivt, både for seg selv og kongehuset. Hadde hun vært voksen nok til å se fremover og ta hensyn til de rundt seg, samt tenke på alle ofrene som ligger nede, ville hun kanskje vist seg verdig sin tittel og rolle, men den gang ei!

"Fra i dag vil jeg gjøre alt jeg kan. Jeg vil benytte min posisjon som kronprinsesse til å gi all informasjon jeg har for å bidra til at alle ansvarlige blir funnet og straffet. Vær transparent og gjør alt i min makt slik at ofrene får oppreisning. Som kongelig vil jeg heretter bruke min plattform for å bli en pådriver for at alt dette råtne internasjonale miljøet bidrar til det samme. Når jeg nå forstår at min posisjon og navn har blitt brukt for å legitimere overgrep, vil jeg ikke hvile en dag før jeg er trygg på at vi gjør alt vi kan for å forhindre at noe slikt skjer igjen." 

Deretter kunne hun ha opprettet et fond for overgrepsutsatte! Men, nei. Hun fortsetter fokuset på sin voksne sønns krevende situasjon, sin egen nedadgående helse, "husker ikke" og er til tider passiv-aggressiv overfor journalisten. Med skjelvende stemme og tårer som ikke virker helt ekte, blir hun irritert over spørsmål vedr hennes omgang med nåtidens verste serieovergriper.

Hvilke muligheter hun kunne hatt nå?! I stedet skaper hun dessverre flere spørsmål enn svar.     

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 29
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Hekken skrev (2 timer siden):

Regner med det kanskje er en god grunn til at vi ikke hører så mye om han , om at det meste vedrørende han er hemmelig og privat …..

De fleste er så pass anstendige at grunnen ikke nevnes.............

• Liker 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...