Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja både jeg og den andre har dette på mld.

Anonymkode: 14751...af4

Be han holde avtalen ellers anmelder du han for tyveri og svindel.

Anonymkode: 43c7f...5ae

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da har han rett kvaler ingen sak mot deg og det er ikke ditt problem lenger. 

Anonymkode: 0dd23...761

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da har han rett kvaler ingen sak mot deg og det er ikke ditt problem lenger. 

Rett og slett*

AnonymBruker
Skrevet

Når utleier har godkjent ny leietaker kan han ikke gå tilbake på det. Siden du har det skriftlig er det enkelt for deg å bevise hva som er avtalt.

Krev at utleier betaler ut depositumet, og krev samtidig forsinkelsesrenter. 

Her kan du lese mer om ulovlig depositum: https://www.htu.no/artikler/ulovlig-depositum-hva-gjor-man

I denne linken kan du regne ut forsinkelsesrenter: https://www.finanstilsynet.no/analyser-og-statistikk/forsinkelsesrente-og-standarkompensasjon/forsinkelsesrente/#Kalkulatorforforsinkelsesrente

Her har du noen eksempler på hvor mye renter ulike summer vil gi:

10.000 kr - 1 år - 1.234,52 kr

10.000 kr - 2 år - 2.484,71 kr

20.000 kr - 1 år - 2.469,04 kr

20.000 kr - 2 år - 4.969,44 kr

Anonymkode: b0bbb...d32

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg tok kontakt med en kollegia av nevøen vår som er forettnings advokat, og det var en tlf som skulle til. Så nå får jeg depositumet mitt og han andre får flytte inn.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
tankebobla skrev (11 minutter siden):

Jeg tok kontakt med en kollegia av nevøen vår som er forettnings advokat, og det var en tlf som skulle til. Så nå får jeg depositumet mitt og han andre får flytte inn.

Er du TS?

Anonymkode: 30742...668

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du TS?

Ja det er meg, jeg var ikke klar over at den sto på anonym kmappen fordi jeg skriver fra jobb pc. Og tydligvis flere av oss som bruker dette  nettestedet

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
tankebobla skrev (31 minutter siden):

Ja det er meg, jeg var ikke klar over at den sto på anonym kmappen fordi jeg skriver fra jobb pc. Og tydligvis flere av oss som bruker dette  nettestedet

Gratulerer, da!
Det er jo gode nyheter at du fikk satt på plass den uredelige opportunist-utleieren. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har forhåndsbetalt 3mnd så holder du tilbake leie for januar, februar og mars, og flytter 30.03. uavhengig av oppsigelsestid. Han kommer aldri til å gå til sak mot deg. 

Anonymkode: 68701...311

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2026 den 18.10):

Jeg har et lite dilemma jeg ikke vet helt hvordan jeg skal gripe an.

Jeg leier en leilighet hvor det har flyttet en ny familie oppe, og de har et par barn som bråker konstant samt ungdommer som kommer hver 2 uke hvor det er veldig mye lyd. Jeg har gitt beskjed til de, men det hjelper den neste timen så er det på-n igjen, og det er såpass ille at jeg nå må flytte. Jeg snakket med huseier gjentatte ganger også og så ble vi enige om at da er det lettere at jeg bare flytter. Men han sier at jeg må bo ut oppsigelsestiden. Jeg prøver å finne noen som kan overta for meg... finner en veldig hyggelig person, og personen vil mer enn gjerne leie boligen min.  Kontakter huseier og han ber om et møte, og det blir gitt beskjed om at denne personen kan overta sånn at jeg kan flytte ut.

Jeg er super fornøyd, pakker ned i esker, og flytter inn i den nye boligen min. Samme dag som jeg skal levere nøkkelen, så kommer det en kontra melding fra huseier.... han har ombestemt seg så jeg må betale for den gamle plassen i de 3 mnd. Jeg spør om ikke han kan bruke depositumet, da det ikke er noen skade påført og leiligheten er nyvasket og han har selv sett, men nei, det kan han ikke. Og min store tabbe er at jeg har ikke brukt depositum konto, så jeg sier til han at han har selv sett at det ikke er noen skade på boligen, og at alt var klart til ny leietager,  og at jeg stolte på det. og at siden jeg har betalt inn til hans privat konto så har jeg jo egentlig betalt forskudd og ikke depositum. Han truer nå med å sende til inkasso. Enda jeg har sagt at han har jo godkjent alt sammen, men nei da----.

Så hva gjør jeg nå da? Noen råd?

Be om å få utbetalt pengene til din konto innen 3 dager, med engang du har betalt siste leie anmelder du han.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2026 den 19.33):

Du brude jo få fradrag i husleien siden det har vært konstant bråk og ubeboelig der slik at du måtte flytte.... Det er jo DET som er årsaken til at du måtte flytte i utgangspunktet.

Anonymkode: 9b2b4...706

Du får ikke fradrag på husleien fordi DU ikke er fornøyd med nye naboer…. 

Anonymkode: 36565...848

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2026 den 18.10):

Jeg har et lite dilemma jeg ikke vet helt hvordan jeg skal gripe an.

Jeg leier en leilighet hvor det har flyttet en ny familie oppe, og de har et par barn som bråker konstant samt ungdommer som kommer hver 2 uke hvor det er veldig mye lyd. Jeg har gitt beskjed til de, men det hjelper den neste timen så er det på-n igjen, og det er såpass ille at jeg nå må flytte. Jeg snakket med huseier gjentatte ganger også og så ble vi enige om at da er det lettere at jeg bare flytter. Men han sier at jeg må bo ut oppsigelsestiden. Jeg prøver å finne noen som kan overta for meg... finner en veldig hyggelig person, og personen vil mer enn gjerne leie boligen min.  Kontakter huseier og han ber om et møte, og det blir gitt beskjed om at denne personen kan overta sånn at jeg kan flytte ut.

Jeg er super fornøyd, pakker ned i esker, og flytter inn i den nye boligen min. Samme dag som jeg skal levere nøkkelen, så kommer det en kontra melding fra huseier.... han har ombestemt seg så jeg må betale for den gamle plassen i de 3 mnd. Jeg spør om ikke han kan bruke depositumet, da det ikke er noen skade påført og leiligheten er nyvasket og han har selv sett, men nei, det kan han ikke. Og min store tabbe er at jeg har ikke brukt depositum konto, så jeg sier til han at han har selv sett at det ikke er noen skade på boligen, og at alt var klart til ny leietager,  og at jeg stolte på det. og at siden jeg har betalt inn til hans privat konto så har jeg jo egentlig betalt forskudd og ikke depositum. Han truer nå med å sende til inkasso. Enda jeg har sagt at han har jo godkjent alt sammen, men nei da----.

Så hva gjør jeg nå da? Noen råd?

Dra ham for forliksrådet. 

Det gjør du igjennom politiet, forhør deg med dem. Finnes så mange ræva utleiere der ute at folk må begynne å ta igjen. Vi betaler i dyre dommer, og de driter i oss som må være på leiemarkedet. 

Heier på deg! 🙌

Anonymkode: 7db6d...533

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2026 den 21.50):

Da flytter du bare. Du skylder han ingenting. Send krav etter depositumet. Anmeld han til politiet om han ikke sender det over til deg. Denne mannen er en bedrager.

Anonymkode: 5557f...db9

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis du har forhåndsbetalt 3mnd så holder du tilbake leie for januar, februar og mars, og flytter 30.03. uavhengig av oppsigelsestid. Han kommer aldri til å gå til sak mot deg. 

Anonymkode: 68701...311

Fru Uperfekt skrev (8 timer siden):

Be om å få utbetalt pengene til din konto innen 3 dager, med engang du har betalt siste leie anmelder du han.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dra ham for forliksrådet. 

Det gjør du igjennom politiet, forhør deg med dem. Finnes så mange ræva utleiere der ute at folk må begynne å ta igjen. Vi betaler i dyre dommer, og de driter i oss som må være på leiemarkedet. 

Heier på deg! 🙌

Anonymkode: 7db6d...533

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da flytter du bare. Du skylder han ingenting. Send krav etter depositumet. Anmeld han til politiet om han ikke sender det over til deg. Denne mannen er en bedrager.

Anonymkode: 5557f...db9

Hva med å lese tråden før man svarer?

TS har vært inne før disse svarene og fortalt at det hele har løst seg til TS sin fordel.

Skrevet
rockybalboa skrev (15 timer siden):

Hva med å lese tråden før man svarer?

TS har vært inne før disse svarene og fortalt at det hele har løst seg til TS sin fordel.

Ny på KG?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...