Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (9 minutter siden):

Hvorfor ikke bruke disse mulighetene til alenetid? Man trenger jo ikke å gjøre alt sammen.

Joda, for all del, men du leste kanskje ikke at vi generelt sett har lite tid sammen i utgangspunktet? Alenetid er det ikke mangel på i dette forholdet, for å si det sånn😆

Anonymkode: 9be8d...5a8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommunisere med samboer er ikke et alternativ?

Anonymkode: b4996...b5d

Ikke så lenge kvinneguiden eksisterer 🤪👍🏻

AnonymBruker
Skrevet
Himmelen_91 skrev (1 minutt siden):

Ikke så lenge kvinneguiden eksisterer 🤪👍🏻

Selvfølgelig har jeg snakket med kjæresten (ikke samboer) om dette, mange ganger!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tror du det hadde hjulpet om vi etterisolerte? Det koster nok en hel del.. men det hadde kanskje hjulpet betraktelig på edderkoppene innendørs? Kjæresten mener at edderkoppene ikke kommer inn mellom tømmeret, for tømmeret er helt tett. Men det er det jo selvsagt ikke, spesielt ikke på ei uisolert hytte🙄

Tror ny isolasjon kun vil hjelpe på trivsel, minske varmetap, osv. 
Men edderkopper kommer seg inn veldig smale sprekker.
F.eks igjennom en låst inngangsdør, en liten sprekk i en vegg, osv. 

Et tips skal visst være å fuge med silikon der man antar at de kan komme inn. 
Kan kanskje være lurt å gjøre nå som det er kaldt og treverket har «krympet» ? 
Kan være verdt forsøket. 😃

AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (2 timer siden):

Hvorfor ikke bruke disse mulighetene til alenetid? Man trenger jo ikke å gjøre alt sammen.

De bor ikke sammen for fyren vil ikke bo med henne.

Anonymkode: e2c91...5e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror du det hadde hjulpet om vi etterisolerte? Det koster nok en hel del.. men det hadde kanskje hjulpet betraktelig på edderkoppene innendørs? Kjæresten mener at edderkoppene ikke kommer inn mellom tømmeret, for tømmeret er helt tett. Men det er det jo selvsagt ikke, spesielt ikke på ei uisolert hytte🙄

Jeg har bodd i et gammelt tømmerhus, og der tror jeg edderkoppene bodde i huset. Jeg satt og gråt klokka halv fire på natta fordi jeg ikke turte å gå og legge meg.

Anonymkode: e2c91...5e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Me herregud da! Er det ikke lov å dele sin oppriktige følelse nå da? 

Fader til hissig propp 😂

Anonymkode: f3bc5...64b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

.. Så mye negativitet. Stolene er harde, senga er vond, hytta har for mange møbler. For meg hadde dette vært svært skuffende og turn off oppførsel 

Anonymkode: 18984...1b6

Vel, jeg hadde ikke blitt med! Aldri i livet om jeg tilbringer feriene mine på et sånt sted og ingen kan tvinge meg. 

Anonymkode: 4a500...f80

AnonymBruker
Skrevet

Folk er forskjellig. Jeg overtok hytta etter mine foreldre. Det første som ble byttet ut  - var sofa og seng. Jeg vil sitte godt og ikke minst sove godt. Da viker nostalgi og tradisjon mot komfort. Hytta jeg overtok, var i grunnen tørr og fin, men «alle» anbefalte solventillator. Vi kjøpte dette for to-tre år siden. Og med den har den strømløse hytta blitt ennå bedre. 

Her hadde jeg nok kommet med pålegg om bytte av madrasser, alternativt fått kjøpt overmadrasser. 

Noe som ikke koster penger, men betyr mye for trivsel - er god husvask og rydding.  Det kan muligens gjøre at edderkopper ikke tiltrekkes av innemiljøet. Ett arbeidssted jeg har hatt, var kontor i sokkeletasje. Når det begynte å bli høst/rått i været, fikk vi alltid invasjon av edderkopper. Kombinasjon sokkeletasje og beplantningen utenfor - som skulle skjerme, var nok ett yndet sted - før de trakk inn på høsten.

I din situasjon ville jeg nok vurdert hele forholdet ; selv om en er kjærester/særboere, må jo begge legge til rette for trivsel/gode opplevelser. Om hytta er paradiset, hadde jeg sørget for (med enkle midler); og gjøre den brukanes for partner også.

Anonymkode: d929d...606

• Liker 1
Skrevet

Her må dere kunne møtes på midten. Kjæresten din er glad i de gamle møblene, men han er vel enda mer glad i deg? Så dere må kunne bytte ut noen av møblene slik at du også kan trives der.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Modernisering og oppgradering koster jo gjerne veldig mye. Vi har sprayet litt ute med insektsspray, men han vil helst ikke gjøre det. Lenestolene som står der, elsker han og vil ikke bytte de ut. Så står der en hard treseters sofa i tillegg, som han liker godt. Ikke plass til noe mer. Han vet at jeg ikke trives der, og sier bare at det er leit, og at jeg forhåpentligvis vil like å være der bedre med tiden. 

Nei, man bør helst unngå å spraye med gift ute i naturen! Unødvendig å drepe masse insekter og edderkopper (som fuglene kanskje senere spiser og dermed også får i seg giften) pga menneskers fobier. Insekter har også hatt en sterk tilbakegang de siste årene, og skal absolutt ikke bekjempes. Pollinerende insekter er helt nødvendig for livet på jorda.

• Nyttig 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (6 timer siden):

Var ikke smart nok til å skjønne at det ville gi AnonymeBrukere en gyllen anledning
til å stemple meg som alkoholiker, i en hver debatt.

Være seg abort, formueskatt, innvandring, Israel-Palestina, skjermbruk, kjøp av el-bil, kjøp av sekundærbolig, eller nye skatteregler. 😅

Er det mulig?? 🤣 

Hilsen nok en rødvinselsker (som ikke er alkoholiker 🥲)

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Folk er forskjellig. Jeg overtok hytta etter mine foreldre. Det første som ble byttet ut  - var sofa og seng. Jeg vil sitte godt og ikke minst sove godt. Da viker nostalgi og tradisjon mot komfort. Hytta jeg overtok, var i grunnen tørr og fin, men «alle» anbefalte solventillator. Vi kjøpte dette for to-tre år siden. Og med den har den strømløse hytta blitt ennå bedre. 

Her hadde jeg nok kommet med pålegg om bytte av madrasser, alternativt fått kjøpt overmadrasser. 

Noe som ikke koster penger, men betyr mye for trivsel - er god husvask og rydding.  Det kan muligens gjøre at edderkopper ikke tiltrekkes av innemiljøet. Ett arbeidssted jeg har hatt, var kontor i sokkeletasje. Når det begynte å bli høst/rått i været, fikk vi alltid invasjon av edderkopper. Kombinasjon sokkeletasje og beplantningen utenfor - som skulle skjerme, var nok ett yndet sted - før de trakk inn på høsten.

I din situasjon ville jeg nok vurdert hele forholdet ; selv om en er kjærester/særboere, må jo begge legge til rette for trivsel/gode opplevelser. Om hytta er paradiset, hadde jeg sørget for (med enkle midler); og gjøre den brukanes for partner også.

Anonymkode: d929d...606

Det kommer ikke inn ferre edderkopper av at man vasker og rydder, altså.

AnonymBruker
Skrevet

Om mamma hadde levd og lest denne tråden ville hun vært så enig med deg :)

Farmor og farfar eide en gammel hytte, som pappa senere arvet, og pappa elsket den hytta. Den lå langt oppe på fjellet, måtte gi dit på ski, ikke innlagt vann eller strøm, omgitt av trær, elg og en og annen jerv. Møblene var gamle (de ble dratt opp på hytte på 50-tallet og aldri bytta ut), den var kald og lite brukervennlig. Om sommeren var hytta et mygg- og klegghull. 

Mamma var vant med hytte altså, også hytte uten strøm og vann. Mormor og morfar hadde også hytte, men den lå litt bedre til, og var litt mer funksjonell.

Vi dro nå på den hytta til farmor og farfar, da vi var barn, men ofte var mamma ikke med. Og det var helt greit :) Noen ganger, når mamma var med, var tante og onkel også med. Tror mamma trives bedre da. Og når det var godt vær og vi var uansett mest ute. 

Tror foreldrene mine bare var enig om at hytta var pappa sin, mamma var ikke så interessert, og det var helt greit. Vi ungene likte å være der og dro med pappa. Pappa la etterhvert solcelle på taket så det ble noe strøm i hytta, han bygde en stor uteplatting og støpte utepeis, og sånt. Kanskje for at mamma skulle trives bedre? Møblene og sengene fra 50-tallet sto, helt til jeg og broren min solgte hytta for noen år siden ;)

Mamma hadde forstått deg. Å ikke like hytteliv eller livet på ei kummelig hytte er helt ok. 

Anonymkode: 683d9...5a2

• Liker 1
Skrevet

Til TS. Det første dere bør gjøre er å spandere nye madrasser eller overmadrasser til sengen. Det går jo ikke utover nostalgien. Så synes jeg det er sært av han å ikke ville bytte ut enten stolene eller sofaen med noe mer komfortabelt, hvis det ville ført til at du trivdes bedre der. Det går an å beholde en av delene og finne noe komfortabelt i tillegg som matcher nogenlunde.

Om han har plass hjemme kan han jo f.eks ta med en lenestol hjem, i stedet for å kaste den, så har han tatt vare på minnene. Eller gi bort til eventuelle slektninger som også har et nostalgisk forhold til dem.

Edderkoppfobi går det an å jobbe med.

Ellers kan du prøve å finne noe med hytta som faktisk er positivt, og forsøke å fokusere på det. Ta med strikketøy, en god bok, sjakkbrettet eller noe annet du måtte like å holde på med.

Og så trenger du jo selvsagt ikke å være med hver gang.

Skrevet

Skjønner deg godt ts. Jeg synes kjæresten din er litt tafatt. Han gjør jo ingenting for at du skal få det bedre.  Ikke meningen at du bli med på hyttetur og få vondt i kroppen.  

AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel jobbe med edderkoppfobien din? Eksponeringsterapi.

Gamle møber må du nesten deale med. Madrass kan enkelt byttes ut, og de koster ikke så mye. Den beste madrassen jeg har hatt er fra IKEA, og ja jeg har prøvd de nye madrassene til flere tusen kroner.

Du lager et problem ut av ingenting, i hvertfall noe som kan løses enkelt.

Anonymkode: 8ba6d...933

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kjæresten er utrolig glad i den gamle, lille hytta han har overtatt fra familien. Det blir både påsken, og mange andre helger/ ferier tilbragt. Jeg trives ikke der i det hele tatt😔 Hytta er gammel, trang, det er lavt under taket, altfor masse møbler på minimal plass, et slags improvisatorisk bad og do på utsiden av hytta, hard seng og vonde stoler så jeg får vondt i ryggen, og der er masse store edderkopper, mer enn man vanligvis ser, og de dukker opp inne til stadighet også. Og jeg har edderkoppfobi. Dette er hans magiske sted hvor han finner roen, men jeg klarer ikke slappe av og kose meg der. Jeg skjønner ikke hvordan dette skal gå i årene fremover. Noen med lignende erfaring?

Hyttelivet er ikke for alle.

min x sin familie hadde hytte på fjellet. Den hytten var som du beskriver, men ble oppgradert for mange mill nå er den topp moderne 180 m2, men eg fant sldri glede av og være på den hytten, den ligger på fjellet.

de har og en flott rorbu. Det var mye bedre for meg. Eg liker meg ved sjøen og ikke i fjellet.

heller hjemme en fjellet for min del

Skrevet (endret)

Jeg tror du må starte med å ta på alvor noe du selv skriver: dette er hans sted. Ikke et nøytralt feriested dere har funnet sammen, men et sted fullt av minner, tilknytning og trygghet for ham. Det er utgangspunktet.

Samtidig er det helt reelt at du ikke trives der. Edderkoppfobi, vond rygg, dårlig søvn og manglende komfort er ikke bagateller.

Men: slik du beskriver det nå, høres det ut som du har tatt på deg "leter-etter- feil-brillene" og velger å aldri ta de av.

Jo mer feil du aktivt leter etter, jo mer stakkarslig og fastlåst blir du i situasjonen selv – for da finnes det ikke rom for annet enn irritasjon.

Kanskje løsningen ikke er at du må elske hytta, men at dere finner en måte å håndtere forskjellen på.
Du kan for eksempel si at du ønsker å bli hjemme de første gangene han drar dit, uten dårlig samvittighet.

La ham få kose seg der, uten at du må presse deg selv inn i noe som bare føles ubehagelig. Etter hvert kan dere ta noen turer sammen, men på dine premisser også.

Så kan du, litt og litt, be om realistiske utbedringer.

Ikke "dette er fælt, dette må fikses", men konkrete ting som faktisk gjør det levelig for deg: en bedre madrass, tetting mot edderkopper. Grep som gjør at du kan være der, til tross for.

Men du må være villig til å ikke bare se helsvart på alt. Ellers kommer du ingen vei, verken med ham eller med deg selv.

Hvis du klarer å møte dette som "hans magiske sted" først, og ditt ubehag som noe som kan løses gradvis, så kan dere kanskje finne en balanse som varer i årene fremover.

Endret av Tradegy
  • Nyttig 2
Skrevet

Min mann hadde et slikt sted da vi ble sammen, men han hadde forstand til å se at det framsto som primitivt. 

Vi brukte hytta av og til, men dro også på langturer. Etter hvert som økonomien bedret seg, rev han og bygde nytt. Det er ikke akkurat drømmestedet geografisk sett, men noe helt annet nå når komforten er på plass 

Forskjellen på min historie og ts' er at min mann evnet å se hytta utenfra. Ts' kjæreste har ikke øyne for hennes behov og forstår ikke at affeksjonsverdien kun er hans verdi.

Vil det bli slik i framtida også, ikke bare med hytta, men det kan jo komme til å gjelde andre ting og - at han ser saken kun fra sin side? 

Synes ikke TS skal la seg emosjonelt presse til å tilbringe mye fritid på et sted hun ikke kan fordra. Jeg hadde blitt hjemme og sagt jeg kommer påskeaften på kvelden og  drar hjem på morgenen andre påskedag. To netter holder. Et forhold består av kompromisser og en middelvei.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...