AnonymBruker Skrevet 25. januar #1 Skrevet 25. januar Jeg leste akkurat at ca. 60% av maten som kjøpes i Norge er ultraprosessert. Jeg hadde ikke trodd at det var så mye! Spiser dere ultraprosessert mat en eller flere ganger om dagen eller uka? Fortell gjerne om sist uke hos dere! Sist uke spiste jeg det vel to ganger... jeg brukte litt sweet chili sauce i en wok jeg laget og en dag spiste jeg en vegetarburger. Ellers spiste jeg råvarebasert. I tillegg spiste jeg middag på hotell en dag, så da kan det hende de brukte noe ultraprosessert dressing, men jeg så bare råvarer i salaten. https://www.diabetes.no/kosthold/maltid-og-mat/junk-food-har-fatt-et-nytt-navn-ultra-prosessert-mat/ Anonymkode: b4327...d3f 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar #2 Skrevet 25. januar Jeg prøver nå å spise variert og ålreit sunt, men jeg har ærlig talt ikke noe bevisst forhold til hva som regnes som ultraprosessert og ei. Jeg skjønner for all del at vanlige Gilde grillpølser er det, men om (for å bruke TS sitt eksempel) en sweet chili-saus jeg bruker en dæsj av er ultraprosessert tenker jeg ikke over. Anonymkode: 71ef8...f69 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar #4 Skrevet 25. januar Tenker ikke over det men spiser sikkert daglig. Anonymkode: 4e642...863 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar #5 Skrevet 25. januar Hver uke. Typ noen biter smågodt, litt potetgull eller is eller en smakssatt skyr eller noe på lørdagen. Av og til croissant til frokost en dag i helgen, og det får jeg ikke til å lage selv (enda). Og ca en gang i måneden kjøper jeg en biola, og da kjøper jeg en av de ultraprosessert, ikke naturelle. Men drikker den opp med en gang, så blir bare en gang ut av det 😂 Ellers lager jeg mat selv. Har jeg lite tid eller energi en dag kan det bli bare egg, tomatsuppe, havregrøt eller noe annet enkelt til middag. Å frese biffstrimler med litt spinat og sopp tar ca 5 minutter, for eksempel. Anonymkode: 56bc3...4ca 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar #6 Skrevet 25. januar Spiser kjøpebrød, men ikke spesielt mye, kanskje 1-2 skiver om dagen. Det er vel ultraprossesert. Så bruker jeg soft flora på, det er vel også up. Spiser ost og kyllingpålegg, usikker på om disse regnes som up. Utenom dette spiser jeg litt snop og sånt, men øvrige måltider er laget fra bunnen og er i svært liten grad up. Føler meg fornøyd med det. Anonymkode: 5a863...a1c
AnonymBruker Skrevet 25. januar #7 Skrevet 25. januar Nesten hver dag, ja. I dag hadde vi pizza til middag, hjemmelaget, men med biter av skinke på. I går var det potetgull. Ellers bruker vi ofte brød og pålegg fra butikk, selv middagene som regel ikke er ultraprossesert. Anonymkode: 77355...84a
AnonymBruker Skrevet 25. januar #8 Skrevet 25. januar Det er nok noe jeg spiser daglig. Vanskelig å unngå, om man bruke vanlig matvarer. Om ikke hovedretten er ultraprosessert er det gjerne noe tilbehør som en dressing, en olje eller en drikke som er i den kategorien. Anonymkode: 13f7f...e85 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #9 Skrevet 25. januar Kuttet det ut i 2006. Har spist det etter det, men kanskje bare 2-3 ganger i året i gjennomsnitt. Anonymkode: 022aa...b68
AnonymBruker Skrevet 26. januar #11 Skrevet 26. januar Det er aldri i hverdagen, med mindre de har brukt noe på restaurant som jeg ikke vet om. Men kjøper aldri inn noe ultraprossesert her hjemme. Men jeg spiste smågodt og chips på nyttårsaften, da var det festligheter med venner. Så det blir noen sånne anledninger i løpet av året. Anonymkode: 8e28f...8d1
AnonymBruker Skrevet 26. januar #12 Skrevet 26. januar Jeg spiser vanllig mat og prøver å spise sunt. Jeg gir komplett blaffen i hva hysterikere som har lært seg et nytt ord lar seg skremme av. Anonymkode: a0951...db5 3 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar #13 Skrevet 26. januar Jeg spiser omtrent aldri "fulle" retter som er ultraprosesserte, men det blir enkelte tilskudd. F.eks. en UP salsa til ellers hjemmelaget taco, en buljongterning i en ellers hjemmelaget suppe, asiatiske sauser på flaske til en wok. Har en hektisk hverdag, så prøver å legge inn innsatsen der det monner mest. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg spiser vanllig mat og prøver å spise sunt. Jeg gir komplett blaffen i hva hysterikere som har lært seg et nytt ord lar seg skremme av. Anonymkode: a0951...db5 Det er litt vanskelig å tro at noen gir komplett blaffen når de føler de må gå inn i en tråd for å beskrive dem med andre prioriteringer så hinsides negativt og usaklig. Hvorfor? Anonymkode: 35a86...9d3 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar #14 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg spiser vanllig mat og prøver å spise sunt. Jeg gir komplett blaffen i hva hysterikere som har lært seg et nytt ord lar seg skremme av. Anonymkode: a0951...db5 Mange ord man kan lære seg her: Anonymkode: 022aa...b68 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar #15 Skrevet 26. januar Her er det veldig sjeldent, men det blir noen ganger en skvett sojasaus eller noe krydder jeg ikke helt stoler på. Stort sett spiser jeg hjemme og har kontroll på hva som ligger på tallerkenen. Anonymkode: 4d922...d8d
AnonymBruker Skrevet 28. januar #16 Skrevet 28. januar Ingenting i hverdagen. Det er ikke så vanskelig å holde seg unna egentlig. Spiser smågodt i helgen. Brus med sukker en sjelden gang. (Sørlandschips havsalt er ikke UP, så det er den eneste chipsposen jeg rører) Anonymkode: 5782a...f93
AnonymBruker Skrevet 28. januar #17 Skrevet 28. januar Flere ganger om dagen, det er nesten umulig å få kjøpt skikkelig mat i Norge 😫 Anonymkode: d1990...f7d
AnonymBruker Skrevet 28. januar #18 Skrevet 28. januar De fleste dagen, bruker ferdig rundstykker og pålegg til frokost. Middagen har ofte litt i seg og. Anonymkode: 5464f...803
AnonymBruker Skrevet 28. januar #19 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Flere ganger om dagen, det er nesten umulig å få kjøpt skikkelig mat i Norge 😫 Anonymkode: d1990...f7d Går du med skylapper på butikken du da? Er jo masse frukt, grønt, kjøtt og meieriprodukter i hver eneste butikk! Anonymkode: bccfc...355 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar #20 Skrevet 28. januar Iallefall en gang om dagen. Anonymkode: 8526e...b15
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå