Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt på natt, samt helger.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (På 23.3.2026 den 10.38):

Nei, ikke jeg heller. Jeg la heller merke til Hèst-genseren på hun dama på siden. 

😆😆 rart det ikke har blitt mer rabalder rundt denne formen for snik reklame 

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Eyr skrev (4 timer siden):

Med tanke på at de kongelige får innsideinformasjon i statsråd er det noen som kontrollerer aksjehandelen deres?

Nei, det er ingen som kontrollerer dette. Staten har heller ikke lov til å sjekke bankontoene til kongefamilien og de har lov til å ha hemmelige kontoer i utlandet. 

Jeg vet ikke hvor mye innsideinformasjon kongefamilien får fra statsråd. Jeg tror ikke det er så mye. Men kronprinsparet drar til Davos og snakker med de som har innsideinformasjon. Der er mulighetene store. Epstein levde av økonomisk kriminalitet.  Kronprinsparet visste at Epstein levde av økonomisk kriminalitet, for gavene de mottok av Epstein er jo hva loven kaller korrupsjon. Kronprinsparet visste også at Epstein ga slike gaver til svært mange. 

Ingen har heller innsyn i hvordan Slottet forvalter statens penger. Det er veldig lett for kongefamilien å  flytte penger  som skulle vært brukt på vedlikehold av slottet til de hemmelige kontoene i utlandet. Det er deler av grunnen til at ingen andre enn kongefamilien har lov til å ha hemmelige kontoer i utlandet. Det er deler av grunnen til krav om anbudskonkurranser og  dokumentasjon på at anbudskonkurransen er reell.

For noen år siden måtte slottsforvalteren(Ragnar Osnes) som hadde jobbet på slottet i 20 år gå av fordi han i 20 år hadde benyttet seg av et malerfirma som slottsforvalteren visste  drev med underslag.  Nå er jeg upresis for slottsforvalteren måtte ikke gå av pga økonomisk kriminalitet. Han måtte gå av fordi det bla avslørt av pressen.  Dagbladet avslørte  toppen av isfjellet når det kommer til korrupsjon og underslag ved bygningsarbeid på Slottets eiendommer og kongefamiliens eiendommer. 

Ragnar Osnes har også et arkitektfirma som kongefamilien benytter.

https://www.dagbladet.no/nyheter/malermester-var-under-etterforskning---firmaet-hans-fikk-oppdrag-verdt-69-mill-pa-slottet/69737272

Endret av SVK
  • Liker 5
  • Nyttig 18
Skrevet (endret)

Lederen av bibliotekforeningen skriver i Aftenposten idag for å forsvare beslutningen deres.  Det virker som kritikken svir:

Norsk bibliotekforening: Derfor avsluttet vi beskytterskapet

Samtidig har den tidligere lederen av Norsk bibliotekforening kommet på banen, og uttaler at bibliotekforeningen burde skamme seg over landsmøtevedtaket om å avslutte beskytterskapet. Det er nå så, men det som er mer interessant her er at hun sier landsmøtedelegatene ble tatt på senga av saken, og hun mer enn antyder at enkelte som er prinsipielle motstandere av kongelig beskytterskap, bruker epsteinsaken som et vikarierende argument for å avslutte det uten å ta den prinsipielle debatten:

Det verst tenkelege tidspunktet

Endret av MissLucy
korrigert og lagt inn lenke
  • Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (1 time siden):

Da må du hoste opp linken til det du påstår. Her er mailene datert i 2018. 

Epstein invited former Stanford ophthalmology chair to private island

Føyer til at du tok opp dette for en drøy måned siden også (19. februar), så du kan gå bakover i tråden og lese resonnementene. (Skjønner godt at det ikke er så lett å huske hva man skrev på nettet langt tilbake i tid, selv om det bare er noen uker siden og ikke 15 år 🙄)

Endret av MissLucy
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Dette har vi vært gjennom før. Mange ganger. Senest i går.

Det er en samtale mellom Boris og JE om noe med B's øyne som skjedde i januar 2013.

Den hesten er grundig ferdigpisket.

Det er mye som ikke er ferdigpisket ( ditt uttrykkj i denne saken. Det gjenstår vel noen millioner filer som venter på å bli publisert. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Anonymies skrev (1 time siden):

Nå dukker det plutselig mye sympati-skriverier om MM og bilder der hun ser stakkarslig og offer-aktig ut. Det er nok akkurat det hun vil for å vinne folket tilbake, og vi skal tydeligvis tilgi og vite at tiden leger alle sår.
Enten prøver hun å ligne mest mulig på Diana for å hanke inn sympati eller så er hun flau der hun står bak det belgiske kongeparet og holder HM i hånden.
kanskje er  hun hevnlysten til folket sitt. «Se her, dere får ikke viljen deres. Jeg skal bli dronning!» Hun kjemper en kamp mot media, men også folket sitt. Hun er også forbanna over å måtte forklare seg.

Etter et forhold til en pedofil som har vært litt for intimt kan ikke MM stå å vinke til alle barna på 17. mai, eller?
Og dette intervjuet: hva skjedde? Hvor mange er vi som satt igjen med en skuffet følelse? Hun virket bare sur og brukte hersketeknikker mot journalisten i mens HM sitter som en tøffel ved siden av. Jeg ble bare mer provosert etterpå, og jeg tåler ganske mye. Ja, jeg kjente jeg ble oppriktig sint på vegne av alle som har vært utsatt for seksuelle krenkelser både av Epstein og sønn. Ikke sitt der og vær et offer, ikke ljug, ikke lat som du gråter (ingen tårer) for så å smile. 
Når en frivillig går inn i et monarki så må en forstå at en ikke kan ha relasjon med en pedofil! Alle som jobber der, HM og co visste om overgrepene den tiden og prøvde garantert å advare. Bomba sikker!  
Jeg tror dessverre det er HM som er utsatt for manipulasjon, og ikke  utekatten MM!
Ja, for hun er en utekatt. Og utekatter kan aldri temmes til å bli en innekatt!  

Javel, så Mette Marit hadde et forhold til en pedofil. Jeg må si at vår Askepott holder seg godt .

Mette Marit er som hun er. Kanskje ikke helt tam, men det var neppe tamhet som tente vår kronprins heller da hun vant hans hjerte. Det kuleste er at prinsen elsker henne fortsatt. Mange koner er tammere enn Mette Marit, og ikke alle elsker sine tamme koner like mye etter over 20 år. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

METTE MARITs KREVENDE FASE. 

https://www.tv2.no/nyheter/dette-vet-vi-om-mette-marits-krevende-fase/18686468/

MM forteller om at hun opplevde denne tiden som krevende, og derfor visstnok hadde problemer med å vokse seg inn i rollen som kronprinsesse. Når hun så stod oppe i dette opplevde hun at Epstein, den pedofile og overgrepsdømte halliken, var en god støtte for henne i det hun beskriver som en krevende tid i livet hennes. I filene har jeg lest en mailutveksling mellom Epstein og Nicolic, ikke positiv sådan. 

Har de ikke rådgivere på Slottet som kunne hjelpe til? Hva med ektemannen, kronprinsen? Kongen og Dronningen? Handlet det egentlig  om noe helt annet - det å få spenning og oppmerksomhet fra menn? Ble det veldig kjedelig, MM? 

I denne tiden dro hele familien ut på en såkalt dannelsesreise, en ren luksusreise vil jeg si. Hun dro også fra den årlige Stortingsmiddagen, og som er en viktig og offisiell plikt å stille til. Hun (mis)brukte diplomatpasset sitt for å hente surrogatbarn for et par venner av henne.
Selvsagt ble det oppstyr rundt dette! Men tenk dere dette! Kronprinsen støttet henne i dette! Privat fremfor plikt, igjen! 

Det kan absolutt tolkes som at hun ikke liker eller trives med å gjøre oppdrag for kongehuset, men ønsker seg friheten til å gjøre mer som hun vil, når det måtte passe henne selv. 

Jeg mener at det er skammelig av kronprinsessen å ikke verdsette privilegiene hun får gjennom det å være kongelig. Da hun inngikk ekteskap med landets kronprins så lå det i kortene hva det går ut på. Hvordan er det i det hele tatt mulig å være misfornøyd i en slik posisjon? Det er uforstand og mangel på respekt for den institusjonen hun svarte ja til å være en del av gjennom å gifte seg inn i kongehuset. 

Som en voksen person med enorme privilegier så skal det ikke være mulig å gå inn i en eksistensiell krise. Var hun ikke voksen nok til å forstå hva det innebar å bli kronprinsesse? Levde hun på en rosa sky der realiteter ikke fantes, slik som forventninger, krav, plikter var/er en helt normal del av dette livet? Hvor var hennes forankring ift. respekt for Kongen og monarkiet? 

Så synes jeg at det i denne sammenhengen er riktig å minne om hvordan hun fortsatt lever med et raseri i seg. Dette har jeg skrevet om før. Hun har visstnok mye opprør i seg fortsatt - og det som middelaldrende kronprinsesse! Det må jeg si, virkelig, og hvorfor bærer hun med seg dette vedvarende sinnet? Hun har tidligere uttalt at hun har problemer med forventninger. Hjelpes, sier jeg, noen må forklare dette kvinnemennesket at hun er voksen, at hun valgte å gifte seg kongelig, at hun er mor til flere unge voksne, og at hun må se til å bli voksen!

Skjerp deg, MM! Ta deg sammen! Oppfør deg som et voksent menneske! Man trenger ikke noen psykolog til å si det. 
Hvor har denne kronprinsen vært oppe i all denne klagingen? Se til å kast alle tøflene dine, HM, sier nå jeg, og rett opp ryggen med klar tale! Det er sannelig på høy tid. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 25
Skrevet (endret)
I Grosny skrev (22 minutter siden):

Javel, så Mette Marit hadde et forhold til en pedofil. Jeg må si at vår Askepott holder seg godt .

Mette Marit er som hun er. Kanskje ikke helt tam, men det var neppe tamhet som tente vår kronprins heller da hun vant hans hjerte. Det kuleste er at prinsen elsker henne fortsatt. Mange koner er tammere enn Mette Marit, og ikke alle elsker sine tamme koner like mye etter over 20 år. 

Bagatelliseringen av det MM har gjort er bare usmakelig. Hadde du tenkt at det var i orden om det var statsministeren som dro på ferie til Epstein etter han var dømt, tok imot tjenester og diverse? Eller er det bare MM du har denne lave kurven for?

Forventningene til vår kommende dronning fra hennes heiagjeng er ikke annet enn trist. Det holder tydeligvis at hun eksisterer helt uten moral, folkeskikk og kutyme. Hva er så vitsen med en dronning og et kongehus?

Endret av 1600
  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, latterliggjøring og avsporinger. Minner om at det skal siteres korrekt fra avisartikler o.l. og ikke gjengis egne tolkninger av setninger. 

Når det gjelder gjengivelse av filer ligger de åpent på https://www.justice.gov/epstein. Dette er amerikanske myndigheters egne sider. For en mer lettlest versjon kan også jmail.world brukes. 
Kopier fra andre sider ønsker vi at ikke brukes da de ikke kan verifiseres og kan være klippet. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
1600 skrev (8 minutter siden):

Bagatelliseringen av det MM har gjort er bare usmakelig. Hadde du tenkt at det var i orden om det var statsministeren som dro på ferie til Epstein etter han var dømt, tok imot tjenester og diverse? Eller er det bare MM du har denne lave kurven for?

Forventningene til vår kommende dronning fra hennes heiagjeng er ikke annet enn trist. Det holder tydeligvis at hun eksisterer helt uten moral, folkeskikk og kutyme. Hva er så vitsen med en dronning og et kongehus?

Hun har fått nok straff. Helsa har gått til helvete, sønnen har gått til helvete.  Den dama trenger støtte i en vanskelig situasjon selv om hun har hatt det moro med duster.

Statsministeren? han burde sittet i fengsel, men er ikke tiltalt, verken for Clinton Foundation -milliarden eller Libyabombingene.

Jeg har på følelsen at presse-trykket på Mette Marit kommer veldig beleilig for statsministre, utenriksministre, Rød-Larsen, Ine-Marie, Børge Brende og alle disse topp-politikerne som almuen mistenker for å ha brukt Norges penger uten å få tilbake forsvarlig nytteverdi.

Endret av I Grosny
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
I Grosny skrev (Akkurat nå):

Hun har fått nok straff. Helsa har gått til helvete, sønnen har gått til helvete.  Den dama trenger støtte i en vanskelig situasjon selv om hun har hatt det moro med duster.

Statsministeren? han burde sittet i fengsel, men er ikke tiltalt, verken for Clinton Foundation -milliarden eller Libyabombingene.

Har hun fått straff?

Helsa og sønnen har ingenting med Epstein å gjøre.

Argumenterer du virkelig for at MM skal unnslippe ansvar fordi hun er syk? Sånn fungerer faktisk ikke ansvar i offentlige stillinger. MM kan abdisere om hun vil.

• Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)

https://www.vg.no/nyheter/i/d4R6qX/offer-satt-paa-hotellet-mens-epstein-og-kronprinsessen-gikk-tur-i-parken

Norges kronprinsesse spaserte i parken sammen med Epstein mens hans ofre ventet på hotellet her i Oslo. 
Hun husket jo ikke hva hun las ved sitt Google søk, på tross av at hun skrev at det ikke så så godt ut 😊(smiley) 

Dette ser IKKE godt ut. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Perine skrev (9 minutter siden):

Hva synes dere generelt om moralpolitiet som dreper kvinner, som beskyldes for dårlig moral, i enkelte muslimske land?  Nå ser det ut til at dere støtter slike handlinger og ikke gir dere før hun ligger død.  Hvor mye mer tror dere at hun overlever?  

Sammenligner du virkelig moralpolitiet med kritikk av noens utrolig dårlige rolleforståelse nå?

Gapestokk var ikke nok, liksom? Vi måtte dra på med litt drap, pisking osv også?

Skjønner at kritikken svir, altså. Men det får da være grenser. MM får lov til å diktere hele denne prosessen, inkludert å ikke forklare seg utover floskler, får bestemme intervjutid, får spørsmålene på forhånd og unngår rettslig etterfølgelse i kraft av hennes rolle.

Det er så langt unna damer som blir drept i Iran som overhodet mulig. Hyperbole sammenligninger gjør ikke argumentene dine noe bedre. Det viser egentlig bare hvor trollbundet mange er av kongehusets glans.

Endret av 1600
  • Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)
I Grosny skrev (10 minutter siden):

Jeg hjertemerket ditt innlegg, Perine.

Mette Marit er kanskje ikke gullstandarden for den høyeste og reneste moral, men hun er iallfall millioner ganger bedre enn de som mobber og kritiserer henne. Gullstandard, det er det vi har Håkon Magnus for. Han står ved hennes side i gode og onde dager, uansett hva.

Er Mette Marit hundre ganger bedre enn f.eks Marina Lacerda, ett av Epsteins ofre - altså?

Sitat

– Jeg vil ha sannheten. Det de driver med, det Ghislaine driver med, de holder tyst. De ignorerer det og håper det vil forsvinne. Men jeg tror ikke det vil forsvinne. Jeg tror det vil bli verre. Så før flere avsløringer kommer, er det bedre å bare fortelle det man vet, og fortelle sannheten, sier hun til NRK.

– Det var ingenting annet i Epsteins verden som fikk han til å se dårlig ut, enn at han likte barn. Så jeg føler at der og da burde hun vite at hun ikke burde sende ham meldinger. Hun har egne barn. Jeg synes det er ganske ekkelt at hun en gang snakker med en slik person.

Eller kanskje et annet Epstein-offer?

Sitat

Man kunne ikke tilbringe tid med ham uten å vite hva som foregikk, mener hun.

– Selv om de ikke selv deltok i overgrepene, er det umulig å ha tilbrakt tid med Jeffrey, særlig i noen av husene hans, uten å se at noe var veldig galt, sier hun.– Jeg synes alle burde skamme seg for å se den andre veien mens barn og unge kvinner ble misbrukt og utnyttet.

Jeg skjønner jo at man har et helt forvrengt bilde av MM når man mener hun har bedre moral enn alle som kritiserer henne, inkludert folkene som faktisk er ofre her, ikke folk som later som de gråter i et klippet og velregissert NRK-intervju nær to måneder etter lovnader om forklaringer som enda ikke har kommet.

Men, la oss slå ring om hun med privilegier opp i ente, ikke de som er blitt voldtatt, utnyttet og solgt av MM-vennnen Epstein som våger å kritisere "vår" kronprinsesse.

Endret av 1600
  • Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Lederen av bibliotekforeningen skriver i Aftenposten idag for å forsvare beslutningen deres. Inntrykket er at de ikke er så gode til å stå i kritikken:

Norsk bibliotekforening: Derfor avsluttet vi beskytterskapet

Samtidig har den tidligere lederen av Norsk bibliotekforening kommet på banen, og uttaler at hun skammer seg over landsmøtevedtaket om å avslutte beskytterskapet. Det er nå så, men det som er mer interessant her er at hun sier landsmøtedelegatene ble tatt på senga av saken, og hun mer enn antyder at enkelte som er prinsipielle motstandere av kongelig beskytterskap, bruker epsteinsaken som et vikarierende argument for å avslutte det uten å ta den prinsipielle debatten:

Det verst tenkelege tidspunktet

Hvilke briller leser du med? De står UTMERKET i kritikken og svarer svært godt for seg.

Det andre du linket til derimot, en emosjonell dame som synes dette var fælt med tanke på helsen (" den dødelige sykdommen, viktig å få med) til mm og sønnen som har vært i retten.... Men skrev hun at hun skammet seg? Hun var sint og hadde dårlig samvittighet for at hun ikke sa noe, men skammet hun seg? 

Hun skiver også at styret allerede hadde tatt avgjørelsen, så det var vel strengt tatt ikke noe å bli tatt på senga av. Så må hun neste takke seg selv hvis hun får anledning til å ytre sin mening men ikke gjorde det. 

Hun skriver også at flere har vært i mot beskytterskapet fra starten av, og nå skal de liksom ha fått en unnskyldning til å kvitte seg med henne. Javel. Det sier meg bare at det er folk i den foreningen som har prinsipper og ser klart, og ikke er opptatt av å rævsleike en person som har en kongelig tittel og ingen andre kvalifikasjoner. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Skrevet
Eufemia- skrev (2 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/d4R6qX/offer-satt-paa-hotellet-mens-epstein-og-kronprinsessen-gikk-tur-i-parken

Norges kronprinsesse spaserte i parken sammen med Epstein mens hans ofre ventet på hotellet. 
Hun husket jo ikke hva hun las ved sitt Google søk, på tross av at hun skrev at det ikke så så godt ut 😊(smiley) 

Dette ser IKKE godt ut. 

Mette Marit har gått tur med en skurk, som hun burde ha skjønt var skurk, og det er nok til å koke opp en avisartikkel. Pressen burde heller jobbe med de store sakene. Se på Statsministre, ministre, departementer, NGOer, korrupsjon...  Men de anser Mette Marit for bedre klikk-agn.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Det slo meg da jeg leste @Eufemia- sitt innlegg om den krevende fasen, at det forklarer jo hvorfor HM jibber hardt for å lage et skille mellom privatlivet og gjerningen. Eller jobb som det da må kalles. Kona som han valgte har slitt med forventningene, rollen og livet som kronprinsesse. Hun snakker om mannen som «made me feel like the most beautiful woman». Det fremstår som om endringene HM har forsøkt å få til handler minst like mye om å gjøre det enklere for MM, så hun skulle ønske å fortsette som kronprinsesse i den krevende tiden. 

Problemet er at dette ikke er en jobb, det er en helt spesiell rolle som man er født inn i, der de før ham har hatt valgspråket Alt for Norge. Du kan ikke bare skumme fløten av privilegiene. Da måtte vi heller hatt president. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
I Grosny skrev (9 minutter siden):

Mette Marit er kanskje ikke gullstandarden for den høyeste og reneste moral, men hun er iallfall millioner ganger bedre enn de som mobber og kritiserer henne. Gullstandard, det er det vi har Håkon Magnus for. Han står ved hennes side i gode og onde dager, uansett hva.

Hun er bedre enn de som kritiserer å mobber henne??? Kødder du??? Hun har pleiet vennskap med en pedofil!!! Vet du hva pedofile gjør mot ofrene sine egentlig??? Du mener altså at personer som er venner med pedofile er bedre og har finere holdninger enn de/dem som kritiserer vedkommende??? Den er notert!

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 21
Skrevet
CeXNS skrev (27 minutter siden):

Det slo meg da jeg leste @Eufemia- sitt innlegg om den krevende fasen, at det forklarer jo hvorfor HM jibber hardt for å lage et skille mellom privatlivet og gjerningen. Eller jobb som det da må kalles. Kona som han valgte har slitt med forventningene, rollen og livet som kronprinsesse. Hun snakker om mannen som «made me feel like the most beautiful woman». Det fremstår som om endringene HM har forsøkt å få til handler minst like mye om å gjøre det enklere for MM, så hun skulle ønske å fortsette som kronprinsesse i den krevende tiden. 

Problemet er at dette ikke er en jobb, det er en helt spesiell rolle som man er født inn i, der de før ham har hatt valgspråket Alt for Norge. Du kan ikke bare skumme fløten av privilegiene. Da måtte vi heller hatt president. 

INNERTIER! 
Ja, at HM faktisk tilrettelegger og støtter en stor forandring mellom privatliv og gjerning - nå kalt for PROSJEKT av dem begge. 
Og ja, om jeg tolker deg riktig så er jeg enig i at han både godtar hennes vrangvilje (mitt ord) ved å tilrettelegge og støtte henne. 
Måten du tenker på her kan se ut til å være en slags forklaring på hvordan han omtrent kjemper for å få henne til å bli ved å omtrent viske ut og forandre det tradisjonelle monarkiet med en løsaktig holdning og praksis. 
Det vil, om så er, ikke bli akseptert. 
På ett tidspunkt må han i så fall velge mellom MM (i deres tolkning av gode og onde dager), eller monarkiet. Eller skille seg, og så fortsette til IA er i stand til å overta. 

Og, du avslutter med å spisse blinken enda mer; De kan ikke bare skumme fløten av privilegiene. Da kan vi heller ha en president. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...