Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt på natt, samt helger.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Det er her debatten blir så uryddig. Folk roter med premissene.

Ja, vi kan kritisere henne for at hun burde ha undersøkt og hun burde ha visst og det er hun jo selv veldig tydelig på i intervjuet. Men kritikken av at "hun burde ha visst" er bare det: Kritikk av at hun var uaktsom. Når vi sier at "hun burde ha visst", så erkjenner vi jo og at hun faktisk ikke visste. Og da kan vi ikke bruke den kritikken til å grunngi en moralsk fordømmelse som omfatter JEs handlinger. Det er et stort hull i logikken der.

Hvis vi skal fordømme henne moralsk ift JEs handlinger, så må jo premisset for den kritikken være at hun faktisk visste. Og hvis vi skal hevde at hun faktisk visste, så må vi faktisk vise at hun lyver, og som jeg var inne på i går - vi må også vise at hun er et menneske med et avvikende menneskesyn, et menneske med mangel på empati og normale følelser,en mor som føler avsky i møte med overgrep mot barn.

Jeg har ikke sett ett eneste eksempel på at noen greier å føre det argumentet - ikke her, og ikke i andre media.

Nei, vi trenger faktisk ikke å begrense våre vurderinger til hva hun burde visst. I denne tråden er det argumentert meget godt for at hun sannsynligvis faktisk visste. Ellers er det selvsagt også en sammheng mellom «burde visst» og «visste» (selv om det første er normativt og det andre deskriptivt): det man burde ha visst er det ofte god tro grunn til å anta at man faktisk visste.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan hun bli en (velfungerende) dronning mhp på helsa? Når hun ikke klarer 20 minutter uten oksygen og ved lungetransplantasjon blir svak for alt av virus og bakterier? 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Caniggia skrev (17 minutter siden):

Nei, vi trenger faktisk ikke å begrense våre vurderinger til hva hun burde visst. I denne tråden er det argumentert meget godt for at hun sannsynligvis faktisk visste. Ellers er det selvsagt også en sammheng mellom «burde visst» og «visste» (selv om det første er normativt og det andre deskriptivt): det man burde ha visst er det ofte god tro grunn til å anta at man faktisk visste.

Selv om det ofte er en sammenheng mellom hva man burde ha visst og hva man faktisk visste, kan vi ikke slå fast det siste uten konkrete holdepunkter.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Reverend skrev (5 minutter siden):

Helt enig med deg i poenget ditt. Mange blander sammen “burde ha visst” og faktisk kunnskap. Kritikk av uaktsomhet er én ting, men det kan ikke automatisk brukes som grunnlag for moralsk fordømmelse av handlingene hennes eller av andre.

For å hevde at hun faktisk visste noe, må man ha dokumentasjon som viser det. Det finnes ikke. Dette er kjernen i hvorfor debatten så ofte blir uryddig.

Vi har hennes ord for at hun ikke visste. For noen av oss har ikke de ordene noen betydning da det virker helt usannsynlig at hun ikke har visst. Heller ikke Haakon, heller ingen ved slottet, heller ikke denne amerikanske meditasjonsguruen hennes. Veldig lite sannsynlig at INGEN av dem har fått med seg hans historie. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Hebbe-lille skrev (29 minutter siden):

Når oksygentilførsel og HC-kort er en del av hverdagen, så er alvorlighetsgraden høy. Skjønner ikke helt hvordan hun/slottet  ser for seg at hun skal være som beskytter når hun har en så ekstremt forverret helse de siste 7-8 ukene? 

Hun gikk jo så "hardt ut" med brev til de organisajonene hun er beskytter for, så det blir kanskje vanskleig å gå tilbake på det og nå da si i fra seg alle? Og hvis hun selv nå mener at hun har gjort alt rett og at alle nå burde være fornøyde, så trodde hun kanskje alle bare skulle bli? 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Chlypa skrev (1 minutt siden):

Kan hun bli en (velfungerende) dronning mhp på helsa? Når hun ikke klarer 20 minutter uten oksygen og ved lungetransplantasjon blir svak for alt av virus og bakterier? 

Det er et godt spørsmål. Jeg vet ikke noe særlig om livet etter transplantasjon, annet enn at hun må gå på immundempende medisiner resten av livet. Men jeg vet ikke hvor store praktiske begrensninger det gir.

Men jeg husker godt at i pandemiens tidlige dager, så var det påfallende mange kongelige, politikere og statsoverhoder som ble smittet ganske raskt, og en forklaring på det var at de møter veldig mange mennesker, og er dermed veldig utsatt for smitte.

Så det er vel naturlig å anta at det vil bli nødvendig med tilpasninger.

• Liker 2
Skrevet
Chlypa skrev (5 minutter siden):

Hun får jo nye lunger når det er behov for det, og det kan bli veldig vellykka det, så jeg ser absolutt ikke bort i fra at hun kan bli en fungerende dronning. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Chlypa skrev (7 minutter siden):

Hun kan bli så og si frisk av en operasjon, så ja, hun kan bli en velfungerende dronning. 

• Liker 2
Skrevet

Det er et godt spørsmål. Jeg vet ikke noe særlig om livet etter transplantasjon, annet enn at hun må gå på immundempende medisiner resten av livet. Men jeg vet ikke hvor store praktiske begrensninger det gir.

Men jeg husker godt at i pandemiens tidlige dager, så var det påfallende mange kongelige, politikere og statsoverhoder som ble smittet ganske raskt, og en forklaring på det var at de møter veldig mange mennesker, og er dermed veldig utsatt for smitte.

Så det er vel naturlig å anta at det vil bli nødvendig med tilpasninger.

Hun må gå på medisiner som hindrer at kroppen frastøter det nye organet. De fleste lever helt normalt etter en transplantasjon - kjenner folk som er tilbake i full jobb og skole og fungerer veldig bra. Man bør selvsagt leve sundt med trening og god hygiene.

• Liker 6
Skrevet
Caniggia skrev (12 minutter siden):

Enig. Jeg forbeholder meg retten til å tro at kronprinsessen har visst (muligens ikke forstått, muligens manipulert til å tro han var uskyldig dømt etc. Men jeg tror hun visste at han hadde vært dømt, og hva ryktene svirret om) 

Jeg er åpen for at hun ikke visste dersom det viser seg at hun ikke kan lese, ikke har aviser og internett - og at sikkerhetsfolkene som jobber for/med kongehuset ikke gjør noen form for bakgrunnssjekk på mennesker de kongelige omgås. 

Jeg kan ikke dokumentere at hun visste, men MM kan tydeligvis ikke dokumentere at hun ikke visste heller så... 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)
blvck skrev (6 timer siden):

Hun gikk jo så "hardt ut" med brev til de organisajonene hun er beskytter for, så det blir kanskje vanskleig å gå tilbake på det og nå da si i fra seg alle? Og hvis hun selv nå mener at hun har gjort alt rett og at alle nå burde være fornøyde, så trodde hun kanskje alle bare skulle bli? 

Jeg tror at det negative merket alle som har hatt en slik relasjon til Epstein får, ikke veier opp for hva hun sier. Bare å se på Sarah Ferguson som senest i går mistet en æresutmerkelse, så mange år etter kontakten med Epstein. I tillegg så har Andrew og Sarah sin kontakt med Epstein også rammet barna deres, som er brutalt. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

"Jeg er så glad i beskytterskapene mine. Jeg er stolt av det arbeidet som gjøres i de organisasjonene. De gjør så mye viktig arbeid i Norge. Det er så mange flinke mennesker som jobber der. Hvis det ikke oppleves som noe positivt at jeg er beskytter lenger, vil jeg selvfølgelig ha stor forståelse for det. Jeg ønsker å bidra. Det er det jeg ønsker. Jeg ønsker ikke å være til byrde for noen. Beskytterskapene skal i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet overfor meg. Det er viktig for meg."

Les intervjuet med Mette-Marit – ord for ord

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Solstråle1 skrev (8 minutter siden):

Hun kan bli så og si frisk av en operasjon, så ja, hun kan bli en velfungerende dronning. 

Ja, rent helsemessig så kan hun det. Verre er det med tilliten blant folk - den kommer ikke tilbake av seg selv. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Reverend skrev (15 minutter siden):

Selv om det ofte er en sammenheng mellom hva man burde ha visst og hva man faktisk visste, kan vi ikke slå fast det siste uten konkrete holdepunkter.

Her er det jo svært mange konkrete holdepunkter å støtte sine antagelser på. Ingenting ved denne historien som gjør det naturlig å anta at en middelaldrende dame ikke skulle ha innsikt på tidspunkt for kontakt.

Og en dame med ubegrensede ressurser tilgjengelig?

Spar meg.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Isild skrev (1 minutt siden):

Enig. Jeg forbeholder meg retten til å tro at kronprinsessen har visst (muligens ikke forstått, muligens manipulert til å tro han var uskyldig dømt etc. Men jeg tror hun visste at han hadde vært dømt, og hva ryktene svirret om) 

Jeg er åpen for at hun ikke visste dersom det viser seg at hun ikke kan lese, ikke har aviser og internett - og at sikkerhetsfolkene som jobber for/med kongehuset ikke gjør noen form for bakgrunnssjekk på mennesker de kongelige omgås. 

Jeg kan ikke dokumentere at hun visste, men MM kan tydeligvis ikke dokumentere at hun ikke visste heller så... 

Den åpningen (som var ganske liten i utgangspunktet) har jo HM vært hjelpsom å snøre ganske kraftig igjen etter at han uoppfordret sa at han visste om kontakten mens relasjonen pågikk. Enten har han tenkt å ha oss til å tro at han heller ikke visste, eller så vil han kanskje gå for at han ikke fortalte henne at vennen var overgrepsdømt. Litt av en flokkleder i så fall.

Mitt standpunkt er at han bør trekke seg. Men så lenge han ikke gjør det forbeholder jeg meg retten til å la meg fascinere av at to mennesker med så mye ressurser klarer å rote det til sånn for seg selv. De overrasker hele tiden.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Den åpningen (som var ganske liten i utgangspunktet) har jo HM vært hjelpsom å snøre ganske kraftig igjen etter at han uoppfordret sa at han visste om kontakten mens relasjonen pågikk. Enten har han tenkt å ha oss til å tro at han heller ikke visste, eller så vil han kanskje gå for at han ikke fortalte henne at vennen var overgrepsdømt. Litt av en flokkleder i så fall.

Mitt standpunkt er at han bør trekke seg. Men så lenge han ikke gjør det forbeholder jeg meg retten til å la meg fascinere av at to mennesker med så mye ressurser klarer å rote det til sånn for seg selv. De overrasker hele tiden.

Enig. Det fremstår helt uforståelig at landets kommende konge ikke følger bedre med enn det der. Og det er svært lite tillitsvekkende. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

"Jeg er så glad i beskytterskapene mine. Jeg er stolt av det arbeidet som gjøres i de organisasjonene. De gjør så mye viktig arbeid i Norge. Det er så mange flinke mennesker som jobber der. Hvis det ikke oppleves som noe positivt at jeg er beskytter lenger, vil jeg selvfølgelig ha stor forståelse for det. Jeg ønsker å bidra. Det er det jeg ønsker. Jeg ønsker ikke å være til byrde for noen. Beskytterskapene skal i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet overfor meg. Det er viktig for meg."

Hva nøyaktig skal hun bidra med? Positivt omtale? Brukererfaring? Og det er en selvfølge at en organisasjon ikke skal ha dårlig samvittighet for å avslutte et samarbeid med henne, noe annet ville være merkelig. Det er menneskene i organsiasjonen som er viktige her, ikke HKH. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet

Takk! Men det var ikke et svar på det jeg stilte sprøsmål ved som var: 

- Blir det vanskleig å gå tilbake på (altså si fra seg alle så man slipper at de trekker seg én etter en), og nå da si i fra seg alle fordi hun sendte ut brev til alle i starten? 

- Og hun kanskje selv trodde hun kanskje alle bare skulle bli (så at en etter en ikke trekker seg) 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Håper det går bra med prinsesse Astrid. Er innlagt på sykehus.

• Liker 5
  • Hjerte 13
Skrevet
Gulline skrev (7 minutter siden):

Ja, rent helsemessig så kan hun det. Verre er det med tilliten blant folk - den kommer ikke tilbake av seg selv. 

Og hva er et kongehus uten tillit blant folket? Ingenting. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...