AnonymBruker Skrevet 26. januar #1 Skrevet 26. januar Jeg har vært på intervju på en jobb som virker veldig bra og som jeg selvsagt vil ha. Og fikk en god følelse på at de likte meg. Snakk om oppstart ila februar. Jeg er gravid, går ut i perm 1. Juli så det er jo en god stund til og jeg får jobbet noen måneder og "bevist" meg selv. Jeg får så innmari dårlig samvittighet for at jeg ikke har sagt noe! Jeg vet de ikke har krav på å vite og foreløpig er jeg god form. Det bare føles ut som jeg "lurer" de. Hadde en venninne vært i samme situasjon hadde jeg selvsagt backet henne og sagt at det er urelevant. Men klarer ikke tenke det om meg selv... Noen råd? Anonymkode: 9c8ec...da1 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar #2 Skrevet 26. januar Du har dine rettigheter og du bruker dem. Personlig synes jeg det er forkastelig. Anonymkode: a6426...81b 6 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar #3 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har dine rettigheter og du bruker dem. Personlig synes jeg det er forkastelig. Anonymkode: a6426...81b Oi wow. Anonymkode: 9c8ec...da1 3 3
mommyaka Skrevet 26. januar #4 Skrevet 26. januar Da rekker du nok ikke å jobbe nok til å få permisjon... Synd at det er slikt...men å ansette en som skal føde om noen mnd er ikke så populær. Du kan bli syk...du kan måtte bli sengeliggende... kanskje du blør mye kvalm etc.. og du må jobbe lenge nok til å få sykemelding eller egenmelding. Da må de finne vikarer..for en som fikk fast jobb.. kanskje blir syk. Husk at om du tar jobben og jobber 5 mnd må du ha penger til å være i permisjon lenger 2
Stjertmeis Skrevet 26. januar #5 Skrevet 26. januar (endret) mommyaka skrev (6 minutter siden): Da rekker du nok ikke å jobbe nok til å få permisjon... Synd at det er slikt...men å ansette en som skal føde om noen mnd er ikke så populær. Du kan bli syk...du kan måtte bli sengeliggende... kanskje du blør mye kvalm etc.. og du må jobbe lenge nok til å få sykemelding eller egenmelding. Da må de finne vikarer..for en som fikk fast jobb.. kanskje blir syk. Husk at om du tar jobben og jobber 5 mnd må du ha penger til å være i permisjon lenger Kan jo være TS har en jobb fra før. Selv om TS skal starte opp snart hvis ho får den, kan det jo hende ho er i vikariat f.eks. Endret 26. januar av Stjertmeis 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar #6 Skrevet 26. januar Har to venninner som fikk ny jobb mens de var gravid. Hun ene begynte ikke i jobben en gang, men gikk rett ut med pleiepenger. Hun fikk jobben, men de kunne ikke tilrettelegge for en som var gravid og hun startet jobben med pleiepenger. Virker ikke som om det var noe problem for de. Graviditet og permisjonstiden er jo forbigående. Man kan jo ansette en som er frisk og som blir skadet eller syk dagen etter hen er ansatt Anonymkode: 91f17...967 4
Stjertmeis Skrevet 26. januar #7 Skrevet 26. januar TS: gratulerer med graviditet, jobbintervju - og forhåpentligvis også snart et jobbtilbud! Selvsagt skal du takke ja om du får jobben og ønsker den 😊 og du skal naturligvis ikke fortelle om graviditeten før du har fått - og akseptert, tilbudet 😊 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar #8 Skrevet 26. januar Stjertmeis skrev (2 minutter siden): TS: gratulerer med graviditet, jobbintervju - og forhåpentligvis også snart et jobbtilbud! Selvsagt skal du takke ja om du får jobben og ønsker den 😊 og du skal naturligvis ikke fortelle om graviditeten før du har fått - og akseptert, tilbudet 😊 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har to venninner som fikk ny jobb mens de var gravid. Hun ene begynte ikke i jobben en gang, men gikk rett ut med pleiepenger. Hun fikk jobben, men de kunne ikke tilrettelegge for en som var gravid og hun startet jobben med pleiepenger. Virker ikke som om det var noe problem for de. Graviditet og permisjonstiden er jo forbigående. Man kan jo ansette en som er frisk og som blir skadet eller syk dagen etter hen er ansatt Anonymkode: 91f17...967 Takk for positive svar! Syntes der var hardt det de andre skrev, men det er realiteten 😅 kan virkelig se det fra arbeidsgivers side, og derfor sliter jeg med samvittigheten. Vet jo at dette skjer rundt om, hvorfor klarer ikke jeg?!?!?!? Anonymkode: 9c8ec...da1 1
Stjertmeis Skrevet 26. januar #9 Skrevet 26. januar (endret) AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Takk for positive svar! Syntes der var hardt det de andre skrev, men det er realiteten 😅 kan virkelig se det fra arbeidsgivers side, og derfor sliter jeg med samvittigheten. Vet jo at dette skjer rundt om, hvorfor klarer ikke jeg?!?!?!? Anonymkode: 9c8ec...da1 De negative svarene understreker viktigheten av at du ikke skal fortelle om graviditet før skriftlig tilbud (og helst også aksept). Jeg var faktisk også gravid da jeg var på intervju, men visste det ikke selv da. Oppdaget det samme dag som jeg fikk jobbtilbud, og kjente på mye av det du sikkert tenker på og føler på. Jeg sa likevel ingenting (det var jo ganske tidlig). Jeg mistet noen uker senere. Jeg ble så gravid igjen ca et halvår inn i den nye stillingen. Og da ble jeg - dessverre, også kjent med ledelsens syn på graviditet og familieforøkelse. I stedet for gratulasjon, fikk jeg beskjed om at de var skuffet, og de endret stillingstittelen min mens jeg var i foreldrepermisjon, uten å opplyse meg. Jeg fikk ikke lenger følge opprykksplaner jeg kvalifiserte for, fordi jeg nå var en "risiko". Jeg sluttet naturligvis. De færreste arbeidsplasser er sånn, men det finnes mange som tar en snarvei og velger en annen kandidat om de hadde visst om graviditet. Endret 26. januar av Stjertmeis Rettet skrivefeil 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar #10 Skrevet 26. januar Nettopp gjort dette selv, takket ja til jobben og går ut i permisjon før jeg har startet i jobben. Arbeidslivet skal ikke være til hinder for å få barn, for vi er tross alt som samfunn totalt avhengige av at barn fødes skal vi fortsette å gå rundt. Og nettopp derfor har vi det sterke vernet i arbeidslivet mot diskriminering på grunn av svangerskap. Jeg forstår innmari godt at du synes dette er vanskelig, TS, for jeg syntes det også selv, men med god støtte fra alle rundt meg inkludert tidigere leder, så tenker jeg ikke lenger slik. Jeg tenker at hvis arbeidsgiver i nye jobben vil meg vondt fordi jeg får barn så bytter jeg lett til en annen jobb igjen, for da er det ikke et sted jeg ønsker å jobbe uansett. Så du kan drite en lang en i de negative svarene du har fått, og vil få her. Hvis du får et tilbud takker du ja, signerer og så informerer du om svangerskap ETTER at kontrakt er signert. Lykke til, og gratulerer med svangerskap! ❤️ Anonymkode: 70c08...a74 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar #11 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har to venninner som fikk ny jobb mens de var gravid. Hun ene begynte ikke i jobben en gang, men gikk rett ut med pleiepenger. Hun fikk jobben, men de kunne ikke tilrettelegge for en som var gravid og hun startet jobben med pleiepenger. Virker ikke som om det var noe problem for de. Graviditet og permisjonstiden er jo forbigående. Man kan jo ansette en som er frisk og som blir skadet eller syk dagen etter hen er ansatt Anonymkode: 91f17...967 Ikke pleiepenger. Foreldrepenger heter det Anonymkode: 70c08...a74
AnonymBruker Skrevet 26. januar #12 Skrevet 26. januar Det samme skjedde med venninen min, sa ingenting under intervju, fikk jobben og gikk ut i permisjon 3 måneder i jobben med god samvittighet. Her må du tenke på deg selv. Tenk hva som kan skje hvis de visste at du er gravid og heller velger en annen kandidat? Jeg personlig hadde gjort akkurat det samme. Jeg har regninger jeg må betale, ingen synes synd på meg om jeg ikke jobber og ikke får betalt regningene mine. Anonymkode: e15bc...d95 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar #13 Skrevet 26. januar jeg er i samme situasjon som deg, har per dags dato to deltidsjobber, men så dukket drømme jobben opp. søkte og har vært på intervju. Regner med å høre noe nå veldig snart. går ut i perm i mai. Anonymkode: e9766...6e6
AnonymBruker Skrevet 26. januar #14 Skrevet 26. januar Gud som jeg hater sånne folk som deg! Skaper bare trøbbel for arbeidsplassen de kommer til, du bør heller bli jobben du har og søke nye jobber når du er ferdig med permisjonen. Komme til ny jobb, knapt rekke noe opplæring, sannsynligvis er du for det meste sykemeldt for det er jo dagens unge kvinner, så ut i permisjon, ny opplæring når du er tilbake i den korte perioden far er i perm, så forsvinner du ut i ulønnet i påvente av bhgplass, komme tilbake og plukke opp igjen opplæringen, så er det selvfølgelig du som skal ha alt fraværet med syk unge annenhver uke første året, og når du endelig kan faktisk begynne å bidra med noe på arbeidsplassen, nei da er du jaggu gravid igjen med andremann. Rett på ditt og datt jada, men dyrt for arbeidsgiver og ekstremt belastende for dine kolleger. Som ikke kommer til å like deg btw, de er bare for høflig til å si det. Nei best å ansette kvinner over førti eller menn. Anonymkode: 5fcce...363 2
Stjertmeis Skrevet 26. januar #15 Skrevet 26. januar (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Gud som jeg hater sånne folk som deg! Skaper bare trøbbel for arbeidsplassen de kommer til, du bør heller bli jobben du har og søke nye jobber når du er ferdig med permisjonen. Komme til ny jobb, knapt rekke noe opplæring, sannsynligvis er du for det meste sykemeldt for det er jo dagens unge kvinner, så ut i permisjon, ny opplæring når du er tilbake i den korte perioden far er i perm, så forsvinner du ut i ulønnet i påvente av bhgplass, komme tilbake og plukke opp igjen opplæringen, så er det selvfølgelig du som skal ha alt fraværet med syk unge annenhver uke første året, og når du endelig kan faktisk begynne å bidra med noe på arbeidsplassen, nei da er du jaggu gravid igjen med andremann. Rett på ditt og datt jada, men dyrt for arbeidsgiver og ekstremt belastende for dine kolleger. Som ikke kommer til å like deg btw, de er bare for høflig til å si det. Nei best å ansette kvinner over førti eller menn. Anonymkode: 5fcce...363 Du skal få en medalje for alle fordommene og all gallen du klarte å presse inn i noen linjer. Men jeg kan prøve å ta opp kampen? Må være et tomt og stusselig liv, om du virkelig bruker energi på å hate gravide kvinner/småbarnsmødre i arbeidslivet. Vedder ei flaske vin på at du - paradoksalt nok, også har et og anna å si om mødre som ikke er i arbeid. Tenker meg at du også tar imot pensjon, sykepenger, helsehjelp etc med begge hender, uten å tenke over hvordan velferdssamfunnet faktisk er skrudd sammen. For du vet det, at om ingen føder disse barna, så er det ingen som kommer og skifter den gjennomvåte bleia di den dagen du ikke klarer å stelle deg selv. Rart med det. Hvordan alt henger sammen med alt. Endret 26. januar av Stjertmeis 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar #16 Skrevet 26. januar Men TS…du lurer dem jo, derfor føler du det sånn. Man velger bevisst å ikke fortelle noe man vet kommer til å skape utfordringer for arbeidsgiveren. Greit? Neppe. Anonymkode: a3193...e0e 3 2
Stjertmeis Skrevet 26. januar #17 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Men TS…du lurer dem jo, derfor føler du det sånn. Man velger bevisst å ikke fortelle noe man vet kommer til å skape utfordringer for arbeidsgiveren. Greit? Neppe. Anonymkode: a3193...e0e Så du foretrekker at arbeidsgivere diskriminerer? Hvilke andre former for diskriminering er greit? Aldersdiskriminering? Kjønnsdiskriminering? Legning? Hudfarge? Etnisitet? Religion? 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar #18 Skrevet 26. januar Stjertmeis skrev (6 minutter siden): Så du foretrekker at arbeidsgivere diskriminerer? Hvilke andre former for diskriminering er greit? Aldersdiskriminering? Kjønnsdiskriminering? Legning? Hudfarge? Etnisitet? Religion? Jeg foretrekker at folk er ærlige Anonymkode: a3193...e0e 1 1
Stjertmeis Skrevet 26. januar #19 Skrevet 26. januar (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg foretrekker at folk er ærlige Anonymkode: a3193...e0e Hvorfor er det viktig at de er ærlige om akkurat dette? Endret 26. januar av Stjertmeis 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar #20 Skrevet 26. januar Jeg er selv tre måneder på vei og stoppet mine planer om å søke ut/skrive søknader så fort jeg fant det ut. Dette pga ro for egen del i det som kan bli en hormonell og slitsom tid, først og fremst + at jeg alltids klarer å «holde ut» i 5 måneder til der før perm. Har ikke tenkt på det som et alternativ en gang å søke meg ut nå, så egentlig synes jeg det er litt girlpower med dere som faktisk gjør og kjemper en liten minikamp for alle oss som ikke tør. Stå på! Anonymkode: 60e83...f61 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå