AnonymBruker Skrevet 31. januar #81 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Bli hjemme, og la samboer få ha roen sin i fred! Hvis du ikke kan se gleden i kjærestens fristed, så tenker jeg at du skal holde deg langt unna. Selv kom jeg til samme "fristed". Istedenfor å se det negative ved det, valgte jeg å se alt det positive kjæresten min så; et fristed uten stress, uten krav om perfeksjon, og med mus og edderkopper løpende rundt bena. Uten innlagt vann, med vedfyring, stearinlys og med ekstrem frihet. Nå bruker vi mer enn 1/3 av året på hytta, fortsatt med mus skravlende rundt oss, og etterkoppene gjemmer seg så godt de kan i varmen. Det er nå eneste plassen jeg slapper skikkelig av, hvor skuldrene senker seg og stresset slipper taket. Hvis du ikke er villig til å la hans fristed være også ditt fristed,så lar du være. Du skal også tenke på hvor heldig du er, som faktisk har denne muligheten i livet ditt, det er virkelig luksus for mange å i det hele tatt har en hytte å dra til! Anonymkode: 777a8...8dd Jeg hadde ALDRI, virkelig aldri, satt mine bein i en hytte der det løp mus rundt bena mine🤢 Vi er så heldige at vi lever i 2026 og slipper elendig levestandard. Jeg vet det er irrasjonelt (eller faktisk ikke så, da mus kan gi deg f.eks. musepest), men jeg har virkelig angst for mus. Hadde ikke sovet et sekund i en slik hytte. Så jeg kan forstå deg ts, angående edderkoppene. Bli hjemme. La kjæresten nyte sitt fristed alene. Om du gruer deg to måneder i forveien, så er det jo ikke turen for deg. Anonymkode: ba13d...1bd 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar #82 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville bare si det at det finnes verre ting i livet enn dette. Det er så utrlig kontraster i livet at vi må være takknemlige som er friske og bor i et rikt land fremfor å bagatellisere småting i livet. De har hytte og hverandre. Heldige! Anonymkode: 2dc9f...b5d Som jeg sa rett og over her, du aner ikke hva jeg står i av andre utfordringer, som både tøff sykdom og annet. Det betyr ikke at man skal måtte holde ut med ferier og helger på ei hytte man får fysisk og psykisk vondt av å være på! Anonymkode: 9be8d...5a8 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar #84 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Han kan bruke penger på hytta. Du kan bruke penger på ferieturer dit du vil. Anonymkode: 5fe63...ebe Han bruker penger på hytta ja, og tid og energi på alt som skal gjøres på tomten der, og det tar bort tid fra oss to. Ikke ideelt når man i hverdagen heller ikke har så mye tid til hverandre. Anonymkode: 9be8d...5a8
AnonymBruker Skrevet 31. januar #85 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvorfor går du med på å tilbringe så mange ferier der? Du kan vel reise et annet sted iblant, med eller uten han. Man må ikke tilbringe all ledig tid sammen. Anonymkode: 1d07d...c59 Du har ikke lest alt jeg har skrevet, ser jeg. Anonymkode: 9be8d...5a8
AnonymBruker Skrevet 31. januar #86 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, hadde min samboer vært så sutrete, hadde jeg faktisk mistet tenningen tvert. Da ville han minnet meg alt for mye om en trassig tenåring. Gjør det beste ut av situasjonen, om noe kan du jo si at du må kjøpe en ny madrass til senga på hytta, fordi den er så vond til ryggen din, og at det er et kompromiss typen må nødt til å gå med på. Og når den edderkoppfobien er så sterk at den er til hinder for å leve et normalt liv, så må du søke hjelpe for det. Men for all del; du og typen trenger ikke å være sammen i påska eller andre ganger han skal på hytta. Men spørs hvor lenge det blir kjekt i lengden, særlig for han, siden du ikke klarer å ta del i og glede deg over noe som betyr så mye for han. Jeg for eksempel er ikke så glad i teltturer, men det er samboeren. Han elsker friluftsliv og sove ute, enten med telt eller hengekøye. Men det er klart jeg blir med han på det, og gleder meg over dette sammen med han, og lærer meg samtidig å finne mange positive ting med dette selv også. Men velger man å kun fokusere på deg negative, slik som du gjør, vil man selvsagt heller ikke se det positive med en situasjon. Anonymkode: b59c3...20f Du har kanskje en frisk og smertefri kropp, og ingen edderkoppfobi, du da? Siden du blir med på telting? Edderkoppfobien jeg har går ikke ut over vanlig hverdagsliv, men å tilbringe tid på en gammel tømmerhytte uten isolering og med høy luftfuktighet, blir en helt annen ting. Anonymkode: 9be8d...5a8
AnonymBruker Skrevet 31. januar #87 Skrevet 31. januar Kan relatere litt. Eksmannen ville absolutt kjøpe ei rønne av et hus, et renoveringsobjekt. Vi ble frarådet av absolutt alle mot å kjøpe det. Og jeg hatet det fra første sekund. Han hadde 10 tommeltotter og så lite handy og kreativ som det går an. Jeg så for meg at dette ville bli sabla dyrt i tillegg mtp at vi måtte få eksperthjelp utenfra. Men gikk dessverre med på å kjøpe huset. Det var ei gedigen tabbe og derfor skriver jeg "eksmann". Anonymkode: 796aa...923
AnonymBruker Skrevet 31. januar #88 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Når det å være på den hytta er så jævlig for deg, får du sette ned foten og si at du ikke vil rett og slett. Føyer du deg og blir med (men mistrives og «sutrer» når du er der), vil ingenting skje… hytta vil forbli som den er og som han elsker. Stå opp for deg selv, kvinne! Anonymkode: 9b779...f9b Jeg har sagt fra om det jeg føler på i denne forbindelse, på en fin måte. Og de gangene jeg har vært der, har jeg ikke sutret, men holdt det inni meg; edderkoppfrykten som fører til angstsymptomer, og økte smerter i kroppen. Jeg har ikke sagt noenting mens vi har vært der. Men jeg har sagt det på andre passende tidspunkt, at det ikke er godt for meg å være der sånn som det er nå, men at jeg håper vi finner noen gode løsninger som kan endre det. Han lytter, men svarer ikke så mye. Han går nølende med på å spraye insektsspray utendørs, men vil helst ikke gjøre det, ellers vet jeg ikke hva han tenker, annet enn at han syns det er trist at det er sånn. Anonymkode: 9be8d...5a8
AnonymBruker Skrevet 31. januar #89 Skrevet 31. januar Tenker at dere må reise avgårde til hytta og gjøre mer klart før påske. Rydde og vaske og koste bort edderkopper, spraye ned med insektsspray både inne og ute. Fjern alt av edderkopper, bol, spindelvev osv. Ute og inne. Rydd bort ting der edderkoppene trives. Støvsug kriker og kroker både i gulv, vegger og tak. Sofa, seng, alt mulig. Ta med tepper/puter/dyner osv og få vasket det opp og ta det med tilbake til påsken. Kjøp ny overmadrass til sengen. Ta med noe pynt/pynteputer/duker/lysestaker/lykter osv som du tenker kan gjøre det litt finere og hyggeligere. Og når dere kommer til påske må dere gjennom samme runden og vaske dere inn, både ute og inne. Jeg har selv ekstrem edderkoppfobi og det er faktisk vanskelig å håndtere/leve med. Og jeg nekter å ha de i nærheten. Rett og slett. Og så tenker jeg at du må faktisk kommunisere tydelig og godt, på en fin måte, og uten å være anklagende, det du har skrevet her til han. Si at dere må gjøre noen endringer på hytta fordi du ikke trives og du er rett og slett redd (for edderkoppene). Og så må dere bli enige om hvilke møbler dere kan pakke bort og få kjøpt noe som er godt å sitte i. God mat og god vin er et must. Kan du legge puslespill/lese bok/se serier/film/strikke/brodere? Anonymkode: f01b6...345 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar #90 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Som jeg sa rett og over her, du aner ikke hva jeg står i av andre utfordringer, som både tøff sykdom og annet. Det betyr ikke at man skal måtte holde ut med ferier og helger på ei hytte man får fysisk og psykisk vondt av å være på! Anonymkode: 9be8d...5a8 Det er valgfritt å reise på den hytta og det er valgfritt å ha ham som kjæreste. Ditt valg. Anonymkode: 7f2d2...b49
AnonymBruker Skrevet 31. januar #91 Skrevet 31. januar Her må du nesten ta en ærlig prat med han om at dette ikke er et sted du kan være. Om dere kun er kjærester og ikke har barn sammen blir det jo betydelig enklere å unngå slike fellesferier. Anonymkode: 670ba...1d6 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar #92 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja det er sånn vi har gjort det hittil, at jeg bare er med av og til. Men det er jo leit at det er sånn. Jeg har en klump i magen allerede nå, fordi jeg gruer meg sånn til hyttesesongen (ca påsketider- høstferie). Ja, kanskje madrassene må byttes ut, på sikt i alle fall. Anonymkode: 9be8d...5a8 Hva da på sikt, lenge til påske, det er da bare å kjøpe nye madrasser? Bruk insektnett for å tette så edderkopper ikke kommer inn. Anonymkode: 8953c...3e9
AnonymBruker Skrevet 31. januar #93 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kjæresten er utrolig glad i den gamle, lille hytta han har overtatt fra familien. Det blir både påsken, og mange andre helger/ ferier tilbragt. Jeg trives ikke der i det hele tatt😔 Hytta er gammel, trang, det er lavt under taket, altfor masse møbler på minimal plass, et slags improvisatorisk bad og do på utsiden av hytta, hard seng og vonde stoler så jeg får vondt i ryggen, og der er masse store edderkopper, mer enn man vanligvis ser, og de dukker opp inne til stadighet også. Og jeg har edderkoppfobi. Dette er hans magiske sted hvor han finner roen, men jeg klarer ikke slappe av og kose meg der. Jeg skjønner ikke hvordan dette skal gå i årene fremover. Noen med lignende erfaring? Anonymkode: 9be8d...5a8 Ok. Da er det status. Han trives der - han får energi der. Du mistrives der - du tappes for energi der. I et forhold er det ikke slik at man setter seg selv først, hele tiden. Det er ikke fordi man «må» ofre, men fordi man jo har valgt å etablere en relasjon til sin partner. Man kan og bør derfor anta at man er oppriktig glad i sin partner. Og dermed helt på eget initiativ ønsker å sette partners vel minst like høyt som sitt eget. I møte med ditt «jeg liker ikke hytta» ville enhver partner som faktisk er glad i deg akseptert at det betyr at dere må bruke tiden på andre ting, finne ut hvordan du kan like hytta bedre (å pælme ut unødig rot, få opp en moderne madrass etc er jo bagateller løst i løpet av en helg). En partner som er glad i deg ville tatt initiativ til å imøtekomme deg. Vekger han å sette seg og sitt først og deg og ditt ikke på agendaen i det hele? Eller velger han å late som om han tror du skal bevise at du liker han med å ofre for hytta uten at han ønsker gjøre gjengjeld? Vel, da er ikke hytta problemet, er den? Problemet er at du har en partner som liker å være i et forhold med deg, men ikke faktisk liker deg. Og da er det noe du enten må velge å leve med. Eller velge å avslutte forholdet på bakgrunn av. Anonymkode: a413c...a40 2
got2go Skrevet 31. januar #94 Skrevet 31. januar Jeg syns du får ufortjent mye pepper her. Om du ikke liker hytta så bli hjemme. Vil tro mannen din blir villig til å bøye seg litt mtp oppgradering av møbler når han blir sittende alene på hytta hver helg. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar #95 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har sagt fra om det jeg føler på i denne forbindelse, på en fin måte. Og de gangene jeg har vært der, har jeg ikke sutret, men holdt det inni meg; edderkoppfrykten som fører til angstsymptomer, og økte smerter i kroppen. Jeg har ikke sagt noenting mens vi har vært der. Men jeg har sagt det på andre passende tidspunkt, at det ikke er godt for meg å være der sånn som det er nå, men at jeg håper vi finner noen gode løsninger som kan endre det. Han lytter, men svarer ikke så mye. Han går nølende med på å spraye insektsspray utendørs, men vil helst ikke gjøre det, ellers vet jeg ikke hva han tenker, annet enn at han syns det er trist at det er sånn. Anonymkode: 9be8d...5a8 Du skal ikke si "håper vi finner løsninger" og andre diffuse fraser. Du skal si "Jeg vil have en ordentlig seng å sove i. En seng jeg ikke får vondt i ryggen av." Som et absolutt minimumskrav for at du blir med på hytten. Men mellom linjene virker det til du er betydelig mer interessert i ham enn omvendt. Anonymkode: 81be0...7be 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar #96 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kjæresten er utrolig glad i den gamle, lille hytta han har overtatt fra familien. Det blir både påsken, og mange andre helger/ ferier tilbragt. Jeg trives ikke der i det hele tatt😔 Hytta er gammel, trang, det er lavt under taket, altfor masse møbler på minimal plass, et slags improvisatorisk bad og do på utsiden av hytta, hard seng og vonde stoler så jeg får vondt i ryggen, og der er masse store edderkopper, mer enn man vanligvis ser, og de dukker opp inne til stadighet også. Og jeg har edderkoppfobi. Dette er hans magiske sted hvor han finner roen, men jeg klarer ikke slappe av og kose meg der. Jeg skjønner ikke hvordan dette skal gå i årene fremover. Noen med lignende erfaring? Anonymkode: 9be8d...5a8 Du må jo faktisk bare si at du ikke blir med dit. Du mistrives for sterkt der. Vi liker og trives alle i forskjellige miljøer, sånn er det jo bare. Så lenge han ikke ønsker å gjøre noe med hytta, får det jo bare bli sånn. Du skal hvert fall ikke legge penger inn i hytta for å oppgradere den. Du får finne egne ting å gjøre når han skal på hytta. Kanskje forholdet mellom dere ikke er liv laga rett og slett. Anonymkode: f410a...46c
AnonymBruker Skrevet 31. januar #97 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Rydde og vaske og koste bort edderkopper, spraye ned med insektsspray både inne og ute. Fjern alt av edderkopper, bol, spindelvev osv. Ute og inne. Rydd bort ting der edderkoppene trives. Støvsug kriker og kroker både i gulv, vegger og tak. Sofa, seng, alt mulig. Ta med tepper/puter/dyner osv og få vasket det opp og ta det med tilbake til påsken. Ja gjett om jeg har sagt dette i forkant av andre hytteferier. Han støvsuger midt på gulvet, og tenker det er greit nok. Han har ikke vært under sofaen og sengen og vasket på årevis. Jeg har ikke kropp til å legge meg på alle fire under sofa og seng, så det må han evt gjøre, men det gidder han ikke. Jeg har kanskje ikke insistert nok, for jeg blir bare litt paff av hele greia. Og insektsspray skal han ikke bruke inne, sier han, og helst minimalt ute. Han sier bare at det er naturlig med edderkopper i naturen, og at de spiser andre skadedyr, og selvfølgelig vet jeg det, men det hjelper ikke meg. Tusen takk for svar, du vet hvordan det er når du selv har edderkoppfobi❤️ Du har rett i at jeg må være mer tydelig når jeg kommuniserer, så får vi se hvordan det går. Anonymkode: 9be8d...5a8 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar #98 Skrevet 31. januar got2go skrev (1 time siden): Jeg syns du får ufortjent mye pepper her. Om du ikke liker hytta så bli hjemme. Vil tro mannen din blir villig til å bøye seg litt mtp oppgradering av møbler når han blir sittende alene på hytta hver helg. Takk❤️ Anonymkode: 9be8d...5a8
AnonymBruker Skrevet 31. januar #99 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har kanskje en frisk og smertefri kropp, og ingen edderkoppfobi, du da? Siden du blir med på telting? Edderkoppfobien jeg har går ikke ut over vanlig hverdagsliv, men å tilbringe tid på en gammel tømmerhytte uten isolering og med høy luftfuktighet, blir en helt annen ting. Anonymkode: 9be8d...5a8 Haha, nei! Frisk og smertefri kropp er det lenge siden jeg har hatt, så jeg kan bruke litt tid på å komme meg etter sånt selvsagt, og må gjerne ta noen grep med tanke på helsen ut fra behovene. Men nå er det ikke snakk om telting hver eneste helg og alle ferier, heller. Jeg er også utmattet etter år med traumer og ekstremt stressende livssituasjon, men jeg blir også med på sosiale settinger, selv om det gjør at jeg blir ekstra utkjørt og utmattet i etterkant, i den grad at jeg kan ende opp sengeliggende og med fysiske plager. Men man kan faktisk ikke slutte å leve, selv om man sliter med sitt. Anonymkode: b59c3...20f
AnonymBruker Skrevet 31. januar #100 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Haha, nei! Frisk og smertefri kropp er det lenge siden jeg har hatt, så jeg kan bruke litt tid på å komme meg etter sånt selvsagt, og må gjerne ta noen grep med tanke på helsen ut fra behovene. Men nå er det ikke snakk om telting hver eneste helg og alle ferier, heller. Jeg er også utmattet etter år med traumer og ekstremt stressende livssituasjon, men jeg blir også med på sosiale settinger, selv om det gjør at jeg blir ekstra utkjørt og utmattet i etterkant, i den grad at jeg kan ende opp sengeliggende og med fysiske plager. Men man kan faktisk ikke slutte å leve, selv om man sliter med sitt. Anonymkode: b59c3...20f Nå spørs det helt hvilke plager og tilstander man har, og i hvilken grad man ligger nede for telling i etterkant. Høres ut som du ofrer deg da, for disse få teltturene, og får stekte smerter og blir sengeliggende i etterkant. Det blir jeg også etter hytteturene. Forskjellen er vel at jeg ikke ser på det som å «slutte å leve» hvis jeg sier nei til å bli med. Jeg slutter ikke å leve jeg, selv om jeg har mange smertefulle tilstander, men da har jeg jo heller lyst til å velge å bruke energien min på ting jeg har lyst til og som gir meg glede, enn å tilbringe tiden i sterk angst og sterke smerter, bare for å gjøre mannen glad. Det er ikke kjærlighet. Anonymkode: 9be8d...5a8 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå