AnonymBruker Skrevet 19. januar #61 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er mange knekkebrød som har 50-70 kalorier per knekkebrød. Og man tar pålegg på. Anonymkode: e5e79...78a Anbefalt kaloriinntak til lunsj for en normalvektig, voksen person som er i regelmessig aktivitet og/eller har fysisk jobb, er 400-500 kcal per måltid. Hva slags feit pålegg lesser du på for å oppnå denne kalorimengden? Anonymkode: 1c218...c5e
AnonymBruker Skrevet 19. januar #62 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dunget på med makrell i tomat.... som du bekreftet da jeg spurte om pålegget. Anonymkode: b3dd7...e45 Fordi det er godt? Ikke for å bli mett. Anonymkode: dd580...0c8 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #63 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan håndterer magesekken din en middagsporsjon? Eller er de i den samme fuglestørrelsen som lunsj? Anonymkode: 1c218...c5e Jeg spiser meg passe mett. Stor variasjon i på hva. I dag er det rester av gårsdagens lapskaus - kokt på røkt svineknoke. I morgen lager jeg tomatsuppe med egg. Onsdag en pai med laks og spinat. Jevnt over er jeg ikke redd for proteiner og fett. Men påpeker hvordan du lurer deg selv når du tror at du er sunnere når du fyller (og lurer magen til sult) ved å spise store mengder grønn salat og grønnsaker. Jeg løper ca fem ganger i uka. Spiser som beskrevet i denne tråden. Og er 60 kg på 170cm. Så jeg ser ikke helt hvorfor du er så kritisk til mitt kosthold side opp og side ned? Anonymkode: b3dd7...e45
AnonymBruker Skrevet 19. januar #64 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi det er godt? Ikke for å bli mett. Anonymkode: dd580...0c8 Om du ikke blir mett før du er oppe i 7-8 knekkebrød som er dunget med makrell i tomat så er det noe veldig merkelig... Anonymkode: b3dd7...e45 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar #65 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Anbefalt kaloriinntak til lunsj for en normalvektig, voksen person som er i regelmessig aktivitet og/eller har fysisk jobb, er 400-500 kcal per måltid. Hva slags feit pålegg lesser du på for å oppnå denne kalorimengden? Anonymkode: 1c218...c5e Jeg spurte chat igjen, da jeg kan lite om kalorier; (mine frøknekkebrød er relativt fete, da jeg også blander inn hakkede nøtter) Frokost: 2 frøknekkebrød + makrell i tomat Typiske tall: Frøknekkebrød: ca 45–60 kcal per stk → 2 stk = 90–120 kcal Makrell i tomat (1 liten boks / 110 g): ca 190–230 kcal Sum: ➡️ ca 280–350 kcal Hvis du bruker litt større mengde makrell, eller et “fetere” frøknekkebrød: ➡️ ca 350–400 kcal Anonymkode: b3dd7...e45
AnonymBruker Skrevet 19. januar #66 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Om du ikke blir mett før du er oppe i 7-8 knekkebrød som er dunget med makrell i tomat så er det noe veldig merkelig... Anonymkode: b3dd7...e45 Hehe, du er snodig. "Merkelig"... Jeg er en helt vanlig kvinne på knappe 160 og jeg veier 57 kilo. Magesekken min er vant til å spise to ganger om dagen, og da spiser jeg til gjengjeld en litt større porsjon. Jeg går ikke rundt og småspiser eller spiser 4-5 små måltider pr dag. Jeg er av typen som spiser for å leve, jeg lever ikke for å spise. Anonymkode: dd580...0c8 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar #67 Skrevet 19. januar Jeg innrømmer at jeg ikke har lest alle svarene. Hvordan går det med knekkebrød og akrylamid? "Når akrylamidinntaket måles i store grupper i befolkningen er det disse matvarene som bidrar mest til akrylamidinntaket: Voksne: kaffe, brød, knekkebrød og stekte potetprodukter" Kilde: Akrylamid og helseeffekter - FHI Anonymkode: 44844...daf 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #68 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Snakk for deg selv. En av de tingene jeg savner etter å ha fått cøliaki , er Wasa Husman med brunost, sammen med en kopp te. Anonymkode: ce41e...32d Er mange knekkebrød vi kan spise uten hvete i. Jeg kjøper Semper sine. De er gode. Anonymkode: 642c7...a23
AnonymBruker Skrevet 19. januar #69 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Egg, grønnsaker, bønner osv er mye sunnere enn alle typer brød. Så brød er ikke akkurat SUNT, men vi har en kultur der vi pøser på med brød til alle måltider utenom middag. Derfor skyhøye forekomster av IBS og andre mageproblemer sammenlignet med andre land. Anonymkode: 1c218...c5e Elsker brød. Det har jeg gjort hele livet. Er 50+ og har aldri hatt mageproblemer. Spiser og mye knekkebrød, fordi det er godt. Anonymkode: 3476b...a7e 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar #70 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Anbefalt kaloriinntak til lunsj for en normalvektig, voksen person som er i regelmessig aktivitet og/eller har fysisk jobb, er 400-500 kcal per måltid. Hva slags feit pålegg lesser du på for å oppnå denne kalorimengden? Anonymkode: 1c218...c5e Ikke alle kropper eller magesekken er like, vet du. Jeg spiser to grove knekkebrød med hhv gulost og leverpostei til lunsj, lesser ikke på med pålegg heller. Det holder helt fint fram til middag i seks-tiden. Jeg er normalvektig og har vært det hele livet. Har for øvrig stillesittende jobb, går til og fra jobb. Ikke spiser jeg frokost heller, for øvrig. Lever godt med det. Anonymkode: 17710...c9f 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #71 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan faktisk ikke så mye om slikt heller... Det jeg har i perioder er hel filet i tomatsaus. Den "gammeldagse" varianten. Anonymkode: b3dd7...e45 Da bruker du den sunneste varianten Anonymkode: e439b...fb2
katties Skrevet 19. januar #72 Skrevet 19. januar (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mens i Norge har vi overvektsepidemi og tarmkreft. 1 av 10 nordmenn har IBS. Sikkert fordi vi har så vanvittig sunt kosthold. Anonymkode: 1c218...c5e Det er ikke knekkebrød som er problemet her, men prosessert kjøtt med nitrat/nitritt som konserveringsmiddel, tilsetningsstoffer som irriterer tarmen, fruktjuice (har du noen gsng hatt tarmkreft, MÅ du slutte med fruktjuice - hel frukt er greit, smoothie or også bedre) og... maratonløping (de som løper veldig mye har høyere risiko for tarmkreft). I tillegg er det også mulig det er generelt som øker risikoen for tarmkreft, spesielt med overnevnte faktorer. Hvis noen lurer på dette med fruktjuice så er det funnet ut hvordan fri glukose + fruktose (som fruktjuice er rikt på når man fjerner fiberen, som vitaminer, antioksidanter og fytonæringsstoffer sitter fast på) forværrer og øker hastigheten til forstadier på tarmkreft. Altså: dette er ikke bare korrelasjon. Så, ikke gå på "en av 5 om dagen" når det gjelder fruktjuice. En av 5 hva? Risikoene for tarmkreft? Endret 19. januar av katties 3
Uanonym bruker Skrevet 19. januar #73 Skrevet 19. januar Jeg liker noen typer knekkebrød, men ikke i matpakka! Da blir de jo bløte. 🤢 Holder meg mye lenger mett av et par knekkebrød enn av en salat med kun grønnsaker.' Men enig i at det finnes mange skikkelig triste knekkebrød som smaker papp.
AnonymBruker Skrevet 19. januar #74 Skrevet 19. januar 2 knekkebrød. Åååå, så mettende dette er😂😂😂😂. Mmmmmmm, får altså ikke ned en bit til😂😂 Anonymkode: 15fab...4e4 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #75 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg ser at mange av mine kolleger har knekkebrød i matpakka, gjerne med én enkeltskive med ost eller skinke. Hvorfor spiser folk dette hver dag? Det metter ikke, det smaker ikke godt, og det er ikke næringsrikt. En salat metter mye lenger, har større volum slik at magen fylles, smaker godt og har mange nyttige næringsstoffer. Så hvorfor denne moten med knekkebrød? Anonymkode: 1c218...c5e Og jeg som hele tiden har trodd at vi har ulike smaksløker. Anonymkode: 9be91...b8c 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar #76 Skrevet 19. januar Det har jeg lurt på også! Jeg har ikke knekkebrød i beredskapskassa engang,for det er ikke godt. Og så smuler det og så bråker det. Verste som finnes er å sitte på jobb og høre på den knasete knekkebrødspisinga! Anonymkode: ba765...204
AnonymBruker Skrevet 19. januar #77 Skrevet 19. januar Synes det er et rart spørsmål. Jeg liker ikke komle, men jeg stusser da ikke på hvorfor andre spiser det. Det er vel grunnleggende kunnskap for voksne mennesker å forstå at vi har forskjellig smak? Anonymkode: ff484...7c8 5 1
SisteGang Skrevet 19. januar #78 Skrevet 19. januar katties skrev (1 time siden): Det er ikke knekkebrød som er problemet her, men prosessert kjøtt med nitrat/nitritt som konserveringsmiddel, tilsetningsstoffer som irriterer tarmen, fruktjuice (har du noen gsng hatt tarmkreft, MÅ du slutte med fruktjuice - hel frukt er greit, smoothie or også bedre) og... maratonløping (de som løper veldig mye har høyere risiko for tarmkreft). I tillegg er det også mulig det er generelt som øker risikoen for tarmkreft, spesielt med overnevnte faktorer. Hvis noen lurer på dette med fruktjuice så er det funnet ut hvordan fri glukose + fruktose (som fruktjuice er rikt på når man fjerner fiberen, som vitaminer, antioksidanter og fytonæringsstoffer sitter fast på) forværrer og øker hastigheten til forstadier på tarmkreft. Altså: dette er ikke bare korrelasjon. Så, ikke gå på "en av 5 om dagen" når det gjelder fruktjuice. En av 5 hva? Risikoene for tarmkreft? Gjelder dette også juice man lager selv med slowjuicer?
AnonymBruker Skrevet 19. januar #79 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ser at mange av mine kolleger har knekkebrød i matpakka, gjerne med én enkeltskive med ost eller skinke. Hvorfor spiser folk dette hver dag? Det metter ikke, det smaker ikke godt, og det er ikke næringsrikt. En salat metter mye lenger, har større volum slik at magen fylles, smaker godt og har mange nyttige næringsstoffer. Så hvorfor denne moten med knekkebrød? Anonymkode: 1c218...c5e Nok en person som tror hen sitter på fasiten🙄 Kanskje reflektere litt over at ikke alle har samme smak, ønsker og behov som deg? Anonymkode: 63701...958 3
katties Skrevet 19. januar #80 Skrevet 19. januar SisteGang skrev (1 minutt siden): Gjelder dette også juice man lager selv med slowjuicer? Når man separeres juice fra fiber så fjerner man det sunneste med grønnsakene og står igjen med mye sukker relativt til hva man ville hatt hvis man spiser hele grønnsaken. I tillegg så absorberes sukkeret mye raskere når man ikke har det sammen med fiberen, og sukkernivåene i blodet blir mer ustabile. Fordi juicen også utsettes for oksygen mye mer enn den gjør når vi biter av biter så blir også noen av antioksidantene "brukt opp" (oksidert). Det er alltid anbefalt å spise frukt, bær og grønnsaker så hele som mulig (kuttet i biter er greit, men ligger det lenge blir det mer oksidert). Smoothie er alltid et bedre alternativ enn juice da fiberen er med. I tillegg til alt det andre nevnt over så er fiberen i tillegg et pre-biotika (mater de gode bakteriene i tarmen). 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå