Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier du når du blir spurt om referanser og du ikke ønsker å oppgi din leder? 

Anonymkode: c2e7d...69d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri oppgitt nåværende leder. Det kan være en tidligere leder/ gruppeleder, en veileder, en kollega du har jobbet tett med, ekstern samarbeidspartner som kjenner deg godt i jobbsammenheng. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva sier du når du blir spurt om referanser og du ikke ønsker å oppgi din leder? 

Anonymkode: c2e7d...69d

Oppgir en annen referanse enn nåværende leder

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestandig sagt at jeg søker om jobb, men dette vet ikke leder ennå. Dessverre er det en del i vårt fag som skal ha leder uansett. Da sier jeg neitakk til videre prossess.

Anonymkode: 2cac3...6e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bare oppgitt andre. Tidligere ledere og prosjektledere feks. Det er nok veldig vanlig å ikke oppgi nåværende leder som referanse så lenge man er i jobb og ikke er nedbemannet eller allerede har sluttet (og har vært åpen om det på intervju). Ingen som synes det er rart så du trenger ikke si noe om det. 

Anonymkode: c63cd...385

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har bare oppgitt andre. Tidligere ledere og prosjektledere feks. Det er nok veldig vanlig å ikke oppgi nåværende leder som referanse så lenge man er i jobb og ikke er nedbemannet eller allerede har sluttet (og har vært åpen om det på intervju). Ingen som synes det er rart så du trenger ikke si noe om det. 

Anonymkode: c63cd...385

Jeg har opplevd flere som MÅ snakke med leder. 

Anonymkode: 2cac3...6e0

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke antall ansettelser jeg har gjort på stående fot. Men har kun opplevd en kandidat som ikke ønsket nåværende leder som referanse. Kandidaten hadde en helt ryddig forklaring på hvorfor.

Utover spesielle tilfeller er det ganske uinteressant med kandidater som ikke har nærmeste leder som referanse.

Anonymkode: ec6fe...ae3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke antall ansettelser jeg har gjort på stående fot. Men har kun opplevd en kandidat som ikke ønsket nåværende leder som referanse. Kandidaten hadde en helt ryddig forklaring på hvorfor.

Utover spesielle tilfeller er det ganske uinteressant med kandidater som ikke har nærmeste leder som referanse.

Anonymkode: ec6fe...ae3

Vel, min nærmeste leder har ofte ikke peiling på hva jeg faktisk gjør utover rent overfladisk, aner ikke kvaliteten på arbeidet mitt og om jeg er på kontoret, siden vedkommende sitter et helt annet sted i landet. Ville du ikke da heller ha en referanse som kjenner søker og dens arbeid? Dessuten, mange steder vil det å oppgi leder som referanse være en stor karrierebrems hvis en ikke går videre i den stillingen en har søkt på. 

Anonymkode: 6703d...320

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre relativt vanlig i det offentlige at de vil håndplukke referanser selv, og at de krever å få snakke med nåværende leder. Uhørt og tullete greie, for dersom nåværende leder ikke liker den ansatte vil man jo skryte av vedkommende for å få vedkommende vekk. Jeg endte opp med å la meg presse til å oppgi nærmeste leder likevel, for ellers ville jeg ikke fått jobben. Har fått jobben nå, og får det forhåpentligvis mye bedre i ny jobb. 

Anonymkode: e990b...a11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...