Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt på natt, samt helger.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men er det ikke litt merkelig at et slikt møte avholdes på slottet om det har noe med utenrikssituasjonen å gjøre? Om det skulle handle om rikets sikkerhet skulle man jo tro at dette vil tas på Stortinget?

Jeg mistenker at dette er mer privat. Det kan være akutt sykdom, skilsmisse og egentlig alt mulig.

Men det blir uansett bare spekulasjoner.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tiger Jack skrev (Akkurat nå):

Men er det ikke litt merkelig at et slikt møte avholdes på slottet om det har noe med utenrikssituasjonen å gjøre? Om det skulle handle om rikets sikkerhet skulle man jo tro at dette vil tas på Stortinget?

Jeg mistenker at dette er mer privat. Det kan være akutt sykdom, skilsmisse og egentlig alt mulig.

Regjeringen møtes ikke på Stortinget - statsråd møtes vanligvis på Slottet. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Tiger Jack skrev (1 minutt siden):

Holdes ikke statsråd alltid på Slottet?

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Jo, de vanlige statsrådene. Men hvis dette handler om noe konkret ang. utenriks og rikets sikkerhet, så tas det vel normalt på Stortinget?

Skrevet

Jo, de vanlige statsrådene. Men hvis dette handler om noe konkret ang. utenriks og rikets sikkerhet, så tas det vel normalt på Stortinget?

Åja, vet ikke hvordan det er med sånne spesifikke saker som det du nevner.

Skrevet (endret)
Tiger Jack skrev (5 minutter siden):

Det er enda ingen som har kommet med et godt argument for hvorfor en skilsmisse skulle være gradert informasjon. Det er ikke noe galt i å skille seg.

Det kan selvfølgelig være noe rundt en eventuell skilsmisse som gjør at det ses på som sensitiv informasjon. Men det må i så fall være noe som ikke er offentlig kjent. Det er jo ingen grunn til å gradere opplysninger som allerede er offentlig kjent.

Endret av Nymerïa
  • Liker 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Åja, vet ikke hvordan det er med sånne spesifikke saker som det du nevner.

Ikke jeg heller, jeg bare tenker høyt... 

Magefølelsen sier at det er noe personlig. 

• Liker 2
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (16 minutter siden):

Nyhetsredaksjonene tar ikke helg nå for tiden, det skjer for mye i verden til det. Og herhjemme også, for den sakens skyld. Be there or be square.

Savner da verden var litt mer square.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg håper du har rett, det er tross alt bedre enn hvis nasjonen er i fare eller noe sånt.

• Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

jo

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

jo

Ikke sant, så sånn sett ikke noe uvanlig mtp hvor det holdes. Tidspunktet og "gradert" derimot.

• Liker 2
Skrevet
Tiger Jack skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker også at det er en høy sannsynlighet for at det i hvert fall er noe personlig som inngår i dette.

• Liker 3
Skrevet

Har noe med møte på fredag å gjøre som må avklares på forhånd. 

• Liker 3
Skrevet

Minst halvparten av statsrådene må være til stede for at statsrådet vil være beslutningsdyktig. 

I følge NRK var heller ikke forsvarsministeren eller utenriksministeren tilstede, da de er på CR øvelsen. Og hellet ikke statsministeren. Men det kunne altså ikke vente til fredag. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ville et sikkerhetspolitisk anliggende eller en diplomatisk krise ta ca. 30 min å diskutere, og uten den viktigste mannen i en slik situasjon er tilstede i møtet (Støre).Tror ikke det nei. Det fremstår som at statsrådene har fått en kort debrifing og informasjon. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Kan det være skifte av en statsråd?

Det er jo rart. Er jo statsministeren som varsler om ekstraordinært statsråd. Men han er ikke fysisk tilstede der?

• Liker 1
Skrevet
CeXNS skrev (2 minutter siden):

I følge NRK var heller ikke forsvarsministeren eller utenriksministeren tilstede, da de er på CR øvelsen. Og hellet ikke statsministeren. Men det kunne altså ikke vente til fredag. 

Merkelig hvis det skulle være noe sikkerhetspolitisk. 

• Liker 1
Skrevet
CeXNS skrev (1 minutt siden):

Minst halvparten av statsrådene må være til stede for at statsrådet vil være beslutningsdyktig. 

Hva med kulturministeren? Surprise party til Marius kommer hjem?

Nei, altså, her er det vel godt nytt jo lenger det går til noe blir offisielt. Intet nytt er godt nytt 🙏🏼 

• Liker 1
Skrevet
RoffeHarry skrev (2 minutter siden):

Kan det være skifte av en statsråd?

Det er jo rart. Er jo statsministeren som varsler om ekstraordinært statsråd. Men han er ikke fysisk tilstede der?

Det er det 100% ikke. Da hadde de tatt det på fredag. Dette er åpenbart en hastesak siden de kalte inn i dag.

• Liker 10
Skrevet
Tiger Jack skrev (12 minutter siden):

Og hvorfor er det sikkerhetspolitiske så viktig å ta med kongefamilien tenker jeg. De som ikke har noe reelmakt. Tenk på all informasjonen de får da, men vi skal ikke ha noe krav til de altså.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...