Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt på natt, samt helger.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Glrmn skrev (1 minutt siden):

Hvilke spørsmål ønsker dere svar på fra Mette-Marit?

Selv har jeg en del jeg lurer på når det gjelder kontakten med Boris Nikolic, samt hvor omfattende reisene til USA var i perioden 2011–2014. Hvis de var mer omfattende enn forventet,  hvorfor? Videre hva gjorde Mette-Marit i USA som var knyttet til rollen hennes som kongelig, versus hva som var av privat karakter?
Hvem var Mette-Marit i denne sammenhengen, en som primært bevegde seg i sosiale kretser i USA, eller en som ivaretok forpliktelsene sine overfor Norge?

Ingen verdens ting. Det er ingen svar som gjør dette greit og dessuten stoler jeg ikke på det hun sier. Jeg vil bare at kronprinsen går av.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Glrmn skrev (9 minutter siden):

Selv har jeg en del jeg lurer på når det gjelder kontakten med Boris Nikolic, samt hvor omfattende reisene til USA var i perioden 2011–2014. Hvis de var mer omfattende enn forventet,  hvorfor? Videre hva gjorde Mette-Marit i USA som var knyttet til rollen hennes som kongelig, versus hva som var av privat karakter?
Hvem var Mette-Marit i denne sammenhengen, en som primært bevegde seg i sosiale kretser i USA, eller en som ivaretok forpliktelsene sine overfor Norge?

I 2019 kunne det sjå ut som om MM hadde møtt Epstein profesjonelt, og ein kunne lett tenka seg at ho kanskje hadde halde kontakten av profesjonelle grunnar, dvs. skaffa pengar til gode humanitære formål. Men med dei siste avsløringane verkar dette 100% personleg og privat for MMs vedkommande. Så er det store spørsmålet kva ho trur var motivet til Epstein og Nikolic?

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (44 minutter siden):

Hun sa selv at hun ikke var et offer. Tenker vi får høre på hva hun sier og ikke hva vi tror hun sier. 
– Det er viktig for meg å presisere at det er jo ikke noe synd på meg i denne situasjonen, det er jo alle de ofrene som har blitt utsatt for de grove overgrepene som fortjener rettferdighet, sier hun.

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-om-epstein_-_-jeg-ble-manipulert-og-lurt-1.17817389

"Alle" ble manipulert og lurt. Rart det der. Voksne mennesker i de høyeste posisjonene det er mulig å få i systemet. Noen som har sett et intervju med Epstein på youtube? Han fremstår som en umoden 18-åring privat. Filosofisk, sær og en meget spesiell type. Ikke minst veldig narsissistisk. Der røper han seg etter et kvarter. Se noen videoer og døm selv. 

Personlig tror jeg det var penger og makt som gjorde at de ble tiltrukket av han (kvinnene!) (Flashy houses in PB, astonishing apartments in NY and Paris, including a private island in the Caribbean sea! Det ser ut som kronprinsessen ville være en del av dette, til tross for at dette ikke virker som om det hadde noe med hennes rolle å gjøre. Mennene; både det og annet. Ikke var Epstein en særlig sosial type av seg heller, og ikke en du typisk smalltalket med på de få sosiale sammenkomstene han deltok på.

Denne er interessant: Ekspert på kroppsspråk uttaler seg, både om kroppsspråket, men også det Epstein svarer. Hvor avslørende adferden hans er gjennom hele intervjuet. 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Glrmn skrev (1 time siden):

Jeg har ofte lurt på hvilke verdier Mette-Marit forfektet før hun ble sammen med kronprinsen, og hva Haakon tenkte da han valgte henne. Hvordan kunne han overse omgangskretsen og tidligere handlinger, og at hun tilsynelatende sviktet i morsrollen ved å overlate førstefødte til moren sin, jf. https://www.seher.no/kongelig/reservemamma-stiller-alltid-opp/84177034

For meg reiser dette alvorlige spørsmål om dømmekraft, moral og etikk, og kan kanskje forklare mye av det vi ser i dag.

3 setninger og med det: SPOT ON🎯  Veldig enig med deg! Er det mulig å være uenig i dette da? Takk @Glrmn 

• Liker 13
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Glrmn skrev (1 time siden):

Jeg ønsker ikke noen svar fra MM for jeg anser uansett ikke de svarene som kommer som troverdige - hun har hatt to gode anledninger, og feilet begge, men jeg skulle gjerne sett at både Pst og Slottet redegjorde for, med dokumentasjon, på hva de visste og hvordan de håndterte situasjonen og eventuelle risikoer.

Jeg ønsker også informasjon om tiltak de har igangsatt (på et overordnet nivå, skjønner så klart at vi som vanlige borgere kan få innsyn i alt her) etter alt dette har kommet frem for å bedre både sikkerheten til Kronprisparet, men også rikets sikkerhet. 

Også ønsker jeg meg en endring i åpenheten knyttet til Kornspisparets økonomi og bindinger. Vi vet MM var på shopping med Epstein og Eva Dubin - Var det noe hun betalte for selv, eller var det gaver? En offentlig gaveliste hvor alt de ikke betaler for selv syns jeg bør på plass. Sammen med denne yåten - her burde det vært åpenheten fra start. Likledes hvordan Kongehusets medlmmer velger å investere pengene sine: velger kongehuset å investere i selskaper som er svært betenkelige etisk, feks aksjer knyttet til diktaturer og menneskerettighetsbrudd syns jeg det er viktig at kommer for dage. Det er skjerpede regler for stortingsmedlemmene nå, og jeg syns vi bør ha lignende regler for de som faktisk er statsoverhoder og skal representere Norge utad. 

Endret av blvck
  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Glrmn skrev (2 timer siden):

Jeg har ofte lurt på hvilke verdier Mette-Marit forfektet før hun ble sammen med kronprinsen, og hva Haakon tenkte da han valgte henne. Hvordan kunne han overse omgangskretsen og tidligere handlinger, og at hun tilsynelatende sviktet i morsrollen ved å overlate førstefødte til moren sin, jf. https://www.seher.no/kongelig/reservemamma-stiller-alltid-opp/84177034

For meg reiser dette alvorlige spørsmål om dømmekraft, moral og etikk, og kan kanskje forklare mye av det vi ser i dag.

Jeg har alltid hatt en følelse av at både Haakon og Martha i stor grad har fått gjøre som de vil, også i forhold til hvem de vil omgås. Det kommer nok fra et godt sted fra kongeparets side, de måtte jo vente i 10 år før de fikk gifte seg. Men burde Haakon og Martha kanskje blitt oppdradd på en annen måte? Martha har jo allerede som ganske ung voksen utvist utrolig dårlig dømmekraft. Utroskapssaken i Storbritannia som hun var involvert i den gangen ble dysset ned av norsk presse, og kongen fikset det slik at hun slapp å møte i retten. Haakon har vel oppført seg litt mer som en kongelig, men han har helt sikkert truet med å si i fra seg tronen om han ikke fikk lov til å gifte seg med Mette Marit. I andre kongehus hadde ikke et slikt forhold blir akseptert.

Det virker som barna av andre kongelige er oppvokst med flere forventninger og en større grad av sosial kontroll, om man kan kalle det for det...I Danmark har jo både Frederik og Joachim blitt kalt inn på teppet til foreldrene. I et tilfelle der de hadde råkjørt måtte de stille på dansk tv i beste sendetid og unnskylde seg. De har også måttet bryte kontakt med personer foreldrene mente ikke var bra for dem. Det er også godt kjent at Prinsesse Madeleine av Sverige egentlig ønsket å fortsette forholdet med Jonas Bergstrøm etter at det ble kjent at han hadde vært utro mot henne. Dette sa Kong Carl Gustav nei til og det ble etterfulgt. I Norge hadde det sikkert ikke blitt de samme konsekvensene. Jeg har mistet alle respekt for Mette-Marit og også Haakon etter dette. Synes utrolig synd i kongeparet som skal måtte gjennomleve dette på sine gamle dager.  

• Liker 21
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Skrevet
Kanderehjelpe skrev (9 timer siden):

Kongehuset har tidligere hatt svært lite privatliv, og svært lite rom for å henge med kriminelle. 

Dette har MM forandret. Og dette har hun forandret så til de grader.

Norge har forandret seg med henne. De godtok å ha en kronprinsesse som hadde levd på tvers av det som var akseptert (og også godtatt alt som har fulgt etter) 

Og nå, nå satt hun i et intervju og snakket om å ha vært venn over flere år med en overgrepsdømt mann, en mann som allerede hadde sonet, en mann som verden ropte var pedofil. 

To år, to ÅR før MM angivelig kuttet kontakten med JE, var Sara Ferguson i en avis og sa dette:

«I abhor paedophilia and any sexual abuse of children and know that this was a gigantic error of judgment on my behalf.

Dette var i 2012. Og artiklene var mange og også i Norske aviser ble lignende skrevet om. 

https://www.standard.co.uk/hp/front/duchess-of-york-apologises-for-gigantic-error-of-judgement-over-debt-6574623.html

Dette var snakk om kongelige… ikke bare kongelige, det er familie. 

Men MM visste ingenting… håper hun, eller tror hun… og om hun visste er det privat.

…den kommende dronningen går ut i et ullent intervju, legger lista så tett på løgner og sannheter at ingen kan ta henne for noe om det kommer flere filer… for denne gangen løy hun ikke. Hun var som vanlig, og nå normalt på slottet veldig, veldig privat. Men når hun legger seg rett under sannheten, som hun må, når det ligger tusenvis av filer som når som helst kan bli sluppet… ja da sier hun «Men jeg håper og tror at hvis jeg hadde funnet informasjon som gjorde at jeg skjønte at han var en overgriper, så hadde jeg ikke skrevet 'smilefjes' bak.»

https://www.tv2.no/nyheter/les-hele-intervjuet-om-epstein-kontakten/18678347/

Les kommentaren hennes en gang til… hva er det hun sier?

… «jeg HÅPER og TROR at hvis jeg hadde funnet informasjon som gjorde at jeg skjønte at han var en overgriper, så hadde jeg ikke skrevet 'smilefjes' bak»

Håper og tror? Det er å legge seg tett opp til sannheten, men nok svada til å vite at det kan komme mer.

En kronprinsesse, 40år, tre barn… er det godt nok for Norge, Kongen, Dronningen, KH, at hun sier HÅPER jeg ikke hadde satt smilefjes når jeg så at vennen min var en dømt sexovergriper? Er det nok at hun sier TROR ikke jeg hadde gjort det?

Er det virkelig nok?

Hun avslutter med å si «såpas godt kjenner jeg meg selv» man kan ikke si tro og håpe og så avslutte med å si at man kjenner seg selv. Det er ikke ord som er forenlig med hverandre.

Det skal en viss personlighet til for å sitte på Skaugum, i en gull og pastell stue, og legge seg fram som et manipulert offer, når du muligens har vært et trekkplaster i en av de verste pedofilisakene vi har sett, og forvente sympati. Og så forvente at folket vil ha en dronning som det? 

Hun avslutter intervjuet med disse ordene (linken lengre opp):

«… jeg har veldig stor tro på monarkiets betydning i Norge, også har jeg veldig stor tro på at tillit er noe av det som er den fineste verdien med samfunnet vårt. Og, jeg håper virkelig at dette over tid ikke svekker tillit til institusjonen, det ville vært veldig trist for meg»

Det var det med tillit da. 

Dette har svekket tilliten til institusjonen, og kommer for all tid til å svekke og muligens knuse den en dag. Og hva sier MM til det? Jo, hun sier det ville vært veldig trist for henne. Trist for HENNE! Merk dere disse ordene.

Normalt ville folk i den situasjonen hun er i nå ha tenkt at det var grusomt, og ikke for henne, men for de som har brukt et langt liv på å bygge opp tillit (les… de skjønne svigerforeldrene hennes (hennes ord)) 

Dette er av en annen verden galskap! 

MM husker ikke, vil ikke, og slenger ut, dette er privat. Men det hun gjentar i det kjedsommelige er ordet veldig… veldig stor tro på monarkiet, veldig stor tiltro på at tillit…. Hun glemte å si veldig stor tro på at den naive røkla i Norge glemmer alt dette snart. 

Jeg er veldig veldig lei av naivitet, forskjeller i samfunnet, de som glatter over/ignorerer overgrep så det kan fortsette! 

For med denne oppførselen, fortsetter det, hvert minutt, hver time, hver dag hele året… misbruk.
Og mennesker med makt og en viktig stemme sier «vet ikke, så ikke, husker ikke, vil ikke svare, det er lenge siden…osv» pedoringene  i verden klapper nok for dette, resten av oss må stå opp og bruke stemmene våre! 

Jeg gir blanke F i hvor mange smykker, Prada vesker, turer og luksus MM fikk. Jeg gir F i hva hun googlet, men nå vet hun, og jeg vil at hun skal stå opp og bruke stemmen sin for ofrene i verden! 

Jeg hang meg også litt opp i dette med "håper og tror at jeg ikke ville svart med smilefjes dersom jeg så at han var en overgriper". Det normalt oppegående mennesker med en viss moral hadde sagt er jo "ville IKKE svart med smilefjes, osv". Jeg tror hun svarte som hun gjorde fordi hun er usikker på om det slippes flere filer med mer koseprat mellom henne og hennes gode venn, og helst vil unngå å bli tatt med buksene nede i enda flere løgner.

• Liker 22
  • Nyttig 7
Skrevet
Glrmn skrev (3 timer siden):

Jeg er så flau over Mette-Marit.  Enig, dette er pinlig.  

Enig, det så ikke bra ut : )

• Liker 21
  • Nyttig 5
Skrevet
Eufemia- skrev (4 timer siden):

https://www.bt.dk/udland/endnu-en-organisation-stopper-samarbejde-med-norsk-kronprinsesse

Det belgiske kongepar fikk den Epsteinbefengte norske kronprinsessen prakket på seg under statsbesøket. 

Jeg er nå på påskeferie i min bolig i DK, og her skal jeg si at både presse og befolkning ikke legger særlig mellom hva de mener om MM og det norske kongehuset. Ja, det er faktisk ille. Et kongehus skal skinne, og de skal eie etikk og moral slik at dette speiler naturlig til både folk og gjerning. Det er nemlig ikke engang et prosjekt, deres egne ord om kongegjerningen, det er en viktig gjerning slik som vårt nåværende kongepar gjør så forbilledlig. 

Så tråkker altså både MM og HM så grundig feil at det er uopprettelig. For, hvordan er det i det hele tatt mulig å gjenreise tilliten! 
Det går ikke. Kronprinsen har plassert seg selv som MM forsvarer og støttespiller. Det betyr at han også støtter opp om MM opphold i Epsteins House of Horror! Dette diskvalifiserer dem begge, og de forstår det åpenbart ikke selv. 

Når MM deltok i mottagelsen ved statsbesøket viser det at de ikke forstår det de fleste andre forstår. Det hele var en pinlig seanse, mildt sagt. Hun tok fokuset bort fra det Belgiske kongeparet ved sin tilstedeværelse. Tenk at ingen skjønte den blemmen der! 

Jeg er helt enig med deg. Kanskje med unntak av at et kongehus skal skinne. Jo, det bør det, men med utgangspunkt i at kreti og pleti kan innlemmes i det norske kongehuset, uten noen som helst krav til egnethet, kan man ikke lenger kreve at kongehuset skal skinne og da bør det avvikles.

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (6 timer siden):

Hun uttalte:

«– Men det er viktig for meg å presisere at det ikke er noe synd på meg i denne situasjonen. Det er jo alle de ofrene som er blitt utsatt for de grove overgrepene som fortjener rettferdighet.»

«– Og det kjenner jeg et så stort sinne for at de ikke har fått. Samtidig er det viktig for meg å si at hvis jeg har gjort noe som har bidratt til å gi ham legitimitet på noe vis, er jo det forferdelig vanskelig for meg, selvfølgelig.»

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-om-epstein_-_-jeg-ble-manipulert-og-lurt-1.17817389#:~:text=I et intervju med NRK,til å føle seg utrygg.&text=– Jeg skulle selvfølgelig ønske at,%2C sier kronprinsesse Mette-Marit.

Ja, og i 2019 uttalte ho;

«Jeg ville aldri hatt noe med Epstein å gjøre dersom jeg hadde vært klar over alvorlighetsgraden av hans kriminelle handlinger. Jeg burde undersøkt Epsteins fortid nærmere, og beklager at jeg ikke gjorde det. (…) Vi har alle medansvar for å bekjempe seksuelle overgrep og støtte ofrene«

Og 30. januar i år skreiv ho:

«Jeg må ta ansvar for at jeg ikke sjekket Epstein sin bakgrunn bedre og at jeg ikke raskt nok forsto hva slags menneske han var. «

https://www.kongehuset.no/nyheter/uttalelse

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet
trønder skrev (13 minutter siden):

Enig, det så ikke bra ut : )

Dette ser heller ikkje bra ut:

https://www.tv2.no/aktualitet/epstein-anbefalinger-i-kronprinsessens-prosjekt/18534833/

• «Kronprinsesse Mette-Marit har vært involvert i et litteraturprosjekt kalt Litteraturtoget.
  • Flere bøker i prosjektet ble anbefalt av eller diskutert med Jeffrey Epstein, før de kom med i prosjektet.
  • Samtidig som Epstein skriver til kronprinsessen om bøker og hvordan sjelene deres blir påvirket av bøkene de leser, får han eposter av advokaten om at han har fått nye, grove beskyldninger mot seg.
  • Epstein var allerede på dette tidspunktet dømt for hallikvirksomhet og kjøp av seksuelle tjenester av en mindreårig.«

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 21
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (5 minutter siden):

Ja, og i 2019 uttalte ho;

«Jeg ville aldri hatt noe med Epstein å gjøre dersom jeg hadde vært klar over alvorlighetsgraden av hans kriminelle handlinger. Jeg burde undersøkt Epsteins fortid nærmere, og beklager at jeg ikke gjorde det. (…) Vi har alle medansvar for å bekjempe seksuelle overgrep og støtte ofrene«

Og 30. januar i år skreiv ho:

«Jeg må ta ansvar for at jeg ikke sjekket Epstein sin bakgrunn bedre og at jeg ikke raskt nok forsto hva slags menneske han var. «

https://www.kongehuset.no/nyheter/uttalelse

Denne toppet den uttalelsen, snakker om gaslightning. 

«Jeffrey Epstein står selv ansvarlig for sine handlinger. Jeg må ta ansvar for at jeg ikke sjekket Epstein sin bakgrunn bedre og at jeg ikke raskt nok forsto hva slags menneske han var. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 minutter siden):

Denne toppet den uttalelsen, snakker om gaslightning. 

«Jeffrey Epstein står selv ansvarlig for sine handlinger. Jeg må ta ansvar for at jeg ikke sjekket Epstein sin bakgrunn bedre og at jeg ikke raskt nok forsto hva slags menneske han var. 

Hva mener du? 🧐 

• Liker 6
Skrevet
Kollontaj skrev (2 timer siden):

Hun sa selv at hun ikke var et offer. Tenker vi får høre på hva hun sier og ikke hva vi tror hun sier. 
– Det er viktig for meg å presisere at det er jo ikke noe synd på meg i denne situasjonen, det er jo alle de ofrene som har blitt utsatt for de grove overgrepene som fortjener rettferdighet, sier hun.

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-om-epstein_-_-jeg-ble-manipulert-og-lurt-1.17817389

SELVSAGT sier hun det, i et par korte sekunder, før hun bruker resten av tiden til å fremstille seg selv som et manipulert offer.

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Hva mener du? 🧐 

Hun starter hele «beklagelsen» med å presisere at Epstein må ta ansvar for egne handlinger? Er det noen som mener at hun skal ta ansvar for hans handlinger? Det er totalt tonedøvt i en beklagelse. Å flytte fokus fra starten av. 

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Momma skrev (5 minutter siden):

SELVSAGT sier hun det, i et par korte sekunder, før hun bruker resten av tiden til å fremstille seg selv som et manipulert offer.

🎯

Mette-Marit framstiller seg selv som offeret, jf. https://www.dagbladet.no/meninger/mette-marit-framstiller-seg-selv-som-offeret/84429580

Mette-Marit er et offer med hukommelsestap, jf. https://www.nordnorskdebatt.no/mette-marit-er-et-offer-med-hukommelsestap/o/5-124-420320

• Liker 21
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Vonbrotenrojalist skrev (21 timer siden):

Godt skrive!

Blå kors har bestemt seg for å behalda beskyttarskapet hennar og grunngjev det her med:

«Det at hun også har gjort dumme ting hun angrer på, vil kunne være en ekstra støtte for mange. Vi jobber med mange som kjenner på, og bærer på stor skam gjennom livet.»

https://www.blakors.no/nyheter/fortsetter-beskytterskap/

Ho kunne ha redda seg sjølv ved å gjera det ho kunne for at både ofra til Epstein og framtidige ofre kunne bli redda. Om ho hadde gitt signal om det, vil eg tru at jamvel FOKUS hadde behalde henne som kongeleg beskyttar.

Ett av problemene hennes, er at hun nå besitter en svært hemmende og alvorlig lungesykdom. Så hun er ute av stand til å kunne reise seg igjen, slik hun hadde hatt mulighet til uten denne sykdomnen. I tilegg har hun en litt uvøren sønn, som sannsynligvis kaprer hennes tid og energi hun har igjen. 

Så i praksis er hun satt  litt ut av spill, til å gå ut å gjøre alle de riktige tingene

Endret av Krokenguri
  • Liker 2
Skrevet
Krokenguri skrev (14 minutter siden):

Ett av problemene hennes, er at hun nå besitter en svært hemmende og alvorlig lungesykdom. Så hun er ute av stand til å kunne reise seg igjen, slik hun hadde hatt mulighet til uten denne sykdomnen. I tilegg har hun en litt uvøren sønn, som sannsynligvis kaprer hennes tid og energi hun har igjen. 

Så i praksis er hun satt  litt ut av spill, til å gå ut å gjøre alle de riktige tingene

«en litt uvøren sønn» ??????????!

• Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 22
Skrevet
TKsen skrev (2 minutter siden):

«en litt uvøren sønn» ??????????!

Ja det er ganske dekkende det. Hva er problrmet med det?

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...