Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du er klar over at vi ikke har farlige edderkopper i Norge, sant? Så denne edderkoppfobien er ene og alene din å gjøre noe med?

Anonymkode: 777a8...8dd

Du vet ikke hvor forferdelig det er å ha fobi. Edderkopper, farlige eller ikke er motbydelige å se på. 

Hadde seriøst slått opp med noen over edderkopper. 

Anonymkode: dd9f8...49c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv et luksusdyr. Kunne aldri vært på en spartansk hytte med mus og utedo. Tror du får mange krasse reaksjoner,for som norsk skal du like hytte, bortoverski,appelsin og Kvikklunsj. Jeg bor jo selv i et bra hus og skal jeg reise bort vil jeg bo på hotell eller tilsvarende standard som vi har hjemme. Har aldri sett idyllen med enkle hytter...det er jo særnorsk fenomen. Så skjønner deg godt. 

Anonymkode: e55ae...f51

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt, men skjønner også han - det er utrolig hyggelig å ha et slikt fristed hvor man finner roen og har mange gode minner. Kan tenke meg at han sikkert gjerne vil dele det med deg, men du har dessverre ikke den samme gode følelsen på hytta og det er ingens feil. 

Å oppgradere og modernisere hytta og ta litt forskjellige grep for at du skal trives bedre der vil være en bra investering for at dere begge skal kose dere på hytta. Men hvis det er vanskelig å få til pga økonomi eller han ikke ønsker å gjøre spesielle endringer der, må han også forstå at det gjør at du ikke ønsker å tilbringe mye tid der. 

Hvis det ikke blir aktuelt å gjøre endringer på hytta, ville jeg bare blitt hjemme. Men da må det jo være en forståelse om at han kan kose seg fullt ut der enten alene, med venner eller med familie uten at det er noe kjipt mellom dere to på grunn av at du ikke blir med.

En sjelden gang kan du kanskje bli med for en natt eller to for å strekke deg litt slik at han kan dele hyttekosen med deg også, men i så fall ville jeg forventet at han gjorde en innsats for å gjøre det fint (vasking, rydding og edderkoppfjerning) så det er greiere for deg å være der. 

Anonymkode: 1e9e8...afb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis kjærligheten er sterk nok er det vel det samme om stolen er hard? 

Anonymkode: b71a8...d65

Dummeste jeg har lest. Du har tydeligvis ikke kroniske smerter med ryggen. 

Anonymkode: b89c5...85e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Madrassene kan da vel byttes ut. Det samme kan man gjøre med EN stol, i det minste. 

Jeg har et hus etter mine besteforeldre og min far, på et sted hvor heldigvis min mann elsker å være. Men møblene er gamle, og verken han eller jeg sitter veldig godt der. Vi har byttet ut madrasser, og enden på visa er nå at vi river det gamle huset og bygger ny hytte på denne plassen. Selvfølgelig vil da møbler også byttes ut, og jeg - OG han - gleder oss til vi orker å være der mye mer enn vi er i dag!

Man må gi og ta, jeg kunne jo ikke bare sagt til ham at "synd for deg" og ikke gjort noe mer med det....

Anonymkode: dae2f...fbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vondt noe sted, men jeg hadde likevel blånekta å bli med mannen min på en kummerlig hytte i Norge i påskeferien. Det høres bare kjedelig og ukomfortabelt ut.

Kan dere ikke gjøre hver deres ting i påskeferien, så blir dere fornøyde begge to?

Anonymkode: 7d03d...3a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Klart det er følelser, når sterk angst knyttet til edderkoppfobi er involvert, og den fysiske kroppen får sterke smerter av å være der inne? Klart man gruer seg da! 

Anonymkode: 9be8d...5a8

Hva hjelper mot edderkopp fobi? Eksponering. 

Men det tipper jeg er uaktuelt for deg, du fremstår som en som liker å være i en offerrolle og som ser utfordringer i stedet for løsninger. Tror du må forberede deg på å bli singel om du ikke endrer på dine evner til å ta hensyn til andre. Mannen elsker hytta. Du hater den. Da skal ikke du bli med på hytta, i i alle fall ikke uten å huffe og akke deg hele veien. Hva med å bli med en sjelden gang, og faktisk legge godviljen til å være positiv når du først blir med. 

Anonymkode: 18984...1b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva hjelper mot edderkopp fobi? Eksponering. 

Men det tipper jeg er uaktuelt for deg, du fremstår som en som liker å være i en offerrolle og som ser utfordringer i stedet for løsninger. Tror du må forberede deg på å bli singel om du ikke endrer på dine evner til å ta hensyn til andre. Mannen elsker hytta. Du hater den. Da skal ikke du bli med på hytta, i i alle fall ikke uten å huffe og akke deg hele veien. Hva med å bli med en sjelden gang, og faktisk legge godviljen til å være positiv når du først blir med. 

Er du langt ned i flaska, nå eller? 😆

Jeg har aldri brukt ordet «hate». Jeg har heller aldri «huffet og akket meg», og har aldri tatt offerrollen for noe som helst. Dette innlegget vitner om lite interesse for å hjelpe og forstå, og dermed gidder jeg ikke kommentere mer enn som så. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår hva du mener og jeg har faktisk sympati, jeg klarer ikke selv å ligge på for hard madrass det ødelegger nakke og rygg (hos meg) + (migrene), det koster litt, men du må faktisk gjøre en innsats og gjøre innkjøp. Du må stå på ditt og si at skal du være med, så må det være levelig og trivelig for deg og det kan ikke gå på helsa løs. 

Anonymkode: b31f0...b72

Takk for forståelse. Ja det må gjøres en innsats fra begge parter isåfall, det hjelper ikke at det bare er meg som tar initiativ. Og foreløpig får forslagene mine laber oppslutning, dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet

Da blir du vel hjemme da. Unødvendig å grue seg til noe som en fint kan si: nei, jeg blir hjemme.

Du bør få hjelp med edderkoppfobien din, for din egen del. 

Jeg må si meg enig i at det er unødvendig å bruke insektsmidler både ute og inne. 

Anonymkode: 595be...906

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (På 31.1.2026 den 1.25):

Tror ny isolasjon kun vil hjelpe på trivsel, minske varmetap, osv. 
Men edderkopper kommer seg inn veldig smale sprekker.
F.eks igjennom en låst inngangsdør, en liten sprekk i en vegg, osv. 

Et tips skal visst være å fuge med silikon der man antar at de kan komme inn. 
Kan kanskje være lurt å gjøre nå som det er kaldt og treverket har «krympet» ? 
Kan være verdt forsøket. 😃

Veldig god råd fra filosofen. Likevel anbefaler jeg heller å bruke akryl, enn silikon. Akryl kan fåes i ulike farger og er overmalbar om flater skal males i etterkant. Overgang mellom gulv/vegg, vegghjørne og bak dørlister har alltid klaring, dermed passasje  for småkryp. 

Anonymkode: be8b9...9a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for forståelse. Ja det må gjøres en innsats fra begge parter isåfall, det hjelper ikke at det bare er meg som tar initiativ. Og foreløpig får forslagene mine laber oppslutning, dessverre. 

Slutt å "foreslå" ting som om du er en usikker ungmøy. Forlang ordentlige soveforhold før du setter benene på hytten igjen. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Veldig god råd fra filosofen. Likevel anbefaler jeg heller å bruke akryl, enn silikon. Akryl kan fåes i ulike farger og er overmalbar om flater skal males i etterkant. Overgang mellom gulv/vegg, vegghjørne og bak dørlister har alltid klaring, dermed passasje  for småkryp. 

Anonymkode: be8b9...9a1

💯

Anonymkode: 81be0...7be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er du langt ned i flaska, nå eller? 😆

Jeg har aldri brukt ordet «hate». Jeg har heller aldri «huffet og akket meg», og har aldri tatt offerrollen for noe som helst. Dette innlegget vitner om lite interesse for å hjelpe og forstå, og dermed gidder jeg ikke kommentere mer enn som så. 

Vel, her beviser du nettopp hva jeg mener. Du er ikke interessert i å finne løsninger, du er interessert i å få gehør for dine følelser og dine meninger. Om noen sier deg i mot, smører du på om hvor jævlig du har det og at noen angivelig er «nede i flaska». Hva skal man si? 
Har ikke lest ett sted at du har noe forståelse for din mann og at du ønsker å finne et kompromiss som gjør at han også blir lykkelig. Alt handler om deg, og i tillegg er du dramatisk og ufin. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja gjett om jeg har sagt dette i forkant av andre hytteferier. Han støvsuger midt på gulvet, og tenker det er greit nok. Han har ikke vært under sofaen og sengen og vasket på årevis. Jeg har ikke kropp til å legge meg på alle fire under sofa og seng, så det må han evt gjøre, men det gidder han ikke. Jeg har kanskje ikke insistert nok, for jeg blir bare litt paff av hele greia. Og insektsspray skal han ikke bruke inne, sier han, og helst minimalt ute. Han sier bare at det er naturlig med edderkopper i naturen, og at de spiser andre skadedyr, og selvfølgelig vet jeg det, men det hjelper ikke meg. 

Tusen takk for svar, du vet hvordan det er når du selv har edderkoppfobi❤️ Du har rett i at jeg må være mer tydelig når jeg kommuniserer, så får vi se hvordan det går.

Er han like dårlig med renhold der han bor også? Å støvsuge/vaske der en kun kommer til, medfører jo bare at støv og møkk dyttes unna. 

Nå vet jeg ikke hvor lenge dere har vært sammen, men om han synes det er ok og være alene fordi det ikke legges til rette for at du skal fungere/trives - er det noe og satse på?  Kan han dele opp påsken, og være på hytta, komme til deg på påskeaften og være der ti netter? 

Anonymkode: d929d...606

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff, her har kjæresten kjøpt seg en fin hytte ved et kjent skisted med strøm, bad og oppvaskmaskin. Samtidig lengter jeg veldig hjem så fort jeg er på hytta, jeg savner å pusle litt i boligen min når barna er hos faren, drikke kaffe med naboen og bare være hjemme i fred og ro. Jeg tørr egentlig ikke si noe til han, han er så glad og fornøyd med kjøpet sitt og elsker hytta. Så jeg forstår deg godt, jeg gruer meg også til påske 

Anonymkode: e47c5...0a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er selv et luksusdyr. Kunne aldri vært på en spartansk hytte med mus og utedo. Tror du får mange krasse reaksjoner,for som norsk skal du like hytte, bortoverski,appelsin og Kvikklunsj. Jeg bor jo selv i et bra hus og skal jeg reise bort vil jeg bo på hotell eller tilsvarende standard som vi har hjemme. Har aldri sett idyllen med enkle hytter...det er jo særnorsk fenomen. Så skjønner deg godt. 

Anonymkode: e55ae...f51

Et spartansk hytteliv er ikke noe for meg heller. Det er som du sier et særnorsk fenomen som man tydeligvis er nødt til å forholde seg til. Man må ikke like alt, det er i seg selv et ganske umulig mål. Vi er alle forskjellige, med ulike preferanser, og det er greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...