Gå til innhold

Hvorfor spiser folk knekkebrød?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Typisk norsk 

Anonymkode: 6f7c6...01e

Nja. Alle kulturer har vel sitt når det kun er ment som rask brensel. 

Jeg er matglad. Og bruker mye tid på å lage mat. Likevel lager jeg kun mat to ganger de fleste dager, enkelte ganger én. 

Da er det veldig greit å ha knekkebrød tilgjengelig når man ikke ønsker å bruke tid på å lage mat. 

Jeg har spist mine to knekkebrød til frokost. Rusler mot kontoret straks - i dag rakk jeg lage niste - omelett med røkelaks og spinat. Hadde jeg ikke giddet så har jeg knekkebrød og tubeost i skapet. 

Anonymkode: b3dd7...e45

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2026 den 19.36):

Nei, når de overvektige blir slank/slankere så fortsetter de med knekkebrød. 

Anonymkode: e69ca...de4

Jeg har spist knekkebrød hele livet. Og som barn var jeg undervektig, så startet jeg å lage knekkebrød selv for 20 år siden. Normalvektig da. Nå er jeg overvektig, og spiser fortsatt knekkebrød. Barna mine og har jo spist knekkebrød, fra de var små. Men og brød, havregrøt, müsli, salat, matmuffins osv. 

Anonymkode: 4d77e...c74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2026 den 16.34):

500 til frokost, 400 til lunsj, 600 til middag, så 500 til kvelds, blir 2000 da.

Kommer jeg sent hjem, må jeg ta middag og kvelds i ett, og da blir det 1100 til ett måltid.

Anonymkode: ca066...be1

Mange må ha under 1500 kalorier. Det er vel snittet for kvinner. Menn er 2000. 

Anonymkode: e5e79...78a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange må ha under 1500 kalorier. Det er vel snittet for kvinner. Menn er 2000. 

Anonymkode: e5e79...78a

Hvem spiser 500 kcal til kvelds? Nei, voksne kvinner skal ikke ligge under 1500 kcal med mindre de har en stillesittende livsstil og slanker seg. 

Her er link fra NHI: Beregning av kaloribehov - NHI.no

For en kvinne på 35 år med en vekt på 70 kilo, vil 1429 kcal være BASALforbrenning, altså når du ligger stille hele døgnet og ikke gjør noe som helst. Ved daglig aktivitet (altså, vanlige gjøremål, ikke trening, løping mv), økes behovet til 1715 kcal. Trener du aktivt flere ganger i uka, så økes behovet ytterligere.

Anonymkode: 1c218...c5e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er litt flaut å lage et helt innlegg om at man blander seg inn i hva alle andre gjør. Folk spiser det de vil, og det funker for mange.

Anonymkode: adbf3...89a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei, knekkebrød slik du beskriver det er jo verken spesielt næringsrikt, mettende eller godt. Men det er praktisk å ha på jobb, fordi det kan ligge en stund uten å bli dårlig, og er kjapt og enkelt å spise. Jeg har riktignok frøknekkebrød på jobb, som metter bedre og gir mer næring.

Anonymkode: b02cc...575

Frøknekkebrød er vel laget av hvitt mel? Det er jo fullkorn som gir mest næring.

Anonymkode: 72b17...7f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2026 den 17.46):

Frøknekkebrød er vel laget av hvitt mel? Det er jo fullkorn som gir mest næring.

Og hvor mange voksne sliter med underernæring tenker du?

Anonymkode: 30d9f...5eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2026 den 17.46):

Frøknekkebrød er i stor grad laget av nettopp frø. Jeg lager mine også med noe fullkorn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.1.2026 den 18.22):

Og hvor mange voksne sliter med underernæring tenker du?

Anonymkode: 30d9f...5eb

Det er ikke deg jeg siterer. Mitt svar var direkte til noe den personen sa, ikke noe jeg bare slengte ut som hvem som helst skulle henge seg opp i uten å se på konteksten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Frøknekkebrød er i stor grad laget av nettopp frø. Jeg lager mine også med noe fullkorn.

Aha, jeg tenkte på Wasa Frukost, som vi alltid kalte for "frøknekkebrød" pga valmuefrøene oppå. Min knekkebrødtid opphørte før knekkebrødene laget av frø kom :laugh:

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2026 den 11.53):

Jeg ser at mange av mine kolleger har knekkebrød i matpakka, gjerne med én enkeltskive med ost eller skinke. Hvorfor spiser folk dette hver dag? Det metter ikke, det smaker ikke godt, og det er ikke næringsrikt. En salat metter mye lenger, har større volum slik at magen fylles, smaker godt og har mange nyttige næringsstoffer. Så hvorfor denne moten med knekkebrød?

Anonymkode: 1c218...c5e

Vi er forskjellige, jeg synes heller ikke knekkebrød metter noe særlig, spiser det kun for smakens skyld. Men har flere kollegaer som anser to knekkebrød med en skive ost som  fullverdig lunsjmat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...