Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor så mange kommenterer på hva du gjorde for kjæresten din på hans bursdag? Det spiller ingen rolle hva du gjorde. Det som er poenget her er at du har en mann som legger lista så lavt han bare klarer. Som viser minimalt med interesse for å vise at han setter pris på deg. Man trenger ikke være Einstein for å skjønne at bursdag er viktig for deg, men allikevel gjør han så lite som overhodet mulig ut av dagen. Dette viser at han ikke gidder å anstrenge seg, og vise hva du betyr for han. Jeg forstår veldig godt at du føler deg nedprioritert! Jeg tipper han behandler venner og familie bedre enn deg? Han tar deg for gitt. Han gidder ikke lenger jobbe for forholdet. 

Jeg ville satt meg ned og fortalt hvordan du føler det. Rolig og kun med fokus på din opplevelse og dine følelser, ingen anklager. Så får du se på hans reaksjon om han lytter, bryr seg og forsøker å gjøre det godt igjen. Eller om han bare ignorerer dine følelser og fortsetter som før. Da har du svaret på hva du må gjøre. 

Anonymkode: df37a...59e

• Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så dette er andre året dere er sammen? Det første året ga han deg masse oppmerksomhet, mens i år tilnærmet ingenting? Hm, han viser vel sitt sanne jeg da? Her skjedde noe av det samme. I begynnelsen var han oppmerksom og fin, men det dabbet mer og mer av etter hvert som årene gikk. Skyldte på at han var så dårlig på slikt. Da jeg kommenterte at han var så flink i begynnelsen så fikk jeg ikke noe svar. Gidder ikke legge noe innsats etter en stund. Det der blir ikke bedre med mindre du virkelig setter ned foten og tar det opp på en skikkelig måte. Jeg gjorde nemlig ikke det, men ser i ettertid nå som det er slutt at det burde jeg absolutt ha gjort. 

Anonymkode: d5163...004

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for et mareritt du er. Glad jeg er singel 

Anonymkode: bfe5d...319

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Carabilla skrev (10 timer siden):

Er jeg utakknemlig?

Neida.

Men nå vet du hvor han tenker at listen for oppmerksomhet på bursdager skal ligge. Følg den du også.

Anonymkode: fdb79...797

AnonymBruker
Skrevet
Carabilla skrev (10 timer siden):

Jeg føler meg så dum, men føler meg skuffet over samboeren min.
Jeg forventer absolutt ikke å få det samme tilbake som jeg gir. Men til bursdagen hans sto jeg tidlig opp å ga han kake til ftokost og kake til å ha med på jobben. Jeg spanderte middag ute, jeg kjøpte en Gant genser og en Gant jeans og hadde ordnet en morsom og personlig gave og skrevet fint kort. Jeg arrangsjerte bursdagsfest for hele familien hans her og i tillegg en  fest her med venner.
I dag på min bursdag,  så dro han kl 14:00  å kjøpte vin  og blomster  fra Rema 1000 og kortet skrev han  en time før dagen min var over, på kortet sto det noen halvhjerta ord. 
Føler meg utakknemlig, men må si at gråten sitter i halsen....

Er jeg utakknemlig?

Nei.
Jeg hadde vært skuffa.

Anonymkode: 0d5e4...f4c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du forventer tilbake det du gjør for andre så gjør du det kun for DEG selv 👍 Det er ikke lenger omtanke og glede andre.

Du gjør det kun fordi du vil ha samme behandling tilqbake. Såre enkelt TS.

Jeg elsker å gi gaver og gjøre ting for kjæresten 🥰 Samtidig veit jeg at han ikke er den typen som gjør det samme tilbake. Han er som din mann. Bare at min kjøper en ting ved siden av. 

At du sutrer over blomster fra butikken kontra blomsterbutikken forstår jeg virkelig ikke. Samme leverandør og pris. Hadde du hvert fornøyd hvis han kjøpte en rosebuket til 60 på Mestergrønn? 🌷

Jeg syns du er utakknemlig og egosentrisk. 

Anonymkode: e2e3c...064

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud for et mareritt du er. Glad jeg er singel 

Anonymkode: bfe5d...319

Fornuftig av deg. Alle som har forpliktelsesvegring burde ha like mye selvinnsikt som deg.

Anonymkode: f2be8...33c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

😅 Pleide gjøre sånn jeg og, første to årene våre ( meg og mannen) men jeg har vel fått én bursdagsgave av han siden vi ble sammen.. ( fikk plukke ut selv 😂

Noen menn føler seg helt lost når man skal kjøpe gave.. Spesielt hvis de glemmer det på forhånd 😅 

Vi har ikke kjøpt gaver til hverandre de siste 8 årene, egentlig.. Bare kjøpt noe større sammen og kalt det gave til hverandre. Samme med jul. Helt ok! 

Kan jo være han bare ikke ER sånn.. Skjønner det er kjipt for deg da.. Nesten bedre han hadde sagt han glemte det? 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Perfume skrev (19 minutter siden):

Noen menn føler seg helt lost når man skal kjøpe gave.. Spesielt hvis de glemmer det på forhånd 😅 

Kan jo være han bare ikke ER sånn.. Skjønner det er kjipt for deg da.. Nesten bedre han hadde sagt han glemte det? 

At par praktiserer gaveutveksling forskjellig er vel vanlig. Dere har funnet deres måte å gi, eller IKKE gi, til hverandre på. Greit nok, det en fin løsning. 

Men i forholdet mellom TS og mannen så er ikke "reglene" slike. Tvert imot, så la TS gode føringer på at bursdag betyr noe, og at man skal gi både gaver og av seg selv til den andre. 

Da kan ikke menn unnskylde seg med at de er lost, glemmer eller i verstefall ER sånn. Det er ansvarsfraskrivende latmannstankegang, og er ikke godt nok.
Og uansett hvordan man vrir på det så vil alltid mannen tenke på forhånd på at dama snart har bursdag. En eller annen gang før bursdagen hennes så vil tanken streife han. At han da ikke gjør noe for henne når hun har lagt føringer på det sier ganske mye om mannens holdninger til både hun og dem. Ja, det mener jeg virkelig.

Det faller innenfor normal skikk, moral og kutyme å gi en bursdagsgave og en oppmerksomhet til den man deler livet med når man blir overlesset med det samme når en selv har bursdag. Mann eller ikke, det er irrelevant. Menn er ikke hjernedøde og følelsesløse, selv om mange visstnok later som. Men det er skuespill for å skjule sin egen latskap.

Anonymkode: e5e9a...a4f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvordan har han vært på bursdager før?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Blomster fra Rema vitner om så lite innsats at det nesten er på grrnsen til bedre å bare la være. 

Anonymkode: 8529b...8a2

Så selv om blomstene ser like ut uansett hvor en har kjøpt dem, er det innsatsen som teller?

Anonymkode: 8c9aa...4f4

AnonymBruker
Skrevet

Forstår at du er skuffet. Men hva svarte din samboer når du sa det til han at du var skuffet?

Anonymkode: f0fa1...9b4

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg skjønner at du er skuffet.

Kan det være at han på en litt patetisk måte prøver å gi uttrykk for at han ikke ønsker sånt voldsomt opplegg som du kjører på hans bursdager?

Det er ikke lett å si fra om at man ikke ønsker dyre gaver, flere kaker og et par fester. Da framstår man fort utakknemlig.

Jeg tenker at dere må snakke sammen om forventninger til bursdagsgaver og -feiring.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
plomman skrev (5 timer siden):

Nei, svaret mitt var ikke "dump han". Jeg skrev at hun kunne velge å gå videre i livet. Jeg skriver jeg også mener at kjæresten ikke nødvendigvis har gjort noe feil, men at de som par er en mismatch. Ikke har jeg spesifikt nevnt gaver heller i mitt innlegg, jeg snakker om å gjøre stas på og skjemme bort. I min verden betyr ikke det gaver. Føles mer ut som at du personlig tar deg nær av at jeg støtter TS i dette fordi du har personlige erfaringer som lar seg krenke av mine meninger. That's not on me. 

Når du foreslår "velge å gå videre i livet" så leser jeg det i sammenheng med akkurat det som var tema til TS, og det var gaver. Og i mitt hode så blir det "over the top" i denne sammenhengen.

Tar meg absolutt ikke personlig nær av hverken TS eller ditt innlegg, den effekten har ikke random folk på KG.

Personlige erfaringer har jeg, og derfor formidlet jeg mitt syn på gaver og gjengjeldelser av disse. Så mitt syn er diamentralt forskjellig fra hva mange andre her mener, nemelig at det å få dyre gaver kan være uønsket fra mottaker. Og en av grunnene er som det kommer frem her i tråden, at det skal gjengjeldes. Med andre ord den som gir setter den andre i en posisjon som han ikke har bedt om, og det er akkurat den siden jeg vil ha frem.

Anonymkode: 4b099...a35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At par praktiserer gaveutveksling forskjellig er vel vanlig. Dere har funnet deres måte å gi, eller IKKE gi, til hverandre på. Greit nok, det en fin løsning. 

Men i forholdet mellom TS og mannen så er ikke "reglene" slike. Tvert imot, så la TS gode føringer på at bursdag betyr noe, og at man skal gi både gaver og av seg selv til den andre. 

Da kan ikke menn unnskylde seg med at de er lost, glemmer eller i verstefall ER sånn. Det er ansvarsfraskrivende latmannstankegang, og er ikke godt nok.
Og uansett hvordan man vrir på det så vil alltid mannen tenke på forhånd på at dama snart har bursdag. En eller annen gang før bursdagen hennes så vil tanken streife han. At han da ikke gjør noe for henne når hun har lagt føringer på det sier ganske mye om mannens holdninger til både hun og dem. Ja, det mener jeg virkelig.

Det faller innenfor normal skikk, moral og kutyme å gi en bursdagsgave og en oppmerksomhet til den man deler livet med når man blir overlesset med det samme når en selv har bursdag. Mann eller ikke, det er irrelevant. Menn er ikke hjernedøde og følelsesløse, selv om mange visstnok later som. Men det er skuespill for å skjule sin egen latskap.

Du nevner to ganger i ditt innlegg "føringer", at TS har lagt føringer som du mener skal følges. Og ene føringen er at man skal overlesse den andre med gaver og oppmerksomhet. Og overlesse betyr faktisk at du laster for mye, og når du har lastet for mye, så renner det over.

Jeg vil ha meg frabedt at noen skal kunne legge føringer for meg at vi skal være forpliktet til å overlesse hverandre med gaver.

Hvorfor skal ene parten sine føringer legge standarden for, hvor listen skal ligge.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du forventer tilbake det du gjør for andre så gjør du det kun for DEG selv 👍 Det er ikke lenger omtanke og glede andre.

Du gjør det kun fordi du vil ha samme behandling tilqbake. Såre enkelt TS.

Jeg elsker å gi gaver og gjøre ting for kjæresten 🥰 Samtidig veit jeg at han ikke er den typen som gjør det samme tilbake. Han er som din mann. Bare at min kjøper en ting ved siden av. 

At du sutrer over blomster fra butikken kontra blomsterbutikken forstår jeg virkelig ikke. Samme leverandør og pris. Hadde du hvert fornøyd hvis han kjøpte en rosebuket til 60 på Mestergrønn? 🌷

Jeg syns du er utakknemlig og egosentrisk. 

Anonymkode: e2e3c...064

Hæ? TS skriv at det hadde vore nok for ho med ein kopp kaffi på senga og fyr i peisen.

Anonymkode: 77886...821

AnonymBruker
Skrevet

Ja du er veldig utakknemlig

Anonymkode: 84e95...6a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du nevner to ganger i ditt innlegg "føringer", at TS har lagt føringer som du mener skal følges. Og ene føringen er at man skal overlesse den andre med gaver og oppmerksomhet. Og overlesse betyr faktisk at du laster for mye, og når du har lastet for mye, så renner det over.

Jeg vil ha meg frabedt at noen skal kunne legge føringer for meg at vi skal være forpliktet til å overlesse hverandre med gaver.

Hvorfor skal ene parten sine føringer legge standarden for, hvor listen skal ligge.

Du misforstår begrepet føringer. TS forventer jo ikke at mannen skal gi det samme tilbake, eventuelt overlesse henne. Men når TS overlesser mannen, så burde mannen ha IQ, sosial intelligens og emosjonelle følelser nok til å skjønne at han må gjengjelde noe for å innfri det som kan være "minimumskrav" for at TS ikke skal føle seg glemt, oversett, kravstor eller noe som skaper andre negative følelser rundt sin egen bursdag. 

Å kjøpe livsledsageren sin en bedre gave og litt blomster, samt stå for en god middag, er da utrolig enkelt å komme opp med. 

Særlig når denne mannen kan kjøpe TS et enkelt gavekort på en butikk/salong og en fin bukett roser på Rema 1000, samt få mat levert på døra, gå ut og spise, eller enkelt sette i sammen en bedre middag hjemme.

Ærlig talt. Er det så vanskelig å anstrenge seg litt med den ekstra omtanken for å vise takknemlighet og kjærlighet ovenfor den som deler livet med deg og som tilfredsstiller alle dine emosjonelle og fysiske behov?

Når det blir slik som i TS' tilfelle, så bør hun svare tilbake med samme mynt. En bukett tulipaner og en flaske vin på hans dag, og så får han bare ordne resten selv rundt kaker, bursdag og middag, samt sitte fri for "gave" på dagen sin. Kanskje han tar lærepengen. Eller ikke, at han faktisk ikke bryr seg, men da er det isåfall han som har lagt føringer på hvor lite man skal sette pris på hverandre på sine egne dager. 

Jeg er forresten mann selv, og jeg skjemmes over å lese om late og tafatte menn som TS har. Noe så enkelt ender opp så kaldt, følelsesløst, egoistisk og utakknemlig fra hans side. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du misforstår begrepet føringer. TS forventer jo ikke at mannen skal gi det samme tilbake, eventuelt overlesse henne. Men når TS overlesser mannen, så burde mannen ha IQ, sosial intelligens og emosjonelle følelser nok til å skjønne at han må gjengjelde noe for å innfri det som kan være "minimumskrav" for at TS ikke skal føle seg glemt, oversett, kravstor eller noe som skaper andre negative følelser rundt sin egen bursdag. 

Å kjøpe livsledsageren sin en bedre gave og litt blomster, samt stå for en god middag, er da utrolig enkelt å komme opp med. 

Særlig når denne mannen kan kjøpe TS et enkelt gavekort på en butikk/salong og en fin bukett roser på Rema 1000, samt få mat levert på døra, gå ut og spise, eller enkelt sette i sammen en bedre middag hjemme.

Ærlig talt. Er det så vanskelig å anstrenge seg litt med den ekstra omtanken for å vise takknemlighet og kjærlighet ovenfor den som deler livet med deg og som tilfredsstiller alle dine emosjonelle og fysiske behov?

Når det blir slik som i TS' tilfelle, så bør hun svare tilbake med samme mynt. En bukett tulipaner og en flaske vin på hans dag, og så får han bare ordne resten selv rundt kaker, bursdag og middag, samt sitte fri for "gave" på dagen sin. Kanskje han tar lærepengen. Eller ikke, at han faktisk ikke bryr seg, men da er det isåfall han som har lagt føringer på hvor lite man skal sette pris på hverandre på sine egne dager. 

Jeg er forresten mann selv, og jeg skjemmes over å lese om late og tafatte menn som TS har. Noe så enkelt ender opp så kaldt, følelsesløst, egoistisk og utakknemlig fra hans side. 

Det er et gjennomgående tema at man skal ta hevn eller svare tilbake med samme mynt som du sier. Selv så mener jeg hun har gått altfor høyt ut, spesiellt når hun forventer at det skal gjengjeldes. For når kravet er at det skal gjengjeldes så har du ikke gitt en gave, men du har påført den andre gjeld, både økonomisk men også takknemlighetsgjeld.

Her er listen som hun har lagt opp til at han må matche: (med mindre vi snakker 50 års dag, eller lignende så er dette en overkill)

• Kake til frokost
  • Kake til å ha med på jobben
  • Spandere middag på restaurant
  • Gant Jeans
  • Gant Genser
  • Personlig gave
  • Personlig kort
  • Arrangere bursdagsfest for hele familien hans
  • Arrangere ekstra vennefest

Jo det går an å gjøre litt mer utav det en vin og blomster, men partene må kommunisere med hverandre, jeg vil ikke tro at han gjorde dette i vond vilje, og hvem vet, kanskje han gikk hjem og gledet seg til og overrekke gaven. Selv så vet han at han ikke klarer å matche hva hun gjorde for han, kanskje han har stresset lenge og ikke ant sin arme råd hvordan han skulle gjengjelde dette, kanskje det er med en indre sorg han overlever gaven, for han vet han klarer ikke matche hva hun gjorde for han, og han vet at hun blir veldig skuffet om han ikke klarer å levere på forventet nivå. (Så med dette opplegget har man klart og gjort begge parter lei seg, og det kan ikke være meningen med gaver)

Jeg liker best og gi gaver til barn, fordi de ikke har en "forpliktelse" til å gi igjen med samme mynt. Og i slike tilfeller så er det gleden ved å gi som er det sentrale. I retur så får jeg kanskje en tegning, eller en klem, og begge deler varmer mer enn noen Gant genser kan gjøre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er et gjennomgående tema at man skal ta hevn eller svare tilbake med samme mynt som du sier. Selv så mener jeg hun har gått altfor høyt ut, spesiellt når hun forventer at det skal gjengjeldes. For når kravet er at det skal gjengjeldes så har du ikke gitt en gave, men du har påført den andre gjeld, både økonomisk men også takknemlighetsgjeld.

Her er listen som hun har lagt opp til at han må matche: (med mindre vi snakker 50 års dag, eller lignende så er dette en overkill)

• Kake til frokost
  • Kake til å ha med på jobben
  • Spandere middag på restaurant
  • Gant Jeans
  • Gant Genser
  • Personlig gave
  • Personlig kort
  • Arrangere bursdagsfest for hele familien hans
  • Arrangere ekstra vennefest

Jo det går an å gjøre litt mer utav det en vin og blomster, men partene må kommunisere med hverandre, jeg vil ikke tro at han gjorde dette i vond vilje, og hvem vet, kanskje han gikk hjem og gledet seg til og overrekke gaven. Selv så vet han at han ikke klarer å matche hva hun gjorde for han, kanskje han har stresset lenge og ikke ant sin arme råd hvordan han skulle gjengjelde dette, kanskje det er med en indre sorg han overlever gaven, for han vet han klarer ikke matche hva hun gjorde for han, og han vet at hun blir veldig skuffet om han ikke klarer å levere på forventet nivå. (Så med dette opplegget har man klart og gjort begge parter lei seg, og det kan ikke være meningen med gaver)

Jeg liker best og gi gaver til barn, fordi de ikke har en "forpliktelse" til å gi igjen med samme mynt. Og i slike tilfeller så er det gleden ved å gi som er det sentrale. I retur så får jeg kanskje en tegning, eller en klem, og begge deler varmer mer enn noen Gant genser kan gjøre.

Men TS skriver rett ut at hun forventer ikke at dette skal gjengjeldes. Men derifra til nær sagt ingenting fra mannen er bare altfor svakt, og det er derfor lov for TS å føle på det. 

Jeg kan ikke tro at mannen gikk hjem med vin og en Rema-bukett der han gledet seg til å overrekke det til henne. Hvis han ikke følte litt mer tvetydige følelser annet enn glede, da er han ikke helt emosjonelt i vater. Særlig sett opp mot hva han fikk fra henne. Det er noe som heter samvittighet i dette. 

Mulig de må snakke mer om ting, ja, men det skal ærlig talt være unødvendig når mannen ser at lista ligger såpass høyt at visse minimumskrav burde innfries. Og minimumskrav betyr ikke å gjengjelde det meste. Men man kommer langt med en skikkelig gave, blomster, ansvar for middag og noen fine ord og enkle handlinger utover det. Så enkelt, men så fryktelig vanskelig for ansvarsfraskrivende menn likevel.

Det kortet han skrev på slutten av dagen hennes poengterte egentlig alt hvor svakt levert dette var av han. Han hadde faktisk kommet bedre ut av det om han lot være å gi henne det kortet, bare av symbolikken ved å ikke ha gjort det på forhånd.

La meg tippe. TS gjør det meste hjemme allerede? Bare en tanke fra meg. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...