Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så selv om blomstene ser like ut uansett hvor en har kjøpt dem, er det innsatsen som teller?

Anonymkode: 8c9aa...4f4

Nei, resultatet teller faktisk. 
Og resultatet av nesten ingen innsats var dårlig. 

TS, at du gidder å arrangere fest for ham eller kjøpe dyre ting. Men jeg hadde ikke tatt det opp, bare kjøpt ham en flaske vin til neste år og arrangert min egen  bursdagsfest, for meg selv. 

Anonymkode: f38a3...bae

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, resultatet teller faktisk. 
Og resultatet av nesten ingen innsats var dårlig. 

TS, at du gidder å arrangere fest for ham eller kjøpe dyre ting. Men jeg hadde ikke tatt det opp, bare kjøpt ham en flaske vin til neste år og arrangert min egen  bursdagsfest, for meg selv. 

Anonymkode: f38a3...bae

Skal jeg tippe, så hadde han synes det var bra nok 

Anonymkode: 84e95...6a0

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er et gjennomgående tema at man skal ta hevn eller svare tilbake med samme mynt som du sier. Selv så mener jeg hun har gått altfor høyt ut, spesiellt når hun forventer at det skal gjengjeldes. For når kravet er at det skal gjengjeldes så har du ikke gitt en gave, men du har påført den andre gjeld, både økonomisk men også takknemlighetsgjeld.

Her er listen som hun har lagt opp til at han må matche: (med mindre vi snakker 50 års dag, eller lignende så er dette en overkill)

• Kake til frokost
  • Kake til å ha med på jobben
  • Spandere middag på restaurant
  • Gant Jeans
  • Gant Genser
  • Personlig gave
  • Personlig kort
  • Arrangere bursdagsfest for hele familien hans
  • Arrangere ekstra vennefest

Jo det går an å gjøre litt mer utav det en vin og blomster, men partene må kommunisere med hverandre, jeg vil ikke tro at han gjorde dette i vond vilje, og hvem vet, kanskje han gikk hjem og gledet seg til og overrekke gaven. Selv så vet han at han ikke klarer å matche hva hun gjorde for han, kanskje han har stresset lenge og ikke ant sin arme råd hvordan han skulle gjengjelde dette, kanskje det er med en indre sorg han overlever gaven, for han vet han klarer ikke matche hva hun gjorde for han, og han vet at hun blir veldig skuffet om han ikke klarer å levere på forventet nivå. (Så med dette opplegget har man klart og gjort begge parter lei seg, og det kan ikke være meningen med gaver)

Jeg liker best og gi gaver til barn, fordi de ikke har en "forpliktelse" til å gi igjen med samme mynt. Og i slike tilfeller så er det gleden ved å gi som er det sentrale. I retur så får jeg kanskje en tegning, eller en klem, og begge deler varmer mer enn noen Gant genser kan gjøre.

Anonymkode: 4b099...a35

Herregud, det får være måte på å unnskylde de store mannebabyene. Mannen til TS er LAT. Det er ikke verre enn det. 

Anonymkode: df37a...59e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt eneste råd er få dørte så kan de veilede han 😄

Jeg elsker gaver og overraskelser. Mannen min er ikke så god på det. Men jeg vet han elsker meg.

Nå som jentene er i starten av tyveårene blir gavene finere og finere fordi de tipser han om hva mamma vil like 👍

Anonymkode: ec76f...c4e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Blomster + en flaske er akkurat passe til en voksen person som har en helt vanlig bursdag. Runde dager (40, 50 osv) er noe annet.

Anonymkode: 56d37...38d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hæ? TS skriv at det hadde vore nok for ho med ein kopp kaffi på senga og fyr i peisen.

Anonymkode: 77886...821

Allikevel så fikk hun mer enn det og klager over det. En kopp kaffe i senga og fyr peisen hadde virkelig ikke gjort TS sine forventninger noe bedre 🤦‍♀️

Anonymkode: e2e3c...064

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

DUMP DUMP DUMP!!!

TS, vil du virkelig tilbringe mer av livet med en gniten, tafatt, lavklasse taper som helt tydelig viser at han driter i deg?

Finn deg en bedre mann som behandler deg slik du fortjener! 

Anonymkode: cd6c7...872

Skrevet

Det du gjorde for mannen din på bursdagen hans, kan du jo gjøre for deg selv på din egen bursdag neste gang du fyller år, så slipper du å bli skuffet neste gang han ikke gjør så mye ut av din dag. Du kan til og med øve deg på å gjøre noe spesielt for deg selv på valentinsdagen i februar allerede. Kjøp inn sjokolade til deg selv, lag deg god kaffe på morgenen når du står opp, gjør noe ut av dagen som betyr noe for deg! 🙂 

Bare et forslag fra meg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
sukrine skrev (2 timer siden):

Det du gjorde for mannen din på bursdagen hans, kan du jo gjøre for deg selv på din egen bursdag neste gang du fyller år, så slipper du å bli skuffet neste gang han ikke gjør så mye ut av din dag. Du kan til og med øve deg på å gjøre noe spesielt for deg selv på valentinsdagen i februar allerede. Kjøp inn sjokolade til deg selv, lag deg god kaffe på morgenen når du står opp, gjør noe ut av dagen som betyr noe for deg! 🙂 

Bare et forslag fra meg. 

Helt enig angående Valentinsdag, det er noe som handelsstanden har innført i Norge. 

Det er jo et riktig sjakktrekk av handelsstanden, for når den ene kvinnen sier til venninnen hvor romatisk mannen var som overøste henne med gaver på Valentinsdagen, så sprer det seg som ild i tørt gress. Det er næring til prinesse-genet, og plutselig sitter 1 millioner kvinner og syter på KG om hvor lite oppmerksomhet de fikk på Valentinsdagen, og handelsstanden har økt inntjeningen med flere hundre millioner.

AI, sier:

• Omsetning: Cirka 300 millioner kroner.
  • Populære kjøp: Blomster, gaver, og middager/opplevelser.
  • Trend: Økende kommersialisering med fokus på romantikk. 
Selv om valentinsdagen har røtter i romersk og kristen tradisjon, er den i dag primært en handelsdag. 

Anonymkode: 4b099...a35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Blir et ganske spesielt samliv om begge speiler lavest mulig innsats. 

Anonymkode: 972cb...277

Tja, min mann er ikke akkurat noen bursdagsvert, men det vet jeg så bursdager kjører vi low key. Jeg gidder ikke lage voldsom fest for ham. Betyr ikke at forholdet som sådan er preget av lav innsats. Eksen min var derimot en mester på gaver men det betød ikke at forholdet ble bra av den grunn.

Anonymkode: 88005...caa

• Liker 3
Skrevet

Ro iallefall ned innsatsen du legger i hans bursdag. Det er voldsomt mye. Speil energien hans. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du gjør fryktelig mye.

Jeg synes han gjør fryktelig lite.

Anonymkode: c98cb...4a9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes TS legger lista veldig høyt. Et sånt opplegg på en helt vanlig bursdag tror jeg de færreste holder på med. Det blir nesten som et kappløp om å være den som gir mest i form av dyre gaver eller turer, finner på de morsomste påfunn, arrangerer flott selskap osv. Hvor lenge kan man holde på sånn uten at det blir skikkelig slitsomt?

Selvsagt slår man på stortromma når det er en rund dag, da gjør man litt spesielt ut av det (om den som fyller år er typen som liker sånt), men en vanlig bursdag synes jeg man kan tone ned til en hyggelig sammenkomst eller ut for å spise, en gave som ikke nødvendigvis koster skjorta, og bare være sammen og kose seg. Det er ikke alle, særlig menn, som er så flinke til å skrive kort med kjærlighetserklæringer, så hva er det store poenget i det... La ham heller vise deg at han elsker deg med handling i hverdagen.

Jeg mistenker at kjæresten til TS synes hennes form for feiring og styr blir for mye. Han klarer ikke å matche henne, og det kan hende han viser denne motviljen mot alt oppstyret med å gjøre det demonstrativt enkelt. Vet ikke hvor mye paret snakker sammen, men etter et par år bør man kunne kjenne hverandre såpass at man kan møte hverandre mer på midten.

Så kan det dessverre hende at kjæresten til TS er blitt lunken til forholdet deres, og derfor ikke gidder å gjøre noe som helst innsats, det er jo ikke så mye som skal til for å gjøre dagen spesiell, som å gi frokost på senga sammen med en god klem, og be på en god middag, eller kjøpe inn kake og blomster.

Anonymkode: 3edb2...770

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min samboer er forskjellig når det kommer til gaver. Jeg sørger for å markere dagen, kake, kort og en aktivitet. Det har blitt tullekonsert med venner, og konsert med reise og overnatting til et band han har elsket siden ungdomstiden. Uansett så blir den markert. 

Jeg husker ikke mine bursdager. Ikke da jeg ble 40 en gang. i bursdagsgave nå i høst fikk jeg billetter til  noe han først og fremst liker. Det blir hyggelig med tur, som jeg sikkert må betale selv. Men det var ikke en personlig gave kun til meg som viser at han kjenner meg eller setter pris på MEG. 

Menmen. 

Jeg ønsket meg også et hjertesmykke. Det fikk jeg. forgylt, 379kr fra aseco. Sier seg selv at det smykket mistet både farge og annet etter to måneder. Det røk i festet, jeg ønsket meg nytt, det er 3 år siden, fortsatt ingenting. 

Har ønskt meg blomster i mange år, han vet jeg elsker friske blomster, spesielt en fredag. 

i løpet av 4 år har jeg fått en bloms en gang. Det var en rosebusk i potte. Fra rema. 

På den andre siden, vi har sex og nærhet og opplevelser i bøtter og spann. Kvalitetstid. Han lar meg være meg. Han lar meg aldri stå alene med en oppgave. Stiller opp og krever aldri noe tilbake. Vasker både hus og klær og bil på eget initiativ. 

Finner frem serier og filmer han vet jeg liker, og ser sine greier når jeg er ute på noe annet. Klager ALDRI. 

Så da får det bare gå... han er elendig på gaver. Velger å tro at han elsker meg uansett og at han vil dele livet sitt med meg. 

Anonymkode: 8e8b9...fd7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Første samboeren jeg hadde, hadde Adhd, det var ofte i siste liten, upersonlig og uforutsigbar. Jeg var sår ifht egen bursdag pga mobbing på barneskolen. Har alltid syntes det var ubehagelig å forvente noe, likevel sårt.

Nåværende samboer er også i siste liten, typisk mann. Men med full innsats og nå er det jeg som er kjipern ifht burdager. 

Poenget er at man er ulike og det høres ut som dere er motpoler, ikke rart du er skuffet.

Anonymkode: 59b56...b5a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også blitt veldig skuffa om han ikke la mer i det enn en kjapp tur på Rema.

Her våkner jeg hver bursdag til pyntet bord, frokost, litt godis, roser og pakke. Og det jeg får er alltid nøye gjennomtenkt og viser at han lytter/er oppmerksom.

Senere på dagen er det kake som han har kjøpt inn. 

Da jeg ble 40 år for en god del år siden, hadde jeg en annen fyr. Fikk ikke blomster på dagen en gang. Og etter hvert fikk jeg et billig sølvsmykker (jeg bruker bare gull). 

Føler meg selvsagt mer verdsatt i mitt nåværende forhold, og det fortjener alle gode damer å gjøre.  

Anonymkode: 47987...b69

AnonymBruker
Skrevet
Carabilla skrev (På 25.1.2026 den 1.15):

Det er akkurat det jeg tenker også. 

Jeg forventer ikke at han gir like mye som meg, jeg har nok det som kjærlighetsspråk å gi både gaver og lage i stand litt ekstra for de jeg er glad i.

Men det gjorde virkelig vondt å se at ham skrev kortet rett før dagen var over...altså det viser jo at jeg ikke betyr så mye for han i min verden. Ingen innsats overhode.

En kaffe, fyr i peisen og en ferdig kake fra butikken hadde vært godt nok.

Føler du beskriver det ganske bra her selv, TS. Det er bra du ikke forventer det samme i retur, for da hadde du jo ikke gitt for å glede den andre, og gaver bør ikke komme med «krav». 
Du sier jo heller ikke at du hadde trengt mye, MEN, det som sårer deg her er jo nettopp det at det virker som mannen ikke har ofret deg en tanke engang. Ting blir ordnet litt i hast, på lettest måte, til og med godt utover dagen. For deg som viser din kjærlighet til dine gjennom gaver og oppmerksomhet, er det oftest det du gjerne trenger selv og for å føle deg elsket. Da vil en slik halvhjertet hasteoppmerksomhet være dypt sårende. Det er da ikke i mangel på dyre gaver, men at du hadde følt deg elsket av at «noe» hadde vært planlagt på forhånd. Eller at det var lagt merke til at en kopp kaffe og fyr i bålpanne er noe du liker og det var gjort en innsats for å gjøre dette denne dagen. 

Om mannen din viser/føler seg elsket på en annen måte/annet kjærlighetsspråk, tenker han kanskje ikke over det engang, eller skjønner at du er skuffet/såret. Kanskje har han heller ikke tenkt over hvor mye du gjorde i forbindelse med hans bursdag, da det ikke har samme (store) betydning for han. (Kanskje var det at huset var ryddet det han satte mest pris på (om tjenester), eller klem og berøring (om fysisk berøring).)

I første omgang ville jeg nok tatt det opp med han. Det vil jo også vise grunnlaget for forholdet (om det nå oppleves som i en tynnere tråd). Klarer du å legge frem hvorfor du ble såret av dette, og hvorfor en større innsats ville gjort at du følte deg sett og elsket? 

Anonymkode: 9562f...928

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg ikke det hele tatt om blomster er kjøpt på rema eller i blomsterbutikk så akkurat det spiller ingen rolle. Alltid koselig med et kort. Samtidig så skjønner jeg jo at du hadde håpet på en kaffe på sengen og gjerne at han laget middag. Gaver er vel ikke like viktig, jeg setter mer pris på tiden som dedikeres på en sånn dag. 

Den eneste måten å løse dette på er å kommunisere med han. Fortell at du satte veldig stor pris på blomster og kort, men at det hadde vært veldig kjekt med kaffe eller frokost på sengen. Eventuelt en romantisk middag hjemme. Det er greit å fortelle han tenker jeg. Og si at du forventer gaver og dyr middag på restaurant er ikke nødvendig. 

Mannen her i hus er kjempe dårlig på slikt, men jeg bryr meg lite om det om jeg er ærlig. Han gjør så mye ellers og er så god med meg at jeg har ingenting å klage på. Det skal sies at han lager favoritt bollene mine hver bursdag, og det syntes jeg er så koselig. Annet enn det et ikke viktig for meg.  

Anonymkode: 9fb65...6c9

Skrevet

Jeg gir fordi jeg ønsker å gi, ikke fordi jeg ønsker å få det samme tilbake (målt i penger). Heldigvis gir jeg fordi jeg har lyst å gi det. Det virker som mange her ikke gir fordi de ønsker å gi det, men ønsker å gi ut i fra hva de får tilbake. Hvis du ikke liker den du er sammen med, så må du jo forlate forholdet da. 

Utrolig falskt å skulle diktere hva som er riktig for andre å gjøre. Hvis du er misfornøyd med den du er sammen med, så forlat forholdet, ferdig basta.

Er man glad i den man er sammen med, så godtar man at man er ulik og at man har ulike måter å gjøre ting på. Hvis alt skal være så likt så blir forholdet dødt og kjedelig.

AnonymBruker
Skrevet

Matche energien på neste bursdagen hans.

Anonymkode: 4b5da...938

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...